Diskwalificaties Crufts
-
Lunatic
- Speurneus

Ik word hier altijd zo ongelovelijk moe van, dit is zo'n dooddoener in een discussie......het niet (willenKay schreef:SorryLunatic schreef: Een labrador is een werkhond, met als het goed is een enorme will to please, daardoor relatief makkelijk op te voeden en mee te trainen. Dat hoeft natuurlijk niet met alle geweld jacht te zijn, alhoewel dat, als het goed is, wel de passie van de hond is, maar andere actieve dingen, zoals flyball, behendigheid oid is natuurlijk ook goed. Wil je dit niet, dan zit je met een labrador naar mijn idee toch niet goed. Ja ze zijn lief voor kinderen, maar zijn ze nog zo lief als ze amper uitdaging krijgen? Dan krijg je tig topics met " mijn hond is vervelend....op wat voor manier dan ook" en dat vind ik persoonlijk erg jammer!![]()
Dus als je niet gaat jagen met je hond dan moet je maar geen lab nemen ?
Krijg steeds vaker het idee dat de "onhandelbare labrador" ook lichtelijk aangedikt en aangepraat word ?
Want als je hond niet direct naast je staat op de fluit luisterd die niet, als je hond netjes keurig naast loopt en daar soms voor beloond word dan is het een hond die gedrag laat zien voor het koekje en niet voor de baas, als je hond te enthousiast naar een andere hond toerent dan is hij lomp enz enz
Ik kan genieten van mijn hond die af en toe zijn middelvinger opsteekt en zijn eigen weg kiest... Natuurlijk is het leuk als je honden altijd luisteren maar in mijn ogen bestaat er ook nog iets als een eigen wil, is het dan een onhandelbare hond die tekort gedaan is in zijn behoefte ?
Ook zijn er trouwens genoeg labradors uit de werklijnen die uitvallen naar andere honden, of op "jacht" gaan zonder commando enz, maar dat mag dan wel ?
Soms krijg ik heel erg het gevoel "voet tussen de deur"
Dutchlabs, ik ben het helemaal met je eens dat het voor een groot deel aan opvoeding ligt....MAAR, een hond die geen will to please heeft en dus absoluut niet wil samenwerken met zijn/haar baas, is toch een stuk minder makkelijk op te voeden!
Groetjes Lin en een
van Max en een
van Luna, Doran en Zinzi
-
jolien
- Hele grote hondenneus

Ik denk ook zeker dat het een stukje karakter is en een stukje opvoeding. Als ik naar mezelf kijk, heb ik drie labradors, die alledrie weer heel verschillend zijn en ook anders zijn qua luisteren. Quincy luistert eigenlijk altijd, en heeft ze ook altijd al gedaan, van jongs af aan. Alhoewel ik moet zeggen dat ik het soms toch verlies van een lekker hapje in het bos..
Dus tsja, op dat moment kiest ze toch haar eigen weg
. Rosa, die dezelfde opvoeding heeft gekregen, is tien keer eigenwijzer. Heeft een enorm eigen wil. Is een schat van een hond, maar qua luisteren lastiger. En dan Pien, die met haar 2 jaar soms nog een echte pup is en ook soms haar buien heeft... En aangezien ze alledrie dezelfde opvoeding krijgen, denk ik dus ook dat het deels aan het karakter en deels aan de opvoeding ligt.
En natuurlijk is het belangrijk om juist in het begin, vanaf pup af aan, consequent te zijn en grenzen te stellen. En dat is wat denk ik nog wel eens vergeten wordt. Want ja, er komt een lief klein pupje wat allemaal nieuw is, maar opvoeden begint vanaf dag 1 en krijg je later alleen maar heel veel voor terug
.
En ondanks dat mijn labjes inderdaad best weleens lomp kunnen zijn of bananen in de oren hebben, vind ik het nog steeds het meest geweldige ras dat er is!
Oh ja en Boukje: die leuke forumwandeling lijkt me een goed idee...
En natuurlijk is het belangrijk om juist in het begin, vanaf pup af aan, consequent te zijn en grenzen te stellen. En dat is wat denk ik nog wel eens vergeten wordt. Want ja, er komt een lief klein pupje wat allemaal nieuw is, maar opvoeden begint vanaf dag 1 en krijg je later alleen maar heel veel voor terug
En ondanks dat mijn labjes inderdaad best weleens lomp kunnen zijn of bananen in de oren hebben, vind ik het nog steeds het meest geweldige ras dat er is!
