bestaat dementie bij oudere honden?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

bestaat dementie bij oudere honden?

Ongelezen bericht door Wil enCo »

Ik heb het hier over Ep. Eppie ,geen labrador maar boerenfox.Hij is afgelopen juni 14 jaar geworden en tot nu toe nog nooit 1 dag ziek geweest.

maar nu begint denk ik het verval. Uiterlijk ziet hij er nog tiptop uit.
Alleen een grijs bakkesje doet vermoeden dat hij geen 5 meer is.
Hij eet kvv. Barfpower, Kivo en Smuldier. Vrijdags kipdrumstikkie en kippeorgaantjes.

Al een tijd hoort hij niet goed meer ,en ziet hij ook minder. Loopt ie tegen de kast op. Of tegen de bank.

Maar gisteren was het opeens helemaal mis. we liepen op strand Nulde ,op de terugweg,het zijn 3 stranden en vlakbij de auto schiet hij de struiken in achter een konijn aan,net als vroeger lach ik hem nog uit!

Co en ik staan te wachten bij die bosjes op hem.
Ik zie hem uit de struiken komen, met een verwilderde blik ,wij staan RECHTS, hij gaat naar LINKS en zet het op een lopen ! :shock:

helemaal terug ,drie stranden ver! Co en ik achter hem aan (nou ja Co viel me weer zwaar tegen kwa inzet maar hierover later meer :( ) en
ik rende al roepend achter hem aan.Ep hoorde of zag niks!

Opeens zie ik hem afslaan,en als een kip zonder kop , rent hij richting snelweg!Daar ben je zo, slechts 1 greppel :shock: Dat gaat mij toch niet gebeurenEp onder een auto! , ik zie me al in gedachten met mn broer bellen ( Eps eigenaar)wat moet je zeggen?
Ep werd gelukkig onderschept door een jongen met een witte bulldog.
Nog een straat genoot ook :) Wat een geluk. Ik kon wel janken,echt waar.

maar nu even over Ep. Dit is toch vreemd gedrag of niet?
Zou het een soort dementie zijn?
Hij heeft al meer rare dingen hoor,en hij draagt gelukkig een halsband met telefoonnummer.

herkent iemand dit gedrag?
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Het kan wel een soort van dementie zijn. Dit komt namelijk ook bij honden voor. Ik heb met Kira wel eens meegemaakt dat ze heel vreemd om haar heen keek zo van waar ben ik?? En toen ik haar riep was ze helemaal blij of ze wilde zeggen heej vrouwtje jij hier :D Maar verder is zij niet dement hoor. Misschien het spoor bijster. 8) Maar of dat met Ep ook zo is?? Ik zou hem niet zo gauw meer los laten lopen daar. Tenzij er geen (snel)wegen in de buurt zijn.
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Ja hoor dat bestaat, maar of ep daar last van heeft durf ik zo niet te zeggen.
Het kan natuurlijk ook zijn dat hij jullie nog gehoord, nog gezien heeft, gepaniekeerd heeft en is gaan rennen.

Ik heb twee oppashonden die dementeren, en de verschijnselen zijn divers, maar een soort gedrg voert toch de boventoon, en dat is het totaal gedesorienteerd zijn.
Enkele voorbeelden

Ineens niet meer weten hoe ze moeten eten, ze staan bij de voerbak en weten niet wat de bedoeling is, pas als ik er een beetje eten induw, beginnen ze te eten.
Of niet meer weten hoe te lopen, ze vallen over hun voorpoten, of staan stil, als ik ze aan de lijn neem en voorzichtig begin te lopen...dan weten ze het weer.
Of wakker worden en beginnen te blaffen, ze begrijpen niet waar ze zijn, pas als ik ze rustig aai, komen ze tot rust.

En zo nog heel wat dingetjes meer
Afbeelding
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

oh,dat vallen over zijn voorpoten: Dat heeft Ep ook!
Zie je nou wel, iedereen lachtte daar over vorig weekend,tijdens familiedag, en men riep : haha die Ep ziet het allemaal niet meer zo scherp! :) En ik vond het toen al niet echt grappig eigenlijk. Ep woont inmiddels al 3 jaar hier dus ik ken hem wat beter.

nee, ik maak me dus terecht wel zorgen.

Annette
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Annette »

Nou en of het bestaat! Ik zie het bij onze Jack Russell, alweer bijna 16 jaar oud en ook hij is regelmatig echt het spoor bezig... :( weet niet meer hoe hij de deur door moet, zet het gewoon op een lopen buiten(kan dus niet meer los), weet niet meer dat hij moet beginnen met eten, plast en poept IN huis terwijl hij altijd keurig zindelijk was, soms trillen als een rietje...arm mannetje!
Afbeelding Esra (Avalon Hope of Eastside Forest)24-10-2005
Afbeelding Holly (Holly Holy of Eastside Forest)10-11-2007
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

nou wat hier vooral opvalt is dat Ep erg aan vaste regels vasthoud.

