Actieve jongeman
-
Flipke
Actieve jongeman
Ondanks dat ik al ruim 3 jaar actief ben als lezer op dit forum, is dit de eerste belevenis/ vraag die ik plaats.
Wij zijn de trotse baasjes van een labradormannetje van 2.5 jaar. We hebben hem van pup af aan. Sinds kort zijn wij ook ouders van een klein dochtertje. Alles gaat gelukkig goed, ook met Flip samen.
Uitdaging voor mijn vrouw is met dit weer wel om met hond en kinderwagen met dochter de regen of kou in te gaan. Vandaar dat Flip niet altijd meer zijn standaard hoeveelheid speel/banjer/ren/struin-momenten in de polder heeft. Normaal 2 a 3 keer per dag een uur, vandaag en gisteren maar 1 keertje en de overige keren een rondje aan de lijn. Geen enkel probleem normaalgesproken, maar vandaag merkte ik aan hem dat hij toch echt even wat extra stoom moest afblazen.
Ik wilde toch al gaan hardlopen en besloot Flip daarom maar mee te nemen. Ging hartstikke goed, ongeveer 5km in 30 minuten in een mooi rustig ritme. Nu ligt meneer zalig te snurken.
Heeft iemand van jullie meer ervaring met hardlopen met de hond? Het lopen zelf ging erg goed, ik vraag me alleen af wat qua duur en afstand gangbaar is. Flip is een fitte kerel, goed op gewicht.
Zijn er onder jullie ook hardlopers bij die er graag met jullie labs op uitgaan? Hoeveel km en hoe lang gaan jullie dan? Ik vond het namelijk erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar.
Wij zijn de trotse baasjes van een labradormannetje van 2.5 jaar. We hebben hem van pup af aan. Sinds kort zijn wij ook ouders van een klein dochtertje. Alles gaat gelukkig goed, ook met Flip samen.
Uitdaging voor mijn vrouw is met dit weer wel om met hond en kinderwagen met dochter de regen of kou in te gaan. Vandaar dat Flip niet altijd meer zijn standaard hoeveelheid speel/banjer/ren/struin-momenten in de polder heeft. Normaal 2 a 3 keer per dag een uur, vandaag en gisteren maar 1 keertje en de overige keren een rondje aan de lijn. Geen enkel probleem normaalgesproken, maar vandaag merkte ik aan hem dat hij toch echt even wat extra stoom moest afblazen.
Ik wilde toch al gaan hardlopen en besloot Flip daarom maar mee te nemen. Ging hartstikke goed, ongeveer 5km in 30 minuten in een mooi rustig ritme. Nu ligt meneer zalig te snurken.
Heeft iemand van jullie meer ervaring met hardlopen met de hond? Het lopen zelf ging erg goed, ik vraag me alleen af wat qua duur en afstand gangbaar is. Flip is een fitte kerel, goed op gewicht.
Zijn er onder jullie ook hardlopers bij die er graag met jullie labs op uitgaan? Hoeveel km en hoe lang gaan jullie dan? Ik vond het namelijk erg leuk en zeker voor herhaling vatbaar.
-
doggie
- Hele grote hondenneus

Ik loop ook regelmatig hard in het tempo wat jij aangeeft. Voor een hond is dat prima heel lang vol te houden, want die loopt dan in een vrij rustige draf.
Je moet het natuurlijk wel opbouwen, maar als ik lees dat Flip een keer of drie op een dag een uur lang loopt, dan moet een halfuurtje mee hardlopen absoluut geen probleem zijn.
Als ik de hond meeneem op mijn hardlooprondje, loop ik meestal een kilometer of 5. Maar ik denk dat je rustig naar de 10 km kunt gaan als je dat wilt.
Je moet het natuurlijk wel opbouwen, maar als ik lees dat Flip een keer of drie op een dag een uur lang loopt, dan moet een halfuurtje mee hardlopen absoluut geen probleem zijn.
Als ik de hond meeneem op mijn hardlooprondje, loop ik meestal een kilometer of 5. Maar ik denk dat je rustig naar de 10 km kunt gaan als je dat wilt.
-
Pandora
- Speurneus

