steralisatie of niet?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Marlyn
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

steralisatie of niet?

Ongelezen bericht door Marlyn »

Wij hebben thuis een discussie of Jazzy nou wel of niet gesteriliseerd moet worden.

Nu heb ik al wat info opgezocht over voors en tegens en dan heb ik eigenlijk dit:

voors:
- Hond wordt niet loops meer
- Geen gedragsveranderingen tijdens de loopsheid
- geen schijnzwangerschap meer
- geen kans op baarmoederontsteking en minder kans op melkkliertumoren

Tegens:
- sneller dik
- incontinentie (blaasspier niet meer onder controle)
- andere vachtstructuur (oa. minder waterafstotend)
- De mogelijkheid om nakomelingen te krijgen wordt afgenomen

Natuurlijk hangt het er zelf ook vanaf hoe zwaar elk punt voor jezelf telt. Natuurlijk staat jazzy's gezondheid voorop, maar ze is een perfecte lab met een stamboom en al en het zou zonde zijn om nu al te beslissen dat ze nooit nakomelingen kan krijgen.
Maar ik ben benieuwd wat jullie persoonlijke ervaringen zijn en wat jullie er zelf over denken.

En of jullie meer voors of tegens hebben.

Alvast bedankt
Jazzy (L)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Ik zou haar eerst maar eens helemaal volwassen laten worden. Ze is nu nog niet eens volledig uitgegroeid. Als je jonge honden al laat steriliseren voordat de groeischijven zijn gesloten, verstoor je het kwetsbare hormonale proces dat ook invloed heeft op de groeihormonen. Ze groeien dan soms langer door, zodat je een hoog opgeschoten hond kan krijgen. Door het langer doorgroeien lopen ze ook langer risico op problemen met de botten en gewrichten. Ook kan de vulva door een te jonge sterilisatie onderontwikkeld blijven.
Ik adviseer altijd: laat haar twee keer loops worden. Dan is ze ruim anderhalf jaar en helemaal uitgegroeid en dan drie maanden na de tweede loopsheid steriliseren.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marieke »

Als eerste zou ik haar zeker niet voor de eerste loopsheid stereliseren. Inderdaad vanwege het uitgroeien onder invloed van de hormonen die vrijkomen met een loopsheid.. Dat komt een teef zo ten goede!

Ik had in eerste instantie niet de intentie om Quincy te laten stereliseren. Alleen werd Quincy zo verschikkelijk schijnzwanger. Het was voor Quincy een ware marteling om buiten op de hoek een plasje te doen. In huis is het ook weken drama geweest. Voor mij was de keuze toen snel gemaakt. Ze is geopereerd door mijn eigen dierenarts. Ik mocht bij het prikje voor het eerste roesje zijn en ook bij het ontwaken.

Tegens? Ik heb ze niet kunnen ontdekken.. Meer aanleg om dik te worden? Daar ben je nog altijd zelf bij! Incontinentie? Met Quincy geen problemen mee... Geen nestje? Met die intentie heb ik Quincy niet genomen! Vachtstructuur.. Geen idee.. Vind de vacht van Quincy prima zoals hij is!

Wat zou ik volgende keer doen... Ik denk dat ik bij de volgende teef (die over een weekje al mee naar huis komt) ik veel makkelijker zal zijn om de stap tot stereliseren te nemen. Ik neem daar nu nog geen besluit in. Eerst maar eens kijken hoe ze het doet.. Maar heel eerlijk? Ik vind het ook wel erg makkelijk dat Quincy niet meer loops is.. Ik kan alle dagen van het jaar op vakantie met vriendjes van Quincy, ze kan altijd uit logeren. Kan op alle dagen afspreken met vrienden die reuen hebben.. En dan vind ik het echt heerlijk dat ik er geen rekening mee hoef te houden rondom Quincy...
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje
charly
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door charly »

Onze Parel is nu 18 maanden, 2 maal loops geweest en wordt half April Laparoscopisch gesteriliseerd.
Ben het helemaal met de vorige brief schrijfsters eens, dik worden ben je zelf bij en de kans op incontinentie is maar heel klein.
Maar je moet haar idd wel goed uit laten groeien dat is voor haar veel beter.
Succes met de beslissing.
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Een hond moet eerst volwassen worden, pas als dat zover is en het karakter, de hormonen en de bouw van je hond zich volledig heeft ontwikkeld kan je gaan kijken of en vooral waarom je gaat kiezen voor een ingrijpende operatie als sterilisatie.

