DNA-test wordt verplicht

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Yoran99
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Yoran99 »

Laboriginals schreef:
Tika Trails schreef:Het zou belachelijk zijn als je een reu in het buitenland niet zou kunnen gebruiken omdat hij geen dna profiel heeft. We kunnen andere landen niet verplichten om zich aan onze regels te onderwerpen. Het zou niet goed zijn om daar geen vrijheid in te hebben, immers kunnen de pups weer hun dna afgeven.

Ben wel van mening dat ook ouderdieren hun dna bij een dierenarts moeten afgeven, waar is anders de controle?
Ik weet niet hoe dat bijvoorbeeld in België gaat. Volgens mij moeten daar buitenlandse reuen inderdaad ook een DNA-profiel hebben, anders mogen ze niet gebruikt worden. Het lijkt mij ook wel logisch. De hele DNA-registratie is immers bedoeld om zekerheid te hebben over de afstamming van de pups. Als de buitenlandse reu geen DNA heeft laten vastleggen, kan je er dus nooit 100% zeker van zijn dat hij de vader is.
Ik ben bang dat ook hier in Nederland zo´n verplichting gaat gelden voor buitenlandse reuen.

De soap over wat er nou eigenlijk besloten is op de laatste vergadering, gaat inmiddels vrolijk verder:
http://kynologie-op-de-korrel.blogspot. ... et-na.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
In België moeten inderdaad ook voor de buitenlandse reuen het DNA profiel vastgelegd zijn anders kunnen we ze niet gebruiken.
Yoran 24/10/1999~26/07/2011
Bruce 04/04/2002
Denzell 14/04/2004
Figaro 31/03/2006
Tyson (Precious For Eternity Vast Pretender 15/07/2009
Djedda (Smallville's Empress Just Say Yes) 24/04/2010
Haylee (Smallville's Empress Love Affair) 14/05/2011
Dawn (Of Emperor's Pride Legacy) 04/09/2012
Dusty (Black Sea Sykstus) 13/03/2013
Ocean (Flanders Pride Ocean Diva) 19/01/2015
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Vergroten van de genepoel, dat wordt er steeds luid geroepen....ik ben het daar helamaal mee eens, maar op deze manier wordt het invoeren van versbloed je alleen maar tegengewerkt...... dit kan met alle verschilende regelgeving in de verschillende landen niet goed komen zo.....

Als in de toekomst een buitenlandse reu zou willen gebruiken, moet ik de eigenaar vragen om een dna profiel en een geldige Optigen uitslag, want ook een laboklin uitslag wordt niet geaccepteerd...... gaat dus nog moeilijk worden....
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Dat bedoel ik, dat is dus een duivels dilemma .. :D
Aan de ene kant zijn strenge gezondheidseisen en sluitende ouderschapscontrole hartstikke goed. Aan de andere kant werp je met iedere nieuwe fokeis nieuwe drempels op, waarmee je het aantal fokdieren verkleint en daarmee dus de genenpoel.
Wat is dan wijsheid?

Hanneke
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Als in mijn ogen een dekreu eigenaar in het buitenland als het verplicht is bij ons geen DNA profiel wil doen, zou ik dus de reu niet willen gebruiken.
Want dan zou er vast iets niet pluis zijn.....maar in welk land word het nog niet standaard gedaan??
Alleen Nederland....verder Canada Amerika Duitsland Belgie....en zelfs zijn mijn gegevens van Ozzie de officiele dingen allemaal opgestuurd naar Denemarken ivm nakomelingen onderzoek zo dus ook zijn profiel.
Dus als een dekreu eigenaar daar niet in mee gaat, zal ik geen dekking doen met die reu.

Hanneke het siert mij helemaal niet.....het is in mijn ogen gewoon een must om zulke testen te laten doen.
Net zoals EIC CNM RD OSD Optigen....en wie nu er die nieuwe test voor kortsen neuzen is, moeten we dat ook in de toekomst doen.
Ik weet we fokken geen testen maar kom op....als je toch dit kan uitsluiten als fokker.....doe je dit.
Maar al blijkt je hond lijder of drager niet gelijk uit de fok halen maar er wijs en verantwoordelijk mee om gaan.

