Wandeltijd?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
AJM
Snuffelneus
Snuffelneus

Wandeltijd?

Ongelezen bericht door AJM »

Onze Sam is nu 9 1/2 maand en mag dus zo ongeveer 45 minuten per wandeling lopen. mijn vraag is deze?

Doe je dat dan bij elke wandeling?
Nu doen we het zo.

Rond 8.00 uur een half uur.
Rond het middaguur 45 minuten,
eind van de middag ook weer 30 tot 45 minuten.
En de laatste wandeling ook weer 30 tot 45 minuten..
Koda-beer

Ongelezen bericht door Koda-beer »

Pffft, jullie lopen wel erg veel! Zal de hond wel fijn vinden, maar pas toch op met de heupjes en gewricthjes.
Alles is nog in de groei, en er kan bij overbelasting wel het een en ander misgaan met de groei.
Vind het wel heel tof dat jullie zo veel lopen, wij lopen 6 á 7 keer per dag met Koda, en hij loopt dan elke wandeling tussen de 10 en 20 minuten.
AJM
Snuffelneus
Snuffelneus

OH echt,is het echt veel?
Ik had toch het idee dat ik het wel goed deed volgens de richtlijnen,5 minuten per maand.
Ik hoor idd wel vaker dat je vaker en dan korter loopt,maar had toch echt geen idee dat het veel was,en het is niet zo dat elke wandeling dan 3 kwartier is,meer tegen het half uur.

Juist omdat ik geen overbelasting wil idd voor de heupjes en gewrichtjes.

ik ben even :confused:
Koda-beer

Ongelezen bericht door Koda-beer »

Als het alleen wandelen is zal het niet zo veel kwaad kunnen, maar labjes zijn bikkels en zullen niet snel pijn aangeven.
Wij lopen om 7 uur smorgens, 9 uur smorgens, 2 uur smiddags, half 5 smiddags, half 7 savonds en half 11 savonds.
Elke wandeling is dan tussen 10 en 20 minuten, en soms gaan we ook in plaats van de wandeling om 2 uur, rond 12 uur ff naar het bos lekker spelen.
Koda doet het er iig goed op, hij groeit prima, geen last van spierpijntjes en weegt 34 Kg (het is wel 3/4e lab en 1/4e Duitse dog.)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Over dat bewegen van een jonge hond bestaan vele misverstanden.
Hier is een verhelderend artikel. Het is geschreven door een dierenarts en gebaseerd op adviezen van Marcel Nijland, hondenbewegingsdeskundige om het zo maar eens te zeggen. Ik heb een keer een lezing van hem bijgewoond over pups en beweging en ik kan helemaal achter zijn opvattingen staan:
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Laboriginals schreef:Over dat bewegen van een jonge hond bestaan vele misverstanden.
Hier is een verhelderend artikel. Het is geschreven door een dierenarts en gebaseerd op adviezen van Marcel Nijland, hondenbewegingsdeskundige om het zo maar eens te zeggen. Ik heb een keer een lezing van hem bijgewoond over pups en beweging en ik kan helemaal achter zijn opvattingen staan:
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... fault.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
Helemaal mee eens. Als ik ooit nog eens een pupje krijg zal ik het zeker zo doen. Gewoon relaxed, niet te panisch. Met Bob was ik wel voorzichtig, maar met James liep ik zowat met een stopwatch. Die hield overigens op 16 weken geen 16 minuten vol. Dacht nog dat hij een beetje lui was :oops:
Ik ben er inmiddels wel achter dat wat er niet in zit ook niet uit komt 8)

Voor TO, ik vind helemaal niet dat je belachelijk veel loopt. 30 a 45 minuten voor 9 maanden oud, prima :klasse:
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
AJM
Snuffelneus
Snuffelneus

Bedankt voor de link,ik heb nu wel meer het gevoel dat ik het toch niet echt verkeerd doe.

In zekere zin houd ik me aan de richtlijn maar ook niet zo dat ik er panisch mee omga.
Ik kijk ook naar zIjn gedrag,als ik merk dat hij teveel prikkels heeft opgedaan,daar pas ik de wandeling op aan.
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marieke »

toscak schreef:
Laboriginals schreef:Over dat bewegen van een jonge hond bestaan vele misverstanden.

