Weekendje roedelen in de Ardennen

Vertel hier wat je hebt meegemaakt met je Labrador.
Pandora
Speurneus
Speurneus

Weekendje roedelen in de Ardennen

Ongelezen bericht door Pandora »

Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover en kon ik weer iets van mijn persoonlijke verlanglijstje schrappen. We gingen naar de Ardennen (dat doen we wel vaker) voor een weekend workshop roedelen.
Het boek had ik jaren geleden al eens aangeschaft 'Honden trainen volgens de regels van de natuur met de Roedelmethode- deel 1' en al een paar keer gelezen ook maar ik kon me er niet echt een praktijkvoorstelling van maken.
Op naar de Ardennen dus, naar Arjen en Francien :)

Op zaterdag begonnen we met een stuk theorie over de communicatiesystemen van de hond waarbij geur het belangrijkste communicatiemiddel is.
Pontus demonstreerde dat of eens heel mooi door lekker te liggen suffen maar wel meteen te reageren op het moment dat Arjen zijn voorhoofd rimpelde en er dus meer geur vrij kwam. Het was ook geen toeval want Pontus deed dit tot twee keer toe.

Daarna het veld op voor het praktijkplaatje. Marianne was met Pandora en ik had 'de raggende mannen'.
We moesten veel rondlopen waarbij de honden ons moesten volgen zonder commando. We kregen een demonstratie dat onze eigen hond, ondanks dat hij niet naar ons kijkt, toch heel goed weet wanneer je je linker voet verplaatst en dus moet volgen. Er was geen hond die het niet deed.
We leerden een techniek om spanning bij onze honden te meten omdat wij dit niet kunnen ruiken. We leerden hoe we onze hond kunnen laten zitten op overheersing en er was geen hond die het niet snapte, Ramses heeft nog wel even getest of ik wel snapte wat ik aan het doen was maar daarna deed hij het moeiteloos. Pontus kende het trucje al en deed het meteen.
Gaandeweg de middag geven de mannen zich steeds verder over aan de situatie en liepen steeds netter mee.

Ook de zondag begon met een gedeelte theorie. Nu over de rol van de moeder in de eerste paar weken en welke belangrijke dingen de pup dan al leert die hij later nooit meer zal vergeten. En dat terwijl wij denken dat de pup volkomen hulpeloos is en niks anders doet dan eten, slapen en verzorgd worden. Niets is minder waar!

Daarna weer het veld op voor een beetje actie en weer zag ik dingen onder mij handen gebeuren die ik niet voor mogelijk had gehouden.
De mannen liepen wederom beter mee tot een bepaald punt dat mijn puberende Pontus besloot dat hij het wel genoeg vond. Die ging in onderhandeling door in de riem te gaan bijten en Ramses lastig te vallen.
Dat lag in de lijn der verwachtingen en ging ook weer over.
Het betasten en boetseren lieten ze allebei toe en ze gaven er zich steeds beter aan over. Het leek voor hen allemaal heel logisch en helemaal niet zo vreemd als ik dacht.

Na al die informatie dacht ik mijn slungelpuber veel beter te begrijpen en dat vond ik eigenlijk nog het fijnst! Vanaf hier kunnen we weer aan de slag met elkaar.

Het was een leerzaam weekend vol indrukken en informatie maar natuurlijk ook bergen genieten en gezelligheid.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder en zie ik nog steeds dingen veranderen. Ik maak met het drietal heerlijke wandelingen terwijl zij steeds beter meelopen aan de buikriem, netjes naast en achter me zonder dan ik daar heel veel moeite voor moet doen.
Gisteren een stuk gestept met mijn pubertje en halverwege even de tijd genomen om mijn geur op hem over te brengen. Het klinkt niet zo heftig en dat is het ook niet want Pontus zit er heerlijk van te genieten maar loopt vervolgens wel veel beter met me mee. Niet schuin voor me, naast het voorwiel van de step maar in mijn knieholte, heerlijk ontspannen. De bochten vormen geen probleem omdat we veel meer een eenheid zijn en we bewegen samen ipv naast elkaar. Het is genieten! Het was al genieten maar er is meer contact dus nu genieten we nog meer.

Ik ben benieuwd wat het ons in de loopt der tijd nog allemaal gaat brengen...
Groetjes van Brigitte & Zoo
Afbeelding
Bedankt Marjolein, hij is top!
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Klinkt goed :klasse:
Zitten op overheersing, wat moet ik me daar bij voorstellen?

Nouja, we gaan het allemaal meemaken volgende maand, ben wel erg benieuwd :D
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
Pandora
Speurneus
Speurneus

'Zitten op overheersing' is zitten zonder dat de hond mag kiezen of hij een commando uitvoert. Hij heeft geen keuze maar moet gaan zitten omdat wij lichte druk uitoefenen op bepaalde zone's van zijn achterhand (niet te verwarren met duwen als een malle op zijn achterhand tot hij gaat zitten want dat is nu juist niet de bedoeling) en hij van zijn moeder al heeft meegekregen dat dit betekent dat hij moet gaan zitten.

