enkele pupvraagjes

Vragen over de verzorging van je Labrador? Plaats ze hier.
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

enkele pupvraagjes

Ongelezen bericht door Gittje »

In de bibliotheek wat boeken en dvd's ontleend mbt de opvoeding & de verzorging van pups en honden in het algemeen.

Als ik onze Igor bekijk, die intussen 11 weken oud is en ongeveer 7,5 kg weegt, blijf ik toch met enkele vraagjes zitten:

1) Hij krijgt nu 135 gr brok verdeeld over 3 maaltijden (http://www.versele-laga.com/NUTRI/Nutri ... &pro=19561" onclick="window.open(this.href);return false;) en 1 maaltijd KVV (1 plak van 100 gr). Daarbij om de dag een stukje gedroogde pens of een kauwstaafje runderhuid.

Igor staat scherp in de zin dat z'n ribben nog goed voelbaar zijn en als het van hem afging at hij met gemak het driedubbele op. Hoe kan ik weten of ik hem voldoende geef?

2) Hij wordt 2 per dag een kleine 15 minuten per dag in het naburig stadspark of soms in één van dichtsbijzinde bossen uitgelaten. Daarbij wordt regelmatig enkele minutjes gepauzeerd en kleine oefeningetjes gemaakt.

Bij het thuiskomen merk ik dat hij meestal een paar sprintjes trekt met slipbeurten als gevolg, waardoor ik mij afvraag of ik er niet beter aan doe om de uitlaatbeurten ietwat langer te maken of een 3de in te voeren gezien het dan meer gedoseerde beweging is.

3) Igor blijft het fijn vinden om de katten na te jagen en te bespringen. Eén van katten is zodanig lief van karakter dat hij zich altijd laat doen. Consequent tussenkomen heeft niet zo veel opgeleverd in de zin dat het echt een instinctieve reactie is: hij ziet één van de katten en schiet er als een pijl naartoe. Is dit iets van voorbijgaande aard (zoals het bijten & happen) of zal dit met de tijd uitslijten?

Graag jullie mening & tips :)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Hij lijkt een lichtgewichtje te zijn, maar misschien is het niet zo´n zwaargebouwde pup? Een reutje van 11 weken mag toch wel een kilo of 10 wegen. Dat is een gemiddelde natuurlijk, een zware jongen zal meer wegen en een fijn, tenger hondje wat minder.

Ook vind ik het voer wat aan de weinige kant. Bij mij zou een reutje van 11 weken op 3 x 75 gram zitten plus 2 schijven Rodi.

Een vuistregeltje is, dat een pup ongeveer net zo veel mag wegen als zijn leeftijd in weken. Dus een pup van 10 weken, mag ongeveer 10 kilo wegen. Een ander vuistregeltje is, dat ze tot 6 maanden ongeveer een kilo per week mogen aankomen. Als je je pup elke week op een vast tijdstip weegt, kan je dat een beetje in de gaten houden. Groeit hij niet of nauwelijks, dan moet je meer voeren. Gaat het te hard, dan wat minder voer.

De wandelingen mogen best vaker hoor. Je mag gerust 4, 5 of 6 keer naar buiten met hem, maar per keer niet langer dan een kwartier.

Wat betreft het katten jagen.. als de kat niks terugdoet en ook niet wegschiet, gaat het lolletje er wel van af en zal het gedrag wel uitdoven. Maar leuk is het niet, voor de kat. Ik zou zelf in zo´n geval hem een commando of geluid aanleren, dat altijd betekent: snoepje halen. Dat kan natuurlijk het commando ´hier´ zijn, maar ook een fluitje of prrrrr roepen of zoiets. Zelfs in je handen klappen is goed. Hij moet de zekerheid hebben dat hij dan iets lekkers krijgt als hij komt. Eerst in een prikkelarme omgeving aanleren en oefenen en dan uitbreiden naar situaties met meer afleiding. De bedoeling is natuurlijk dat jouw commando of geluid leuker wordt dan de kat en dat hij meteen naar jou toekomt.
Mijn Dazzle wil in het bos nog wel eens achter een wildspoor aan schieten. Dan gaat haar neus aan de grond en is ze doof en blind voor alles. Behalve als ik op een hoog uitnodigend toontje roep: `Dazzle, kijk eens, oohhhh, wat lekker, kijk eens....´ en dan rammel ik flink met het brokjesblikje in mijn zak. Succes verzekerd :)

Wat je ook nog kan doen, is hem in huis met een lange lijn laten rondlopen, zodat je daar vlug je voet op kan zetten als hij achter de kat aan schiet.

