speurneus carola schreef:oja????
lees dit maar eens dan
http://www.dursydog.nl/7411/dracht_en_b ... &width=800
hier nog 1
Gepost door AdG - dierenarts online op 23 Maart 2001:
In antwoord op: rontgenfoto schadelijk? gepost door karin op 19 Maart 2001:
Bedankt voor uw vraag.
Om heel kort te zijn: rontgenstraling zijn in elke mate gevaarlijk. Er bestaat geen veilige hoeveelheid, dus als het kan, dienen rontgenfoto's vermeden te worden.
Rontgenstraling is vooral gevaarlijk voor delende cellen van onder andere ongeboren pups of kittens waardoor rontgenstraling voor hen uit den boze is. Beter is het om een echo te laten maken.
Het is altijd vrij onvoorspelbaar hoeveel pups er zullen komen. Als u een gemiddelde aanhoud van 3 pups, zit u vrijwel altijd in de goede richting.
AdG - dierenarts online
Animal Emergency Center
http://www.thethreeturnips.nl/of-the-th ... alling.htm
Leuke linken, maar er staat niets in wat toegevoegde waarde heeft met wat hier al allemaal voor argumenten is aangegeven.
Zefs in de eerste link wordt verteld dat de moederhond onder narcose moet, dat kan ik dus wel degelijk weerleggen, want dat gebeurt dus niet.
Moederhond ligt nog geen minuut op haar zij zoals zij wel vaker ligt.
Toch wil ik even reageren op het feit dat hier een TO met alle goede bedoelingen een rontgenfoto plaatst van haar zwangere teefje, die ze heel graag met jullie wil delen.
Dat er een misschien een reden is geweest waarvoor er een rontgen gemaakt is mag ook wel even onder de aandacht gebracht worden.
Een rontgenfoto behoord niet tot het "pretpakket"zoals wij dat noemen, en is ZEKER GEEN standaard gebeuren en al helemaal niet voor de commercie zoals hier ergens werd geoppert.
Het is nog altijd een feit dat iedere serieuze fokker gaat voor het welzijn van zijn moederhond en pups en geen enkele rechtgeschapen DA zal deze levens bewust in gevaar brengen.
Ik spreek uit ervaring, had ik hier ook al eerder gepost.
De pups uit het nestje van Parel zijn allemaal gezond en hebben geen afwijkingen en zoals ik al eerder schreef, heb ik spijt dat ik toen geen rontgen bij onze Lotte heb laten maken, want dan had ik toch meer informatie gekregen over de hoeveelheid pups die zij droeg en waren er zeker twee eerder geboren, dan wel via keizersnede en nog levend.
Annamaria, geniet lekker van je zwangere dame

en wij gaan heel hard duimen voor je dat de bevallig spoedig mag verlopen en jij straks samen met moederhond mag genieten van de lieve puppenkinders.