Hond beschermt baas

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Hond beschermt baas

Ongelezen bericht door lucievd »

Gewoon even een vraagje vanaf mijn kant vanuit interesse :)
Ik lees namelijk regelmatig dat mensen het een fijn idee vinden dat ,mocht er iets engs of wat dan ook aan de hand zijn, hun hond hen wel beschermt door middel van te gaan grommen/blaffen/uitvallen naar de gevaarlijke/enge persoon.
Nou is mijn vraag, is dat ook normaal of "natuurlijk" gedrag dat een hond zijn baas beschermt op die manier?
Of wordt dit gedrag door mensen geinterpreteerd als beschermen, maar is de hond eigenlijk alleen maar aan het blaffen/grommen/uitvallen omdat het zelf onzeker is of angstig (misschien mede doordat ze voelen dat hun baas ook niet zeker is van de zaak?) als ze voelen dat er iets niet pluis is?
Of zijn er honden die hun baas echt beschermen wanneer ze voelen dat iets of iemand kwaad wil doen?
En mag de hond dit doen? Of is het ook in dit geval zo dat dit eigenlijk niet zou mogen voorkomen omdat de baas/roederleider zelf de problemen oplost in geval van gevaar?
Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft :)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Zolang als ik labradors heb (bijna 30 jaar), ben ik gelukkig nog nooit in een situatie geweest dat ze mij moesten beschermen. Daar kan ik dus niks over zeggen. Wel heb ik enkele keren meegemaakt, dat er iets niet pluis was rond het huis of in de tuin en dat ze zwaar begonnen te grommen met al hun haren overeind. Of dat ze tijdens onze afwezigheid zo verschrikkelijk tekeer gingen, dat de buurman maar eens kwam kijken wat er aan de hand was. In alle gevallen leek het loos alarm, maar er zal ongetwijfeld iets geweest zijn, anders doen ze dat niet.

Wel heb ik een situatie meegemaakt toen ik een jaar of 16, 17 was en met mijn ´verzorghond´ (de hond van een oude mevrouw bij ons om de hoek) liep te wandelen. Ik werd aangesproken door een nogal vreemde meneer op de fiets. Polly, zo heette die hond, kwam dichtbij me staan, helemaal alert en grommerig. Die man werd een beetje lastig en op een gegeven moment vloog Polly hem aan. Het was dat ik Polly aan de lijn had, waardoor hij die man niet bereikte, maar anders was hij hem echt aangevlogen. Die man fietste meteen door. Nou was Polly een herdermix en niet helemaal te vertrouwen, hij beet gemakkelijk van zich af. Een compleet andere hond dan een labrador dus. Ik betwijfel of een labrador dit zou doen, ik denk eerlijk gezegd van niet.

Hanneke
M_n_q_e
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Re: Hond beschermt baas

Ongelezen bericht door M_n_q_e »

lucievd schreef: Of zijn er honden die hun baas echt beschermen wanneer ze voelen dat iets of iemand kwaad wil doen?
En mag de hond dit doen? Of is het ook in dit geval zo dat dit eigenlijk niet zou mogen voorkomen omdat de baas/roederleider zelf de problemen oplost in geval van gevaar?
Ben benieuwd of iemand hier een antwoord op heeft :)
Interessante vraag!! :)
Ik heb geen idee maar ik vind het wel een prettig idee dat mijn honden mij zouden beschermen wanneer ik door een persoon lastig zou worden gevallen. Of dit nou 'wel of geen goed' gedrag is (omdat ik als leider de problemen hoor op te lossen) maakt mij niet uit.
Ik ga er niet vanuit dat ik zo vaak (*klopt voor de zekerheid af*) zal worden lastig gevallen en de honden gaan ingrijpen, dat de rangorde tussen de honden en mij in gevaar komt.

We hebben nog niet meegemaakt dat een van de honden ons wil beschermen zodra er met een bezoeker voor de gein gestoeid wordt. Dat zou ik dan weer niet accepteren. Maar dan voel je je zelf ook niet angstig natuurlijk. Hm..
Ben benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken.
:)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik realiseer me nu pas dat jij eigenlijk niet vroeg óf beschermend gedrag voorkomt, maar meer naar de motivatie ervan. Vanuit welke drijfveer treedt een hond eventueel beschermend op en zou beschermen eigenlijk niet uitsluitend de taak van de roedelleider moeten zijn?

