De mogelijke gevaren van enten
-
lucievd
- Hele grote hondenneus

Interessantie kwestie dit.
Het zet mij ook aan het denken, ik ben zelf ook niet echt een voorstander van al die "rommel". Als het enten niet nodig is, dan doe ik het liever niet.
Flits zou in juli weer heen moeten, hij is dan ruim 1 jaar.
Zou ik die entingen nog wel door moeten laten gaan? Omdat ik hier lees dat sommigen dat nog wel doen bij 1 jaar, maar daarna niet meer.
Wat ik me alleen nog afvroeg, krijg je dan geen gedoe op wedstrijden? Ik wil bijv. jachtwedstrijden gaan doen, controleren ze dan ook of je hond naar behoren geent is?
Het zet mij ook aan het denken, ik ben zelf ook niet echt een voorstander van al die "rommel". Als het enten niet nodig is, dan doe ik het liever niet.
Flits zou in juli weer heen moeten, hij is dan ruim 1 jaar.
Zou ik die entingen nog wel door moeten laten gaan? Omdat ik hier lees dat sommigen dat nog wel doen bij 1 jaar, maar daarna niet meer.
Wat ik me alleen nog afvroeg, krijg je dan geen gedoe op wedstrijden? Ik wil bijv. jachtwedstrijden gaan doen, controleren ze dan ook of je hond naar behoren geent is?
-
roef
- Speurneus

een ieder moet doen waar hij/zij zic goed bij voelt,ook onze da heeft james begeleid op de manier die jij beschrijft,hartverwarmend gewoonluckylabrador schreef:Gelukkig is iedereen vrij om zijn hond te laten inenten.
Als je hier de verhalen leest zijn ze wel eenzijdig en zet het je wel aan het denken.
Onze DA heeft Chester de laatste weken van zijn leven superbegeleid, elke dag wilde hij hem zien zelfs als hij geen dienst had.
Hij adviseerd om te enten en wij gaan daar in mee.
Het zal heus wel nadelige stoffen bevatten dat heeft elk medicijn.
Maar ik vertrouw toch op mijn dierenarts.
Neem mezelf heb astma gekregen.
Die medicijnen die ik nu heb zijn ook rotzooi, maar het helpt me wel niet benauwd te worden.
Dus ik neem dat dan toch maar voor lief.
Maar iedereen zijn mening die respecteer ik.
maar dat wil niet zeggen dat ik klakkeloos zijn advies opvolg(zeker niet qua voeding)
ook zijn kachel moet roken,en dan beweer ik niet dat het geldbeluste lui zijn!maar het is de realiteit!
als fabrikanten van vaccins al in hun bijsluiter zetten dat het vaccin voor tenminste 3 jaar werkzaam is,dan is het gewoon kul om ieder jaar die entingen te geven!
zelf laat je je toch ook niet ieder jaar enten tegen de bof en mazelen?
en bij kinderen hoeft dat toch ook niet?
en wees er maar zeker van dat iedere da echt wel weet dat ieder jaar enten onzin is. ook mijn schat van een da stond een beetje schaapachtig te grijnzen toen ik hem dit vertelde
ook ik en mijn zoon hebben behoorlijk astma en gebruiken daar heel wat medicijnen voor,simpel om het feit dat als ik dat niet doe ik dood ga,keus heb ik niet.
dit is dus gewoon noodzaak,het zelfde als de griepprik,die neem ik braaf ieder jaar(jaja
uit onderzoek is ook gebleken dat de griepprik alleen funktioneel is voor mensen met longziekten...dus voor de rest?..vul zelf maar in.
vaccineren is een groot iets en daar moeten we heel zorgvuldig mee om gaan,kritisch zelfs als dat moet.
ik zal zelf ook nooit zeggen dat vaccineren slecht is,en blijkt de titer bij de honden te laag voor een bepaalde ziekte dan krijgen ze zonder mankeren dat vaccin
-
rimanime
- Speurneus

