DNA-test wordt verplicht
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
DNA-test wordt verplicht
Ik ben hier even een tijdje niet geweest i.v.m. o.a. de examendrukte. Inmiddels is er weer van alles gebeurd in kynologenland. Het belangrijkste was wel de ophef over een verplichting tot DNA-afname bij fokdieren. Wat was er aan de hand? De RvB stuurde vorige maand een nieuwsbrief het land in waarin uitgewerkte regels stonden om voortaan van ieder ouderdier DNA af te nemen. Iedereen in rep en roer. De Raad trok zijn keutel vervolgens weer in en maakte er een ´voornemen´ van. Dat is op de ALV van 24 mei in stemming gebracht en met grote meerderheid aangenomen. Er komt dus een DNA-verplichting voor alle fokdieren, maar het hoe en wat wordt nog verder ingevuld na overleg met de leden van de RvB (lees: de rasverenigingen). Ook is er een ´verbod op het fokken met zieke dieren´ aangenomen op die ALV.
Er is ook al een persbericht uitgegaan dat de media hebben opgepikt. Hier één reactie, maar er zijn er meer:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/29/ver ... e-rashond/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
Er is ook al een persbericht uitgegaan dat de media hebben opgepikt. Hier één reactie, maar er zijn er meer:
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/05/29/ver ... e-rashond/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Hoi Hanneke
Je schrijft dat het verboden is te fokken met zieke dieren....maar denk dan dat dit toch echt dat deze grove fout zelf bij de RVB ligt.....
Hun doen de controle...dan hebben ze daar toch echt steekjes laten vallen.
Je schrijft dat het verboden is te fokken met zieke dieren....maar denk dan dat dit toch echt dat deze grove fout zelf bij de RVB ligt.....
Hun doen de controle...dan hebben ze daar toch echt steekjes laten vallen.
Groetjes Saskia
Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.
Labradors are an addiction, you can´t have just one.
-
Tika Trails
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Mee eens Bianca.
Ik zou alleen willen dat er betere controle is op het doen van de DNA test.
Bijvoorbeeld dat de chipper dit doet of zoiets niet een dierenarts.
Dierenartsen zijn natuurlijk niet altijd even betrouwbaar.
Ik zou alleen willen dat er betere controle is op het doen van de DNA test.
Bijvoorbeeld dat de chipper dit doet of zoiets niet een dierenarts.
Dierenartsen zijn natuurlijk niet altijd even betrouwbaar.
Groetjes Saskia
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Zeker is iedereen positief over DNA-controle. Het voorstel is dan ook met grote meerderheid aangenomen. Alleen zoals de RvB het in eerste instantie in Raadar al compleet had uitgewerkt, daar was iedereen over in rep en roer. Er was al bepaald bij welk instituut de opslag zou worden geregeld met daarbij het prijskaartje (voor rekening van de fokkers, ongeveer 70 euro per hond c.q. pup). Een meerderheid van de rasverenigingen protesteerde hiertegen en met succes. Er is nu alleen gestemd over een principebesluit, dat er DNA-afname komt, maar eerst wordt er in overleg met de rasverenigingen gekeken naar verdere uitwerking van het principebesluit en daar is een meerderheid het helemaal mee eens.
Die regel ´niet fokken met zieke dieren´is i.m.o. inderdaad een farce. Want wat is ziek en wie gaat dat controleren? Leuk voor de buitenwereld, maar volstrekt onhaalbaar, lijkt mij. Er zal niet veel veranderen t.o.v. zoals het nu geregeld is, dus per ras aantoonbare gezondheidseisen.
Hanneke
Die regel ´niet fokken met zieke dieren´is i.m.o. inderdaad een farce. Want wat is ziek en wie gaat dat controleren? Leuk voor de buitenwereld, maar volstrekt onhaalbaar, lijkt mij. Er zal niet veel veranderen t.o.v. zoals het nu geregeld is, dus per ras aantoonbare gezondheidseisen.
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Nog even als toelichting.
Dit was de Raadar die de RvB begin mei rondstuurde:
http://www.mucho-bravo.com/RaadarDNAafname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit was de reactie van het Kynologenverbond die door heel veel verenigingen is overgenomen. Met i.m.o. steekhoudende argumenten:
http://kynologenverbondnederland.nl/doc ... chting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Toen is de Werkgroep Fokkerij en Gezondheid bij elkaar geweest en vervolgens heeft de RvB deze brief rondgestuurd:
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... -raad.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo werd de uitgewerkte regelgeving ineens een intentieverklaring.
