Ondeugend!!

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ondeugend!!

Ongelezen bericht door roxy »

Goedemorgen,

Even een vraagje Jim mijn allerleukste liefste lab, ja sorry hoor maar hij is echt geweldig :) ,oet toch even opscheppen, behalve lief en leuk is hij ook nog eens heel mooi een leuke bijkomstigheid want gezond vind ik veel belangrijker, zo genoeg opgehemeld want ik kom niet voor niets iets vragen natuurlijk :?

Jim is 29 sept. 2 jaar geworden, en sinds 2 weken is Jim stout, hij lijkt net een lammetje in de wei springt met 4 poten de lucht in en scheurt alle kanten op, als hij in het park los loopt, dan scheurt hij achter mensen aan omdat hij denkt dat iedereen wel een hond bij zich heeft, als hij ziet dat dat niet zo is komt hij wel onmiddellijk terug, maar prettig is het niet. Gisteren had hij zich uit zijn halsband gewurmd die zit duidelijk een beetje te los.
Er waren stratenmakers bezig hadden een strook van 15 bij 1 meter weg opengebroken en het keurig aangestampt met zo'n machine om de stenen weer terug te leggen, Jim rent hard weg neemt een aanloop scheurt door het zand 5x op een neer, springt de stratenmaker in zijn nek geeft hem een dikke lik, rent nog een keer heen en weer en gaat naast de man staan graven... toen kon ik hem dus pakken, Gelukkig kon de stratenmaker er om lachen omdat hij zelf twee van dat soort zoals hij zei had gehad. Kortom Jim doet gewoon even lekker wat hij zelf wil, behalve dan dat ik het trekken aan de riem als we naar het park gaan wat ik er niet uitkrijg helaas is Jim een superhond. Hij is eigenlijk ook vaak een beetje bang voor gekke geluiden of nieuwe dingen dus blijft dan sowieso al bij mij in de buurt.
Op de een of andere manier zie ik gewoon dat hij in een bepaalde fase zit...??? Puber??? Kan dat?? Dat vroeg ik me dus even af, omdat het gedrag zo onverwachts komt.
Jim is niet gecastreerd zou het de tijd van het jaar zijn? Dierenarts had aangeraden omdat Jim zo zacht is om als hij niet wegloopt hem niet te castreren. Hij rent wel achter loopse teefjes of lekker ruikende vrouwtjes aan maar eigenlijk komt hij als hij mij niet meer ziet op mijn roepen toch wel vrij snel terug dus ach voor mij nog zeker geen reden tot castreren.

Wat zal dit nu in ene zijn??
jeltje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door jeltje »

Wat vreemd dat Jim zich ineens anders gedraagt! Ik heb een teefje van een maandje ouder en herken het gedrag niet. Nu heb ik sowieso een ontzettende braverik, dus dat is ook niet te vergelijken. Ik denk dat je onbewust Jim de laatste tijd wat meer ruimte hebt gegeven en misschien wat minder consequent bent geweest. Gewoon weer even een paar stapjes terug doen, even de regels weer aanscherpen en dan heb je vast weer zo je 'oude' Jim terug!
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Tjah het is net alsof hij in ene ff de kolder in zijn kop heeft springt ook als een lammetje dartelend de lucht in steeds, is heel lomp en over enthousiast, ik heb geen idee en nee er zijn eigenlijk geen regels veranderd. Jim is eigenlijk ook een braverik... Misschien dat hij toch last van zijn hormonen heeft omdat hij niet gecastreerd is....
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Uhmmmm... vind je het heel erg dat ik even heel hard heb gelachen om zijn actie.... Fijn dat de stratenmaker het zo positief oppakte.

Maar wel een vervelend probleem, kan het zijn dat er loopse teven in de buurt zijn?
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

er zullen altijd periodes zijn waarop ze zich plots weer als een puber gedragen.
Gewoon alles weer even floink aanpakken, oefeningen doen, opdrachtjes geven en zeer consequent zijn. Dan gaat het wel weer over. Laat hem werken voor alles (aai, vriendelijke woord, snoepje of voer). NILIF nothing in live is free
Niet laten castreen waarom zou je. :)
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Roelien, eerlijk gezegd ging ik ook in een deuk hoor, dus je mag best lachen het zag er ook heel grappig uit. Maar je zal maar iemand treffen die heel boos word, nou moet ik je eerlijk zeggen dat ik dan nog hard had gelachen hoor helaas als ik moet lachen dan kan ik dat niet inhouden.
Gisteren liepen we er weer langs en lag er een bezem laat Jim nou iets tegen bezems hebben hij lag zijn poten eromheen en was niet meer los te krijgen, heel vreemd ik krijg het er niet uit. Of hij dat nu als een spelletje ziet of echt heel boos is op zo'n bezem hij bijt erin en gooit hem heen en weer ik weet het niet maar als iemand op straat staat te bezemen is het verdomd lastig.

