In maart was ik er achter gekomen dat er in zijn dossier een heel stuk mist als het gaat om de schouders van Ramses. De informatie ging tot de foto's van zijn ellebogen en schouders en de daarop volgende verwijzing naar de orthopeed, wijlen Dhr. Crama.
Ik had dus al aangekondigd dat ik met de dierenarts zijn dossier wilde bijwerken en had de benodigde documentatie meegenomen. Zo gezegd, zo gedaan: Uitslagen CT-scan laten zien, verteld welke onderzoeken, behandelingen en therapieen er hebben plaatsgevonden en bij wie. Welke medicatie en voedingssupplementen hij heeft gehad, welke adviezen we hebben meegekregen, alles.
De dierenarts heeft hem even goed bekeken en bevoeld ook zijn schouders en heeft mij laten voelen waar het probleem gebied precies zit. Ramses gaf voor dit moment geen pijn aan, gelukkig want zo gedraagt hij zich momenteel ook niet.
Ramses is voor nu dus gezond genoeg verklaard om weer een jaartje verder te kunnen. Hij woog 30,4 kg en was volgens de dierenarts mooi bespierd en prima op gewicht.
Ramses heeft een gebruiksaanwijzing, het vakje op de computer waarin staat wat NIET te geven aan Ramses is rood gevuld, dus hij krijgt een speciale enting voor 'gevoelige typjes'.
We hebben het pijnbeleid voor Ramses overlegd. Voor nu is gelukkig nog niks nodig maar ik heb wat adviezen gekregen over hoe ik beter kan herkennen of hij inderdaad pijn heeft of alleen een 'off day'. En verder heb ik de afspraak kunnen maken dat ik, mocht het wel nodig zijn, altijd Rimadyl mag komen halen. Dat staat vanaf nu gewoon in zijn dossier.
In maart hadden we het probleem dat hij op Ameland ineens wel klachten had en het toch een heel gedoe bleek om 'even wat pijnstillers te halen'. Gelukkig werkte die dierenarts op Ameland ook goed mee na zijn behandelgeschiedenis te hebben aangehoord, en gaf hem voor 8 dagen Rimadyl mee, maar met minder geluk tref je er één die toch eerst foto's wil nemen en dan moet hij weer onder narcose en die hele molen door terwijl het niet nodig is.
Ik ben echt heel blij met mijn dierenarts en deze bijzonder prettige samenwerking!