Honden met epilepsie

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Roos

Honden met epilepsie

Ongelezen bericht door Roos »

Sam heeft vanaf 2008 epilepsie aanvallen, maar deze komen steeds vaker voor, eerst was het alleen uit rust maar nu gebeurt het ook als hij wakker is of tijdens een wandeling.

Hij heeft er voor zover ik weet ongeveer 7/8 per jaar, maar nu ze ook in andere situaties voorkomen dan alleen uit rust ben ik toch ernstig aan het twijfelen of ik hem nog wel moet laten zwemmen.

Achter een balletje aan bedoel ik dan, wat hij verder in het water rondkeutelt is niet zo'n probleem en dan ben ik ook zo bij hem.
Maar dat ligt als je een bal gooit toch even anders en nu vraag ik mij af hoe andere eigenaren van labjes met epilepsie hier mee om gaan.
Ik vind het moeilijk omdat het zijn lust en zijn leven is, maar ik moet er ook niet aan denken dat hij een eind uit de kant een aanval krijgt :(
Dus heel graag jullie ervaringen hiermee.
Huub
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Huub »

Ik had daar eigenlijk nooit zo over nagedacht.
Baloe had ook epileptische aanvallen maar 3of 4 keer per jaar en die swom eigenlijk gewoon.
Maar Baloe had ze idd ook alleen uit rust.
Liefs Francis
Baloe en Sappa altijd in mijn hart
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Tja... in dit geval zou ik hem denk ik niet meer ver laten zwemmen. Of langs de kant laten zwemmen als er een tweede persoon bij is die kan meelopen? Kun je het inmiddels herkennen als hij tegen een aanval aan zit? Want als dat zo is, kun je misschien het risico nemen :( . Maar het blijft wel een groot risico.

Hoe vaak per jaar heeft hij ze nu?

En misschien een tegen vraag als je dat ok vind? Durf je hem alleen thuis te laten? Bob heeft (zo ver ik weet) 1 aanval gehad, begin feb, maar ik merk dat ik sinds die tijd echt ontzettend veel moeite heb hem alleen te laten. Bang dat hij een aanval krijgt en ik er niet ben, hoe zit jij daarin?
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Roos

Daar heb ik dan weer weinig moeite mee, ik slaap ook elke nacht en dan ben ik ook niet (bewust) bij hem.
Wat er gebeurt gebeurt toch, je kunt ze niet in alles en altijd bewaken helaas.
Dat hij dan in ieder geval in zijn vertrouwde omgeving is vind ik wel een fijn idee.

Ik denk ook dat ik het niet meer aandurf hoor dat zwemmen achter een balletje aan, ik vind het wel heel erg jammer voor hem want hij heeft er echt plezier in, en als hij dat heeft heb ik het ook :)
Ik herken het trouwens niet als hij een aanval krijgt, de een na laatste keer waren we lekker aan het wandelen achter de dijk en hij stort zomaar in elkaar :(
Hij heeft nu ongeveer 7/8 aanvallen per jaar, maar dat is alleen wat ik weet, het kunnen er ook zomaar meer zijn.

Jij sterkte met Bob, ik hoop echt voor jullie dat het bij deze ene aanval blijft, een akelige onvoorspelbare rotziekte is het :(
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Laika heeft hier sinds vorig jaar ook een aantal keer last van epileptische aanvallen, niet vaak .. Maar goed, toch iets om rekening mee te houden :)

Voor de rest laat ik haar gewoon alles doen wat bij een lab hoort, dus ook zwemmen, rennen met ballen .. Naja, dat weet je zelf ook wel hoe een lab zich kan uitsloven :D

En mocht de nood aan de man komen dat ze dreigt te verzuipen .. Dan plonsen we er zelf wel er achter aan, no problemo :)
Roos

Oke dat is idd een optie, maar als je de bal gooit met een ballenwerper dan is ie toch wel een mooi stukje weg.
Sam had gisteren een aanval en als ik zie hoe hij er dan bij ligt ben ik toch bang dat hij al onder water verdwenen is voordat ik bij hem ben.
Mijn besluit is geloof ik al typende genomen :D
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Haha ik ben een muts hoor :oops: , ik merk dat ik ook veel lichter slaap en ik van ieder geluidje wakker word.

