Het fokken van rashonden

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Het fokken van rashonden

Ongelezen bericht door Marga »

http://www.raadvanbeheer.nl/uploads/med ... 121017.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Daar is ie dan eindelijk! We zitten nu in oktober, kan je toch niet echt meer begin of medio 2012 noemen. Maar enfin, het is in ieder geval nog 2012 :D Ik ga er straks eens even goed voor zitten. De grote hamvraag blijft natuurlijk: zien we ook nog wat van het computerprogramma dat hierbij hoort, dat met zoveel tamtam is aangekondigd en waarmee de gezondheid van rassen kan worden gemonitord? Daar ben ik nog het meest benieuwd naar.

Hanneke
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik vind het een mooie duidelijke samenvatting, makkelijk te lezen.
Voor extra verdieping heb ik Padgett wel, maar dit is erg handig.

Geen idee hoe het met het computerprogramma zit.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Nou, makkelijk te lezen :shock: Statistiek is niet mijn sterkste kant, van sommige berekeningen snap ik echt helemaal niks :) Deze hele theorie hebben we overigens ook grotendeels te horen gekregen tijdens de sessies van de Fokkerstour met voorbeelden erbij wat de bijbehorende software allemaal kan.

Ik begrijp dat dit boek op de eerste plaats bedoeld is voor rasverenigingen en pas in tweede instantie voor individuele fokkers. Rasverenigingen zouden sturing moeten geven aan het fokproces binnen hun ras, teneinde een gezonde populatie te waarborgen. Dit boek biedt daarvoor de benodigde theorie / achtergrondinformatie. Het rekenwerk zou dan gedaan kunnen worden door een computerprogramma dat (zoals ik het begrijp) op intranet staat van de Raad van Beheer. Daar kunnen individuen dus niet bij, alleen de rasverenigingen hebben een inlogcode daarvoor. Ik schat zo in, dat boek / handleiding en software tegelijkertijd wereldkundig zijn gemaakt en dat de software dus inmiddels ook beschikbaar is. Alleen kunnen wij gewone stervelingen daar niet bij :)

Op blz. 18 lees ik dat er nog een tweede boek moet komen van de Raad van Beheer, meer specifiek over het fokproces zelf en de keuzes die je daarbij kunt maken. Dat zal dan waarschijnlijk meer gericht zijn op individuele fokkers, denk ik zo.

Tja, wat moeten we er verder mee? Het biedt dus een instrument om de fokkerij van rashonden te sturen. In de richting van gezondere populaties, wel te verstaan. Maar dan komt stap 2. De rasverenigingen zouden die sturing op zich moeten nemen en dat moet dan gebeuren in de vorm van fokdoelen stellen. Die doelen zullen alleen haalbaar zijn als er vervolgens afspraken worden gemaakt en dus fokregels worden vastgelegd. Ik vrees met grote vreze, dat dat geen haalbare kaart zal blijken. Veel besturen van rasverenigingen bestaan uit fokkers, die eerst zelf overtuigd zullen moeten worden van de noodzaak hiervan. En als dan de rasvereniging om is, moet zo´n bestuur de aangesloten fokkers nog mee zien te krijgen. Ga er maar aan staan, dat zal nog heel wat voeten in aarde hebben, als het al ooit gaat lukken.

Hanneke
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ik denk dat je als rasvereniging hele goede voorlichting moet geven met respect voor de fokkers. Betutteling werkt alleen maar averechts.
Ook het feit dat de software niet beschikbaar is voor fokkers is een gemiste kans en imo eveneens een soort van betutteling.
Wat volgens mij het grootste probleem van de grootste rasverening is, is dat er veel te weinig echte fokkers in het bestuur zitten. Just my two cents.
Maar goed, met deze compacte uitgave is de bewuste fokker zeer zeker geholpen, maar ik durf te geloven dat deze fokker zeer zeker de andere literatuur ook weet te vinden.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

http://www.raadvanbeheer.nl/meta-menu/n ... b77afd217/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ik zie in de tekst van het nieuwsbericht van de RvB de volgende zin staan:
´Via een advies vanuit het systeem kan een fokker verantwoorde keuzes maken voor de inzet van fokdieren.´
Dat lijkt erop dat er toch een functionaliteit op de website van de RvB gaat komen, waarmee fokkers de gezondheidsuitslagen van fokdieren kunnen opvragen, hun inteeltpercentage en idem dito van combinaties. Fokkers dus, en niet uitsluitend rasverenigingen.
Zo was dit project vorig jaar ook aangekondigd, dat het voor fokkers en zelfs ook voor pupkopers een handig hulpmiddel zou zijn, en dat zou geweldig zijn. Ik stel me voor, dat het net zoiets moet worden als Mate Select van de Kennelclub. Daar zouden we nou echt wat aan hebben. Ik blijf hoop houden :)

Hanneke
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Tja en waarom kan de NLV dit nou niet? Gelukkig kunnen we een hoop gegevens vinden in Duitsland en Engeland. En niet te vergeten de site van Jack.
Plaats reactie