Ik vind dat je in een gezonde hond niet hoeft te snijden, maar als je hond erg veel last heeft van de hormonen begrijp ik wel dat je kiest voor een sterilisatie.

Argumenten als vachtverandering, dik worden of incontinentie vind ik onzin.

Als je wel besluit tot het gaan fokken van een nestje (ze is een perfecte lab met een stamboom en al en het zou zonde zijn om nu al te beslissen dat ze nooit nakomelingen kan krijgen. ), doe dit dan in overleg met de fokster en kies zorgvuldig voor een goede reu. :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

Els schreef:
Argumenten als vachtverandering, dik worden of incontinentie vind ik onzin.
Waarom vind je dat onzin Els? Dat zijn toch bewezen nadelen van een sterilisatie?
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Mijn reu is gecastreerd, zn vacht is niet veranderd, hij is niet incontinent geworden en ook niet dik. Ook zie ik deze veranderingen niet bij andere gecastreerde reuen van verschillende rassen in mijn omgeving.
Misschien ligt het voor teven anders, dat weet ik niet, ik heb nog nooit een teef gehad. :)
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Janneke
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Janneke »

Onze vorige teef was na de eerste loopsheid gesteriliseerd en dit had, zo ver ik weet, geen gevolgen. Alhoewel ze later te dik was lag dit ook aan ons. :oops:

Tjinta wordt voorlopig nog niet gesteriliseerd of ze moet er last van krijgen, anders vind ik een operatie niet nodig. Ook al is het simpel er zit altijd risico aan vast (daar weet ik zelf, uit persoonlijke ervaring, alles van).
Afbeelding
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Van de punte die je noemt met nadelen, weet ik cker dat alleen punt 4 voor alle teefjes geldt :D .

Op aanraden van div. DA en hebben wij Noah voor haar eerste loopsheid laten steriliseren , heb inmiddels begrepen dat vele mensen er op tegen zijn, ik onderschrijf dat niet, Noah heeft er geen enkel nadeel aan over gehouden en is uitgegoeid tot een vrolijke en vooral stabiele Labrador die niet te dik is, geen incontinentieverschijnselen heeft en een prima vachtstructuur heeft, kortom ze zit prima in haar vel.

Ik kan enkel zeggen, volg je hart weeg de adviezen tegen elkaar af en maak een keuze waar je achter kan staan.

Voor alle duidelijkheid ik adviseer niet om ons voorbeeld te volgen.

Succes met je keuze.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Van de punten die je noemt met nadelen, weet ik cker dat alleen punt 4 voor alle teefjes geldt :D .

Op aanraden van div. DA en hebben wij Noah voor haar eerste loopsheid laten steriliseren , heb inmiddels begrepen dat vele mensen er op tegen zijn, ik onderschrijf dat niet, Noah heeft er geen enkel nadeel aan over gehouden en is uitgegoeid tot een vrolijke en vooral stabiele Labrador die niet te dik is, geen incontinentieverschijnselen heeft en een prima vachtstructuur heeft, kortom ze zit prima in haar vel.

Ik kan enkel zeggen, volg je hart weeg de adviezen tegen elkaar af en maak een keuze waar je achter kan staan.

Voor alle duidelijkheid ik adviseer niet om ons voorbeeld te volgen.

Succes met je keuze.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Tot voor kort werd er inderdaad door veel dierenartsen geadviseerd om jong te steriliseren, het liefst nog vóór de eerste loopsheid. Deze trend was komen overwaaien uit Amerika, waar zelfs pups van 6 weken :shock: al werden gesteriliseerd.
Inmiddels komen veel dierenartsen alweer terug van dit advies, omdat er toch ook wel behoorlijke nadelen kleven aan dat jonge steriliseren. Boven dit topic (Gezondheid) staat een sticky over sterilisatie op jonge leeftijd, dat je maar eens moet lezen.

Hanneke
Plaats reactie