Spelen afhankelijk van ruimte

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Spelen afhankelijk van ruimte

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Tussen Max en Bob gaat het helemaal goed. Ze spelen eigenlijk bijna de hele tijd (als Bob uit de bench is). Zij beginnen nu ook fysiek te spelen, dit kan er nog weleens ruig en wild aan toe gaan. Omdat Bob nog klein is en de groei is, passen wij heel goed met de belasting. Wij laten ze dus per keer niet langer dan 15 minuten spelen. Ook als het voor ons zelf te druk wordt, grijpen wij in.
Nu is ons opgevallen dat ze in de woonkamer elkaar de hele tijd opzoeken en wild spelen (=stoeien). In andere ruimtes, bijvoorbeeld in de studeerkamer op of visite bij onze ouders zijn ze rustig met elkaar en wordt er niet wild gespeeld.
Nu is onze vraag of iemand een theorie heeft waarom dit zo is? En daarnaast ook jullie standpunt hiermee om te gaan. Roy vindt dat wij het iedere keer moeten onderbreken, evt scheiden van elkaar zodat ze leren dat zij rustig met elkaar moeten omgaan. Ik heb echter het idee dat wij alleen moeten ingrijpen als het te lang doorgaat en wij het zelf te druk vinden, omdat dit stoeien met een bepaalde reden gebeurd en beide honden het erg leuk vinden (Oh ja, er vallen geen gewonden bij :wink: )
Momenteel volgen wij mijn mening 8) , maar wat zouden jullie doen?
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Het is maar net wat je zelf wilt binnenshuis, hier wordt soms wel wat gedold maar dat komt dan meer doordat wij beginnen met spelen.
Uit zichzelf spelen ze zelden binnen, maar dat hoeft ook niet van mij, uitdollen doen ze maar buiten :wink:
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Per keer niet langer dan 15 minuten? Hoeveel keer is dat dan per dag? Ik zou het absoluut niet toestaan, dat gaat ten koste van de gezondheid van je pup!
Een nieuwe pup hier wordt dan ook het eerste jaar als volgt opgevoed: als de grote honden binnen zijn, is pup in de bench, als ze buiten zijn is pupje uit de bench en met MIJ bezig.
Zo krijg je ook een hond die op jou gericht is ipv op de andere hond....
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Hier wordt binnen NOOIT gespeeld dwz:
- niet met elkaar
- niet met mij
- niet alleen met een speeltje
Hier ligt dan, buiten een nylabone voor Xpencer, geen enkel speeltje in huis.

Bovendien:

Spelen/dollen (met elkaar) gebeurt ALTIJD buiten en:
- dit nadat IK de toestemming hiervoor heb gegeven (zelfs indien ze met elkaar willen spelen!)
- de start en het einde en het soort van speeltje of de speeltjes bepaal IK en niet zij ;).
- spelen doe ik ook vaak apart met een hond ... dit om de appèloefeningen er in te houden want spelen = trainen tegelijkertijd en dit wordt dan natuurlijk ook weer beloond met een spelletje ;).

In de praktijk spelen Ol en Xpen nauwelijks met elkaar; er hoeft nl. geen rangorde te worden uitgevochten; er is vanaf dag 1 respect voor elkaar, en dat heb ook ik mee in de hand gewerkt.

Ook bij andere mensen - al dan niet met honden - lijn ik mijn honden binnen aan (ja hoor, zelfs bij m'n vader, moeder of zus!). Er wordt binnen gewoon NIET gespeeld met een andere hond, met mensen of met speeltjes. Dit doe ik altijd buiten :). Mijn honden moeten dus altijd rustig zijn in huis, waar dan ook (bij mij binnen én bij anderen!).

Sommigen vinden mij streng in mijn (speel)aanpak. Dat kan ... Maar ik heb 2 schatten van honden waarmee ik overal kan komen en mensen kunnen ook probleemloos bij mij binnen komen zonder met 2 dolle honden of een aantal speeltjes ofzo geconfronteerd te moeten worden ;). Ik hoef dan ook geen 2 honden te scheiden of boos te worden ofzo hier binnen.

