Even een vraagje Jim mijn allerleukste liefste lab, ja sorry hoor maar hij is echt geweldig

Jim is 29 sept. 2 jaar geworden, en sinds 2 weken is Jim stout, hij lijkt net een lammetje in de wei springt met 4 poten de lucht in en scheurt alle kanten op, als hij in het park los loopt, dan scheurt hij achter mensen aan omdat hij denkt dat iedereen wel een hond bij zich heeft, als hij ziet dat dat niet zo is komt hij wel onmiddellijk terug, maar prettig is het niet. Gisteren had hij zich uit zijn halsband gewurmd die zit duidelijk een beetje te los.
Er waren stratenmakers bezig hadden een strook van 15 bij 1 meter weg opengebroken en het keurig aangestampt met zo'n machine om de stenen weer terug te leggen, Jim rent hard weg neemt een aanloop scheurt door het zand 5x op een neer, springt de stratenmaker in zijn nek geeft hem een dikke lik, rent nog een keer heen en weer en gaat naast de man staan graven... toen kon ik hem dus pakken, Gelukkig kon de stratenmaker er om lachen omdat hij zelf twee van dat soort zoals hij zei had gehad. Kortom Jim doet gewoon even lekker wat hij zelf wil, behalve dan dat ik het trekken aan de riem als we naar het park gaan wat ik er niet uitkrijg helaas is Jim een superhond. Hij is eigenlijk ook vaak een beetje bang voor gekke geluiden of nieuwe dingen dus blijft dan sowieso al bij mij in de buurt.
Op de een of andere manier zie ik gewoon dat hij in een bepaalde fase zit...??? Puber??? Kan dat?? Dat vroeg ik me dus even af, omdat het gedrag zo onverwachts komt.
Jim is niet gecastreerd zou het de tijd van het jaar zijn? Dierenarts had aangeraden omdat Jim zo zacht is om als hij niet wegloopt hem niet te castreren. Hij rent wel achter loopse teefjes of lekker ruikende vrouwtjes aan maar eigenlijk komt hij als hij mij niet meer ziet op mijn roepen toch wel vrij snel terug dus ach voor mij nog zeker geen reden tot castreren.
Wat zal dit nu in ene zijn??