Silverlabs

Plaats hier informatie en vragen over alle hondenactiviteiten die niet onder een andere categorie vallen.
MheenLab
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door MheenLab »

doggie schreef:
-kim- schreef:
@ doggie : dit is dan ook wel een site die over de silver lab gaat en tuurlijk vertellen die dat het 100% labrador is, maar toch hebben deze honden een andere uitdrukking en bouw als een 100% labrador.
Ik ben me er heel goed van bewust dat dit de kant van de fokker is, maar feiten liegen niet. Als zij kunnen aantonen dat er alleen met zuivere labradors gefokt is, dan lijkt me dat duidelijk.
En ik vind de pupjes die op deze site staan niet erg 'weimaraner-achtig', ze zien er uit als stevige labjes.
Met een goede bodykit, kun je een fiat panda er ook eruit laten zien als een race monster ;)
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

doggie schreef:
-kim- schreef:
@ doggie : dit is dan ook wel een site die over de silver lab gaat en tuurlijk vertellen die dat het 100% labrador is, maar toch hebben deze honden een andere uitdrukking en bouw als een 100% labrador.
Ik ben me er heel goed van bewust dat dit de kant van de fokker is, maar feiten liegen niet. Als zij kunnen aantonen dat er alleen met zuivere labradors gefokt is, dan lijkt me dat duidelijk.
En ik vind de pupjes die op deze site staan niet erg 'weimaraner-achtig', ze zien er uit als stevige labjes.
ik zelf vind ze er juist wel als weimaraner eruit zien. Lijken erg op een hondje uit de puppyklasse van onze hond.
Mazzel

Ongelezen bericht door Mazzel »

Jeetje... zulke negatieve reakties had ik niet verwacht.

Wij hebben niet op kleur gekozen, maar op karakter. We wilde niet persè een Silverlab, maar kwamen toevallig bij deze fokker. De kleur van een volwassen Silverlab vonden wij ook echt niet zo mooi. De pups zijn prachtig met hun grijze vacht en blauwe ogen, maar de vacht wordt heel anders en de ogen worden geel. Dus als we voor alleen de kleur zouden gaan, dan hadden wij wel een zwarte, bruine of gele labrador gekocht. De ouders en een aantal honden uit eerdere generaties waren ook aanwezig, en die waren allemaal super lief. Ze waren niet springerig/opdringerig naar ons of onze kinderen toe en heel beleeft. Goede opgevoede, slimme honden. En ik merk aan onze pup dat deze ook zo is. Hij is heel makkelijk en luistert goed. Dat is wat wij in ons gezin wilde hebben en ook hebben gevonden.
Wij hebben dus gezocht naar een karakter die bij ons gezin past en niet een kleur die in ons huis past bij het interieur!!!!!!!

Onze hond lijkt echt niet op een Weimeraner. Misschien dat ze vroeger wel ooit eens zijn gekruist om die kleur te krijgen, maar de ouders van onze pup zagen er toch echt als een labrador uit. Wij hebben ook kopieen mee van de stambomen van de ouders.

Jammer dat er zo negatief wordt gereageert. Ik was alleen benieuwd of er nog iemand anders ook een Silverlab heeft op dit forum. Vind het nu gewoon intressant omdat wij er zelf ook 1 hebben. Maar ik neem nu aan dat er geen mensen op dit forum zitten met een Silverlab!

En ook al zou het een kruising zijn met een Weimeraner of wat dan ook, dat maakt mijn pup niet minder speciaal als een 'echte' labrador.
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Voor zover ik weet is er nog iemand met een silver lab hier. Gebruik even de zoekmachine, dan vind je ze denk ik wel.

Hier staat ze ook in:
viewtopic.php?highlight=silver&t=73603" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Linda

Ongelezen bericht door Linda »

Mazzel,

Snap je reactie,en je hond is er zeker niet minder om.Ook ik had een kruising labrador /duitse staander en als ik bij de jachttraining was,was ik altijd apetrots op hem!Zag er supermooi uit en belangrijker....een mooi karakter.Ben wel benieuwd wat je fokker ervan vond,wist hij-zij dat er silverlabs voorkwamen....