Hier geldt:
* BINNEN = RUST
* BUITEN = ACTIVITEITEN/SPELEN/DOLLEN

:)

Sorry, een beetje een afwijkend antwoord op je vraag :oops: maar wou wel ff kwijt hoe ik dus omga met spelen ;).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Hier mogen ze binnen samen "bekken" op de grond, en that's it ! Ik wil geen gedonderjaag in huis en zeker geen ren/vlieg/spring spelletjes.
Buiten kunnen ze los samen, en dan hoeft het vaak niet vaker dan 2x samen heel hard rennen :D

Toen Daan nog pup was lieten we ze af en toe eens samen spelen op het kleed (Liggend), en dat is er eigenlijk zo ingebakken bij de heren dat ze dat nu nog steeds doen... Op het kleed :D
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Hier mogen ze onder beperkende voorwaarden en onder toezicht wél af en toe spelen met elkaar, al mondt dat uit in een patstelling met het flostouw :)

De een is er te sterk voor en de ander te suffig, en aangezien madam en mijnheer al wat op leeftijd komen (7 en 9 jaar) .. Is de puf er toch wel in notime eruit :D
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Kay schreef:Hier mogen ze binnen samen "bekken" op de grond, en that's it ! Ik wil geen gedonderjaag in huis en zeker geen ren/vlieg/spring spelletjes.
Buiten kunnen ze los samen, en dan hoeft het vaak niet vaker dan 2x samen heel hard rennen :D

Toen Daan nog pup was lieten we ze af en toe eens samen spelen op het kleed (Liggend), en dat is er eigenlijk zo ingebakken bij de heren dat ze dat nu nog steeds doen... Op het kleed :D
Dat is hier precies hetzelfde
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Bedankt voor al jullie antwoorden en ervaringen :)
Renspelletjes worden hier absoluut niet toegestaan. Als het een enkel rondje is, vind ik het niet zo'n probleem. Als het echter uitmondt in elkaar najagen, grijpen wij in. Het is te onrustig dan en het lijkt mij niet verstandig vanwege de heupjes en elleboogjes in de groei van Bob. Het is de laatste week vooral het ''bekken'' op de grond en een soort van rollen over de grond.
Mijn zorg is eigenlijk dat als ik nu ingrijp en het niet toesta er een probleem in de rangordevorming tussen Bob en Max ontstaat. Ik heb namelijk het gevoel dat zij een in een andere fase terechtkomen van de ontwikkeling van de rangorde...
Maar hoe ik jullie begrijp, heeft het niet toestaan van spelletjes niet geleid tot rangordeproblemen bij jullie honden?
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

@Miske ...

Je bent écht wel streng zeg :D

Maar wel o zo duidelijk naar je honden toe, en ik krijg ook wel de indruk van je dat je zeer consequent bent naar ze ;)
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

MheenLab schreef:@Miske ...

Maar wel o zo duidelijk naar je honden toe, en ik krijg ook wel de indruk van je dat je zeer consequent bent naar ze ;)
Dat klopt, en is ook nodig met mijn nieuwe geleidehond. Xpencer is een jongen die niet van ophouden weet en Olly (én mij) de rust niet zou gunnen indien er binnen gespeeld zou mogen worden. En daarnaast trekt hij het zeker door naar andere huizen/plaatsen is mij verteld door de geleidehondenschool. Dit is nl. een item waar hij serieus zou kunnen gaan uittesten.

Ik heb geen zin om continu alles in de gaten te moeten houden en daarenboven wil ik ook dat mijn honden alletwee rust krijgen, want Xpencer moet nog leren doseren (beetje ADHD-geval, haha), en Olly heeft nu met haar pensioen juist rust nodig ipv zo'n gekke speelse lab :). En ik wil hier binnen rustig achter de pc werken, koken, bellen enz. zonder afgeleid te worden of over iets of iemand te struikelen.

Xpencer mocht trouwens in opleiding ook niet binnen spelen (net als alle andere honden!), dus hij is dit al gewend en vraagt er dan ook niet om.