Maar goed dat je je keuze hebt gemaakt :) . Anders gewoon dichtbij, met twee personen EN halsband om. Sterkte met Sam, het is inderdaad vreselijk onvoorspelbaar en een rotaandoening...
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Herman 70
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Herman 70 »

7 a 8 keer per jaar is best veel maar als je het uitrekent valt het natuurlijk nogal mee.
60 minuten x 24 uur x 365 dagen = 525600 minuten zwemplezier. :)
min 7 a 8 x een minuutje of wat.
Ik zou hem het plezier niet misgunnen.
Goed in de gaten houden en achter hem aan als het zeldzame voorval daar is als hij precies tijdens zijn zwemplezier een insult mocht krijgen.
Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Annemarie Rijnveld »

Jouw hond krijgt medicatie voor zijn epilepsie?
Ik weet niet of epilepsie bij mensen anders ligt dan bij honden, maar om je een hart onder de riem te steken:
Mijn zoon heeft epilepsie en is natuurlijk onder medicatie. De neuroloog vindt het OK dat mijn zoon op een brommer rondscheurt, autorijdt, en zelfs zwemmen is toegestaan. (nooit alleen natuurlijk, maar dat geldt voor iedereen).
Hij zegt dat een ep. insult bijna nooit plaatsvindt in een situatie van enige drukte of stress. Mocht het gebeuren, dan is het altijd erna, dus wanneer iemand tot rust komt.

Ik hoop dat dit je wat kan geruststellen.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Max krijgt ze gelukkig maar 2 keer per jaar en altijd 's avonds in rust toestand.

Is het geen idee om hem tijdens het zwemmen achter een bal aan een lange lijn om te doen, zodat j hem binnen kan hengelen als het fout gaat? Misschien niet ideaal, zijn plezier wegnemen is ook niet ideaal natuurlijk :wink:
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Roos

@ Herman Jij hebt gelijk hoor met jouw berekening, maar juist omdat zijn voorlaatste aanval tijdens een normale wandeling was ben ik nu zo aan het twijfelen.
Met een balletje zoeken op land maak ik hem ook erg gelukkig, ik ben toch bang dat ik het laten zwemmen nu niet meer aan durf.
Zelf lekker rondkeutelen in het water is ook lekker voor hem, hij gaat nooit uit zichzelf een heel eind van de kant dus dan houden we het daar maar op, want ik moet er echt niet aan denken dat er voor mijn ogen zoiets gebeurt :(
Op lauwersoog kan hij ook nog achter een balletje aan in het water, daar is het achter de lijn erg ondiep, er zijn daar maar een paar stukjes waar hij echt kan/moet zwemmen, ook goed voor zijn spieren ook :wink:

@ Annemarie Nee, hij krijgt (nog) geen medicatie.
Als het verergert zal het wel moeten, maar ik stel het het liefst zo lang mogelijk uit.
Wat jij aanhaalt is juist mijn probleem, Sam kreeg de aanvallen eerder ook alleen vanuit rust, maar nu dus niet meer.
Om hem alleen medicatie te geven om te kunnen zwemmen vind ik weer overdreven, dus laat ik het maar zoals hierboven beschreven :wink:

In ieder geval bedankt voor jullie berichtjes :)
Roos

Lunatic schreef:Max krijgt ze gelukkig maar 2 keer per jaar en altijd 's avonds in rust toestand.

Is het geen idee om hem tijdens het zwemmen achter een bal aan een lange lijn om te doen, zodat j hem binnen kan hengelen als het fout gaat? Misschien niet ideaal, zijn plezier wegnemen is ook niet ideaal natuurlijk :wink:
Kijk, dit zou wel eens een goede optie kunnen zijn, harstikke bedankt voor de tip :klasse:
Stom is dat he, in andere situaties kom ik gelijk op die lange lijn en nu niet :? en dan zeg jij het, en denk ik ja natuurlijk :dom:
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Roos schreef:
Lunatic schreef:Max krijgt ze gelukkig maar 2 keer per jaar en altijd 's avonds in rust toestand.

Kijk, dit zou wel eens een goede optie kunnen zijn, harstikke bedankt voor de tip :klasse:
Stom is dat he, in andere situaties kom ik gelijk op die lange lijn en nu niet :? en dan zeg jij het, en denk ik ja natuurlijk :dom:
:D Soms kom je er gewoon even niet op. Ik zat te denken hoe ik het zou doen, mocht Max ook overdag aanvallen gaan krijgen *klopt hard af* en toen dacht ik aan de lange lijn om het dan snel binnen te kunnen hengelen :D

Succes ermee, het is en blijft een kl#te aandoening :(
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Annemarie Rijnveld
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Annemarie Rijnveld »

Wat raadt jouw DA aan? Het even aanzien of gelijk beginnen met een anti-epileptica?

Aan de lange lijn, da's een heel goede oplossing. Hond heeft zijn plezier en jij je rust.
Roos

Annemarie Rijnveld schreef:Wat raadt jouw DA aan? Het even aanzien of gelijk beginnen met een anti-epileptica?

Aan de lange lijn, da's een heel goede oplossing. Hond heeft zijn plezier en jij je rust.
Haar advies was dat als hij maandelijks of vaker een aanval krijgt om dan met medicatie te beginnen.
Lijkt mij wel een goed advies, want bijwerkingen van deze medicatie zullen er gerust wel zijn en dan is het kiezen tussen twee kwaden.
Hij is hier mee begonnen in 2008 met 1 aanval (na zijn lpc operatie), in 2009 ook 1 aanval en nu stijgt het aantal langzaam aan :(
Plaats reactie