Hanneke
Helemaal mee eens. Als ik ooit nog eens een pupje krijg zal ik het zeker zo doen. Gewoon relaxed, niet te panisch. Met Bob was ik wel voorzichtig, maar met James liep ik zowat met een stopwatch. Die hield overigens op 16 weken geen 16 minuten vol. Dacht nog dat hij een beetje lui was :oops:
Ik ben er inmiddels wel achter dat wat er niet in zit ook niet uit komt 8)

Voor TO, ik vind helemaal niet dat je belachelijk veel loopt. 30 a 45 minuten voor 9 maanden oud, prima :klasse:

Ik ben het er ook echt wel mee eens, wel met een maar, maar die komt zo.... Met Quincy en met Noortje doe ik het grotendeels hetzelfde, ik loop niet met een oog op de klok, maar maak wel onderscheid! Noortje zou veel langer willen en kunnen dan ik met haar loop. Aangelijnd loop ik langere stukken als los in het bos omdat aangelijnd de beweging veel beheersder en geleidelijker is dan los rennen in het bos overal wat ruiken!

De maar, ik denk dat het voor menig hondeneigenaar wel een goede richtlijn is. Als die richtlijn er niet zou zijn, denk ik dat heel veel nieuwe pupeigenaren veel te snel teveel doen! Ik denk dat door die minuten "regel" je er wel voor kan zorgen dat de opbouw en dus ook spieropbouw rustig en geleidelijk gebeurd!
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

zo doe ik het ook met Hidde,die hobbeld of lekker mee of gaat in de doggyride.
en ik let er gewoon op dat hij lekker mee loopt en een drafje en galopje mag,maar donderjagen absoluut niet!!
dus gaat er gekeet worden dan gaat Hidde in de timeout(doggyride :D )
dit heeft hij nu wel door en er wordt nauwelijks gestoeid buiten,het wil wel eens gebeuren dat er ineens een(vreemde) hond bij komt die wil donderjagen,maar hidde zoekt dan toch snel mij op en roef zorgt dan wel voor een passende aftocht van de herrieschopper :D :twisted:

ik moet dit zo wel doen,want ik loop `s morgens toch minstens anderhalf uur met roef en als mijn man werkt dan laat ik Hidde niet zo lang alleen.
meestal is Hidde na een 20 minuten wel moe en slaapt hij in de DR.

bij roef liep ik echt heel erg te kijken hoelang hij mocht lopen voor zijn leeftijd,daar werden hij en ik niet echt vrolijk van :roll:
en idd paarden worden vanaf veulen af voorzichtig getraind,dus waarom een hond niet,rustige beweging is niet afjakkeren,maar juist spier,peesopbouw en botversterkend.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

AJM schreef:OH echt,is het echt veel?
Ik had toch het idee dat ik het wel goed deed volgens de richtlijnen,5 minuten per maand.
Ik hoor idd wel vaker dat je vaker en dan korter loopt,maar had toch echt geen idee dat het veel was,en het is niet zo dat elke wandeling dan 3 kwartier is,meer tegen het half uur.

Juist omdat ik geen overbelasting wil idd voor de heupjes en gewrichtjes.

ik ben even :confused:
Volgens mij is het niet teveel, wij hebben hier doordeweek ongeveer hetzelfde patroon. Ook niet op de klok hoor, de ene keer wat langer de andere keer wat korter. In het weekend is er eigenlijk geen patroon te bekennen 8)
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Ik denk dat die 5 minuten regel vooral heel belangrijk is voor die eigenaren die niet elke dag wandelen. Het is dan weekend, of de zon schijnt zo prachtig en dan willen ze plots een uur lang wanden.

Niettemin: ook al wandel ik dagelijks een paar keer, ik houd me er in de mate van het mogelijke wel aan.
En dat doe jij ook, dus ik zou me niet al teveel zorgen maken.

