Wat de doen? Pup blijft op de bank springen
-
Nina & Lara
- Snuffelneus

Wat de doen? Pup blijft op de bank springen
Onze labadorpup is inmiddels 14 weken en vanaf het begin wil ze al op de bank springen. Vanaf het begin hebben wij dit niet goed gevonden (en hebben haar dus ook nooit op de bank genomen). Wanner ze op de bank wil springen zeggen we rustig "laag" terwijl wij haar op de grond zetten. Maar ja ze is nu natuurlijk zo groot aan het worden dat ze er steeds gemakkelijker op kan;-(
En als ze dan echt de bokkenpruik op heeft zoals gisteren blijft ze springen en het liefst neemt ze op de terugweg iets (je broek, trui ect. echt alles) mee in haar bek en laat het niet meer los. Nou ja niet meer los, voor een brokje laat ze dan wel los:-)) Maar het is natuurlijk ook meteen een trekspelletje wanneer ze de punt van je vest of jurk pakt en ermee weg (probeert) te sprinten...
Hoe leer ik haar af dat ze niet op de bank mag???
En tja iemand ook een idee voor het wegrennen? De afstandsbediening kan ik (verder) wegleggen maar het vastpakken en weg rennen met onze kleding...
Alvast bedankt voor het meedenken...
En als ze dan echt de bokkenpruik op heeft zoals gisteren blijft ze springen en het liefst neemt ze op de terugweg iets (je broek, trui ect. echt alles) mee in haar bek en laat het niet meer los. Nou ja niet meer los, voor een brokje laat ze dan wel los:-)) Maar het is natuurlijk ook meteen een trekspelletje wanneer ze de punt van je vest of jurk pakt en ermee weg (probeert) te sprinten...
Hoe leer ik haar af dat ze niet op de bank mag???
En tja iemand ook een idee voor het wegrennen? De afstandsbediening kan ik (verder) wegleggen maar het vastpakken en weg rennen met onze kleding...
Alvast bedankt voor het meedenken...
-
MheenLab
- Grote hondenneus

-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

Krijgt je pup ook voldoende rust?
Max hebben wij namelijk te weinig rust gegeven, omdat hij altijd bezig was (wij dachten dat hij niet moe was). Max ging dan ook allemaal dingen doen die niet mochten en werd steeds ondeugender. En ook had hij de bokkenpruik op
Met onze tweede pup, Bob, doen wij het anders. Sowieso is heel anders van aard, maar hij krijgt ook ontzettend veel benchrust. Ook merken wij soms aan zijn gedrag dat het tijd wordt om weer even te gaan slapen. Gisterenavond bijvoorbeeld is hij bijna 1,5 uur uit de bench geweest en het ging perfect: geen enkele keer hoeven te corrigeren
Opeens werd hij met de minuut ondeugender, Max werd continue 'lastig gevallen' (kon nergens meer rust krijgen), hij wilde opeens met schoenen spelen (Stelen kon niet want daar was de schoen te zwaar voor
) en kreeg meerdere keren zijn dolle minuten. Wij hebben Bob in de bench gedaan (op een normale en positieve manier uiteraard). Bob heeft nog twee minuten verontwaardigd zitten kijken en liet even wat protest horen. Daarna werden de oogjes zwaar en heeft hij bijna twee uur aan een stuk geslapen. Dus wat ik hiermee wil zeggen, is dat ondeugend gedrag en het niet kunnen corrigeren vaak samenhangen met vermoeidheid.
Het stelen heeft Max ook gedaan en doet hij heel af en toe nog
Er werken twee methodes heel goed: negeren of het laten brengen en ruilen voor iets waarmee hij wel mag spelen.
Max hebben wij namelijk te weinig rust gegeven, omdat hij altijd bezig was (wij dachten dat hij niet moe was). Max ging dan ook allemaal dingen doen die niet mochten en werd steeds ondeugender. En ook had hij de bokkenpruik op
Met onze tweede pup, Bob, doen wij het anders. Sowieso is heel anders van aard, maar hij krijgt ook ontzettend veel benchrust. Ook merken wij soms aan zijn gedrag dat het tijd wordt om weer even te gaan slapen. Gisterenavond bijvoorbeeld is hij bijna 1,5 uur uit de bench geweest en het ging perfect: geen enkele keer hoeven te corrigeren
Het stelen heeft Max ook gedaan en doet hij heel af en toe nog
Er werken twee methodes heel goed: negeren of het laten brengen en ruilen voor iets waarmee hij wel mag spelen.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
Nina & Lara
- Snuffelneus