Oh ja en Boukje: die leuke forumwandeling lijkt me een goed idee...
-
Kay
- Speurneus

- Contacteer:
Linda, je hebt gelijk... bedoelde ook werken ipv jagen (lange dag geweest)
Maar goed, gezien ik al die dingen niet doe zou ik dus geen lab mogen hebben in jouw ogen... Blijft grappig !
Maar wel grappig dat je op de andere punten geen reactie geeft
Maar goed, gezien ik al die dingen niet doe zou ik dus geen lab mogen hebben in jouw ogen... Blijft grappig !
Maar wel grappig dat je op de andere punten geen reactie geeft
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!
Kay 22-10-2006
Daan 16-1-2010
Sjors 10-2-2015
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Lunatic, die wil to please heeft ook grotendeels te maken met de band die je hebt met je hond.
Als je geen band hebt wil de hond ook niet werken voor je.
Van nature zit er natuurlijk in elke lab nog wel jacht, je moet dit alleen kunnen activeren.
Ergens moet dat knopje te vinden zijn.
Natuurlijk om ook reeel te blijven de honden die ik fok, zullen niet verder komen dan een A diploma.
Een hond zoals die van jullie en van Brigitte zullen velen malen verder komen, maar worden ook speciaal op werken gefokt.
In mijn ogen is werken voor een labrador drie dingen, werken als jachthond, blindengeleidenhond en hulphond.
Drie hele belangrijke aspecten....en alle drie moeten ze een hele grote will to the baas te plezieren hebben.
Tis niet alleen maar jacht.....
En ik deel de mening met Kay, heerlijk die middelvinger af en toe....hoord er toch ook bij....ze zijn levende wezens....
Als je geen band hebt wil de hond ook niet werken voor je.
Van nature zit er natuurlijk in elke lab nog wel jacht, je moet dit alleen kunnen activeren.
Ergens moet dat knopje te vinden zijn.
Natuurlijk om ook reeel te blijven de honden die ik fok, zullen niet verder komen dan een A diploma.
Een hond zoals die van jullie en van Brigitte zullen velen malen verder komen, maar worden ook speciaal op werken gefokt.
In mijn ogen is werken voor een labrador drie dingen, werken als jachthond, blindengeleidenhond en hulphond.
Drie hele belangrijke aspecten....en alle drie moeten ze een hele grote will to the baas te plezieren hebben.
Tis niet alleen maar jacht.....
En ik deel de mening met Kay, heerlijk die middelvinger af en toe....hoord er toch ook bij....ze zijn levende wezens....
Groetjes Saskia
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Oj, ik geloof dat t een beetje uit de hand loopt, da's nou jammer..
Opvoeding is, mijns inziens, nog wel wat meer dan de helft, een hondje kan nog zo fijn zijn qua gezondheid en karakter, het moet wel naar behoren gekoesterd en gestimuleerd worden
Verder denk ik, nogmaals, dat mensen die zich zo enorm verdiepen in het welzijn van hun hond als de meesten op dit forum, zeer zeker niet gerekend kunnen worden tot de groep mensen waar ik persoonlijk op doelde.
Immers, het feit dat de reacties pittig zijn, betekent dat zij die reageren zeer betrokken zijn bij het welzijn en welbevinden van hun hond(en) kijk, en dat is zeer zeker niet zo bij een groot deel van de hondeneigenaren
Kom ik terug bij jou hanneke, je hebt me niet overtuigd, maar allez dat verwachtte je natuurlijk ook niet he
Ik begrijp jouw insteek wel, en keur het ook niet af, maar ik blijf het toch griezelig vinden, en persoonlijk zal ik er ook niet aan beginnen.
Kijk, waar ligt de grens, denk ik dan zo, wat nou als mensen straks een labrador willen die, ik zeg maar eens wat, niet graag nat wordt, want ze wandelen niet graag in de regen, of iets dergelijks..
Dan vwb de"ongeleide projectielen"
Toch krijg ik een beetje een raar gevoel bij het hele verhaal, ik fok, en zodra ze de deur uitgaan is het de taak van het baasje.
Kan ik me ook niet echt in vinden saskia, weet je, persoonlijk zie ik toch heel graag dat de hondjes die ik fok, in ieder geval een band hebben met hun baassies, en, zal ik ze daar ook in begeleiden....mijn vraag aan jou, zie je daar niet ook een taak van de fokker in?
Dan nog maar eens wat misverstanden uit de weg helpen die, naar mijn persoonlijke mening, toch uit de reacties blijken.
