Ervaringen artrose

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Dushi
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dushi »

Artrose gaat inderdaad met ups en downs. Helaas hebben wij onze Bas in moeten laten slapen omdat hij niet meer op kon staan. Hij was nog erg jong, pas 3 jaar. Hij leed er zelf verschrikkelijk onder dat hij ons niet meer kon begroeten als we thuis kwamen.
Groetjes van Monique

Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
Zipya

Ongelezen bericht door Zipya »

Dushi schreef:Artrose gaat inderdaad met ups en downs. Helaas hebben wij onze Bas in moeten laten slapen omdat hij niet meer op kon staan. Hij was nog erg jong, pas 3 jaar. Hij leed er zelf verschrikkelijk onder dat hij ons niet meer kon begroeten als we thuis kwamen.
Voor ons is dat ook zo'n beetje de maatstaf.

Als Zippo niet meer op kan staan, dan houdt het helaas echt op.
Dushi
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dushi »

Zipya schreef:
Dushi schreef:Artrose gaat inderdaad met ups en downs. Helaas hebben wij onze Bas in moeten laten slapen omdat hij niet meer op kon staan. Hij was nog erg jong, pas 3 jaar. Hij leed er zelf verschrikkelijk onder dat hij ons niet meer kon begroeten als we thuis kwamen.
Voor ons is dat ook zo'n beetje de maatstaf.

Als Zippo niet meer op kan staan, dan houdt het helaas echt op.
Dat was voor ons inderdaad ook de druppel. Het ergste vond ik dat ze ondanks hun pijn altijd naar je toe willen komen en het gewoon verschrikkelijk vinden als ze dat niet meer kunnen. Ik zag Bas af en toe in elkaar krimpen omdat hij bang was dat hij straf zou krijgen omdat hij in zijn mand bleef liggen. Mijn hart brak gewoon als ik dat zag.
Groetjes van Monique

Maylo ♂ (Flower Child's Born on Easter Monday) 09-04-2007
Zipya

Ongelezen bericht door Zipya »

Dushi schreef: Dat was voor ons inderdaad ook de druppel. Het ergste vond ik dat ze ondanks hun pijn altijd naar je toe willen komen en het gewoon verschrikkelijk vinden als ze dat niet meer kunnen. Ik zag Bas af en toe in elkaar krimpen omdat hij bang was dat hij straf zou krijgen omdat hij in zijn mand bleef liggen. Mijn hart brak gewoon als ik dat zag.
Dat kan ik me heel goed voorstellen, vooral omdat je naar een jonge hond kijkt.

Zippo heeft natuurlijk wel al een mooi leven gehad, maar het blijft moeilijk om hem te zien aftakelen.
Wij hebben het er ook moeilijker mee dan hij, hij past zich gewoon steeds weer aan zijn beperkingen aan en blijft daarbij vrolijk.

Laatst zakte hij na het plassen door zijn achterpoten en kwam even niet meer overeind. Ik schrok en rende gauw naar hem toe en op dat moment lukte het hem om op te komen en kwam hij supervrolijk naar me toe.
Echt een bikkel!
Buddy007
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Buddy007 »

Ik heb inmiddels contact gehad met de dierenarts.
En gevraagd naar Trocoxil, maar omdat Buddy erg reageert op rimadyl> diarree, erg lusteloos, word troxocil afgeraden.
We gaan nu in ieder geval visolie erbij geven, baat het niet dan schaadt het niet, zullen we maar zeggen. Verder kan de dierenarts niet veel voor ons doen, ik heb me er bij neergelegd dat het niet beter word.
En Bud is niet heel dik, maar we gaan wel proberen om hem slanker te krijgen. Tips? Sperziebonen (vers?) en hoeveel geef je dan?
Hij krijgt nu 200 gram Farmfood verdeeld over 2 keer.
Groetjes Lisanne
daantje

Ongelezen bericht door daantje »

Onze Max is vrijdag 1 jaar geworden.
Vandaag hebben we rontgenfoto's van zijn heupen en ellebogen laten maken en waar we al bang voor waren klopt: hij heeft artrose in de ellebogen.
Volgens DA al heel erg voor zo een jonge hond. Nu las ik dat jullie goede resultaten hebben met glucosamine van groene os. Zijn er verder nog tips. De DA vertelde al rustig te wandelen, niet met voetbal spelen, niet te lange wandelingen maken. We willen natuurlijk nog jaren plezier beleven aan Max en we willen hem natuurlijk ook zo gezond mogelijk oud laten worden.
Voedingssupplementen natuurlijk liever dan medicijnen.
Welk voer geven jullie de hond.

We zijn echt enorm geschrokken en verdrietig maar willen samen met Max mooie jaren al weten we dat dat er waarschijnlijk minder gaan worden dan verwacht. :cry:
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

@ Daantje Dat is een heel beroerd bericht wat je hebt gekregen :(
Was er verder niets te zien in/aan de elleboog? Die artrose moet toch ergens door veroorzaakt zijn, slijtage lijkt mij sterk op deze leeftijd.

Dewi is met ruim 8 maanden geopereerd aan een elleboog waarin lpc zat, in de andere elleboog zat ws ook lpc maar dit was een half jaar later toen we foto's lieten maken al zo vol met artrose dat opereren geen zin meer had :(
Ook mijn da schrok zich lam toen hij haar ellebogen zag, maar nu zijn we ruim 4 jaar verder en ik moet zeggen dat zij het goed doet.
Wij gooien idd geen balletjes/stokken voor haar op het land, in het water wel.

