Met Quincy heb ik ook zulke fouten gemaakt in het begin. Nou had het met Quincy geen hele grote gevolgen omdat ze vrij onzeker was en heel erg naar mij toe trok. Maar ik wilde daar met Noortje wel bewuster mee bezig zijn. Het blijkt nu ook volop nodig, gezien Noortje een stukje pittiger is.
Ik denk dat het het belangrijkste is dat het voor jou vooral goed moet voelen en moet werken. Ik ben met Noortje bewust wel al op 12 weken naar de puppycursus gegaan. Ik wilde dat Noortje al vanaf jongs af aan zou leren dat ze in een groep honden bezig moest zijn met mij en dat de andere honden totaal niet boeiend zijn. Er zijn zeker mensen die zeggen en denken dat dat op een andere manier ook kan en niet achter een groepscursus zijn. Ik denk dat ook dat een groepscursus voor hun ook niet zou werken, je moet achter je trainingsmanier staan! Buiten gaat Noortje (nog steeds) mee met de doggyride (enkel naar het bos hoor). Grote groepen honden gaat ze erin, ze ziet ze, maar ze kan er niets mee. Inmiddels laat ik haar met enkele honden wel kennismaken. Ik zorg eerst dat ik aandacht heb, en dan pas mag ze kennis maken. In zo'n situatie prijs ik haar ook enorm als ze zelf weer bij me terug komt. En dat gaat inmiddels heel erg goed. Als ik honden moet passeren aan de lijn is het eigenlijk voor Noortje nodig dat ik haar voor ben. Ik zorg dat ik de andere hond eerder zie, dan start ik al met afleiden en passeren we de hond. Ze heeft zeker wel in de gaten dat er een andere hond loopt, maar ze heeft geen kans om daar naar toe te gaan omdat ik haar die ruimte niet geef door haar te prijzen hoe knap ze aandacht voor mij heeft.
Noortje gaat ook nog steeds overal mee naar toe. Dorp, markt, braderie, kermis. Niemand mag haar aaien zonder mijn toestemming, en ik geef pas toestemming als ik denk dat Noortje er klaar voor is en ze dus rustig is. Ik blok ook gewoon iedereen. Zodra iemand ernaar toe gaat geef ik aan, doe maar niet, ik ben aan het trainen, vervolgens ontstaat er een praatje, en bingo, nog een goed trainingsmoment voor Noortje! Als ik merk dat mensen volhardend zijn, draai ik of mijn rug naar hun toe, en zo dat ik tussen Noortje en die persoon sta, of ik lok Noortje mee. Ja, ik moet soms ogen in mijn achterhoofd hebben. Maar het gaat goed. Ik leg haar ook geregeld op de mat bij een winkel. Ik loop naar binnen en hou beide ogen op Noortje en als ook maar iemand neiging maakt om haar te aaien zeg ik er al wat van. Inmiddels kan Noortje dan ook keurig blijven liggen terwijl mensen haar gewoon passeren.
Nou moet ik wel 1 ding zeggen. Ik merk heel erg verschil tussen het ah, lief niveau van een blonde en een zwarte pup. Bij Quincy had iedereen een ah, wat schattig lief opmerking. Een tuincentrum in, iedereen zei er iets over en aaide haar wel. Noortje trekt minder aandacht, mensen kijken wel, zeggen ook wel eens ah schattige pup en mensen die ik ken en langer naar haar kijken, zeggen dan pas, oh wat een aandoenlijk bekkie heeft ze. De eerste opslag is duidelijk anders.