Volgens mij krijg ze wel genoeg rust. 1 uur uit de bench is meestal 2 uur uitslapen in de bench. Volgens mij is dat wel redelijk, maar zeg gerust als dit te veel of te weinig is. We leggen haar bewust in de bench om onze senior ook wat rust te gunnen.
Wanneer ze aanstalte maakt om de bank te beklimmen (voorpoten op de bank) zetten we haar terug met het commando "laag". Waar wij bij zitten komt het eigenlijk niet zo ver dat ze ook daadwerkelijk helemaal op de bank komt. Wij hebben niet zo hoge bank en kan er al min of meer opstappen, dit doet ze gerust even als we even wat te drinken pakken;-(. Waar we bijzitten doet ze niet, dan blijft het bij "bankhangen" met de voorpoten/bovenlijf.
Wanneer ze aanstalte maakt om de bank te beklimmen (voorpoten op de bank) zetten we haar terug met het commando "laag". Waar wij bij zitten komt het eigenlijk niet zo ver dat ze ook daadwerkelijk helemaal op de bank komt. Wij hebben niet zo hoge bank en kan er al min of meer opstappen, dit doet ze gerust even als we even wat te drinken pakken;-(. Waar we bijzitten doet ze niet, dan blijft het bij "bankhangen" met de voorpoten/bovenlijf.
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

Is moeilijk te beoordelen of de rust voldoende is, ligt aan de situatie en aan de pup. De ene keer is Bob minder lang uit de bench dan de andere keer. Maar hoe je het omschrijft, zou ik in eerste instantie niet zeggen dat er te weinig rust is voor de pup
Toch kan een pup die op een gegeven moment 'vervelend' wordt juist heel moe zijn en daarom zo reageren. Dat kun je uittesten door haar op zo'n moment in de bench te doen. Ze zal even protesteren, maar binnen ongeveer 5 tot 10 minuutjes is zij in diepe rust. Als het gedrag niet veroorzaakt wordt door vermoeidheid, kun je nog twee andere zaken proberen.
Je zou haar een time out kunnen geven als ze bezig blijft. Ik ben geen voorstander van een time out in de bench, maar daar verschillen de meningen over. Ik vind dat een bench niet geassocieerd mag worden met straf, het moet een veilig en leuk holletje blijven. Wij hebben Max altijd een time out gegeven op de gang. Dit zien honden als scheiding van de roedel en zij ervaren dit als een grote straf. Time out hoeft maar heel kort, 5 minuutjes bijvoorbeeld en dan weer teruglaten in de kamer.
Het tweede dat je kunt proberen, is het gedrag uitdoven door schrik aan te jagen
Max was een enorme slopert en ontdekker. Ik kon hem wel 100 keer corrigeren dat hij de plant niet uit de pot mocht trekken. Wij hebben op een gegeven moment een privetrainer gehad, omdat de puppycurssen overa begonnen waren op het moment dat Max kwam. Deze trainer heeft ons een zeer effectieve methode aangeleerd. Hij gaf aan dat als wij corrigeren, Max op een gegeven moment wel leert dat hij niet aan de plant mag. Echter, hij leert dat als IK aanwezig ben, dat de plant van MIJ is. Ben ik weg dan kan ik er ja geen problemen mee hebben als hij aan die plant gaat, dan is die plant van niemand. Dus hij leerde ons Max te laten schrikken zonder dat Max wist dat wij dit waren. Wij kregen als opdracht om kleine werpkettinkjes te halen bij de ijzerzaak. Deze maken flink kabaal als je ermee gooit. De opdracht was dat als Max ergens aan zat dat altijd verboden was, wij een kettinkje zouden gooien. Uiteraard niet op Max zelf, maar naast hem op de grond. Wij moesten dan op die manier doen dat Max niet wist dat het van ons afkomstig was. Drie keer gooien en Max heeft nooit meer een plant uit de pot getrokken of andere zaken gesloopt waarbij het kettinkje van pas was geweest. Deze methode zou bij jullie ook kunnen werken, omdat Nina het alleen doet als jullie even in een andere ruimte zijn.
Bij Bob gebruiken wij deze methode ook en ook bij Bob is deze effectief. Het lijkt een vrij heftige methode, maar dit valt echt mee. De hond houdt er niets aan over alleen een belangrijke les.
Je zou haar een time out kunnen geven als ze bezig blijft. Ik ben geen voorstander van een time out in de bench, maar daar verschillen de meningen over. Ik vind dat een bench niet geassocieerd mag worden met straf, het moet een veilig en leuk holletje blijven. Wij hebben Max altijd een time out gegeven op de gang. Dit zien honden als scheiding van de roedel en zij ervaren dit als een grote straf. Time out hoeft maar heel kort, 5 minuutjes bijvoorbeeld en dan weer teruglaten in de kamer.
Het tweede dat je kunt proberen, is het gedrag uitdoven door schrik aan te jagen
Bij Bob gebruiken wij deze methode ook en ook bij Bob is deze effectief. Het lijkt een vrij heftige methode, maar dit valt echt mee. De hond houdt er niets aan over alleen een belangrijke les.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
-
royenmarjolein
- Hele grote hondenneus