Verder ben ik NRV gaan voeren en ik denk zelf dat dat voor haar de juiste voedingskeuze was, brokken schijnen vocht te onttrekken aan het lichaam en afvalstoffen achter te laten en dat is juist iets wat je niet wilt met artrose. Een goede vleesvoeding doet dit niet en heeft natuurlijke bouwstoffen itt een brokvoeding.
Ik heb mij in het begin helemaal scheel gekocht aan allerhande glucosamine's maar naar mijn idee doet het niet veel, maar dat is iets wat je zelf beter kunt ondervinden.

Ik hoop dat jullie dezelfde ervaring zullen krijgen die ik heb, mijn dametje is nu 5.5 jaar en ze doet nog van alles, iets wat ik na haar diagnose nooit verwacht had :)
Wij lopen niet urenlang, anderhalf uur (per wandeling, hooguit 3 x per week, de rest is 30/45 minuten) is tegenwoordig de maximale tijd, maar ook daar ben ik superblij mee want 3 jaar terug redde zij dat echt niet.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Hier toch wel goede ervaringen met speciale brokken. Mijn ouwetjes gaan op seniorbrokken over zodra ze wat artrose krijgen en bijv. opstartproblemen krijgen. Bij de één is dat vanaf 8 of 9 jaar, bij de volgende pas wat later. Wij noemen die brokken altijd ´toverbrokken´ omdat we altijd duidelijk verschil merken :D Tot nu toe hebben we misschien geluk, maar onze ouwetjes gaan er veel beter door lopen en gaan tot op hoge leeftijd gewoon mee met de wandelingen van de roedel. We hebben er nu een van 14 en 7 maanden, die het prima doet op de ´toverbrokken´ ondanks artrose in een voorpoot.
Voor twee familieleden, één met een berner sennen met artrose en één met een beardie met artrose, bestel ik altijd zakken Mobility Support (als fokker kan ik die brokken veel goedkoper krijgen). Beide honden zijn inmiddels royaal boven de 10 en maken nog dagelijks een flinke wandeling en spelen zelfs af en toe nog met andere honden.
Hier dus goede ervaringen met speciaalvoer :)

Hanneke
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Je haalt me de woorden uit de mond Hanneke, bij Billie(rottweilerxherder)
werd op 8 jarige leeftijd ook artose vastgesteld, overgegaan op seniorbrokken en wat ook heel belangrijk kan zijn , tochtvrij liggen en dan bedoel ik een beetje boven de vloer zodat de werveling onder de mand of kussen door kan gaan, Billie deed dat erg goed, natuurlijk had ie nog wel last maar hij heeft nog heel lang mee kunen rennen aan de fiets en is uitendelijk bijna 15 jaar geworden.
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Roos

Laboriginals schreef:Hier toch wel goede ervaringen met speciale brokken. Mijn ouwetjes gaan op seniorbrokken over zodra ze wat artrose krijgen en bijv. opstartproblemen krijgen. Bij de één is dat vanaf 8 of 9 jaar, bij de volgende pas wat later. Wij noemen die brokken altijd ´toverbrokken´ omdat we altijd duidelijk verschil merken :D Tot nu toe hebben we misschien geluk, maar onze ouwetjes gaan er veel beter door lopen en gaan tot op hoge leeftijd gewoon mee met de wandelingen van de roedel. We hebben er nu een van 14 en 7 maanden, die het prima doet op de ´toverbrokken´ ondanks artrose in een voorpoot.
Voor twee familieleden, één met een berner sennen met artrose en één met een beardie met artrose, bestel ik altijd zakken Mobility Support (als fokker kan ik die brokken veel goedkoper krijgen). Beide honden zijn inmiddels royaal boven de 10 en maken nog dagelijks een flinke wandeling en spelen zelfs af en toe nog met andere honden.
Hier dus goede ervaringen met speciaalvoer :)

Hanneke
Klopt Hanneke, die ervaring met mobility heb ik ook met de poes. Maar had zij rauw willen eten had dit niet mijn oplossing geweest en of dit al aan de orde is bij de hond van TO?
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Iedereen moet zijn eigen keuzes maken. Ik zal echt niet beweren dat speciaalvoer altijd zaligmakend is. Maar de TO vroeg om ervaringen en dit zijn mijn ervaringen :D
Overigens krijgen mijn honden ook een paar keer per week pens of KVV, voor het lekker, voor de afwisseling en voor een gezonde darmflora. Ook het ouwetje :D

Hanneke
Roos

Lekker voor het ouwetje Hanneke :klasse:
Mijn reactie was wat kort en daardoor misschien niet duidelijk, maar zeker niet aanvallend bedoeld.
Wat ik eigenlijk bedoelde is of de mobility nu al nodig is voor zo'n jonge hond.
Daarnaast zie ik het als een lapmiddel voor de oudere hond, niet als een "oplossing" voor de lange termijn en daar moet je eigenlijk toch naar toe met zo'n jonge hond.
Artrose valt niet op te lossen, maar na bijna vier jaar zelf samengesteld te hebben gevoerd kan ik wel met alle overtuiging zeggen dat Dewi er flink op vooruit is gegaan, en dit de laatste twee jaar (of wat langer) zonder een pijnstiller, glucosamine of andere meuk te hebben gehad.
Niet gezegd dat dit met alle honden zo zal zijn, maar ik heb echt de overtuiging dat rauw veel goeds kan doen voor de gewrichten.
Nu voer ik wel regelmatig verse vis en strot, strot schijnt ook heel goed te zijn voor de gewrichten.
Zo uit mijn blote hoofd kun je het gedeeltelijk vergelijken met primeval gelatinaat, alleen dan in de natuurlijke vorm.
Misschien ook een idee voor jouw ouwetje(s), ze zijn er ook wel even zoet mee, dus lekker knaagwerk hebben ze er ook nog aan :)
Plaats reactie