Mijn vrouw neemt Pandora en Ramses regelmatig mee voor een rondje hardlopen, varierend van 30 tot 60 minuten, ze houden dat gemakkelijk vol.
Ik neem ze mee naast de step of soms de fiets, vinden ze ook leuk.
Er bestaat voor honden de UV-proef (uithoudings vermogen) waarbij de hond 20 km naast de fiets moet lopen op een tempo van 12 tot 15 km per uur. Daar zitten wel 2 of 3 pauzes in waarin de hond wordt nagekeken of hij het nog volhoudt.
Dus ja, een half uurtje hardlopen moet voor een jonge en fitte hond geen probleem zijn.
Ik neem ze mee naast de step of soms de fiets, vinden ze ook leuk.
Er bestaat voor honden de UV-proef (uithoudings vermogen) waarbij de hond 20 km naast de fiets moet lopen op een tempo van 12 tot 15 km per uur. Daar zitten wel 2 of 3 pauzes in waarin de hond wordt nagekeken of hij het nog volhoudt.
Dus ja, een half uurtje hardlopen moet voor een jonge en fitte hond geen probleem zijn.
Groetjes van Brigitte & Zoo

Bedankt Marjolein, hij is top!

Bedankt Marjolein, hij is top!
-
Kay
- Speurneus

- Contacteer:
Ook hier loop ik regelmatig hard met de honden waarbij de een het helemaal geweldig vind en de ander loopt mee omdat hij moet
Nu ben ik zelf begonnen met hardlopen dit jaar, en heb beide honden meegenomen in het opbouwschema, en kom idd uit op die 30 minuten de 5 km
Nu zijn beide heren wel gewend om een half uurtje mee te lopen aan de fiets, dus voor het vrouwtje was de opbouw belangrijker dan voor de honden
Nu ben ik zelf begonnen met hardlopen dit jaar, en heb beide honden meegenomen in het opbouwschema, en kom idd uit op die 30 minuten de 5 km
Nu zijn beide heren wel gewend om een half uurtje mee te lopen aan de fiets, dus voor het vrouwtje was de opbouw belangrijker dan voor de honden
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay 22-10-2006
Daan 16-1-2010
Sjors 10-2-2015
-
Merle
- Middelgrote hondenneus

Hier ook hardlopers
! Met Moos heb ik eerst goed opgebouwd, omdat hij in de groei is. Belangrijk is, dat ze 'draven' en niet (te lang) 'galoperen' (dat is een grotere belasting op de spieren). Wij zitten nu ook aan de 5 km. Nu langzaam aan opbouwen naar de 10. Heerlijk is het, en als ik dan wandel lijkt Moos vragend te kijken 'vrouwtje, schiet nou eens op joh slome!'
. Moos draagt ipv een halsband tijdens het hardlopen een tuig. Zo te lezen is Flip goed in conditie dus kun je sneller opbouwen. Veel plezier!!!
Misschien dat je het al weet maar er bestaat ook een hardloophondensport 'cani-cross', op de site (via google cani cross intikken, kom je er vanzelf) vind je ook handige tips voor het hardlopen. Ooit hoop ik met Moos te starten
!
Misschien dat je het al weet maar er bestaat ook een hardloophondensport 'cani-cross', op de site (via google cani cross intikken, kom je er vanzelf) vind je ook handige tips voor het hardlopen. Ooit hoop ik met Moos te starten
-
Agnes
Ik laat Qiki ook regelmatig hardlopen. Alleen dan naast mijn paard. Dus ik maak een buitenrit en Qiki rent mee. Dan maak ik toch ook al snel kilometers. Zolang je opbouwt is veel mogelijk denk ik. Wel krijgt Qiki meer eten als we een tijd veel buitenritten maken, en minder ik het weer als we wat minder gaan rijden...
-
Noah/Bruce
- Middelgrote hondenneus