- bud en weiser
- Middelgrote hondenneus

Wij hebben Killian het woordje nee direct aangeleerd,was hij van plan iets te doen zeiden wij nee,en deed hij het meestal ook niet.
Op de bank heeft Killian nooit geen aanstalte gemaakt om erzelf op te springen,terwijl hij wel op onze schoot mocht liggen en nog,zit ik op de bank gaat hij voor me zitten en kijkt van mag ik,wil ik het dan zeg ik kom maar en klop met mijn hand op mijn billen,dan zet hij zijn voorpootjes op de zetel en trek ik hem op mijn schoot,op mijn schoot trekken gaat moeizamer en moeizamer hij weegt ondertussen 31 kg.
Wil ik het niet en hij kijkt me aan van mag ik zeg ik nee,en doet hij het meestal niet,ik zeg al wel nee voor hij met zijn pootjes op de zetel komt.
Als wij weg zijn mag hij wel niet in de living,zijn we thuis mag hij overal beneden lopen,hij maakt nooit aanstalte om in de zetel te gaan liggen,hij ligt meestal waar ik zit of sta,als ik bijv in bad ga boven loopt hij wel alleen in de living,dan gaat hij op de mat aan de eetkamer liggen vlakbij de deur naar boven op mij te wachten.
Killian heeft wel zijn mand naast de zetel staan in de living,misschien een mand vlakbij u zetten,dat hij toch dicht bij u kan zijn in de living.
Op de bank heeft Killian nooit geen aanstalte gemaakt om erzelf op te springen,terwijl hij wel op onze schoot mocht liggen en nog,zit ik op de bank gaat hij voor me zitten en kijkt van mag ik,wil ik het dan zeg ik kom maar en klop met mijn hand op mijn billen,dan zet hij zijn voorpootjes op de zetel en trek ik hem op mijn schoot,op mijn schoot trekken gaat moeizamer en moeizamer hij weegt ondertussen 31 kg.
Wil ik het niet en hij kijkt me aan van mag ik zeg ik nee,en doet hij het meestal niet,ik zeg al wel nee voor hij met zijn pootjes op de zetel komt.
Als wij weg zijn mag hij wel niet in de living,zijn we thuis mag hij overal beneden lopen,hij maakt nooit aanstalte om in de zetel te gaan liggen,hij ligt meestal waar ik zit of sta,als ik bijv in bad ga boven loopt hij wel alleen in de living,dan gaat hij op de mat aan de eetkamer liggen vlakbij de deur naar boven op mij te wachten.
Killian heeft wel zijn mand naast de zetel staan in de living,misschien een mand vlakbij u zetten,dat hij toch dicht bij u kan zijn in de living.
Bud mis je nog steeds!
-
Noah/Bruce
- Middelgrote hondenneus

Als sommige van jullie mijn tips lezen, zullen jullie denken wat en hork, maar toen Bruce aanstalten maakte om de bank te beklimmen heb ik hem gewoon in zijn nekvel gepakt en met een fors NEE!!, fors teruggeduwd op de grond, en ik bedoel echt fors,twee keer gedaan geen last weer gehad.
Net als met dat verhaal in de auto, ik ben de baas en ik bepaal wat mag, niet de hondjes, al zijn ze het daar natuurlijk nooit met mij over eens,
pech voor hen
Net als met dat verhaal in de auto, ik ben de baas en ik bepaal wat mag, niet de hondjes, al zijn ze het daar natuurlijk nooit met mij over eens,
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
-
Muiske
- Grote hondenneus