Ik laat mijn honden ook titeren en indien nodig wordt er gevaccineerd. De laatste jaren is dit niet nodig geweest. Indien nodig zal ik wel overleggen ivm de leeftijd van Action en Lola. Laatsgenoemde heeft ook een allergie, dus ben ik nog voorzichtiger. Gelukkig heb ik een DA die goed met mij meedenkt.Herman 70 schreef:Interessant onderwerp.
Wat ik me afvraag is, zouden er mensen zijn die niet inenten en er achteraf (door ziekte) spijt van hebben gekregen.
Het inenten zal vast allemaal niet goed zijn maar ernstig ziek worden is ook geen pretje.
En nu wordt er vooral een kant belicht.
Als ik naar mensen kijk denk ik aan Staphorst en daar spreekt men toch vooral schande van dat kinderen niet ingeënt waren/zijn tegen polio en deze ziekte wel hebben gekregen.
Het titeren doe ik ook maar indien onder de streefwaarde dan wordt onze hond gevaccineerd.

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
rimanime
- Speurneus

Toch zou ik met Floyd zijn allergie extra voorzichtig zijnluckylabrador schreef:Gelukkig is iedereen vrij om zijn hond te laten inenten.
Als je hier de verhalen leest zijn ze wel eenzijdig en zet het je wel aan het denken.
Onze DA heeft Chester de laatste weken van zijn leven superbegeleid, elke dag wilde hij hem zien zelfs als hij geen dienst had.
Hij adviseerd om te enten en wij gaan daar in mee.
Het zal heus wel nadelige stoffen bevatten dat heeft elk medicijn.
Maar ik vertrouw toch op mijn dierenarts.
Neem mezelf heb astma gekregen.
Die medicijnen die ik nu heb zijn ook rotzooi, maar het helpt me wel niet benauwd te worden.
Dus ik neem dat dan toch maar voor lief.
Maar iedereen zijn mening die respecteer ik.

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
Koda-beer
Dit artikel zet me wel aan het denken, en ik vind het heel moeilijk om er nu voor te kiezen om Koda wel te laten enten tegen de ziekte van Weil
Helemaal omdat Koda graag zwemt, vind ik het belangrijk dat hij dat wel kan doen, want hij kan de ziekte van weil overal in het water oplopen.
Is het nu verstandig, want binnenkort moeten we weer, om Koda wel die enting te geven tegen weil? Ik weet het even niet meer..
Helemaal omdat Koda graag zwemt, vind ik het belangrijk dat hij dat wel kan doen, want hij kan de ziekte van weil overal in het water oplopen.
Is het nu verstandig, want binnenkort moeten we weer, om Koda wel die enting te geven tegen weil? Ik weet het even niet meer..
-
Roos
Daar kun jij alleen zelf een antwoord op geven, ik zou er toch het ea over gaan lezen dan kun je zelf goed een mening vormenKoda-beer schreef:Dit artikel zet me wel aan het denken, en ik vind het heel moeilijk om er nu voor te kiezen om Koda wel te laten enten tegen de ziekte van Weil
-
Connie mama van Boris
-
doggie
- Hele grote hondenneus