Allereerst de definitie van een hond uit werklijnen, en zijn behoeftes
Het zal wel duidelijk zijn dat mijn man en ik graag werken met onze hondjes op gebied van jacht, maar dat is zeker geen bezigheid die dagelijks acht uur lang wordt beoefend, en ja, onze honden leven buiten in een roedel, maar...er zijn er ook altijd binnen hoor, en ja hier liggen ze lekker op de bank, en nemen we ze mee naar bed
Een goede hond uit werklijnen is uiteindelijk een resultaat van fok (en da's toch altijd weer een gok) en heel veel opvoeden en trainen, en vergis je daar niet in, mijn jongste is nu twee, en man man, die weg is niet over rozen gegaan
Werklijnen zijn afstammingen, net als showlijnen, niet meer en ook niet minder.
Nergens staat geschreven dat een hond uit werklijnen niet net zo braaf in huis kan zijn als een hond uit showlijnen, of andersom.
Bij beide lijnen liggen de prioriteiten voor de fokker, naar mijn persoonlijke mening anders, waar de een wat meer kijkt naar de rasstandaard vwb uiterlijk, kijkt de ander wat meer naar de rasstandaard vwb karakter, ik denk, en hoop in ieder geval, dat gezondheid voor elke serieuze fokker met stip op de eerste plaats staat.
We moeten, denk ik, in dit soort discussies niet vergeten dat de intentie niet is elkaar te kwetsen, want at the end of the day zitten we allemaal trots op de bank met onze sjmiegels
In plaats daarvan zouden we wel kunnen proberen onze meningen en inzichten dusdanig te delen dat we er allemaal wijzer van worden, al is het maar om in te zien dat we het zelf heel anders zouden doen
Opvoeding is, mijns inziens, nog wel wat meer dan de helft, een hondje kan nog zo fijn zijn qua gezondheid en karakter, het moet wel naar behoren gekoesterd en gestimuleerd worden
Verder denk ik, nogmaals, dat mensen die zich zo enorm verdiepen in het welzijn van hun hond als de meesten op dit forum, zeer zeker niet gerekend kunnen worden tot de groep mensen waar ik persoonlijk op doelde.
Immers, het feit dat de reacties pittig zijn, betekent dat zij die reageren zeer betrokken zijn bij het welzijn en welbevinden van hun hond(en) kijk, en dat is zeer zeker niet zo bij een groot deel van de hondeneigenaren
Kom ik terug bij jou hanneke, je hebt me niet overtuigd, maar allez dat verwachtte je natuurlijk ook niet he
Ik begrijp jouw insteek wel, en keur het ook niet af, maar ik blijf het toch griezelig vinden, en persoonlijk zal ik er ook niet aan beginnen.
Kijk, waar ligt de grens, denk ik dan zo, wat nou als mensen straks een labrador willen die, ik zeg maar eens wat, niet graag nat wordt, want ze wandelen niet graag in de regen, of iets dergelijks..
Dan vwb de"ongeleide projectielen"
Toch krijg ik een beetje een raar gevoel bij het hele verhaal, ik fok, en zodra ze de deur uitgaan is het de taak van het baasje.
Kan ik me ook niet echt in vinden saskia, weet je, persoonlijk zie ik toch heel graag dat de hondjes die ik fok, in ieder geval een band hebben met hun baassies, en, zal ik ze daar ook in begeleiden....mijn vraag aan jou, zie je daar niet ook een taak van de fokker in?
Dan nog maar eens wat misverstanden uit de weg helpen die, naar mijn persoonlijke mening, toch uit de reacties blijken.
Allereerst de definitie van een hond uit werklijnen, en zijn behoeftes
Het zal wel duidelijk zijn dat mijn man en ik graag werken met onze hondjes op gebied van jacht, maar dat is zeker geen bezigheid die dagelijks acht uur lang wordt beoefend, en ja, onze honden leven buiten in een roedel, maar...er zijn er ook altijd binnen hoor, en ja hier liggen ze lekker op de bank, en nemen we ze mee naar bed
Een goede hond uit werklijnen is uiteindelijk een resultaat van fok (en da's toch altijd weer een gok) en heel veel opvoeden en trainen, en vergis je daar niet in, mijn jongste is nu twee, en man man, die weg is niet over rozen gegaan
Werklijnen zijn afstammingen, net als showlijnen, niet meer en ook niet minder.
Nergens staat geschreven dat een hond uit werklijnen niet net zo braaf in huis kan zijn als een hond uit showlijnen, of andersom.