Het enigste wat ik nog erg mis en graag zou willen is een karakter test....maar geen wesentest zoals in Duitsland.
Maar ik dwaal af.......
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een DNA-profiel laten vastleggen is in mijn ogen van een heel andere orde dan de gentesten voor allerlei ziektes.
Het DNA-profiel dient om onomstotelijk vast te stellen dat de opgegeven ouders ook echt de ouders zijn en dat dus de stamboeken kloppen. Die verplichting mag wat mij betreft zo snel mogelijk worden ingevoerd in alle FCI-landen. Dat zijn er meen ik, meer dan 80 en volgens mij is het pas in een handjevol verplicht. In ieder geval is wel een tattoo of chip verplicht bij de FCI. Want je hebt ook nog de niet-FCI-landen waar nog helemaal niks verplicht is. Zelfs in bijv. Engeland is volgens mij een chip nog niet eens verplicht. Ik weet ook niet of er in Amerika iets verplicht is. Wel moeten daar dekreuen die meer dan een x-aantal dekkingen per jaar doen een DNA-profiel hebben en ook importhonden. Maar ik weet eigenlijk niet of daar verder alles gechipt moet worden.

De gen-testen voor allerlei erfelijke ziektes zijn wat anders. Ik denk niet dat je alles wat kán, ook echt verplicht moet stellen. Dan hou je niks meer over om mee te fokken. De FCI zegt dat ook, zie punt 4.2 en 5 van de breeding strategies:
http://www.fci.be/uploaded_files/29-2010-annex-en.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Bovendien staat er in alinea 1 dit:
The FCI members and contract partners should conduct education programmes for breeders, preferably on an annual basis. Education of breeders is to be recommended rather than strict breeding regulations and stringent demands in breeding programmes, which can easily result in reduced genetic diversity in the breed as well as exclusion of excellent breed representatives and reduced cooperation with conscientious breeders.

Dus ook de FCI erkent het risico van over-regulatie. Daar moet je altijd voor uitkijken en niet alle testen die maar mogelijk zijn, verplicht gaan stellen.
Maar het is natuurlijk geweldig, als een reu-eigenaar met een veelgevraagde dekreu wel zo veel mogelijk laat testen. Zo´n reu zorgt voor heel wat nakomelingen en dus is het goed om te weten wat hij doorgeeft aan de volgende generatie :)

Hanneke
Tika Trails
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tika Trails »

Blijft moeilijk! Ik vindt zelf dat een goede oplossing is, als de nlv ook de test van laboklin accepteerd dan zijn we al een stuk verder immers kunnen ze het niet verplicht stellen om dit alleen bij optigen te doen en van buitenlandse reuen ook alleen maar deze uitslag te accepteren. Als ik een buitenlandse reu wil gebruiken die gen dna profiel heeft, kan mij niemand dat verbieden, immers zullen de pups wel weer een dna profiel krijgen.... er zijn nog veel landen die dit niet doen en daar zitten toch veel fokkers die ik wel vertrouw met gezonde honden en gezonde nakomelingen.
Dutchlabs
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dutchlabs »

Laboklin mag het niet meer doen ivm dat optigen de test ontwikkeld heeft en dus patent erop heeft.
En testen van laboklin geloof ik niks meer van.
Binnen 1 dag had ik een optigen uitslag???
En die koste maar 50 euro.
Nee daarna gewoon officiele test gedaan bij Optigen.

Hanneke een DNA profiel is inderdaad heel anders dan gentesten.
Maar zonder DNA kun je niet het gen testen.
Groetjes Saskia

Aafje, Spook, Pamela, Nanoek op fokkersvoorwaarden Madam en Vlinder en Jack.

Labradors are an addiction, you can´t have just one.
Plaats reactie