Hij mag dagelijks genoeg spelen hoor, dus maak je geen zorgen :).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

royenmarjolein schreef:Bedankt voor al jullie antwoorden en ervaringen :)
Renspelletjes worden hier absoluut niet toegestaan. Als het een enkel rondje is, vind ik het niet zo'n probleem. Als het echter uitmondt in elkaar najagen, grijpen wij in. Het is te onrustig dan en het lijkt mij niet verstandig vanwege de heupjes en elleboogjes in de groei van Bob. Het is de laatste week vooral het ''bekken'' op de grond en een soort van rollen over de grond.
Mijn zorg is eigenlijk dat als ik nu ingrijp en het niet toesta er een probleem in de rangordevorming tussen Bob en Max ontstaat. Ik heb namelijk het gevoel dat zij een in een andere fase terechtkomen van de ontwikkeling van de rangorde...
Maar hoe ik jullie begrijp, heeft het niet toestaan van spelletjes niet geleid tot rangordeproblemen bij jullie honden?
Ik denk dat jij je veel te veel zorgen maakt over rangorde, van rangorde is totaal nog geen spraken, natuurlijk zijn er wat "krachtmetingen" maar van enige rangorde is er nog geen spraken. Die uk heeft namelijk nog enorm veel puppy-krediet en mag nog heel veel, rangorde komt pas veel later aan de orde, als ze ouder worden en de hormonen mee gaan spelen. Voor nou gaat het erom dat ze elkaar leuk vinden en zo te horen zit dat wel goed.

Ik voed heel anders op denk ik? Ik wil dat de pup op mij gericht is, mij boven de andere honden verkiest, dit heb ik later ook nodig om te werken natuurlijk :wink: Maar ook hier mogen ze eens per dag even samen spelen, het liefst in de tuin, want hier word binnen ook niet gespeeld, maar de afgelopen weken met dat rot weer was het ook wel eens binnen. Meestal is dat idd wat "bekken" of samen aan een speeltje kluiven (geen trekspelletjes) word ze na 10 min baldadiger dan kap ik het af. Dat ze elkaar leuk vinden staat al vast, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, net als jij zo te lezen :wink: i

Verder is ze dus met mij bezig, dat is ondertussen heel normaal, ook de grote accepteren dat zonder problemen, ik bedoel daarmee, dat die niet komen vervelen omdat ze ook aandacht willen, het is gewoon duidelijk dat dat moment even Zinzi tijd is en hun later weer aan de beurt komen :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Miske schreef:
MheenLab schreef:@Miske ...

Dat klopt, en is ook nodig met mijn nieuwe geleidehond. Xpencer is een jongen die niet van ophouden weet en Olly (én mij) de rust niet zou gunnen indien er binnen gespeeld zou mogen worden. En daarnaast trekt hij het zeker door naar andere huizen/plaatsen is mij verteld door de geleidehondenschool. Dit is nl. een item waar hij serieus zou kunnen gaan uittesten.

Ik heb geen zin om continu alles in de gaten te moeten houden en daarenboven wil ik ook dat mijn honden alletwee rust krijgen, want Xpencer moet nog leren doseren (beetje ADHD-geval, haha), en Olly heeft nu met haar pensioen juist rust nodig ipv zo'n gekke speelse lab :). En ik wil hier binnen rustig achter de pc werken, koken, bellen enz. zonder afgeleid te worden of over iets of iemand te struikelen.

Xpencer mocht trouwens in opleiding ook niet binnen spelen (net als alle andere honden!), dus hij is dit al gewend en vraagt er dan ook niet om.

Hij mag dagelijks genoeg spelen hoor, dus maak je geen zorgen :).
Oh! .. Ik twijfel ook niet aan je hoor .. Jij zou 1 van de weinige zijn waaraan ik hier juffie hond aan toe zou vertrouwen (ook al is ze geen blindegeleidenhond of hulphond o.i.d.) :klasse:
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

MheenLab schreef:Oh! .. Ik twijfel ook niet aan je hoor .. Jij zou 1 van de weinige zijn waaraan ik hier juffie hond aan toe zou vertrouwen (ook al is ze geen blindegeleidenhond of hulphond o.i.d.) :klasse:
Bedankt zeg, echt super lief!
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Lunatic schreef:
royenmarjolein schreef:Bedankt voor al jullie antwoorden en ervaringen :)
Ik denk dat jij je veel te veel zorgen maakt over rangorde, van rangorde is totaal nog geen spraken, natuurlijk zijn er wat "krachtmetingen" maar van enige rangorde is er nog geen spraken. Die uk heeft namelijk nog enorm veel puppy-krediet en mag nog heel veel, rangorde komt pas veel later aan de orde, als ze ouder worden en de hormonen mee gaan spelen. Voor nou gaat het erom dat ze elkaar leuk vinden en zo te horen zit dat wel goed.

