Als je geen verschil merkt nu hij chemisch gecastreerd is dan kun je concluderen dat het gedrag wat hij vertoont, niks te maken heeft met de hormonen.
En volgens mij is het al best heel vaak gezegd, maar de puberteit bij een hond bestaat niet. Dat is voor mensen handig om er een leuke/handige draai aan te geven wanneer ze zien dat hun hond "vervelend" gedrag vertoond. Dan is het heel makkelijk om te zeggen dat het de puberteit is en dat alles vanzelf overgaat.
Ik bedoel dit verder niet lullig hoor, iedereen heeft wel eens momenten waarop je denkt: ik plak m'n hond achter het behang.
Maar ik weet wel dat de meeste dingen gewoon aan de baas liggen en aan de begeleiding die de hond krijgt. Flits is ook mijn eerste hond en ondanks dat ik zeer tevreden over hem ben, heb ook ik allerlei "beginnersfouten" gemaakt die ik bij een tweede waarschijnlijk niet (zo snel) weer zal maken.
Je bent al snel geneigd om de hond meer vrijheid te geven of onbewust laat je ze steeds meer zelf bepalen. En als je dit niet snel opmerkt dan vertoont je hond binnen no time gedrag waar jij niet vrolijk van wordt, maar vaak heb je het zelf laten gebeuren.
Ik heb dat ook met Flits gehad toen de hormonen op begonnen te spelen, hij begon te markeren buiten en wilde dit overal doen waar hij dacht dat hij dit moest doen. Soms werd je dus wel eens een kant op getrokken en als je dan aan het praten bent dan laat je het al snel gebeuren. Totdat ik dacht, waar ben ik eigenlijk mee bezig. Ik pas me gewoon aan m'n hond aan omdat hij denkt dat ie ergens moet plassen. Gelukkig zag ik dit zelf heel snel en ben er dus ook direct mee aan het werk gegaan. Aan de lijn loop je netjes mee en bepaal ik waar je mag plassen en niet andersom. En zo zijn er nog wel 10 voorbeelden. Er sluipen zo gemakkelijk dingen in.
Net zoals dat je denkt dat als je hond in huis "luistert" dat ie dat buiten ook doet. Nou als je hier niet op oefent dan kan ik je verzekeren dat een hond niet uit zichzelf net zo goed buiten luistert als binnen, dit mag je ook niet verwachten. Dit moet je opbouwen.
Waarschijnlijk heeft Solo buiten totaal geen aandacht voor je omdat hij misschien ook nooit heeft geleerd om buiten ook aandachtig te zijn?
Als hij binnen in 1x gaat zitten als jij dat zegt, wil dat niet zeggen dat hij dat buiten ook doet op een veld waar andere honden en andere geuren zijn. Dit moet je opbouwen en langzaam de verleiding toe laten nemen.
Ik weet niet of dit bij jou ook het geval is hoor, wie weet heb je het wel netjes opgebouwd en de overgang van binnen naar buiten niet in 1x te moeilijk gemaakt.
Maar ik weet wel dat als je het rustig opbouwt zodat de hond weet wat je van hem wil, dat hij buiten echt niet opeens een ongeleid projectiel is. Maar het kost wel veel tijd en geduld. En vooral niet boos worden als hij buiten opeens minder goed luistert, want als hij merkt dat je buiten ook nog eens vaak boos op hem bent, dan is het helemaal verleidelijk voor hem om zich vooral niet met jou bezig te houden, want jij bent in zijn ogen niet zo leuk/interessant dan.
Dit is verder niet aanvallend bedoelt hoor, ik heb zelf ook genoeg foutjes gemaakt. En soms heb je gewoon bepaalde kennis eerst nodig om je hond ook te kunnen begrijpen. Waarom hij iets wel/niet doet en hoe het leerproces werkt bij een hond.
Succes, gewoon lekker door blijven trainen en de oefeningen buiten met afleiding vooral niet te moeilijk maken! En consequent en duidelijk blijven

Dan moet het helemaal goed komen