Wij hebben dit probeleem met onze bobbie ook. Hij blijft op de bank springen. Als we zien dat hij aanstalten maakt en we roepen Nee, of uhuh dan blijft hij netjes staan. Maar als wij even omdraaien dan staat hij weer prinsheerlijk op de bank. Eraf duwen hebben we gedaan met Nee zeggen, gewoon op de grond zetten met Nee zeggen en op de grond zetten met negeren, maar meneer blijft doorgaan. Hij krijg zeker voldoende benchrust, en het gebeurd ook als hij net 5 minuten wakker is.
Zo heeft hij nu ook uitgevonden dat hij met zijn voorpoten bij de eet tafel en bij de keuken kan
Zo heeft hij nu ook uitgevonden dat hij met zijn voorpoten bij de eet tafel en bij de keuken kan
-
Apke
De makkelijkste manier is natuurlijk door de bank weg te halen en gezellig allemaal op de grond te gaan zitten
Praktisch niet uitvoerbaar lijkt me.
Bekijk het eens vanuit de pup. Jullie zitten allemaal op een verhoging (hoger in rangorde) en jullie pup wil of ook laten zien dat hij bij die rangorde hoort, of wil gewoon bij jullie zijn.
Het laten zien dat hij ook bij de rangorde hoort is een speels gevecht wat hij zal leveren. Kijken tot hoever hij (of zij) kan gaan. Het opzoeken van de grenzen.
Laat duidelijk (in hondentaal) zien dat jij dit niet wil. De bank ik exclusief voor jullie en niet voor een pup.
Een moeder hond zal haar pup bij haar nekvel pakken en weg zetten. Ook een grom geluid is iets wat een hond kan maken om te dreigen en als het echt te ver gaat zal een hond corrigerend bijten. Meer een korte kneep in de zij.
Zoals ik al schreef kan het ook zijn dat de pup bij jullie wil zijn. De plek daarvoor is de grond.
Wat is er eenvoudiger om van tijd tot tijd, als je het zelf wil, op de grond te gaan zitten. Vanuit je zitplaats op de grond kan je spelen of aaien of wat dan ook.
Probeer, zeker in het begin, niet te spelen vanuit de bank, dit kan in het spel een uitdaging worden om op de bank te klimmen.
Bij alles geldt, consequent zijn. Nee is nee en regels zijn regels.
Jij bepaald de regels en de pup (eigenlijk iedere hond) moet deze leren. Geen probleem zolang de regels in het redelijke zijn.
Bekijk het eens vanuit de pup. Jullie zitten allemaal op een verhoging (hoger in rangorde) en jullie pup wil of ook laten zien dat hij bij die rangorde hoort, of wil gewoon bij jullie zijn.
Het laten zien dat hij ook bij de rangorde hoort is een speels gevecht wat hij zal leveren. Kijken tot hoever hij (of zij) kan gaan. Het opzoeken van de grenzen.
Laat duidelijk (in hondentaal) zien dat jij dit niet wil. De bank ik exclusief voor jullie en niet voor een pup.
Een moeder hond zal haar pup bij haar nekvel pakken en weg zetten. Ook een grom geluid is iets wat een hond kan maken om te dreigen en als het echt te ver gaat zal een hond corrigerend bijten. Meer een korte kneep in de zij.
Zoals ik al schreef kan het ook zijn dat de pup bij jullie wil zijn. De plek daarvoor is de grond.
Wat is er eenvoudiger om van tijd tot tijd, als je het zelf wil, op de grond te gaan zitten. Vanuit je zitplaats op de grond kan je spelen of aaien of wat dan ook.
Probeer, zeker in het begin, niet te spelen vanuit de bank, dit kan in het spel een uitdaging worden om op de bank te klimmen.
Bij alles geldt, consequent zijn. Nee is nee en regels zijn regels.
Jij bepaald de regels en de pup (eigenlijk iedere hond) moet deze leren. Geen probleem zolang de regels in het redelijke zijn.
-
bloempje
- Kleine hondenneus

Noah/Bruce schreef:Als sommige van jullie mijn tips lezen, zullen jullie denken wat en hork, maar toen Bruce aanstalten maakte om de bank te beklimmen heb ik hem gewoon in zijn nekvel gepakt en met een fors NEE!!, fors teruggeduwd op de grond, en ik bedoel echt fors,twee keer gedaan geen last weer gehad.
Net als met dat verhaal in de auto, ik ben de baas en ik bepaal wat mag, niet de hondjes, al zijn ze het daar natuurlijk nooit met mij over eens,![]()
pech voor hen
28 april is ons meisje geboren!!!!
-
Nina & Lara
- Snuffelneus