Zolang je met apporteren, meelopen met de fiets en dingen als agility maar wacht tot ze een jaar oud zijn.
Daarentegen mag Doby van mij wel rondcrossen en spelen met andere honden. Als het maar niet te lang duurt en ze hem niet tegen de grond kegelen.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Floortje Faun schreef:Ik denk dat die 5 minuten regel vooral heel belangrijk is voor die eigenaren die niet elke dag wandelen. Het is dan weekend, of de zon schijnt zo prachtig en dan willen ze plots een uur lang wanden.

Niettemin: ook al wandel ik dagelijks een paar keer, ik houd me er in de mate van het mogelijke wel aan.
En dat doe jij ook, dus ik zou me niet al teveel zorgen maken.

Zolang je met apporteren, meelopen met de fiets en dingen als agility maar wacht tot ze een jaar oud zijn.
Daarentegen mag Doby van mij wel rondcrossen en spelen met andere honden. Als het maar niet te lang duurt en ze hem niet tegen de grond kegelen.
Apporteren is, mits goed aangeleerd niet belastend hoor, fietsen kan je vanaf een maand of 8 aan gaan leren.
Met andere honden crossen is wel erg belastend, daarmee maken ze de meest rare bewegingen.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
AJM
Snuffelneus
Snuffelneus

Fietsen wil ik ook proberen ,maar nadat hij 1 jaar is geweest,ik neem wel af en toe al de fiets mee ,als we wandelen.
maar dat is wel een heel gedoe.
maar daar trainen we op,net als het meelopen van mijn zoon en een bal,of met een step en skeelers.
daar zal wel tijd in zitten.
Spelen met andere honden laat ik af en toe toe,en dan is het meestal met een andere labrador,met toevallig de zelfde leeftijdsklasse.En een oudere van 7 jaar.
Maar liever niet te vaak.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Lunatic schreef:[quoteApporteren is, mits goed aangeleerd niet belastend hoor,
Met andere honden crossen is wel erg belastend, daarmee maken ze de meest rare bewegingen.
Ja, ik heb ook al een paar maal gelezen dat apporteren wel mag, als het maar een korte afstand is en op een rustig tempo.

Spelen met andere honden is inderdaad belastend, maar ik vind dat een pup nog steeds een pup moet kunnen zijn. En voor mij hoort spelen daar bij.
Hij kan het toch niet elke dag doen, want we komen niet elke dag zijn vriendjes tegen.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Tja, wat is "pup zijn"? Het wordt heel vaak gebruikt, deze uitspraak, maar is voor iedereen weer anders. Hier een pup die niet speelt met vreemde honden, al helemaal geen jonge honden of pups. In zijn nesttijd kon hij spelen met andere pups, nu speelt hij alleen met onze eigen honden 1x per dag. Voor de rest speelt hij met ons. Hij moet nog niets, maar we voorkomen dat hij de fout in kan gaan, dat is voor ons "pup zijn". Er is nergens een verplichting tot luisteren of gehoorzaamheid. Spieropbouw is echter wel iets wat wij van jongs af aan doen. Zoals in het artikel ook al wordt beschreven, is spieropbouw essentieel voor ontwikkeling. Niet alleen de spieren, maar ook het kraakbeen heeft er baat bij. Gedoseerd wordt dus van alles ondernomen en bij ons gaan ze vanaf 6 maanden naast de fiets (uiteraard wordt dat eerst aangeleerd en opgebouwd). Raggen en spelen met andere honden heeft niets met conditie te maken, en zorgt enkel voor kans op blessures. uren achter balletjes aan sjezen idem dito. Maar verantwoord apporteren is juist wel weer goed voor de ontwikkeling, motoriek en spierontwikkeling! Het belangrijkste is dat alles met mate en gezond verstand gebeurt. En wat Tosca ook al zegt: wat erin zit komt eruit, hoe voorzichtig je ook bent... je kunt wel met de stopwatch lopen, maar als het hondje in aanleg ED heeft, zit je toch bij de orthopeed, hoe voorzichtig je ook bent! Anderzijds kun je natuurlijk wel iets kapot maken als je echt te veel doet. De kraakbeen ontwikkeling naar bot van een pup kan zeker wel worden aangetast bij onverantwoorde bewegingen. Maar zo kort gesteld als die 5-minuten regel is dat allemaal niet...
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Plaats reactie