Bij beide lijnen liggen de prioriteiten voor de fokker, naar mijn persoonlijke mening anders, waar de een wat meer kijkt naar de rasstandaard vwb uiterlijk, kijkt de ander wat meer naar de rasstandaard vwb karakter, ik denk, en hoop in ieder geval, dat gezondheid voor elke serieuze fokker met stip op de eerste plaats staat.
We moeten, denk ik, in dit soort discussies niet vergeten dat de intentie niet is elkaar te kwetsen, want at the end of the day zitten we allemaal trots op de bank met onze sjmiegels
In plaats daarvan zouden we wel kunnen proberen onze meningen en inzichten dusdanig te delen dat we er allemaal wijzer van worden, al is het maar om in te zien dat we het zelf heel anders zouden doen

-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Brigitte ja de taak van de baasjes om ze op te voeden.
Ze krijgen 1001 en tips mee, hebben ze problemen kunnen ze mij dag en nacht bellen mits het over de hond gaat en niet over relatie problemen
Maar zodra ze de drempel over gaan verdwijnt mijn zegenschap.
Als ze problemen hebben ben ik er altijd voor ze, en weet ik het niet dan heb ik een hele goeie trainer die ik ook altijd mag bellen en hun ook.
Maar is gelukkig nog nooit voor gekomen.
Ik vind dat je mooi schrijven kan en het verwoorden.
Maar ieder zijn passie met zijn honden ligt ergens anders.
Die van jou en je man bij de jacht die van mij en mijn man bij de leo's en showen, maar ook ik train altijd met mijn pups hoor.....ondanks dat we al 22 jaar labjes hebben, elke pup die hier komt en blijft word mee getraind.
Jaren lang in Stieltjeskanaal hartstikke leuke training gedaan, en nu ivm mijn werk kan dat niet meer, en train ik ergens anders.
Maar ook ik verplicht de mensen om puppy cursus te doen, is niet voor de hond maar voor de mensen om te leren omgaan met je pup....want dat is ozo belangrijk...
Ze krijgen 1001 en tips mee, hebben ze problemen kunnen ze mij dag en nacht bellen mits het over de hond gaat en niet over relatie problemen
Maar zodra ze de drempel over gaan verdwijnt mijn zegenschap.
Als ze problemen hebben ben ik er altijd voor ze, en weet ik het niet dan heb ik een hele goeie trainer die ik ook altijd mag bellen en hun ook.
Maar is gelukkig nog nooit voor gekomen.
Ik vind dat je mooi schrijven kan en het verwoorden.
Maar ieder zijn passie met zijn honden ligt ergens anders.
Die van jou en je man bij de jacht die van mij en mijn man bij de leo's en showen, maar ook ik train altijd met mijn pups hoor.....ondanks dat we al 22 jaar labjes hebben, elke pup die hier komt en blijft word mee getraind.
Jaren lang in Stieltjeskanaal hartstikke leuke training gedaan, en nu ivm mijn werk kan dat niet meer, en train ik ergens anders.
Maar ook ik verplicht de mensen om puppy cursus te doen, is niet voor de hond maar voor de mensen om te leren omgaan met je pup....want dat is ozo belangrijk...
Groetjes Saskia
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Het is jammer dat mensen een discussie altijd heel erg op zichzelf betrekken. Dat maakt discussieren zo lastig, omdat je het niet meer over de essentie kunt hebben. De 1 na laatste post van Brigitte en de laatste post van Dutchlabs, dekt wat mij betreft de lading van de post wat ik bedoel
dank daarvoor dames, scheelt schrijfwerk 

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Ondanks dat je me nu heel erg kwets met deze opmerking.....laat ik het van me afglijden en denk maar dat dit niet zo hart bedoeld is als het over komt......brigitte064 schreef:Idd ik had het dus fout begrepen, ik dacht dat je er eentje was van bye bye centen binnen, de rest is voor julllie, maar dat is dus gelukkig niet zo, dat vind ik fijn om te lezen saskia
Ook die laatste regel, lees ik dan slecht.....
Groetjes Saskia
-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

Want weet je, ik begeleid zo her en der beginnende fokkers, en ook baaskes die het niet zo getroffen hebben met hun fokker, en mijn ervaringen wat dat betreft zijn de laatste jaren zeer zeker niet altijd positief geweest.