Ik was een beetje huiverig voor de schrik methode maar tot nu toe heeft het wel gewerkt. Waarschijnlijk net als met de plant, de bank is van niemand als wij er niet bij zijn. We blijven het natuurlijk in de gaten houden, en gaan nog steeds gezellig bij haar op de grond zitten om te knuffelen en te spelen. Bedankt voor jullie tips...royenmarjolein schreef: Het tweede dat je kunt proberen, is het gedrag uitdoven door schrik aan te jagenMax was een enorme slopert en ontdekker. Ik kon hem wel 100 keer corrigeren dat hij de plant niet uit de pot mocht trekken. Wij hebben op een gegeven moment een privetrainer gehad, omdat de puppycurssen overa begonnen waren op het moment dat Max kwam. Deze trainer heeft ons een zeer effectieve methode aangeleerd. Hij gaf aan dat als wij corrigeren, Max op een gegeven moment wel leert dat hij niet aan de plant mag. Echter, hij leert dat als IK aanwezig ben, dat de plant van MIJ is. Ben ik weg dan kan ik er ja geen problemen mee hebben als hij aan die plant gaat, dan is die plant van niemand. Dus hij leerde ons Max te laten schrikken zonder dat Max wist dat wij dit waren. Wij kregen als opdracht om kleine werpkettinkjes te halen bij de ijzerzaak. Deze maken flink kabaal als je ermee gooit. De opdracht was dat als Max ergens aan zat dat altijd verboden was, wij een kettinkje zouden gooien. Uiteraard niet op Max zelf, maar naast hem op de grond. Wij moesten dan op die manier doen dat Max niet wist dat het van ons afkomstig was. Drie keer gooien en Max heeft nooit meer een plant uit de pot getrokken of andere zaken gesloopt waarbij het kettinkje van pas was geweest. Deze methode zou bij jullie ook kunnen werken, omdat Nina het alleen doet als jullie even in een andere ruimte zijn.
-
Marieke
- Speurneus

- Contacteer:
Ik ken deze methode ook, alleen zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan als je het niet op de juiste manier aanleert/introduceert. Het is dus geen methode die ik zonder begeleiding, of in ieder geval uitleg van een ervaren trainen zou gebruiken..Nina & Lara schreef:Ik was een beetje huiverig voor de schrik methode maar tot nu toe heeft het wel gewerkt. Waarschijnlijk net als met de plant, de bank is van niemand als wij er niet bij zijn. We blijven het natuurlijk in de gaten houden, en gaan nog steeds gezellig bij haar op de grond zitten om te knuffelen en te spelen. Bedankt voor jullie tips...royenmarjolein schreef: Het tweede dat je kunt proberen, is het gedrag uitdoven door schrik aan te jagenMax was een enorme slopert en ontdekker. Ik kon hem wel 100 keer corrigeren dat hij de plant niet uit de pot mocht trekken. Wij hebben op een gegeven moment een privetrainer gehad, omdat de puppycurssen overa begonnen waren op het moment dat Max kwam. Deze trainer heeft ons een zeer effectieve methode aangeleerd. Hij gaf aan dat als wij corrigeren, Max op een gegeven moment wel leert dat hij niet aan de plant mag. Echter, hij leert dat als IK aanwezig ben, dat de plant van MIJ is. Ben ik weg dan kan ik er ja geen problemen mee hebben als hij aan die plant gaat, dan is die plant van niemand. Dus hij leerde ons Max te laten schrikken zonder dat Max wist dat wij dit waren. Wij kregen als opdracht om kleine werpkettinkjes te halen bij de ijzerzaak. Deze maken flink kabaal als je ermee gooit. De opdracht was dat als Max ergens aan zat dat altijd verboden was, wij een kettinkje zouden gooien. Uiteraard niet op Max zelf, maar naast hem op de grond. Wij moesten dan op die manier doen dat Max niet wist dat het van ons afkomstig was. Drie keer gooien en Max heeft nooit meer een plant uit de pot getrokken of andere zaken gesloopt waarbij het kettinkje van pas was geweest. Deze methode zou bij jullie ook kunnen werken, omdat Nina het alleen doet als jullie even in een andere ruimte zijn.
Consequent zijn en blijven. Quincy ligt hier op de bank, Noortje mag er niet op. Natuurlijk heeft ze pogingen gedaan maar de eerste stap was opspringen afleren, daarna laten merken dat de grond net zo leuk is.. Noortje doet geen poging meer om erop te liggen, zelfs niet als Quincy erop ligt! Daarbij, ga lekker trainen, tussen reclames op tv even 5 minuten oefenen en dingen aanleren..
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje
Quincy
Noortje