Senna van twee is een actieve hond, zo fietst ze mee naar duin en strand en daar lopen we dan wel geregeld een paar uur. Ze is 26 kg en gesterriliseerd.
Ze speelt graag met je, is een open en vriendelijke hond voor andere honden.
Eerste 1,5 jaar hebben wij getraind bij een hondentrainer. Alles daar ging goed. Maar het buiten trainen in duin of strand dat doen ze niet.
En juist daar gaat het bij Senna fout. Senna vind mij niet belangrijk meer, maar de mensen, honden, vogels en konijnen wel. Vaak kan ik haar laten afliggen op commando tot ik zelf bij haar ben en lijn haar aan.
Maar vaak ook niet. En ziet ze me niet meer staan soms rent ze tientallen meters bij me vandaan. Gebruikt haar neus niet meer rent de andere kant op en raakt in paniek omdat ze me niet meer ziet.
Jachtfluitje bied dan vaak de uitkomst. Maar desondanks levert ook vaak gevaarlijke situatie's op. Mensen die gillen omdat er ineens een nieuwsgierige hond op hun witte broek heeft gesprongen. Mensen met kleine honden die hun hond gaan optillen waardoor ze juist gaat springen. Ze is overenthousiast en is blij dat ze wandeld en wil dat met heel de wereld delen.
Het is allemaal mijn schuld, dat weet ik maar vaak gaat het ook goed en dan beloon ik haar zo enthousiast en leuk als het maar kan.
Maar er lijkt een knop bij haar om te slaan, wat je vaak ook bij pupjes ziet ze speelt ook nog heel pups en denkt dat elke hond leuk en aardig is en wil spelen.
Iemand enig idee hoe ik dit kan gaan trainen zodat ze misschien nog beter naar mij luisterd en mij in de gaten houd buiten?
Jachtfluitje werkt goed omdat ze hier altijd om de keer een stoffelijke beloning voor krijgt.
Ook de recall game heb ik met haar getraind maar ze blijft toch andere honden en mensen intressanter vinden.
Wat doe ik fout?
-
- Speurneus
Je beschrijving van Senna is een normale labrador van 2 jaar die blij is dat ze leeft en buiten is. Dat gevoel wil ze met iedereen delen maar helaas is niet iedeen gesteld op een vrolijke blije en vaak lompe labrador.
Je stelt een vraag om aandacht te krijgen en dat is een kwestie van doorzetten. Je mag er zeker 6 weken voor uittrekken en je hebt een lange lijn van 10 meter nodig.
Het gaat als volgt: thuis even geen voer in de bak maar de hond moet het verdienen tijdens de wandeling. Je gaat lopen met de 10 meter lijn en als jij stil blijft staan dan komt er vanzelf spanning op de lijn. Niet trekken, de hond kijkt vanzelf om. Dan buig je uitnodigend en met je hand naar voren. Daar heb je zijn voertje in. De hond zal heel snel doorhebben wat de bedoeling is en na een tijdje vanzelf om kijken, dan belonen natuurlijk.
Bij andere honden in de buurt zal het moeilijker zijn maar eerst bij je komen, zitten en dan pas de lijn eraf. Jij bepaalt daarmee ook of hij mag spelen. Hij mag best af en toe spelen met andere honden maar ga ook eens doorlopen en laat hem volgen met eventueel het brokje voor zijn neus.
Je zult wel denken waarom 6 weken? Dat is de tijd dat een hond nodig heeft om zijn brein te veranderen van continu kunnen doen wat hij zelf wil tot regelmatig contact zoeken met de baas. Het kost even tijd maar ach, je kunt ook wachten tot de hond 5 tot 6 jaar oud is en hopelijk wat rustiger is geworden.
Je stelt een vraag om aandacht te krijgen en dat is een kwestie van doorzetten. Je mag er zeker 6 weken voor uittrekken en je hebt een lange lijn van 10 meter nodig.
Het gaat als volgt: thuis even geen voer in de bak maar de hond moet het verdienen tijdens de wandeling. Je gaat lopen met de 10 meter lijn en als jij stil blijft staan dan komt er vanzelf spanning op de lijn. Niet trekken, de hond kijkt vanzelf om. Dan buig je uitnodigend en met je hand naar voren. Daar heb je zijn voertje in. De hond zal heel snel doorhebben wat de bedoeling is en na een tijdje vanzelf om kijken, dan belonen natuurlijk.
Bij andere honden in de buurt zal het moeilijker zijn maar eerst bij je komen, zitten en dan pas de lijn eraf. Jij bepaalt daarmee ook of hij mag spelen. Hij mag best af en toe spelen met andere honden maar ga ook eens doorlopen en laat hem volgen met eventueel het brokje voor zijn neus.
Je zult wel denken waarom 6 weken? Dat is de tijd dat een hond nodig heeft om zijn brein te veranderen van continu kunnen doen wat hij zelf wil tot regelmatig contact zoeken met de baas. Het kost even tijd maar ach, je kunt ook wachten tot de hond 5 tot 6 jaar oud is en hopelijk wat rustiger is geworden.

Ik zou een stapje terug doen en eerst het afliggen/jachtfluitje met geen/minder afleiding gaan oefenen en daarna steeds meer afleiding op gaan zoeken.
Wat geef je haar als beloning, wellicht kun je haar gaan belonen met een spelletje met een trektouw of bal (dat alleen bij deze oefening gebruikt wordt), dan heeft zij de andere hond ook niet meer nodig om te spelen.
Wil je haar aandacht op jou gericht houden kun je regelmatig eens in het bos gaan lopen en jezelf af en toe eens verstoppen in een zijpad/achter een boom bv.
Op die manier leert zij heel snel dat het toch wel handig is om jou in de gaten te houden.
Wat geef je haar als beloning, wellicht kun je haar gaan belonen met een spelletje met een trektouw of bal (dat alleen bij deze oefening gebruikt wordt), dan heeft zij de andere hond ook niet meer nodig om te spelen.
Wil je haar aandacht op jou gericht houden kun je regelmatig eens in het bos gaan lopen en jezelf af en toe eens verstoppen in een zijpad/achter een boom bv.
Op die manier leert zij heel snel dat het toch wel handig is om jou in de gaten te houden.
Ik droog zelf runderlever en sons als dat op is gedroogde runderlong.Roos schreef:Ik zou een stapje terug doen en eerst het afliggen/jachtfluitje met geen/minder afleiding gaan oefenen en daarna steeds meer afleiding op gaan zoeken.
De lijn ga ik zeker proberen, het verstoppen heb ik al vaker gedaan maar ook dan raakt ze in paniek en ik wil het niet forceren. Senna kleeft gedurende de hele dag erg aan mij. Waar ik ben daar is Senna en ze gaat ook altijd overal mee naar toe. Heel aanhankelijke hond.