Ik voed heel anders op denk ik? Ik wil dat de pup op mij gericht is, mij boven de andere honden verkiest, dit heb ik later ook nodig om te werken natuurlijk :wink: Maar ook hier mogen ze eens per dag even samen spelen, het liefst in de tuin, want hier word binnen ook niet gespeeld, maar de afgelopen weken met dat rot weer was het ook wel eens binnen. Meestal is dat idd wat "bekken" of samen aan een speeltje kluiven (geen trekspelletjes) word ze na 10 min baldadiger dan kap ik het af. Dat ze elkaar leuk vinden staat al vast, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken, net als jij zo te lezen :wink: i

Verder is ze dus met mij bezig, dat is ondertussen heel normaal, ook de grote accepteren dat zonder problemen, ik bedoel daarmee, dat die niet komen vervelen omdat ze ook aandacht willen, het is gewoon duidelijk dat dat moment even Zinzi tijd is en hun later weer aan de beurt komen :D
Je hebt helemaal gelijk. Ik maak mij inderdaad zorgen over de rangorde en eventuele problemen die kunnen ontstaan doordat ik het fout aanpak. Ik ben met name bang dat er later flinke conflicten ontstaan doordat ik uit mijn onkunde iets fout doe.
Ik denk dat je gelijk hebt dat ik mijn bezorgdheid of aandacht beter kan verplaatsen naar het baasgericht worden. Max is tegenwoordig ontzettend baasgericht en dit wil ik met Bob ook bereiken. Wij besteden er zeker aandacht aan, maar misschien...Nee...waarschijnlijk :wink: :D kan het beter. We doen nu meerdere keren per dag trainen met Bob, maar in de helft van de tijd is Max erbij. Hij traint dan mee en kliert niet. Ik train dan aandacht, zitten, liggen, hierkomen en blijven ( ik heb het repetoir steeds meer uitgebreid). Als Max gaat wandelen met een van ons trainen wij apart met Bob dezelfde commando's en doen wij aandachtsoefeningen. Ook als Max aan het spelen is met een van ons, speelt en traint de andere met Bob. Dit is vooral voor Bob erg moeilijk, omdat hij Max erg interessant vindt. De wandelingen (voor Bob wandelingetjes :) ) doen wij apart op 1 ronde per dag na. Ook gaan wij ongeveer om de dag met Bob een ritje maken, omdat hij moet wennen aan de auto en soms een heel concert afsteekt. Wij rijden dan naar een natuurgebieden in de buurt, ozdat Bob ook gewend wordt aan andere plekken. Daar lopen wij een klein stukje (5 minuten heen en 5 minuten terug) en trainen wij met hem.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Wij zijn nu steeds een beetje zoekende naar de juiste balans, maar wij hebben wel besloten om het spel eerder af te kappen. Net zo goed dat ik niet wil dat mijn honden trekken of meubels opeten, wil ik ook niet dat zij samen het huis op stelten zetten als ze spelen. Dus dan moet ik ook nu meteen mijn grenzen duidelijk stellen. Een potje bekken/stoeien wordt toegestaan en bij het uitdagen van nog een potje kappen wij het af. Dit gaat heel goed! Natuurlijk, soms moeten wij nog weleens in de herhaling vallen als zij toch nog een poging doen, maar dat is altijd als je nieuw gedrag gaat leren. Beide honden zoeken dan zelf de rust of gaan spelen met een speeltje of knagen op een knook. Zij gaan nu al soms samen op het kussen liggen met allebei een speeltje of knookje zonder elkaar lastig te vallen.
Plaats reactie