Ik heb geen idee of er loopse teefjes in de buurt zijn eerlijk gezegd.
En laten castreren zou het laatste zijn wat ik laat doen Irma maar als hij zo blijft dan zit er niets anders op denk ik. Maar ik ga eerst tot het uiterste om dat niet te hoeven laten doen.
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

Als het nu nog 'maar' twee weken is zou ik ook niet gelijk aan castreren denken. Beter goed met hem aan het trainen gaan, volg je nog ergens een training? Miss kan je ergens hulp krijgen?

Bezems.... uhmmmm..... Ik weet precies wat je bedoeld....

Merel had precies hetzelfde gedrag, ze sprong er op, klemde haar poten er om heen, danste alle kanten ermee op.
Heb een keer op de training getraind om het er uit te krijgen. Mijn leraar had nog nooit zoiets gezien en merel had dikke schik....
Bloedlink om over straat te lopen als er ergens geveegd wordt...

Eerst hielp de training wel, simpel bezem op de grond en nee zeggen, bezem steeds hoger en weer lager etc. Er om heen lopen, heel gedoe. Maar ze bleef er van af.
Maar ik heb dit niet doorgezet, dus het feest begon weer van voren af aan. Heb hier geen probleem van gemaakt want bezems zijn over het algemeen geen dingen die je heel veel tegen komt.
Bij het vegen in de tuin moest Merel gewoon naar binnen.
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Lupos schreef:
De puberende hond, bestaat die wel?
Er wordt vaak gezegd dat de hond zo rond de 7e maand gaat puberen. Laten we dan eens verder ingaan op wat puberen eigenlijk is.

Definitie
Puberen is als definitie een reorganisatie van de hersenen. Op dat moment vallen alle remmingen weg en wordt er gezocht naar het overschrijden van grenzen. Waar ligt die grens en wat gebeurt er als je daar ver overheen gaat?
Bij mensen is het duidelijk zichtbaar als een kind in de puberteit raakt: bij het scannen van de hersenen is er een afwijkende activiteit zichtbaar ten opzichte van volwassenen of kinderen. De pubereit zet zich dan in. Door de reorganisatie gaat de grijze brij als het ware schudden en husselen en komt later alles weer op een bepaalde plek. Dat schept letterlijk verwarring en uit zich in complexe gedragingen. Logisch, want de hersenen hebben moeite om de juiste gedraging te laten zien, omdat alles in de hersenen als het ware door de war is geschopt.

Puberen bij de hond
Als je uitgaat van de definitie puberen bij de mens, en je brengt dat over naar de hond, dan blijkt de hond géén reorganisatie van de hersenen te hebben. Feitelijk kun je stellen dat je hond dus niet “pubert”. Bij de hond vindt er geen afwijkende activiteit in de hersenen plaats en die reorganisatie komt dus niet voor.

Maar waarom zegt iedereen dat dan?
Ja, zul je nu denken, maar waarom doen de honden dan zo strontvervelend als ze de “puberleeftijd” bereiken? Er gebeurt toch bij honden ook wel iets? Wat een raar verhaal hang jij hier op!
Natuurlijk gebeurt er iets. Je hond wordt volwassen en dat gaat wel degelijk gepaard met gedrag dat afwijkt van het normale. Je hond is namelijk sterker en groter aan het worden en gaat kijken of hij een plaatsje kan opschuiven op de ladder der hierarchie.
Echter doet je hond dit ook al veel eerder, namelijk rond de leeftijd van 16 weken. Omdat je pup dan nog vrij jong is zal het je misschien niet eens opvallen maar zal het vertaald worden als “ach het is nog maar een klein eigenwijs pupje”. Voor je pup is dat echter een duidelijk punt: hé dit kan ik maken, als ik nu nog iets groter en sterker ben dan kan ik dat gaan gebruiken!
En ineens is de pup weer meegaand en kent de commando’s die hij geleerd had. Niets aan het handje zo lijkt het.
Dan komt de pup op de leeftijd zoals men de “puberende hond” typeert. Hij wordt geslachtsrijp en heeft maar één doel: op zoek gaan naar de hoogste plek en de kans groot maken op voortplanting (want alleen de hoogste in rang mag gedekt worden door de hoogste reu in rang of de hoogste reu in rang mag dekken).
In hondenroedels waarbij de honden altijd bij elkaar zijn, kun je dit nog duidelijker zien: de ranglagere teven kunnen zich moeizaam laten dekken (uitzonderingen daargelaten) en de ranglagere reuen halen het niet in hun hersens om een poging te doen als er een ranghogere reu aanwezig is.
Bij sommige honden gaat het zelfs zover dat jij als eigenaar weg moet als de hond wil dekken of zich laat dekken, omdat ze het anders niet zullen doen uit respect voor jou (ook hier weer uitzonderingen daar gelaten).
Het is dus belangrijk om te stijgen op de ladder der rangorde om de kans op voortplanting te vergroten.
Je hond zal dus een poging gaan doen om de grenzen te overschrijden en testen of dit lukt. Als dit lukt dan krijg je wat men typeert als de “tegendraadse puber”. Echter gaat dit niet over als je het niet herkend en erop ingaat om de grenzen alsnog te stellen.
Stel je die grens vanaf dag 1 heel duidelijk, dan zul je vrijwel geen puberende hond hebben. Laat je het versloffen of herken je het (te) laat dan kun je je voorbereiden op een flinke dosis tegendraadsheid: de hond ziet mogelijkheden en die benut hij ten volle!

