Will to please is een karaktereigenschap, die helemaal niks met conditionering, opvoeding en/of training td maken heeft.
Een hondje heeft veel, weinig, geen of een beetje will to please, dat is fok en erfelijk bepaald.
Welnu, een hondje met weinig of geen will to please kan je vervolgens wel conditioneren, natuurlijk kan dat, nou vind ik conditioneren, opvoeden en trainen hetselfde, dus ja alles kan, maar dat kan maar tot een bepaald niveau, omdat een hondje nou eenmaal een hond is, en geen mens, kun je van zo'n hondje niet verwachten dat hij vatbaar is voor rede, je kunt hem als het ware niet uitleggen waarom het goed is dat hij heel veel van je houdt, en alles voor je over moet hebben.
Bij deze hondjes zul je naw hulpmiddelen nodig blijven hebben, voedsel of prooi, dus brokje of balletje, en zul je in ieder geval jezelf altijd leuk moeten maken (vragen om aandacht) of heel streng moeten zijn .(druk zetten)
Een hondje met veel will to please is een kostbaarheid, althans zo zie ik het, en die kostbaarheid moet je koesteren en stimuleren.
Dus ja, een hondje met veel will to please kan, eens in foute handen, en dan met name bij een baasje dat dit niet waardeert, en teveel druk op zo'n hondje zet, veranderen in een onzeker hondje, immers het is een hondje dat zo gek is op zijn baasje dat t van nature alles voor t baasje wil doen.
Als zo'n hondje iets niet goed doet in de ogen van het baasje, dan komt dat niet omdat t hondje het niet wil goed doen, maar omdat t hondje niet begrijpt wat t moet doen.
Bij deze hondjes kun je bijna grenzeloos doorgaan met leren, en in ieder geval tot jouw grens bereikt is, die ligt bij elke baas anders.
Hier hoef je, als t hondje begrijpt wat t moet doen, uiteindelijk in principe helemaal geen beloning meer te geven, het hondje voelt wel dat t goed is, dat je blij bent.
Dus, nee uiteindelijjk wordt er ook niet meer met stem beloond, dat is niet nodig in ieder geval.
Nou moet ik wel in alle eerlijkheid zeggen dat ik zelf, zeer tot ergernis van mijn man, wel eens vreugdedansjes maak hoor, gewoon omdat ik zo trots op mijn sjmiegels ben af en toe, dat ik t niet kan laten