Veel plezier met je pup en geniet ervan,dat doe ik ook met die van mij,die is nu 4 maand,

Gr Linda
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Ik ben het volledig eens met de TO.
Al was de pup rood met witte stippen; het karakter en de gezondheid zijn het belangrijkste. En kiezen voor een niet erkende kleur hoeft niet meteen in te houden dat het pupje allerlei gezondheidsklachten moet krijgen. Max heeft geen stamboom en hebben wij via MP gevonden; hij is zo sterk als een paard en heeft bijna nooit iets (en als hij iets heeft, is het iets onschuldigs zoals een oorontsteking).
Daarnaast heeft TO zich blijkbaar goed verdiept in de papieren en in de ouderdieren.
Ook vind ik sommige reactie te ver gaan en soms ook wel een beetje discriminerend. Je zegt toch ook niet tegen een lichtgetinte persoon: je bent niet blank en je bent geen neger, dus jij mag er niet zijn!
Dit hoort zich ook niet bij een hond met een afwijkende kleur. Ik zie sowieso het probleem niet zo in van een kruising. Als wij mensen ons niet zouden bemoeien met de natuur zou dit heel vaak voorkomen en die honden hoeven niet altijd zwakker te zijn dan de gefokte variant.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Allard

royenmarjolein schreef:Ik ben het volledig eens met de TO.
Al was de pup rood met witte stippen; het karakter en de gezondheid zijn het belangrijkste. En kiezen voor een niet erkende kleur hoeft niet meteen in te houden dat het pupje allerlei gezondheidsklachten moet krijgen. Max heeft geen stamboom en hebben wij via MP gevonden; hij is zo sterk als een paard en heeft bijna nooit iets (en als hij iets heeft, is het iets onschuldigs zoals een oorontsteking).
Daarnaast heeft TO zich blijkbaar goed verdiept in de papieren en in de ouderdieren.
Ook vind ik sommige reactie te ver gaan en soms ook wel een beetje discriminerend. Je zegt toch ook niet tegen een lichtgetinte persoon: je bent niet blank en je bent geen neger, dus jij mag er niet zijn!
Dit hoort zich ook niet bij een hond met een afwijkende kleur. Ik zie sowieso het probleem niet zo in van een kruising. Als wij mensen ons niet zouden bemoeien met de natuur zou dit heel vaak voorkomen en die honden hoeven niet altijd zwakker te zijn dan de gefokte variant.
als wij ons niet met de natuur hadden bemoeid. Zouden er denk ik geen eens labradors zijn. Kijk maar waar de labrador allemaal uit gefokt is.
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

Allard schreef:
als wij ons niet met de natuur hadden bemoeid. Zouden er denk ik geen eens labradors zijn. Kijk maar waar de labrador allemaal uit gefokt is.
:applaus:
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Sterker nog.. dan zou er geen enkel ras bestaan :D Geen rashonden, geen raskatten, geen raspaarden, geen gekweekte volièrevogels of aquariumvissen, geen supersnelle wedstrijdduiven, geen gekweekte bloemen en planten, geen resistente voedselgewassen, geen genetisch gemanipuleerde soja, geen Elstars of Jonathans, geen nectarines, geen plofkippen, geen vleesvarkens, geen... vul maar aan, de lijst is onmetelijk lang :D De mens kweekt, fokt, kruist en selecteert dat het een lieve lust is en dat is echt niet altijd fout :wink:

Hanneke
Allard

De labrador retriever of kortweg labrador is een hondenras dat afkomstig is uit Newfoundland en Labrador, en afstamt van de St. Johns-hond. Vanuit dit ras is vanaf midden 19e eeuw in Engeland gekruist met een aantal andere rassen, zoals de Gordon setter, de spaniël, de Flatcoated retriever en de Chesapeake Bayretriever.
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Wil enCo »

volgens mij is hier op het forum Lausje ,die heeft ook een silverlab,en is nog wel actief op het forum.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008
-kim-
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door -kim- »

Allard schreef:
Wat heeft dat nu te maken met silver labs :confused: De rassen die bij de St.johns hond ingekruist zijn, had alleen maar te maken met een ras te creëren wat geschikt was voor het werk en dus volledig op karakter.

De silver lab is gewoon weer zo'n kruising met een mooie naam, die puur op kleur gefokt word. De labrador en weimaraner kruisen, daar zie ik echt de meerwaarde niet van, lijkt me juist dat deze combi niet voor een geweldig karakter zorgt. Deze rassen zijn puur gekruist voor de kleur !

Ik ben niet tegen kruisingen, maar geef er dan geen mooie naam aan, maar zeg gewoon eerlijk dat het een kruising is. Deze honden kunnen inderdaad net zo lief en mooi zijn en ook zo gezond.