En natuurlijk is iedereen het met die intentieverklaring helemaal eens en is hij met grote meerderheid aangenomen
Hanneke
Dit was de Raadar die de RvB begin mei rondstuurde:
http://www.mucho-bravo.com/RaadarDNAafname.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
En dit was de reactie van het Kynologenverbond die door heel veel verenigingen is overgenomen. Met i.m.o. steekhoudende argumenten:
http://kynologenverbondnederland.nl/doc ... chting.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Toen is de Werkgroep Fokkerij en Gezondheid bij elkaar geweest en vervolgens heeft de RvB deze brief rondgestuurd:
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... -raad.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Zo werd de uitgewerkte regelgeving ineens een intentieverklaring.
En natuurlijk is iedereen het met die intentieverklaring helemaal eens en is hij met grote meerderheid aangenomen
Hanneke
-
Yoran99
- Speurneus

- Contacteer:
In België is de DNA test allang verplicht voor alle fokdieren, alleen is ernu een verandering vroeger moest de test afgenomen worden door de controleur van Sint-Hubertus, sinds dit jaar mag het door de DA gebeuren en niet meer door een Sint-Hubertuscontroleur, de stalen gaan wel eerst naar Sint-Hubertus en die sturen ze door.
Yoran 24/10/1999~26/07/2011
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
-
Tika Trails
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Voor de pups zou de chipper dat inderdaad het beste kunnen doen. Of speciale, door de RvB aangewezen dierenartsenpraktijken, maar dat maakt het dan weer nodeloos ingewikkeld. Voor fokdieren maakt het niet zo veel uit, dat moet de fokker zelf regelen.
Wat ik mij wel afvraag... of deze regel misschien juist een beperking van het aantal gebruikte reuen gaat opleveren? Stel je hebt een reu op het oog uit het buitenland die geen DNA-profiel heeft. Dan kan je hem dus niet gebruiken, tenzij de eigenaar bereid is zijn DNA alsnog te laten vastleggen, al dan niet op jouw kosten. Ik denk dat veel fokkers dan toch maar liever naar een ander gaan, waarvan al wel een DNA-profiel vastligt. Zo loop je dus wellicht ´vers bloed´ in je populatie mis.
Overigens... er is al weer nieuwe commotie over het ´principebesluit´. of was het een ´intentieverklaring´
?? Lees hier maar:
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... ng-of.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
Wat ik mij wel afvraag... of deze regel misschien juist een beperking van het aantal gebruikte reuen gaat opleveren? Stel je hebt een reu op het oog uit het buitenland die geen DNA-profiel heeft. Dan kan je hem dus niet gebruiken, tenzij de eigenaar bereid is zijn DNA alsnog te laten vastleggen, al dan niet op jouw kosten. Ik denk dat veel fokkers dan toch maar liever naar een ander gaan, waarvan al wel een DNA-profiel vastligt. Zo loop je dus wellicht ´vers bloed´ in je populatie mis.
Overigens... er is al weer nieuwe commotie over het ´principebesluit´. of was het een ´intentieverklaring´
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... ng-of.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
Dutchlabs
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Sorry Hanneke maar wat voor kleine moeite is nu voor een dekreu eigenaar een DNA profiel?
Zowat in alle landen om ons heen is dat al verplicht, en ik neem aan dat je als teven eigenaar daar dan ook moet investeren als je land zoals Belgie alleen de ISO maar goed vind.
Zo heeft mijn Dexter nu 3 DNA profielen, 1 die nog met de oude optigen samen ging, 1 van het van hearringen en 1 ISO.
En als het verplicht word van de RVB doen we het daar ook .....je moet investeren in de toekomst nu eenmaal.
Zowat in alle landen om ons heen is dat al verplicht, en ik neem aan dat je als teven eigenaar daar dan ook moet investeren als je land zoals Belgie alleen de ISO maar goed vind.
Zo heeft mijn Dexter nu 3 DNA profielen, 1 die nog met de oude optigen samen ging, 1 van het van hearringen en 1 ISO.
En als het verplicht word van de RVB doen we het daar ook .....je moet investeren in de toekomst nu eenmaal.
