Tegelijk met twee honden wandelen.

Plaats hier alles wat je wilt vragen of vertellen over het volgen van hondentraining.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Tegelijk met twee honden wandelen.

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Als Bob dadelijk een grote en sterke lab is, wil ik graag met twee honden tegelijk mooie wandelingen kunnen maken. Ook tijdens de normale wandelblokken wil ik ze samen kunnen meenemen.
Wij zijn ongeveer een week geleden gestart met het oefenen hierin en wij passen de lengte en duur van de wandeling aan hetgeen verantwoord is voor Bob's leeftijd. Het gaat nog niet echt van een leien dakje :oops: , de riemen raken nog wel eens in de knoop en op elkaar wachten is er nog niet bij. Tot overmaat van ramp merk ik dat Max tijdens deze wandeling meer neiging vertoont tot trekken (alleen op de heenweg), een gedrag dat ik er juist uit getraind had.
Ik weet dat het waarschijnlijk helemaal goed zal komen en dat het een kwestie is van het krijgen van handigheid hierin. En natuurlijk is het voor Bob en Max ook wennen. Toch mijn vraag of jullie tips hebben voor ons?
Max heeft een riem van 2 mt en Bob 1,4 mt en ik beide handen heb ik 1 riem vast.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Voor het trekken heb ik geen tips buiten de normale om, is dit niet een vorm van aandacht proberen te krijgen?
Sam is sneller met alles doen dan Dewi maar ze kennen beiden het commando plasje of kakken en weten dan dat de ander iets aan het doen is en zij moeten wachten.
Kwestie van aanleren dus, voor de riemen door elkaar heb ik geen tips.
Ze mogen van mij doorgaans daarheen waar ze willen en dan pak ik de riem gewoon even over :wink:
Netty
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Netty »

Wat ik heb gedaan, Barry de eerste 5 maanden alleen had uitgelaten, tot hij echt wist dat hij netjes aan de lijn moest lopen. Dat betekent wel dat je heel wat wandelingtjes op een dag liep. De uitlaatrondje voor de nacht, liep ik dan met mijn man mee, die Boyka uit liet. Voor de rest gebruik ik voor de uitlaatrondes waar ze niet los mogen, een rollijn, dan hebben ze voldoende lengte om te snuffelen en hun behoefte te doen, want dat willen ze natuurlijk altijd op te onmogelijkste plekken doen :)
Ze weten nu echt het verschil als ze de jachtriem om hebben, dat ze niet verder mogen komen dan de knie en bij de rollijn hebben ze gewoon meer vrijheid.
:blondpootje: Boyka ( 29-01-2008 - † 12-05-2018 )
:bruinpootje: Barry ( 15-02-2009 - † 09-05-2018 )
:zwartpootje: Bliss
:zwartpootje: Biezjoe
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Ik heb geen tips ... Ik laat mijn honden ALTIJD apart uit. Zo heb ik altijd 2 honden die naar mij opkijken ipv naar de andere hond kijken of met andere zaken bezig zijn (trekken, snuffelen, iets opeten, continu overal willen plassen, ...).
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Netty schreef:Wat ik heb gedaan, Barry de eerste 5 maanden alleen had uitgelaten, tot hij echt wist dat hij netjes aan de lijn moest lopen. Dat betekent wel dat je heel wat wandelingtjes op een dag liep. De uitlaatrondje voor de nacht, liep ik dan met mijn man mee, die Boyka uit liet.
Wij doen dat hier ook zo! Met dat verschil dat we geen gebruik maken van rollijnen, maar pas als ze goed luisteren gewoon loslopen. De jongste loopt nu nog aan de lijn als we een rondje in de wijk doen, p&p doet hij in de voortuin bij ons waar hij dus niet aan de lijn zit :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ook hier gaat de pup niet samen met de rest, eerst netjes leren lopen aan de riem en lekker met de baas de wereld ontdekken! Later als ze groot is kunnen ze nog vaak genoeg samen wandelen :)
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Hier hebben we Daan en Daan regelmatig korte stukjes meegenomen met de wandelingen in de wijk, met name de 1e en de laatste ronde (die bij ons max. 15 minuten duren) was een ideaal trainingsmoment om ze het te leren.

En ook hier lopen beide heren keurig mee zonder te trekken en wachten keurig als er 1 zit te poepen oid en ik zeg wachten, dus het kan ook zonder dat je je pup continu alleen uitlaat de eerste maanden :)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Kay schreef:Hier hebben we Daan en Daan regelmatig korte stukjes meegenomen met de wandelingen in de wijk, met name de 1e en de laatste ronde (die bij ons max. 15 minuten duren) was een ideaal trainingsmoment om ze het te leren.

En ook hier lopen beide heren keurig mee zonder te trekken en wachten keurig als er 1 zit te poepen oid en ik zeg wachten, dus het kan ook zonder dat je je pup continu alleen uitlaat de eerste maanden :)
Dat is echt heel knap :applaus: :lol:
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

toscak schreef:
Kay schreef:Hier hebben we Daan en Daan regelmatig korte stukjes meegenomen met de wandelingen in de wijk, met name de 1e en de laatste ronde (die bij ons max. 15 minuten duren) was een ideaal trainingsmoment om ze het te leren.