@ Mazzel: sorry hoor, maar als je op karakter kiest en je wil een labrador dan ga je naar een erkende fokker en ga je voor een hond die ook 100% labrador is. Het is algemeen bekend dat de silver lab alleen op kleur gefokt is en niet op karakter. Maar daarom hoeft jullie Mazzel niet minder lief te zijn.
groetjes Kim , pootje van Mexx, Bear en JC

:blondkopje: Charlie (v.d. Leeda) ( † 24-12-2007, voor altijd in ons hart) 31-3-1994
:bruinkopje: Mexx ( Tresor du taillis madame x Shallow bay v. Janslust )22-03-2007
:blondkopje: Bear ( FAIR-COURT Play It Again )12-03-2009
:zwartkopje: JC ( Jill's Summer Breeze of Sir Geof ) 2-9-2013
doggie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door doggie »

-kim- schreef:
Allard schreef:
Wat heeft dat nu te maken met silver labs :confused: De rassen die bij de St.johns hond ingekruist zijn, had alleen maar te maken met een ras te creëren wat geschikt was voor het werk en dus volledig op karakter.

De silver lab is gewoon weer zo'n kruising met een mooie naam, die puur op kleur gefokt word. De labrador en weimaraner kruisen, daar zie ik echt de meerwaarde niet van, lijkt me juist dat deze combi niet voor een geweldig karakter zorgt. Deze rassen zijn puur gekruist voor de kleur !

Ik ben niet tegen kruisingen, maar geef er dan geen mooie naam aan, maar zeg gewoon eerlijk dat het een kruising is. Deze honden kunnen inderdaad net zo lief en mooi zijn en ook zo gezond.

@ Mazzel: sorry hoor, maar als je op karakter kiest en je wil een labrador dan ga je naar een erkende fokker en ga je voor een hond die ook 100% labrador is. Het is algemeen bekend dat de silver lab alleen op kleur gefokt is en niet op karakter. Maar daarom hoeft jullie Mazzel niet minder lief te zijn.
Maar als een silverlab fokker nu kan aantonen dat er NIET gekruist is? Dat de voorouders 100% labrador zijn....

Is het met de 'rode' labjes ook niet een beetje zo? Sommige mensen vinden een red fox prachtig, en al is dat dan officieel een gele lab, die verschilt toch echt duidelijk van de doorsnee gele lab. Ga je daar mee doorfokken, krijg je misschien wel een steeds donkerder rode kleur.
Kan het dan niet zo zijn dat silverlabjes ook zo ontstaan zijn?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Het kleine d-gen, dat zorgt voor de verdunning van bruin naar zilver en van zwart naar blauw, komt oorspronkelijk niet bij labradors voor. Die hebben van oorsprong een andere variant (D). Nou kan die d-variant natuurlijk door een spontane mutatie optreden, dat kan altijd gebeuren. Maar dat zo´n spontante mutatie bij meerdere honden optreedt, lijkt mij stug. Het lijkt logischer dat dat dan ooit bij één hond gebeurd is. Die kleine d is misschien van generatie op generatie doorgegeven totdat twee nakomelingen van die oorspronkelijke d-hond toevallig gekruist werden. Toen kwam dd bijelkaar en zat er een lichte hond in het nest. Kan allemaal gebeuren. Is nog steeds logisch. Hetzelfde gebeurt nu nog steeds, er komen ook nu af en toe rare kleurfouten voor in de nesten.
Maar toen... toen kreeg een fokker het in zijn hoofd om op die miskleur te gaan selecteren. Hoe wil je dat doen met maar één of twee van die lichte pups uit dezelfde ouders? Dan moet je dus enorm gaan intelen met alle gezondheidsrisico´s vandien. Ik zeg niet, dat het onmogelijk is, maar ik vind dit scenario niet erg waarschijnlijk. Om op basis van een enkele spontane mutatie een hele gezonde en vitale foklijn te ontwikkelen, lijkt mij bijna onmogelijk, omdat je met gigantische inteeltpercentages komt te zitten.
Mijn conclusie is dan ook dat dit recessieve d-gen er bewust in is gekruist. Dat kan bijna niet anders.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Allard

-kim- schreef:
Allard schreef:

Het ging over het stukje dat er dan veel meer kruisingen waren. Denk niet dat de labrador had bestaan. Aangezien de labrador speciaal gefokt is en de honden niet allemaal uit dezelfde windstreken komen.
Plaats reactie