Ik denk dat die vraag heel moeilijk te beantwoorden is. Het ligt o.a. aan het individuele karakter van een hond. Je hebt denk ik, net als bij mensen, vechters en vluchters. De een zal in een bedreigende situatie weglopen of zich verstoppen, de ander gaat de confrontatie aan. En dan speelt ook de aard van de bedreiging mee en datgene wat bedreigd wordt. Ik denk dat bijvoorbeeld iedere ouder, ook de grootste vluchter, een vechter wordt, als het om zijn kind gaat. Ik denk dat dat bij honden en andere dieren niet anders is. Maar er zullen genoeg honden zijn die bij wijze van spreken, kwispelend een inbreker komen begroeten. En als die zegt: in je mand, nog braaf in hun mand gaan ook. Dan is dus de prikkel om beschermend op te treden t.o.v. het territorium, niet aanwezig of niet sterk genoeg.

Ik denk dat ieder individu het in zich heeft om aan te vallen in een zeer bedreigende situatie. Individuen die in sociale groepsverbanden leven kunnen ook aanvallen wanneer de groep of een groepsgenoot bedreigd wordt. Maar wanneer is een situatie bedreigend genoeg om aan te vallen? Daar is denk ik, niks algemeens over te zeggen. Dat is afhankelijk van karakter en de situatie.

Hanneke
Classic lab
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Classic lab »

Wij kwamen met de jeugdbeweging bij mij zwemmen en we proberen er iedereen in te gooien. Toen mijn leider mij er probeerde in te gooien kwam de hond er tussen staan en blaffen en grommen en dat deed die bij andere niet, toen mijn leider mij losliet bleef die wel bij me staan maar stopte die met het geblaf en gegrom.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

En dan nog iets over dat concept ´roedelleider´. Dat concept van de almachtige alleenheersende alfaleider, zoals ons dat decennialang is voorgehouden, bestaat niet. De bedenker ervan, David Mech, heeft die theorie allang weer herroepen. Hij had zijn theorie op verkeerde aannames gebaseerd. Inmiddels is hij er na jarenlange studie van wolvengroepen, achtergekomen, dat een wolvenroedel precies zo functioneert als een mensengezin. Hij heeft de term alfawolf en -wolvin vervangen door vaderwolf en moederwolf. Een roedel wolven bestaat uit een ouderpaar met hun nakomelingen van verschillende leeftijden, soms nog aangevuld met wat andere familieleden. De hiërarchische verhoudingen en de zorgplichten zijn precies hetzelfde als in een mensengezin en kunnen wisselen al naar gelang de situatie. Soms is vader de baas, soms moeder, soms een oom of tante, soms een grote broer of zus. Ligt er maar aan wie er aan- of afwezig is en hoe de situatie is. Ook zijn wolven helemaal niet steeds bezig hogerop te komen, zoals hij aanvankelijk beweerde. Ook daar klopt niks van. Wolven groeien op, vliegen uit en stichten hun eigen gezin. In een normaal wolvengezin heerst genegenheid en tolerantie en zorgen de dieren voor elkaar. Zo werkt het. Daarmee is denk ik de vraag, of een hond wel het recht heeft om de roedel te beschermen, beantwoord. Ja, een hond heeft dat recht als de situatie erom vraagt.

Hanneke
Cor
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Cor »

Kijk, Hanneke, dat wist ik dan weer niet. Maar het klinkt niet onlogisch en beantwoordt ook de vraag van de TO. Elke hond mag zich bemoeien metde signalering van gevaar, en elke hond mag proberen de dreiging weg te jagen.

En dat een hond niet telkens probeert hogerop te komen? Proberen de mensenpubertjes dat ook niet gedurende een bepaalde periode? En daarna uitvliegen en je eigen nestje beginnen.

Hoe zit het in die theorie dan met het verdelen van het eten? Want de laagste in rang eet toch als laatste?
:!:
Labrador Startpagina, alles op een rijtje!
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Sam vind het absoluut niet prettig als onbekenden mij aanspreken op straat, maar bij Sam denk ik zelf dat dit gedrag voortkomt uit zijn eigen angst/onzekerheid.
Ik hoop nooit uit te hoeven vinden of hij mij daadwerkelijk zou beschermen als er iets aan de hand is.
Maar hij mag het wel van mij mocht er wat zijn en ik denk ook zeker dat er honden zijn die hun baas beschermen, maar of dat labjes zijn durf ik ook wel te betwijfelen :D
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Cor schreef:Hoe zit het in die theorie dan met het verdelen van het eten? Want de laagste in rang eet toch als laatste?
Dat blijkt ook lang niet altijd te kloppen. Als je googlet op ´dominantietheorie hond´ o.i.d. vind je vele, vele artikelen hierover. Ook googlen op ´David Mech´ levert de nodige info op.