Het is ook niet makkelijk. We zijn van jongsaf aan gewend dat we ons (gelukkig) kunnen laten inenten tegen ziektes. Maar de laatste jaren zijn we daar ( voor mensen dan) flink in doorgeslagen vind ik.
Vorige week nog zei een arts in een artikel dat hij zelden meer meningitis gevallen kreeg, omdat de kinderen daar tegenwoordig voor zijn ingeënt, maar die enting beschermt eigenlijk maar voor een paar varianten ervan.....
De griepprik is bewezen NIET effectief voor de meeste mensen....maar hoeveel mensen laten zich elk jaar weer prikken? Gewoon omdat ze denken: "baat het niet, dan schaadt het ook niet". Maar dat is dus kul!
Wij zijn de laatste jaren zo gewend geraakt aan het 'alles in de hand hebben', dat we gewone (soms kleine) risico's, ook niet meer willen nemen.
Als ik lees dat de enting voor Weil niet langer dan 3 maanden werkzaam is, dan geeft enten dus een schijnveiligheid.
Onderzoek op internet is trouwens ook niet makkelijk, want wat is waar, en wat niet??
Mensen die zomaar wat roepen, kunnen ook van alles op internet zetten, dus kijk altijd naar de wetenschappelijke achtergrond van de artikelen!
Ik laat mijn hond iig niet meer inenten, en zoals ik al zei: ook bij mijn kinderen heb ik goed gekeken wat ik wel en niet wilde enten.
Vorige week nog zei een arts in een artikel dat hij zelden meer meningitis gevallen kreeg, omdat de kinderen daar tegenwoordig voor zijn ingeënt, maar die enting beschermt eigenlijk maar voor een paar varianten ervan.....
De griepprik is bewezen NIET effectief voor de meeste mensen....maar hoeveel mensen laten zich elk jaar weer prikken? Gewoon omdat ze denken: "baat het niet, dan schaadt het ook niet". Maar dat is dus kul!
Wij zijn de laatste jaren zo gewend geraakt aan het 'alles in de hand hebben', dat we gewone (soms kleine) risico's, ook niet meer willen nemen.
Als ik lees dat de enting voor Weil niet langer dan 3 maanden werkzaam is, dan geeft enten dus een schijnveiligheid.
Onderzoek op internet is trouwens ook niet makkelijk, want wat is waar, en wat niet??
Mensen die zomaar wat roepen, kunnen ook van alles op internet zetten, dus kijk altijd naar de wetenschappelijke achtergrond van de artikelen!
Ik laat mijn hond iig niet meer inenten, en zoals ik al zei: ook bij mijn kinderen heb ik goed gekeken wat ik wel en niet wilde enten.
-
Terra5
- Speurneus

Ik ben het met je eens dat we met veel dingen wel doorslaan in het beperken van risico's. Maar even dat vetgedrukte stukje, geldt dit dan ook niet andersom? Dat sommige mensen niet enten vanwege een mogelijk klein risico op bijwerkingen van de enting?doggie schreef:Het is ook niet makkelijk. We zijn van jongsaf aan gewend dat we ons (gelukkig) kunnen laten inenten tegen ziektes. Maar de laatste jaren zijn we daar ( voor mensen dan) flink in doorgeslagen vind ik.
Ik haal zelf overigens wel de griepprik, ik zal wel moeten. Daarnaast gebruik ik erg heftige medicijnen, met mogelijk ernstige bijwerkingen.. Tja, soms moet je wel die afweging maken om middelen te gebruiken die niet fijn zijn, maar als je het niet doet en de gevolgen zijn dan ook niet prettig..
Ik denk dat de meeste mensen die hier nu reageren een goede afweging maken van wel of niet enten. Maar ik ben wel bang dat dit soort berichten ook doorslaat naar andere mensen en dat die dan vervolgens niet meer enten vanwege bijv geld en dan ook niet laten titeren. Met dan weer het risico dat je weer meer ziektes terugkrijgt in Nederland. Ik moet daar gelijk eerlijk bij zeggen, dat ik dit niet kan onderbouwen met cijfers. Maar ik dacht dat ik laatst ook hoorde dat een ziekte die bij honden in Nederland eigenlijk niet meer voor kwam, nu weer de kop opsteekt.. Ik kan dit nu niet meer terugvinden, dus misschien vergis ik me wel
Ik denk dat het goed is om mensen eerlijk voor te lichten over mogelijke risico's, van zowel enten als niet enten. De afweging moet dan ieder voor zich kunnen en mogen maken, tenzij het gevolgen kan hebben voor andere honden.
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
Bowie
- Speurneus