Hoe kom je eraf?
Zodra je bemerkt dat je hond gedrag vertoont waarbij je een gevoel van “waar is het behang, hond erachter en goed dichtplakken” krijgt, moet je direct de duimschroeven aandraaien: kort houden, geen succes laten hebben en je grenzen heel goed bewaken. De hond geen mogelijkheid geven om te denken te kunnen stijgen in rangorde en eventueel aangelijnd houden als je vermoed dat je hond weet dat hij als hij losloopt alsnog een loopje met je kan nemen. Een commando dat je vraagt en je hond ook kent, (zie hoofdstuk “hond verstaat nederlands”) volstaat dus ook alleen maar als het correct wordt uitgevoerd. Vraag jij bijvoorbeeld om een “zit” en je hond gaat liggen, dan sta je erop dat je hond ook echt gaat zitten en neem je uiteraard geen genoegen met een “af”. Als je hond moeite heeft met hierkomen en gebruik maakt van zijn vrijheid, dan neem je de hond tijdelijk aan een tuig en lange lijn mee naar buiten (altijd een tuig aandoen! als de lijn vast komt te zitten in een vaart van je hond kan hij zijn nek breken als hij alleen een halsband aanheeft!) en haal je je hond binnen als hij niet in één keer komt.
Ik heb de voorkeur om aan te houden: perfecte uitvoering is top-beloning, redelijke uitvoering (dus zelf moeten binnenhalen) is “braaf” maar geen voer! Die kans heeft hij verspeeld: voer krijg je alleen als je het perfect doet en niet half. Dit principe doe ik trouwens altijd: in één keer komen is perfect en een grote beloning, langzaam of niet komen is een bevestiging van het gedrag, maar geen grote beloning meer waard. Als je hond weet wat hij moet doen, dan neem je geen genoegen met een halve uitvoering. Straffen is niet nodig, maar belonen met voer zeker ook niet!
Tot slot kun je de hond tijdelijk alle bezit afnemen: geen voer laten staan, geen botjes verstrekken en geen speeltjes laten liggen. Alles moet verdient worden. Dit noemen we NILIF (Nothing In Life Is Free). Dit principe hanteer je door de hond alleen iets te bieden als jij het ermee eens bent. Belangrijk is hierbij dat de hond ook geen beloning haalt uit zichzelf (zelfbelonend gedrag) zoals eten stelen uit de vuilnisbak of van de straat bijvoorbeeld. Of slopen van jouw spullen. Hierin moet je zorgen dat de hond nooit succes kan hebben: muilkorven desnoods als je niet op tijd bent buiten, of aangelijnd houden zodat je op tijd kunt corrigeren door de lijn vast te houden.

Tot slot
Consequent zijn is hier het motto, maar dat hoort het eigenlijk altijd te zijn. Echter zijn wij mensen, en zelden consequent. Consequent zijn ben je niet soms of in bepaalde gevallen, maar altijd! Houd je je hond kort en haalt hij zijn beloningen alleen vanuit jou, dan zal je hond vrijwel niet “puberen”.
[/quote]
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Els....dit stuk van Lupos zegt alles wat de TO Roxy moet weten. Duidelijker kan niet.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Yep dit stukje stuur ik altijd naar mijn pupkopers als hun hondjes een maand of 6 zijn, heb het natuurlijk allemaal wel verteld maar ja...... 8)
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
roxy
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Bedankt voor alle tips.. Jim zit niet op eoa training, helaas hier helemaal niets in de buurt en daarbij ik heb ook geen auto. Maar we komen er wel, Jim is een niet dominante hond en erg lief, zal idd ook wel komen omdat hij gewoon echt volwassen is nu met zijn 2 jaar. Gelukkig doet hij geen vreselijke dingen en ver weg lopen doet hij ook niet hij houd mij wel in de gaten. hoop dat dat zo blijft natuurlijk.
Plaats reactie