Dat is echt heel knap :applaus: :lol:
:oops: :lol:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Dank jullie wel voor alle reacties :)
Ik denk dat Max iets meer trekt, omdat Bob wat langzamer loopt dan het tempo dat wij normaal met Max wandelen.
Wij doen overigens niet alle wandelingetjes samen, ongeveer 1 keer per dag.
Ik was namelijk een beetje bang dat als wij er te laat mee zouden beginnen, het moeilijker zou zijn om voor beide honden om te wennen aan het samen wandelen.
Terra5
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Terra5 »

Hier hebben we het precies zo gedaan. De meeste wandelingen waren wel apart van elkaar, maar toch 1 of 2 korte wandelingetjes per dag tegelijk.

Dat is in het begin best wel wat geduld hebben en ook wennen. Je krijgt vanzelf handigheid in de riemen ;-) En het vergt in het begin ook echt wat geduld. Max zal ook weer even moeten wennen dat het tempo anders ligt.
Maar inmiddels gaat dat hier dus ook prima, ze wachten ook op elkaar. Net als Daan en Daan :D
Tamara, :zwartpootje: Danouk en :blondpootje: Sanna
In loving memory :zwartpootje: Terra

Afbeelding
:zwartkopje: Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
:zwartkopje: Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
:blondkopje: Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
Nancy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nancy »

Wij laten ze samen uit de keren dat Joris moet, Jonas gaat soms nog alleen, want die moet wat vaker...

We hebben een stukje te wandelen voor we bij het veldje zijn en de eerste 5 minuten is het altijd weer even goed melden wat de bedoeling is: Joris naast mij, maar dan ook naast en niet 3 meter ervoor (en iedere keer alsof hij dat nog niet wist natuurlijk) en Jonas naast Joris, bij Joris schouder.
Eigenlijk gaat dat wonderbaarlijk goed, met veel herhaling uiteraard.

Nu is het zo dat Joris 3 honden heeft in de buurt waar hij helemaal van uit zijn dakje gaat, dus als we die tegenkomen houdt zo'n beetje alles op, tenzij ik ze eerder zie dan hij...

Inmiddels is het zo dat op de terugweg naar huis (als echt alles weer duidelijk is) dochter van 10 de honden naast zich kan houden... :verliefd1:
Afbeelding
Nu stond ik natuurlijk raar te doen met het fototoestel, dus ze keken meer naar mij dan naar haar... :D
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Nou weet ik niet precies wat je bedoelt met trekken, maar de hondjes zullen niet snel met de neus op gelijke hoogte lopen :wink:
Het begrip volgen betekent eigenlijk niet meer als aandacht voor t baaske he, of de een nou een neuslengte voor ligt op de ander, dat is daarbij niet van belang, als ze maar beide goed opletten wat jij doet, dus bijv. Als jij opeens stilstaat, dan moeten zij dat beide ook doen, als jij opeens naar links gaat, dan moeten ze dat beiden ook doen, enz.
Zelf leren we het voetwerk eerst aan, voordat ze met de andere hondjes mee lopen, en het hierbij gebruiken we de eerste tijd ook liever geen lijntje, maar allez dan moet je wel wat plaats thuis hebben, zodat dat ook veilig kan.
Pas als t hondje goed weet wat van hem verlangd wordt bij het commando, dan kun je gaan uitbouwen, eens eventjes met de andere hond, eens op een ander terreintje enz.

Veel succes, en vooral plezier met t trainen :)
Afbeelding
Marieke
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marieke »

Yup ook hier zo... Geen enkel probleem.. Nou is Quincy in de wijk wel een treuzelaar.. Dus meestal moet ik haar een beetje opjutten.. :D
Groetjes Marieke en een pootje van Quincy en Noortje

:blondpootje: Quincy
:zwartpootje: Noortje
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Momenteel gaat het trainen wisselend. De ene dag gaat het perfect en de andere dag kan ik ze achter het behang plakken :wink:
Het trekken door Max is al stukken minder en Bob lijkt ook iets vlugger te lopen dan een aantal weken geleden. Met Max hebben wij al vanaf de puppentijd problemen gehad met zijn baasgerichtheid. Tijdens de chemische castratie kwam hier goede verbetering in, waardoor wij nu ook hebben besloten om hem te castereren. Bob is ontzettend baasgericht en let heel goed op wat wij doen. Hij heeft ook veel minder de neiging om te trekken dan Max. Wel heeft Bob de neiging om Max te gaan uitdagen als hij zijn P&P heeft gedaan. Hetgeen vooral problemen oplevert, is het tegenkomen van andere honden. Daar willen zij allebei graag op af. Met Max hebben wij hier heel hard op getraind en hebben wij nu methodes om het bij de meeste honden te voorkomen, waardoor hij langs de meeste andere honden kan lopen zonder te trekken. Daar is heel veel beheersing voor nodig bij Max en op het moment dat Bob dan wel probeert om erop af te gaan, gaat Max mee...
Wat ik nu doe (tijdelijke oplossing) is van beide honden aandacht vragen en zij laten zitten met oogcontact met mij. Zodra de andere hond is gepasseerd, krijgen zij een beloning.
Plaats reactie