Ik denk dat het al heel veel scheelt als het merendeel van de (gezonde) honden 1 x per 3 jaar de entingen krijgt.
Oa. Nobivac heeft een 3-jaar registratie, deze entingen zijn dus bewezen minimaal 3 jaar werkzaam.
En toch zijn er DA's die deze jaarlijks blijven adviseren/geven.
Als er na Bowie weer een eigen pup komt dan krijgt deze zijn puppenentingen, de enting met 1 jaar en daarna ga ik titerbepaling laten doen en alleen enten indien nodig.
Oa. Nobivac heeft een 3-jaar registratie, deze entingen zijn dus bewezen minimaal 3 jaar werkzaam.
En toch zijn er DA's die deze jaarlijks blijven adviseren/geven.
Als er na Bowie weer een eigen pup komt dan krijgt deze zijn puppenentingen, de enting met 1 jaar en daarna ga ik titerbepaling laten doen en alleen enten indien nodig.
-
Terra5
- Speurneus

Ik denk ook dat het al enorm zou schelen als alle DA's zich aan die nieuwe richtlijnen houden inderdaad. En als hondeneigenaren zelf titerbepalingen laten doen, dat lijkt mij ook helemaal prima. Dan zorg je er in ieder geval voor dat je hond toch de enting krijgt als die nodig is. En voorkom je vervolgens mij wel het mogelijke risico dat bepaalde ziektes weer meer voor gaan komen in Nederland.
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

-
Bowie
- Speurneus

Ik moet er inderdaad niet aan denken sommige ziektes weer meer gaan voorkomen met al hun kwalijke gevolgen.Terra5 schreef:Ik denk ook dat het al enorm zou schelen als alle DA's zich aan die nieuwe richtlijnen houden inderdaad. En als hondeneigenaren zelf titerbepalingen laten doen, dat lijkt mij ook helemaal prima. Dan zorg je er in ieder geval voor dat je hond toch de enting krijgt als die nodig is. En voorkom je vervolgens mij wel het mogelijke risico dat bepaalde ziektes weer meer voor gaan komen in Nederland.
-
doggie
- Hele grote hondenneus

Nee, maar kinkhoest steekt dus ondanks jarenlange inentingen tegenwoordig weer de kop op....Bowie schreef:Ik moet er inderdaad niet aan denken sommige ziektes weer meer gaan voorkomen met al hun kwalijke gevolgen.Terra5 schreef:Ik denk ook dat het al enorm zou schelen als alle DA's zich aan die nieuwe richtlijnen houden inderdaad. En als hondeneigenaren zelf titerbepalingen laten doen, dat lijkt mij ook helemaal prima. Dan zorg je er in ieder geval voor dat je hond toch de enting krijgt als die nodig is. En voorkom je vervolgens mij wel het mogelijke risico dat bepaalde ziektes weer meer voor gaan komen in Nederland.
Natuurlijk ben ik ook blij dat bepaalde ziektes niet meer voorkomen, maar om in te enten, moet de kans om die ziekte te krijgen, groot genoeg zijn. Als die kans klein is, waarom zou je dan inenten, met misschien wel grotere risico's?
Toen een aantal jaar geleden alle kinderen konden worden ingeënt tegen een bepaalde vorm van hersenvliesontsteking, heb ik dat bij mijn kinderen niet laten doen. Mensen vroegen me vaak waarom, en ik vertelde ze dan altijd dat de kans dat een kind zwaar hersenletsel oploopt daardat het met de fiets valt, groter is dan dat het kind díe bepaalde vorm van hersenvliesontsteking zou krijgen. En toch zetten de meeste ouders hun kind geen helm op op de fiets, maar laten ze het wel inenten.
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