Nu weer, heb ik een hondje waarvan ik al direct zag dat t entroprion had, de fokker moet dat ook gezien hebben, zij hadden t baaske verteld dat t hondje een onschuldig oogontstekinkje had volgens hun dierenarts, dus ook hun dierenarts, die dit ook gezien moet hebben, is niet zo netjes geweest.
Verder werd t hondje, de laatste nog beschikbare uit t nest vlgs de fokker, aangeprezen als een heel lief hondje, zeer zacht van karakter. Hier hadden ze extra naar gevraagd omdat zij niet zo goed zijn in t baas spelen.
Nou, het is een dominant manneke, ik heb besloten het hondje om die redenen niet te trainen, een vriend heeft zich eraan gegeven, maarja nu het hondje geopereerd is, ligt dat proces weer stl, en dartelt het hondje, vrolijk dominerend met kap op het bos rond.
Nu weer, heb ik een hondje waarvan ik al direct zag dat t entroprion had, de fokker moet dat ook gezien hebben, zij hadden t baaske verteld dat t hondje een onschuldig oogontstekinkje had volgens hun dierenarts, dus ook hun dierenarts, die dit ook gezien moet hebben, is niet zo netjes geweest.
Verder werd t hondje, de laatste nog beschikbare uit t nest vlgs de fokker, aangeprezen als een heel lief hondje, zeer zacht van karakter. Hier hadden ze extra naar gevraagd omdat zij niet zo goed zijn in t baas spelen.
Nou, het is een dominant manneke, ik heb besloten het hondje om die redenen niet te trainen, een vriend heeft zich eraan gegeven, maarja nu het hondje geopereerd is, ligt dat proces weer stl, en dartelt het hondje, vrolijk dominerend met kap op het bos rond.

-
brigitte064
- Hele grote hondenneus

oj dat lees je niet goed dan saskia, ik bedoel juist dat ik dat dus heel goed vind van je, vandaar hetDutchlabs schreef:Ondanks dat je me nu heel erg kwets met deze opmerking.....laat ik het van me afglijden en denk maar dat dit niet zo hart bedoeld is als het over komt......brigitte064 schreef:Idd ik had het dus fout begrepen, ik dacht dat je er eentje was van bye bye centen binnen, de rest is voor julllie, maar dat is dus gelukkig niet zo, dat vind ik fijn om te lezen saskia
Ook die laatste regel, lees ik dan slecht.....

-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Dat is zeer nobel van je.brigitte064 schreef:Want weet je, ik begeleid zo her en der beginnende fokkers, en ook baaskes die het niet zo getroffen hebben met hun fokker, en mijn ervaringen wat dat betreft zijn de laatste jaren zeer zeker niet altijd positief geweest.
Maar volgens mij groeit entropion pas ook op latere leeftijd.....
Maar ben daar niet mee bekend, dus weet dat niet precies.
Als fokker zijnde ben je dan verplicht om deze mensen te begeleiden, maar niet iedere fokker weet hoe dat moet.
Er zijn zat fokkers die pas beginnen en als ervaren fokker moet je die dan begeleiden, hoe te handelen en zo voort.
Ik kan daar niet over oordelen en zal ook niet oordelen daar over, kan namelijk alleen over mezelf en mijn honden praten.
Je opmerking is vergeven maar omdan weer helemaal over te slaan op een ander onderwerp, mensen oordelen veels te snel op dit forum.
Zonder dat ze daadwerkelijk weten hoe iemand is.
Dat vind ik ontzettend jammer.