Succes :wink:

Hanneke
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Wat ik nog aan bovenstaande post wil toevoegen is dat ik uit jouw post begrijp dat je een gladde vloer hebt in huis.
Ik zou deze echt bedekken met vloerbedekking/kleden tot hij uitgegroeid is want slippartijen kunnen funest zijn voor opgroeiende hondenpootjes.
Verder vind ik ook wel dat hij er wat vaker uit mag, twee keer is wel erg weinig.
Succes met jouw puppert :wink:
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Laboriginals schreef:Hij lijkt een lichtgewichtje te zijn, maar misschien is het niet zo´n zwaargebouwde pup? Een reutje van 11 weken mag toch wel een kilo of 10 wegen. Dat is een gemiddelde natuurlijk, een zware jongen zal meer wegen en een fijn, tenger hondje wat minder.

Ook vind ik het voer wat aan de weinige kant. Bij mij zou een reutje van 11 weken op 3 x 75 gram zitten plus 2 schijven Rodi.
Igor groeit als een kool en is een slank, hoogpotig hondje. Z'n broer en zusters waren net ietsje groter, maar even slank. We hebben beide ouders gezien en de reu was een type "jachtlijn" labrador en mama een eerder kleine rottweiler.

De pupperd zal mij graag zien afkomen als de hoeveelheid voer naar boven mag herzien worden :D Nochtans wordt in veel boeken gewaarschuwd om de pup eerder minder dan meer te geven omwille van mogelijke gewrichtsproblemen. Nu, wat dat betreft, geef ik hem voor alle zekerheid Primeval Puppy Gelatinaat bij z'n KVV.
Laboriginals schreef:De wandelingen mogen best vaker hoor. Je mag gerust 4, 5 of 6 keer naar buiten met hem, maar per keer niet langer dan een kwartier.
Ah zo, dat is goed nieuws. Het belooft leuker te worden voor ons en voor Igor
Laboriginals schreef:Wat betreft het katten jagen.. als de kat niks terugdoet en ook niet wegschiet, gaat het lolletje er wel van af en zal het gedrag wel uitdoven. Maar leuk is het niet, voor de kat.
Nee, idd. Ik kan het trouwens niet aanzien en kom tussen. Igor is al zo slim dat hij weet welk vlees hij in de kuip heeft wat de katten betreft: rosse Mefisto is een no-go want die haalt uit, achter Snowshoe Adonis is het leuk jagen want het is een vluchter en onze voetmat Simba moet al z'n kuren ondergaan als wij niet tussenkomen.
Laboriginals schreef:De bedoeling is natuurlijk dat jouw commando of geluid leuker wordt dan de kat en dat hij meteen naar jou toekomt.
Ik vraag mij af hoe lang dat zal duren dat een snoepje of geluid leuker is dan z'n jachtinstinct te volgen. Niettemin het proberen waard.

Hartelijk dank voor de tips Hanneke. Het klinkt misschien raar, maar ik ben een beetje m'n handen afgesneden met een pup in huis. In het verleden heb ik vooral volwassen asiel- of herplaatsingshonden gehad.
Gittje
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Roos schreef:Wat ik nog aan bovenstaande post wil toevoegen is dat ik uit jouw post begrijp dat je een gladde vloer hebt in huis. Ik zou deze echt bedekken met vloerbedekking/kleden tot hij uitgegroeid is want slippartijen kunnen funest zijn voor opgroeiende hondenpootjes.
Wij hebben een stenen vloer in de gang en linoleum in de living/eetkamer. Intussen hebben we al een paar tapijten vanop zolder naar beneden gehaald.
Roos schreef:Succes met jouw puppert :wink:
Plaats reactie