ik heb een hele andere mening hierover
Max krijgt alle entingen die hij volgens het entprogramma moet krijgen en dit ben ik ook van plan met Bob. Ik ga ervan uit dat mijn DA het beste op de hoogte is van de ontwikkelingen in zijn beroep en ik vertrouw mijn DA volkomen. Daarnaast denk ik dat ieder medicijn gevaarlijke stoffen bevat, ook de medicijnen die wij als mensen moeten nemen.
Dit artikel brengt mij totaal niet op andere gedachten en bezorgt mij ook geen schuldgevoel. Ik vind het artikel namelijk niet echt objectief en neutraal. Het lijkt wel een beetje of de auteur zichzelf probeert te overtuigen, want met hoofdletters typen en spreken in termen van ''zeer'' en ''gewoon niet werkt'' overtuigt hij/zij mij zeer zeker niet! En als het allemaal zo ''zeer belastend'' en zo gevaarlijk was, zouden honden niet meer op grote schaal worden ingeent.
Max krijgt alle entingen die hij volgens het entprogramma moet krijgen en dit ben ik ook van plan met Bob. Ik ga ervan uit dat mijn DA het beste op de hoogte is van de ontwikkelingen in zijn beroep en ik vertrouw mijn DA volkomen. Daarnaast denk ik dat ieder medicijn gevaarlijke stoffen bevat, ook de medicijnen die wij als mensen moeten nemen.
Dit artikel brengt mij totaal niet op andere gedachten en bezorgt mij ook geen schuldgevoel. Ik vind het artikel namelijk niet echt objectief en neutraal. Het lijkt wel een beetje of de auteur zichzelf probeert te overtuigen, want met hoofdletters typen en spreken in termen van ''zeer'' en ''gewoon niet werkt'' overtuigt hij/zij mij zeer zeker niet! En als het allemaal zo ''zeer belastend'' en zo gevaarlijk was, zouden honden niet meer op grote schaal worden ingeent.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
Huub
- Middelgrote hondenneus

Terra5 schreef: Ik ben het met je eens dat we met veel dingen wel doorslaan in het beperken van risico's. Maar even dat vetgedrukte stukje, geldt dit dan ook niet andersom? Dat sommige mensen niet enten vanwege een mogelijk klein risico op bijwerkingen van de enting?
Ik haal zelf overigens wel de griepprik, ik zal wel moeten. Daarnaast gebruik ik erg heftige medicijnen, met mogelijk ernstige bijwerkingen.. Tja, soms moet je wel die afweging maken om middelen te gebruiken die niet fijn zijn, maar als je het niet doet en de gevolgen zijn dan ook niet prettig..
Ik denk dat de meeste mensen die hier nu reageren een goede afweging maken van wel of niet enten. Maar ik ben wel bang dat dit soort berichten ook doorslaat naar andere mensen en dat die dan vervolgens niet meer enten vanwege bijv geld en dan ook niet laten titeren. Met dan weer het risico dat je weer meer ziektes terugkrijgt in Nederland. Ik moet daar gelijk eerlijk bij zeggen, dat ik dit niet kan onderbouwen met cijfers. Maar ik dacht dat ik laatst ook hoorde dat een ziekte die bij honden in Nederland eigenlijk niet meer voor kwam, nu weer de kop opsteekt.. Ik kan dit nu niet meer terugvinden, dus misschien vergis ik me wel
Ik denk dat het goed is om mensen eerlijk voor te lichten over mogelijke risico's, van zowel enten als niet enten. De afweging moet dan ieder voor zich kunnen en mogen maken, tenzij het gevolgen kan hebben voor andere honden.
Ik heb dat idd ook gelzen en volgens mij was dat hondsdolheid.
Oorzaak denken ze de hondjes die uit spanje etc komen naar nederland.
Wat ik sowieso kolder vind want er zijn hier genoeg honden die een goed huisje zoeken in de asiels.
Ik neem zelf idd ook de griepprik omdat de gevolgen van een griep bij mij door de spierziekte erg groot zijn.
En met de griepprik vallen mijn griepjes reuze mee en kan ik gewoon nog functioneren met de kindjes.
Weil laat ik bij dat zwemloze monster van mij niet enten hij zwemt toch niet.
Liefs Francis
Baloe en Sappa altijd in mijn hart
Baloe en Sappa altijd in mijn hart