Groetjes Saskia
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
@ Brigitte: zoals jij zelf al schrijft: fokken is een kwestie van keuzes maken en prioriteiten stellen. Meestal is het ondoenlijk om alles wat je graag in een labrador ziet, in die ene combinatie van reu en teef bij elkaar te brengen. Dus moet je kiezen. Ik denk dat iedere integere fokker gezondheid op de eerste plaats zet, hoewel de meningen over wat nog wel kan en wat niet, kunnen verschillen. Bij jou komen vervolgens uitgesproken jachteigenschappen (denk ik) op de tweede plaats, een ander zal misschien jachteigenschappen helemaal onderaan zetten en een mooi uiterlijk als dikke tweede kiezen. Ikzelf kijk erg naar een vriendelijk, lief karakter, na gezondheid natuurlijk. En dat doe ik vanuit de gedachte dat vrijwel al mijn pups naar gezinnen gaan die niet zullen werken en niet zullen showen met hun hond. Maar dat betekent niet dat ik de rest van de rasbeschrijving maar laat zitten. Ik vind een goed rastypisch uiterlijk ook heel belangrijk. En ook apporterende eigenschappen horen erbij. Daarvoor moet de labrador ook een goede zwemmer zijn, een uitgesproken liefhebber van water. Zo staat het in de standaard. Dat mag je natuurlijk nooit wegfokken. Ik ben het helemaal met jou eens, dat die eigenschappen bij het ras horen en dat ze erin moeten blijven. Het gaat mij er alleen om, waar je de accenten legt bij het fokken. En dan komen gezondheid en een zacht karakter bij mij vóór een rastypisch uiterlijk en jachteigenschappen. Maar als ik superman of superwoman zou kunnen fokken, zou ik het doen, de ideale labrador die hoog scoort op shows, evenals op jachtwedstrijden, die in de 14 jaar van zijn leven nooit bij de dierenarts komt en die van jongsafaan aan één woord genoeg heeft om braaf te zijn. Helemaal ideaal toch
Alleen weten we dat die niet bestaat en dat je altijd concessies zal moeten doen
Verder las ik toevallig gisteren in een Onze Hond een stuk over de labrador. Daarin stond dat wij fokkers onze pupkopers allemaal vertellen dat ze hun pups overal mee naar toe moeten nemen, overal aan laten wennen, veel moeten stimuleren om ze zelfvertrouwen te geven enz. In dat stuk werd gesteld dat dat voor de labradorpup wellicht niet zo´n goed idee is, omdat die vaak al overlopen van vertrouwen en liefde voor de hele wereld. Een labradorpupje vindt vaak al dat hij of zij het middelpunt van de wereld is en dat iedereen hem natúúrlijk lief en aardig vindt. Als je dat gaat stimuleren, krijg je inderdaad honden die op alles en iedereen afstormen en met iedereen willen spelen. In dat stuk werd gepleit voor meer ´habituatie´ voor labradorpups. Ze moeten leren dat er in hun omgeving van alles gebeurt, wat zij gewoon moeten negeren. Om dus te voorkomen dat het van die ongeleide projectielen worden.
Ik vind dat een interessante gedachte. Als we dat nou eens zouden vertalen in handige opvoedtips en de fokkers zouden die goed doorspreken met hun pupkopers, zou dat al heel wat schelen (denk ik) in het lompe gedrag van de labrador. Misschien dat hier zelfs een taak voor de rasverenigingen ligt, om daar een stukje voorlichting over te geven
Hanneke
Verder las ik toevallig gisteren in een Onze Hond een stuk over de labrador. Daarin stond dat wij fokkers onze pupkopers allemaal vertellen dat ze hun pups overal mee naar toe moeten nemen, overal aan laten wennen, veel moeten stimuleren om ze zelfvertrouwen te geven enz. In dat stuk werd gesteld dat dat voor de labradorpup wellicht niet zo´n goed idee is, omdat die vaak al overlopen van vertrouwen en liefde voor de hele wereld. Een labradorpupje vindt vaak al dat hij of zij het middelpunt van de wereld is en dat iedereen hem natúúrlijk lief en aardig vindt. Als je dat gaat stimuleren, krijg je inderdaad honden die op alles en iedereen afstormen en met iedereen willen spelen. In dat stuk werd gepleit voor meer ´habituatie´ voor labradorpups. Ze moeten leren dat er in hun omgeving van alles gebeurt, wat zij gewoon moeten negeren. Om dus te voorkomen dat het van die ongeleide projectielen worden.
Ik vind dat een interessante gedachte. Als we dat nou eens zouden vertalen in handige opvoedtips en de fokkers zouden die goed doorspreken met hun pupkopers, zou dat al heel wat schelen (denk ik) in het lompe gedrag van de labrador. Misschien dat hier zelfs een taak voor de rasverenigingen ligt, om daar een stukje voorlichting over te geven
Hanneke
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Hanneke, weet jij of dat stuk ook ergens op internet te vinden is?
Klinkt mij namelijk heel logisch en kan me daar eigenlijk wel in vinden.
Maar is het dan als je dus minder socialiseert niet zo dat je angstige honden krijgt?
Lijkt me zeer interressant om te lezen.....heb gisteren gekeken of ik dit blad hier ergens kon kopen maar dat hadden ze niet.
Klinkt mij namelijk heel logisch en kan me daar eigenlijk wel in vinden.
Maar is het dan als je dus minder socialiseert niet zo dat je angstige honden krijgt?
Lijkt me zeer interressant om te lezen.....heb gisteren gekeken of ik dit blad hier ergens kon kopen maar dat hadden ze niet.
Groetjes Saskia