Na het wandelen word hij al zenuwachtig, want... een koekje.
Na de tweede grote wandeling smiddags ook weer zenuwachtig, want.. eten!
daarna ,ook weer stress, want : pensstaafje voor de tanden.
Kan ik niet vergeten want Ep staat dan al draaiend voor de kast.Hij wil alles graag volgens plan ja.
En daarna,vaste prik, de tuin in lekker scharrelen,kattebrokjes zoeken,ook al is er niks te zoeken.
echt dwangmatig gedrag hoor.

jeeemig hij lijkt wel een autist ,echt waar!

Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Op de sites van veel dierenklinieken is hierover informatie te vinden, vaak met lijstjes erbij van de verschijnselen. Er is in Utrecht een studie geweest hierover en er bestaat speciaalvoer voor honden met hersenveroudering / dementie. Ook zijn er diverse voedingssuplementen op de markt, bijv. cholodin. Het bestaat dus echt wel :)

Hanneke
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Dat lijkt er dan wel op wil, en, je pakt het goed aan, rust reinheid en regelmaat zijn hierbij toch de belangrijkste hulpmiddelen, tenminste da's mijn ervaring.
Uiteindelijk gaat het erom dat het leven voor dit aoort honden comfortabel koet zijn, dus dat ze zich zoveel mogelijk op hun gemak moeten voelen, en daar kun je ze heel goed mee helpen, zo te lezen doe je dat ook al, dus zik zou zeggen...vooral zo doorgaan :klasse: en een dikke knuf voor ep :)
Afbeelding
Lunatic
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Lunatic »

Wil enCo schreef:nou wat hier vooral opvalt is dat Ep erg aan vaste regels vasthoud.

Na het wandelen word hij al zenuwachtig, want... een koekje.
Na de tweede grote wandeling smiddags ook weer zenuwachtig, want.. eten!
daarna ,ook weer stress, want : pensstaafje voor de tanden.
Kan ik niet vergeten want Ep staat dan al draaiend voor de kast.Hij wil alles graag volgens plan ja.
En daarna,vaste prik, de tuin in lekker scharrelen,kattebrokjes zoeken,ook al is er niks te zoeken.
echt dwangmatig gedrag hoor.

jeeemig hij lijkt wel een autist ,echt waar!
Als hij al die bekende dingen nog weet, lijkt hij me toch niet dement.

Mijn ene westie was ook blind en doof en ik herken wel een hoop van wat je schrijft, op het laatst wilde ze ook helemaal niet meer los lopen, aan de riem voelde ze zich veel veiliger.
Groetjes Lin en een :bruinpootje: van Max en een :zwartpootje: van Luna, Doran en Zinzi
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

Max van Els is ook dement,mischien heeft zij nog tips voor je?
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Ja zeker weten dat dat bestaat!! Max is dement. We geven momenteel aktivait met doils senior en gebruiken homeopatische druppels om zoveel mogelijk zn dag en nachtritme in stand te houden. Hij heeft de afgelopen 5 maanden vooral s nachts geleefd, wat heel vervelend was voor onze nachtrust. Onze wallen hingen tot over onze knieen.

Nu we wat langer Aktivait geven merken we dat het tegen deuren oplopen minder word, maar de verlatingsangst blijft en het s nachts ronddolen houden we ook niet helemaal uit zn systeem.

Zodra wij van de vaste regels afwijken gaat het geheid mis. En dan mis in de vorm van (gal) spugen, zenuwachtig gedrag als dolen. Hij moet op tijd eten, na de wandeling een koekje, slapen in zn mand met ons in zicht. Niet meer langer dan 2 uur alleen zijn of anders naar zn vaste oppas. Loslopen gaat soms goed, vaak ook minder met als gevolg dat ie veel aan de lijn is momenteel. Dan slaat de paniek toe, rent ie opeens weg of de verkeerde kant op, gaat liggen of vervalt ie weer in oud (fout) gedrag.

De afgelopen periode heeft hij heel erg aan de baas gehangen, maar die moet volgende week weer naar zee en ik hou nu al mn hart vast voor de reactie die hier geheid op gaat volgen.
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

He Els, jee dat is wel veel erger dan bij ons hoor. Maar dat zenuwachtige rondlopen herken ik ook. Snachts slaapt hij prima en heel diep.Smorgens kijk ik voorzichtig of hij er nog wel is :) ja hij is wel 14 he.

Hij is nu logeren bij mn broer,als dat niet goed gaat blijft hij voortaan in de weekenden ook hier hebben we afgesproken.

Lien
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lien »

Geen ervaring hier, maar heel veel sterkte Wil!
groetjes, Lien

Being happy does not mean everything is perfect, it only means you've decided to see beyond the imperfections
marron
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door marron »

Sterkte Wil, onze JR Flup had het ook en ik herken heel veel van hem in jouw verhaal van Ep.
:bruinpootje: Marron R.I.P
:bruinpootje: Ayay (AYAY Cuidado v't Chielewout ) (F)
:bruinpootje: La Paz (Cuidado Roses Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Suez ( Roses Suez por M Of Faskally's Fauve) (F)
:bruinpootje: Topaz ( Call me Revelry Of Faskally's Fauve ) (F)
:bruinpootje: Brazz ( Play Mor Viva la Vida ) (F)
:bruinpootje: Riv ( Play Mor U gotta B Quick) (M)
Plaats reactie