Hanneke
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

hier al een paar keer mee gemaakt met Roef en James dat ze beschermend waren naar de kinderen toe.(iemand die de weg vraagt ,dan gaan ze tussen kind en vreemde staan)
ook naar mij lieten ze een aantal keer beschermend gedrag zien toen het donker was. uiteindelijk bleek er in alle gevallen niks aan de hand te zijn,maar idd ik vind het wél een fijn idee dat als er echt wat is zeker Roef de kinderen en mij beschermd.
wat Hidde gaat doen weet ik nog niet,die kijkt als het eng is nog eerst naar mij :D :wink:

trouwens wel heel interessant om te lezen Hanneke
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Bob doet het met zijn 5 maandjes oud ook al. Normaal dartelt hij bij de avondwandeling van de ene kant van de weg naar de andere kant om te snuffelen. Laatst kwamen er 3 opgeschoten (en aangeschoten) jongens aangelopen van de andere kant. Blijkbaar stond hun gedrag bob niet aan want hij kwam direct voor mij lopen, kop omhoog en met een blik van "waag het om mn baas aan te raken" (was best schattig :verliefd1: )
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

Hier gaat ze ook altijd tussen mij en de andere (al of niet kwaad willende persoon) staan .. Maar dat heeft totaal niets met bescherming te maken, wel met aandacht .. Je weet maar nooit of die andere persoon iets te eten bij zich heeft :D
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

MheenLab schreef:Hier gaat ze ook altijd tussen mij en de andere (al of niet kwaad willende persoon) staan .. Maar dat heeft totaal niets met bescherming te maken, wel met aandacht .. Je weet maar nooit of die andere persoon iets te eten bij zich heeft :D
Dit herken ik !

Als mijn zoon van 12 met zijn vriendjes aan 't "kuiten" is, mengt hij zich ook in de strijd. Niet om te beschermen, maar hij doet wel graag mee. :D
jessica
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door jessica »

Ik geloof wel dat het natuurlijk gedrag is.
Zelf dacht ik altijd dat mijn goedsul niets en niemand iets zou doen, bij wijze van ongewenst bezoek nog vrolijk zou begroeten...Inmiddels heb ik hierover andere gedachten doordat bij een wandeling we iemand tegen kwamen waarvan mijn haren overeind gingen staan. Op dat moment borstelde Büdos ook en, dat had ik nog nooit gehoord, ging heel diep grommen. Daarbij ging hij ook dwars voor mij lopen als een soort pantser. Dat voelde heel erg veilig!
Afbeelding
©Monika
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Ik weet niet in hoeverre het te verklaren is vanuit alle theorieen die je erop kunt loslaten, maar ik vind dat mijn gevoel van veiligheid is toegenomen sinds ik honden heb. Toen Max ongeveer 6 a 7 maanden oud was merkte ik dit voor het eerst toen Max alleen door zijn aanwezigheid een aantal aangeschoten jongeren (jullie weten wel, het type: ik doe heel stoer en intimiderend samen met mijn vriendjes en dan steekt die persoon wel de straat over) de straat liet oversteken en stil liet vallen (zij durfden geen opmerking te maken). Max had helemaal niets gedaan! Sindsdien heb ik dit regelmatig vaker meegemaakt, vooral nu wij sinds een jaar geleden verhuisd zijn. Wij wonen aan de rand van het dorp tegen verouderd industriegebied aan op steenworp afstand van een geweldig bos. En de duitse grens. En waar het rustig is, is het het 's avonds een plek met heel veel activiteit 8) ....activiteiten die het daglicht niet kunnen verdragen. Vooral sinds de invoering van de wietpas is het druk. Daarnaast blijken er spoordieven actief te zijn en werd al twee keer een auto in brand gestoken, waarbij Roy waarschijnlijk de dader heeft gezien. Ook aangeschoten jongeren verdwalen er wel eens. Toch hebben wij nog nooit problemen gehad en schrikt de aanwezigheid van Max aan onze zij vreemde figuren af. De meeste vreemdelingen lopen met een enorme boog om ons heen of steken zelfs de straat over. En als de aanwezigheid niet voldoende is en Max heeft het gevoel van dreiging, dan zet hij het op een grommen en gaat hij voor ons lopen en maakt hij zich zo breed en groot mogelijk. Daarnaast heb ik het gevoel dat het wandelen met de honden een soort van alibi is waarom je ergens bent op een specifiek tijdstip. Ook in huis waakt Max. Hij waakt thuis het meest als Roy weg is en het donker buiten is. Over Bob kan ik nog niet echt iets zeggen. Tot nu toe is hij helemaal niet waaks of beschermend, maar goed hij wordt nu pas 17 weken.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Plaats reactie