Noah loopt al jaren mee aan de fiets, je moet het opbouwen , als ze eenmaal gewend zijn aan het rennen zul je zien dat ze niet meer zonder kunnen
Als we door omstandigheden een keer over slaan merk je gewoon dat ze onrustig wordt.
Ze krijgen er ook een regelmatige en rustige hartslag door
Als we door omstandigheden een keer over slaan merk je gewoon dat ze onrustig wordt.
Ze krijgen er ook een regelmatige en rustige hartslag door
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
-
Floortje Faun
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Je hebt hem deze eerste keer meegenomen zonder het eerst op te bouwen. Wat dat betreft, ben ik het eens met de anderen: een hond die dagelijks 2-3u per dag gaat wandelen, zal met lopen geen opbouw nodig hebben. Die zal eerder denken: "Eindelijk gaat het eens vooruit!!!"
Maar mocht je je toch zorgen maken: je merkt vanzelf wel of hij een volgende keer enthousiast wordt bij het aandoen van je sportschoenen of bij het starten met lopen zelf. En blijft hij de hele tijd voornamelijk voorop of naast je lopen, mag je er vanuit gaan dat het niet meer is dan hij aankan.
In periodes ging ik ook lopen met Caedlih, vanwege de gewrichten wel altijd op zachte ondergrond.
Ik begon altijd met 10 minuutjes opwarmen (in mijn geval gewoon stappen) en zodra ik effectief tot lopen overging, zette mijn hondje een hoera!-sprintje in
Samenvattend: veel kans dat je hond jullie baby hierdoor alleen maar liever zal zien.
Maar mocht je je toch zorgen maken: je merkt vanzelf wel of hij een volgende keer enthousiast wordt bij het aandoen van je sportschoenen of bij het starten met lopen zelf. En blijft hij de hele tijd voornamelijk voorop of naast je lopen, mag je er vanuit gaan dat het niet meer is dan hij aankan.
In periodes ging ik ook lopen met Caedlih, vanwege de gewrichten wel altijd op zachte ondergrond.
Ik begon altijd met 10 minuutjes opwarmen (in mijn geval gewoon stappen) en zodra ik effectief tot lopen overging, zette mijn hondje een hoera!-sprintje in
Samenvattend: veel kans dat je hond jullie baby hierdoor alleen maar liever zal zien.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
-
Kay
- Speurneus

