Niet ingedaalde balletjes
-
aldidajo
- Snuffelneus

Niet ingedaalde balletjes
Bij onze pup, nu 6 weken oud, (volgende week mogen wij hem halen) zijn de balletjes nog niet ingedaald. Eén balletje is wel wat aan het dalen (is voelbaar), de andere helemaal niet.
Wij maken ons hier ietwat zorgen over. Is dit terecht?
Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe is dit afgelopen?
Wij maken ons hier ietwat zorgen over. Is dit terecht?
Heeft iemand hier ervaring mee, en hoe is dit afgelopen?
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Met 6 weken jojoën de balletjes vaak nog op en neer. Best kans dat ze volgende week keurig op hun plaats zitten. Ik heb het zelf in mijn nesten vaak genoeg gehad, dat ik met 6 weken maar 1 balletje voelde, of helemaal geen en dat ze één of twee weken later keurig op hun plek zaten. Vooralsnog geen reden tot grote bezorgdheid.
Mocht er echt een balletje niet afdalen, dan is dat niet schadelijk voor zijn gezondheid, maar het heeft wel consequenties voor wat je met de hond wilt. Als je hem koopt met de bedoeling dat het een gezellige huishond moet worden, is er niks aan de hand. Maar op een show bijv. wordt een monorchide of cryptorchide reu niet toegelaten. En misschien kunnen de jachthondenmensen vertellen of zo´n reu wel mee mag doen aan de hogere niveaus in de jachthondensport. Dat weet ik niet precies.
En uiteraard mag hij niet dekken, want zoiets is erfelijk. Maar nogmaals, als je niet van plan bent om met hem te showen, te dekken of op hoog niveau aan jachthondensport te gaan doen, is er niks aan de hand.
Vroeger werd er altijd geadviseerd om een niet afgedaalde bal te laten verwijderen i.v.m. tumorrisico. Tegenwoordig wordt dat risico zo klein geacht, dat dat advies vaak niet meer wordt gegeven. Het operatierisico is groter dan het tumorrisico. Er is overigens met homeopathische middelen nog best iets te doen aan zo´n balletje.
Er zijn op de diverse dierenklinieksites vele artikelen te vinden over cryptorchisme bij de hond. Hier bijvoorbeeld: http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... ptorchidie" onclick="window.open(this.href);return false; De link onderaan het artikel levert een uitvoerig artikel op over de erfelijkheid.
Maar nogmaals... waarschijnlijk zitten ze volgende week op hun plek. Gewoon even rustig afwachten
Hanneke
Mocht er echt een balletje niet afdalen, dan is dat niet schadelijk voor zijn gezondheid, maar het heeft wel consequenties voor wat je met de hond wilt. Als je hem koopt met de bedoeling dat het een gezellige huishond moet worden, is er niks aan de hand. Maar op een show bijv. wordt een monorchide of cryptorchide reu niet toegelaten. En misschien kunnen de jachthondenmensen vertellen of zo´n reu wel mee mag doen aan de hogere niveaus in de jachthondensport. Dat weet ik niet precies.
En uiteraard mag hij niet dekken, want zoiets is erfelijk. Maar nogmaals, als je niet van plan bent om met hem te showen, te dekken of op hoog niveau aan jachthondensport te gaan doen, is er niks aan de hand.
Vroeger werd er altijd geadviseerd om een niet afgedaalde bal te laten verwijderen i.v.m. tumorrisico. Tegenwoordig wordt dat risico zo klein geacht, dat dat advies vaak niet meer wordt gegeven. Het operatierisico is groter dan het tumorrisico. Er is overigens met homeopathische middelen nog best iets te doen aan zo´n balletje.
Er zijn op de diverse dierenklinieksites vele artikelen te vinden over cryptorchisme bij de hond. Hier bijvoorbeeld: http://www.dierenkliniek-sleeuwijk.nl/h ... ptorchidie" onclick="window.open(this.href);return false; De link onderaan het artikel levert een uitvoerig artikel op over de erfelijkheid.
Maar nogmaals... waarschijnlijk zitten ze volgende week op hun plek. Gewoon even rustig afwachten
Hanneke
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Hier nog een artikel met aan het eind iets over homeopathische behandeling: http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... ij+de+reu+(+incl.+Homeopathie" onclick="window.open(this.href);return false;)
-
Lunatic
- Speurneus

-
Muiske
- Grote hondenneus

-
Lupos
- Speurneus

- Contacteer:
Mijn reu heeft 1 ingedaalde bal en 1 in het lieskanaal. Hiervoor hebben we uiteraard navraag gedaan. Omdat de bal in het lieskanaal goed voelbaar is, is castratie niet nodig. Bij een eventuele tumor-ontwikkeling kun je dat prima voelen, en de kans op tumoren is niet heel erg groot zoals lang gedacht werd. Wel is het, zoals Hanneke (Laboriginals) aandraagt een hond die niet wordt toegelaten op wedstrijden. Zowel in de jacht als op show kun je niet meedoen met een dergelijke reu. Maar als huishond of praktijkhond (wij gebruiken onze honden voor praktijkjacht) is het geen enkele belemmering. Je kunt het ook operatief oplossen, door indien de ballen in het lieskanaal blijven zitten, ze operatief in het scrotum te plaatsen. Een zeer controversiële operatie, die wel door enkele dierenartsen wordt uitgevoerd. Omdat wij het persoonlijk hebben afgewogen hoe belangrijk wij wedstrijden vonden tov wel of niet opereren, hebben wij uiteindelijk besloten om het zo te laten en met onze man praktijk te lopen en verder lekker te genieten van een lief en leuk ventje. De balletjes zullen we elk jaar laten checken bij de DA op eventuele veranderingen.

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
-
Pandora
- Speurneus

Mijn jongste (Pontus) had bij het ophalen bij de fokker nog maar 1 ingedaald balletje. We waren die week nog bij de dierenarts en die zei "Het is allemaal nog zo klein, ze kunnen nog alle kanten op stuiteren".
Bij de 9 weken check zat alles bij Pontus op z'n plaats, voor mij was het nog nauwelijks te zien of te voelen maar de dierenarts liet het me zien.
Het schijnt dat ze tot een maand of 4/5 nog kunnen indalen of terugschieten, daarna worden ze te groot om nog door het lieskanaal te kunnen verplaatsen.
Bij KNJV wedstrijden wordt ook gekeurd voor de wedstrijd. Je kan tot B deelnemen met een gecastreerde reu of een reu die niet beide testikels heeft, A is voorbehouden aan de reuen met ballen.
Bij de 9 weken check zat alles bij Pontus op z'n plaats, voor mij was het nog nauwelijks te zien of te voelen maar de dierenarts liet het me zien.
Het schijnt dat ze tot een maand of 4/5 nog kunnen indalen of terugschieten, daarna worden ze te groot om nog door het lieskanaal te kunnen verplaatsen.
Bij KNJV wedstrijden wordt ook gekeurd voor de wedstrijd. Je kan tot B deelnemen met een gecastreerde reu of een reu die niet beide testikels heeft, A is voorbehouden aan de reuen met ballen.
Groetjes van Brigitte & Zoo

Bedankt Marjolein, hij is top!

Bedankt Marjolein, hij is top!
-
aldidajo
- Snuffelneus

-
Huub
- Middelgrote hondenneus