In de eerste periode na de geboorte duwt de moeder haar pups ook in elke gewenste positie om hem te kunnen verzorgen en de pup leert dat protesteren geen zin heeft maar gaat zich eraan overgeven zodat verzorging en geuroverdracht maximaal kunnen plaatsvinden.

Het grappige is dat ik dit Pontus bij de katten zie doen. Nanny Pontus wast hun oren en kop, duwt dan onder de kin zodat ze hun kop achterover doen, als hij daar gewassen heeft duwt hij tussen de voorpoten omhoog omdat ze moeten gaan zitten, daarna duwt hij vanaf de zijkant onder de buik omdat ze moeten staan zodat hij de onderkant kan wassen of hij rolt ze om. Ik heb nooit echt begrepen wat hij aan het doen was en vond zijn gedrag vervelend naar de katten toe omdat ze natuurlijk protesteren en omdat ze niet echt meewerken pakt hij ze dan bij een poot maar eigenlijk is hij ze gewoon aan het verzorgen als een stel tegenstribbelende puppen.

Ik ben ook enorm benieuwd wat 25 november ons gaat brengen met betrekking tot jachthonden.
Pontus is nog niet geweldig enthousiast aan het apporteren dus ik ben wel benieuwd of ik daar ook op een wat natuurlijker manier aan kan werken als we elkaar iets beter begrijpen.
Afbeelding
Dees en Floor
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Dees en Floor »

Dit was via Dogwalktrail, toch? Ik zag wat foto's op hun FB pagina langskomen. Wij hebben afgelopen zomer met DWT de Grossglocknerweek gedaan.
Afbeelding

:zwartpootje: Floortje 25-04-2006
Pandora
Speurneus
Speurneus

Nee, dit was een Facebook weekend, voor Facebook vrienden maar er was wel iemand van DWT.
Afbeelding
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

wauw wat interessant zeg! :)
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Jutta
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Jutta »

Klinkt heel interessant. Wat leuk dat je er zoveel aan had.
Afbeelding

bedankt Sharon !
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

Heel mooi om te lezen dit!
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Charella

Ongelezen bericht door Charella »

Wat mooi om te lezen zeg! :)
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Het lijkt me geweldig zoiets. Ik had al eens op Dogtime filmpjes bekeken over zo´n weekend: http://dogtime.nl/hondengedrag-voor-de- ... elmethode/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan me voorstellen dat je er veel van leert en helemaal enthousiast terugkomt van zo´n workshop.

Hanneke
Pandora
Speurneus
Speurneus

Laboriginals schreef:Het lijkt me geweldig zoiets. Ik had al eens op Dogtime filmpjes bekeken over zo´n weekend: http://dogtime.nl/hondengedrag-voor-de- ... elmethode/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik kan me voorstellen dat je er veel van leert en helemaal enthousiast terugkomt van zo´n workshop.

Hanneke
Leuk! Die mevrouw van Dogtime, Letty, was er ook! :)

Ik vind het zo leuk om te ervaren wat er na zo'n weekend nog allemaal gebeurt. Ten eerste kijk ik heel anders tegen heel veel 'toevallige' acties van mijn olijke drietal aan en is er tussen Pontus en mij veel meer 'dialoog' dan ik dacht alleen praatten we nogal langs elkaar heen. Nu ik weet dat juist hij enorm met mij aan het communiceren is hebben we veel meer contact.
Pontus apporteerde niet, ik kon hem wel dingen laten apporteren maar dat ging tegen zijn zin. Ik kon hem wel ergens neerzetten met iets in zijn bek en dan influiten maar hem op een dummy uitsturen, zelfs als hij hem gewoon zag liggen, niet. Hij lokaliseerde de dummy zichtbaar maar ging hem niet oppakken. Alleen als ik dummy's verstopte had hij er wel lol in om ze op te zoeken en terug te brengen. Heel apart.
Een paar dagen na het weekend en de wandelingen en de geuroverdrachten en mijn verbeterde begrip naar Pontus toe begint hij ineens allerlei voorwerpen in huis te 'vinden' en naar me toe te brengen, allemaal voorwerpen die ik recent nog in mijn handen heb gehad.
Het is een guppy en we zijn er nog lang niet maar het begint erop te lijken dat ik de goede weg voor Pontus&Me gevonden heb en dat alleen is al een cadeautje.
Afbeelding
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Wauw, dat klinkt ontzettend interessant! Dat zou ik ook wel eens willen doen met mijn mannen. Ik moet mij daarin echt gaan verdiepen, want volgens mij bestaan er toch best veel workshops en weekend die je kunt doen met honden :)
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Allard

Ongelezen bericht door Allard »

Zeer interessant onderwerp. Mag ik vragen bij wie je deze curus hebt gevolgd?
Pandora
Speurneus
Speurneus

http://Www.deroedel.com" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Afbeelding
Plaats reactie