- Contacteer:
Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens.... Elke jonge hond zal enthousiast zijn met fietsen/hardlopen of what ever en zullen nooit aangeven dat dat teveel is door achter te gaan lopen !Floortje Faun schreef:Je hebt hem deze eerste keer meegenomen zonder het eerst op te bouwen. Wat dat betreft, ben ik het eens met de anderen: een hond die dagelijks 2-3u per dag gaat wandelen, zal met lopen geen opbouw nodig hebben. Die zal eerder denken: "Eindelijk gaat het eens vooruit!!!"
Ik begon altijd met 10 minuutjes opwarmen (in mijn geval gewoon stappen) en zodra ik effectief tot lopen overging, zette mijn hondje een hoera!-sprintje in![]()
![]()
Buiten dat, een hond die dagelijks 2-3 uur loopt zul je ook moeten laten wennen aan het "regelmatig in draf" laten lopen, want normaliter bij wandelingen is het scharrelen/sprinten/scharrelen/draf... En dat is heel anders dan lange tijd 1 tempo
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay 22-10-2006
Daan 16-1-2010
Sjors 10-2-2015
-
Floortje Faun
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Ik vind dat je gelijk hebt in die zin dat ik mijn Caedlih niet als maatstaf mag nemen voor elke hond.Kay schreef:Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens.... Elke jonge hond zal enthousiast zijn met fietsen/hardlopen of what ever en zullen nooit aangeven dat dat teveel is door achter te gaan lopen !Floortje Faun schreef: Maar mocht je je toch zorgen maken: je merkt vanzelf wel of hij een volgende keer enthousiast wordt bij het aandoen van je sportschoenen of bij het starten met lopen zelf. En blijft hij de hele tijd voornamelijk voorop of naast je lopen, mag je er vanuit gaan dat het niet meer is dan hij aankan.
Buiten dat, een hond die dagelijks 2-3 uur loopt zul je ook moeten laten wennen aan het "regelmatig in draf" laten lopen, want normaliter bij wandelingen is het scharrelen/sprinten/scharrelen/draf... En dat is heel anders dan lange tijd 1 tempo
Tenzij we naar de plaatselijke hondenuitlaatplek gingen, geloofde mijn Caedlih niet in het nut van snuffelen en stappen. Haar favoriete gang was een ontspannen drafje. Vandaar dat het voor haar niet zo'n grote stap was om van 1-2 uur na elkaar wandelen over te gaan naar een halfuurtje lopen.
En zij gaf, ook als jonge hond, altijd aan als iets voor haar teveel werd.
Zo vond ze met het baasje meelopen schitterend, maar met de mountainbike meelopen nog veel leuker. Vanwege mijn angst om haar teveel te laten doen, mocht zij altijd het tempo bepalen. Een snel tempo is makkelijk: liep zij sneller, ik ook. Maar voor een trager tempo wachtte ik niet tot zij achter me begon te lopen: aangezien ze normaal altijd een paar meters voor me liep, vertraagde ik meteen zodra ze naast me kwam lopen. En dat bleef ik doen tot we niet trager meer konden. Op die manier werd een sprintje vaak gevolgd door een stukje stap. Gevolgd door weer een flink stuk draf.
Maar ook al was mijn Caedlih een individu, toch blijf ik erbij dat het een goed idee is naar je hond te kijken. Was hij de dag nadien stijf en wat sloompjes? Was hij de volgende maal enthousiast? Loopt hij op zijn normale plekje of "strompelt" hij achter?
Tegelijkertijd heeft Kay gelijk dat wandelen heel anders kan zijn dan lopen. Hoe is dat bij jouw hond?
Want als hij tijdens een wandeling veel slentert en weinig draaft, zullen zijn spieren, pezen en gewrichten blij zijn met een goede opbouw.
Hoe dan ook: ik wens jullie veel plezier!
-
Flipke
Van het weekend voor de 2e keer met Flip geweest. Hij had wat meer moeite dan vorige keer, werd wat eerder moe, maar hij hield het netjes vol. Ik houd mijn tempo bij via een smartphone app en zag ook dat ik wat harder had gelopen dan de vorige keer dus dat zal denk ik de oorzaak zijn.
Ik heb hem na afloop goed in de gaten gehouden. Terwijl ik, toch ook redelijk afgepeigerd, stond te rekken, lag meneer al languit in het gras te rollen en brommen van genot. Toen hij zag dat baasje klaar was met zijn idiote balletoefeningen, kwam hij ook nog met zijn favoriete speeltje aanstormen om nog even te gekken.
Dus maar niet te vaak gaan met hem; straks moet ik een brommer kopen om aan zijn dagelijkse behoefte te kunnen voldoen
Ik heb hem na afloop goed in de gaten gehouden. Terwijl ik, toch ook redelijk afgepeigerd, stond te rekken, lag meneer al languit in het gras te rollen en brommen van genot. Toen hij zag dat baasje klaar was met zijn idiote balletoefeningen, kwam hij ook nog met zijn favoriete speeltje aanstormen om nog even te gekken.
Dus maar niet te vaak gaan met hem; straks moet ik een brommer kopen om aan zijn dagelijkse behoefte te kunnen voldoen
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

Wij nemen Max ook mee tijdens het hardlopen. Wij zijn begonnen met een halfuurtje, ongeveer 7 km per uur. Nu zitten wij op een uur joggen met ongeveer 8 km per uur. Max vindt het geweldig. Als Roy alleen gaat joggen, neemt hij Max niet mee, omdat Roy rond de 12 km per uur loopt. Dat lijkt ons te belastend. Tijdens het hardlopen met Max, maakt Roy samen met Max weleens korte sprintjes en gaat dan weer over in rustig looptempo.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.