Ik ben zelf met hem aan de slag gegaan en had afgesproken om zijn eerste jachttraining in te plannen op het moment dat hij netjes kon volgen, een dummy kon vasthouden en een dummy kon afgeven.
Dat kan hij al weer een paar weken dus hij heeft inmiddels zijn eerste privéles gehad in 'het weitje' bij zijn fokker.
Pontus kon wel volgen maar wat ik niet kon zien was dat hij niet recht liep maar met zijn achterwerk van mij afgedraaid. Daar hebben we dus wat aanwijzingen voor gekregen en we moesten een ander lijntje gebruiken en inmiddels gaat dit al stukken beter.
Pontus kende VAST/LOS en ik kon hem neerzetten met een dummy in zijn bek om hem in te fluiten. Dan gaf hij de dummy ook netjes (en zittend) af. Verder had ik voornamelijk op steadyness getraind en dat was te merken want Pontussie had verder geen interesse in de dummy omdat hij hem toch nooit mocht halen. Ietsje te steady dus
Kwam nog bij dat het veldje hele lekker geurtjes had van konijntjes en een loopse dame dus Pontus had hele andere dingen aan zijn neus dan een dummy die hij toch niet mocht halen.
Die steadyness moest ik dus even laten varen tot hij weer interesse heeft in het apporteren en daar de humor van inziet.
Dus we zijn met een voerdummy aan de slag gegaan want eten... tja, het blijft toch een echte Labrador wat eten betreft.
Het is een slimmertje dus hij had al snel door wat de bedoeling wat en dat hij er een hap uit mocht snaaien als hij de voerdummy bij mij bracht, dat maakte al snel dat hij het leuk vond om het ding op te halen en terug te brengen
Ik heb het ook even geprobeerd met een dummytje met een konijnenvelletje maar die vond hij leuker om zelf te houden en niet af te geven
LOS/VAST kon hij goed en dat moesten we verder uitbouwen op de manier die ik zelf al bedacht had door hem steeds lager aan te bieden tot hij ook vanaf de grond de dummy VAST pakt. Inmiddels kan hij dat al bijna (hij doet het soms maar nog niet altijd).
We gaan rustig verder, het is bijna tijd om zijn tweede les af te spreken, maar het gaat goed!
Dit is zo'n leuk bijdehand ventje om mee bezig te zijn!!!