Groetjes Saskia
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Het siert jou dat jij er zo over denkt, Saskia. En in landen waar het verplicht is, is het natuurlijk ook geen punt. Dan moet het, klaar. Maar stel dat je een leuke reu op het oog hebt uit een land waar het niet verplicht is, en die eigenaar voelt er niet veel voor, om wat voor reden dan ook, dan is het over. Dan kan je die reu dus niet gebruiken. In die zin kán zo´n DNA-profiel dus een drempel opwerpen. Dat is het enige wat ik wil zeggen. Zoiets zal in de praktijk verder ook niet veel voorkomen en anders heb je als fokker gewoon pech en moet je een andere reu zoeken.
Ook ik ben absoluut voorstander van ouderschapscontrole hoor, ook al zijn er misschien nadelen. Die wegen niet op tegen de voordelen. Er kan nu nog veel te veel gerotzooid worden met afstammingsgegevens. Het wordt hoog tijd dat daar controle op komt.
Hanneke
Ook ik ben absoluut voorstander van ouderschapscontrole hoor, ook al zijn er misschien nadelen. Die wegen niet op tegen de voordelen. Er kan nu nog veel te veel gerotzooid worden met afstammingsgegevens. Het wordt hoog tijd dat daar controle op komt.
Hanneke
-
mariska1972
daarom is het ook zoooo belangrijk dat over de hele wereld de zelfde regels komen op het keuren van hd en ed en ogen en alles wat er nodig is om te mogen fokkenLaboriginals schreef:Het siert jou dat jij er zo over denkt, Saskia. En in landen waar het verplicht is, is het natuurlijk ook geen punt. Dan moet het, klaar. Maar stel dat je een leuke reu op het oog hebt uit een land waar het niet verplicht is, en die eigenaar voelt er niet veel voor, om wat voor reden dan ook, dan is het over. Dan kan je die reu dus niet gebruiken. In die zin kán zo´n DNA-profiel dus een drempel opwerpen. Dat is het enige wat ik wil zeggen. Zoiets zal in de praktijk verder ook niet veel voorkomen en anders heb je als fokker gewoon pech en moet je een andere reu zoeken.
Hanneke
het is toch te zot voor woorden dat wij bijvoorbeeld ogen moeten keuren ieder jaar terwijl in andere landen het niet hoeft of om de 2 jaar of meer jaren
en het ene and vraagt om geldende hd en ed uitslagen en bijvoorbeeld in belgie alleen geldende hd uitslagen
nee regels moeten er zijn maar wel overal hetzelfde dat schept duidelijkheid!!!!!!
-
Tika Trails
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Het zou belachelijk zijn als je een reu in het buitenland niet zou kunnen gebruiken omdat hij geen dna profiel heeft. We kunnen andere landen niet verplichten om zich aan onze regels te onderwerpen. Het zou niet goed zijn om daar geen vrijheid in te hebben, immers kunnen de pups weer hun dna afgeven.
Ben wel van mening dat ook ouderdieren hun dna bij een dierenarts moeten afgeven, waar is anders de controle?
Ben wel van mening dat ook ouderdieren hun dna bij een dierenarts moeten afgeven, waar is anders de controle?
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Ik weet niet hoe dat bijvoorbeeld in België gaat. Volgens mij moeten daar buitenlandse reuen inderdaad ook een DNA-profiel hebben, anders mogen ze niet gebruikt worden. Het lijkt mij ook wel logisch. De hele DNA-registratie is immers bedoeld om zekerheid te hebben over de afstamming van de pups. Als de buitenlandse reu geen DNA heeft laten vastleggen, kan je er dus nooit 100% zeker van zijn dat hij de vader is.Tika Trails schreef:Het zou belachelijk zijn als je een reu in het buitenland niet zou kunnen gebruiken omdat hij geen dna profiel heeft. We kunnen andere landen niet verplichten om zich aan onze regels te onderwerpen. Het zou niet goed zijn om daar geen vrijheid in te hebben, immers kunnen de pups weer hun dna afgeven.
Ik ben bang dat ook hier in Nederland zo´n verplichting gaat gelden voor buitenlandse reuen.
De soap over wat er nou eigenlijk besloten is op de laatste vergadering, gaat inmiddels vrolijk verder:
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... et-na.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke