Doodziek van snoep.

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
Caya
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Doodziek van snoep.

Ongelezen bericht door Caya »

Bron: Telegraaf van 24-11-2012

Natuurlijk vinden honden en katten marsepein lekker. Of een stukje chocoladeletter of plakje cake met rozijntjes. Wat kan dat voor kwaad? denken veel baasjes als ze niet alleen zichzelf, maar ook Max en Tijgertje extra verwennen. „Veel!” waarschuwt Margriet Bos. „Wat goed is voor ons, is lang niet altijd goed voor dieren.”
„Honden en katten zijn niet ingesteld op al die zoetigheid”, legt de dierenarts uit. „Naast het feit dat suiker slecht is voor hun gewicht en niet te vergeten voor hun gebit, kan het ook tot maag- en darmproblemen leiden. Je doet het dier er echt geen plezier mee.”
Chocolade geeft de ernstigste problemen. Dertig gram per kilogram lichaamsgewicht is al voldoende om een vergiftiging te veroorzaken. „In cacao zit theobromine dat hartkloppingen, diarree, epilepsie, hartproblemen en bloedingen veroorzaakt. Aan één chocoladereep kan een kleine hond overlijden.”
Ook avocado’s zijn funest: dieren kunnen er niet alleen diarree van krijgen, maar ook ademnood en vochtophoping rond het hart, wat sterfte kan veroorzaken. „Van druiven en rozijntjes kunnen honden acute niervergiftiging oplopen, die fataal kan zijn. En die heerlijke macademia-noten? Ze kunnen binnen twaalf uur leiden tot stijfheid, spiertrillingen, buikpijn en koorts. Deze symptomen verdwijnen meestal binnen twee dagen. Maar niemand zit natuurlijk met de feestdagen op een zieke hond of kat te wachten. Om dat te voorkomen, kun je ze ook beter geen botjes geven. Die van bijvoorbeeld kip en kalkoen kunnen lelijk scherp afbreken, met alle gevolgen van dien.”
Wil je je trouwe huisgenootje toch verwennen, geef hem dan een speciale dierensnack. „Er zijn letters van hondenkoekjes verkrijgbaar of kerstsokken met lekkers dat verantwoord is. Geef ze in deze weken sowieso niet te veel. Een speeltje is natuurlijk ook altijd een leuk cadeautje. Maar je doet ze nog het allergrootste plezier met een fikse wandeling of een extra potje stoeien.”
Om samen een fijne kerst te hebben, raadt Margriet Bos ook aan de boom met een draadje aan bijvoorbeeld de muur te bevestigen. „Die kan dan niet omvallen als de kat er onverhoopt in klimt. Verleid je huisdieren niet door er snoep in te hangen.” Ze schiet in de lach. „Ik zet zelf geen boom meer neer; mijn kat Speedy ging er altijd als piek in zitten!”
Wat er ook speelt in de wereld, laat het vooral de honden zijn!
Afbeelding
:zwartpootje: Dewi ♀ 21-04-03/08-08-17
:bruinpootje: Norah ♀ (The Prettiest vh Oosterhuis) 01-11-05
:bruinpootje: Fleur ♀ (Just Imagine vh Oosterhuis) 09-01-08
:zwartpootje: Cleo ♀ ( Lab' Major Headway) 08-03-11
:zwartpootje: Rose ♀ (Lab' Major Limited Edition) 20-04-12
:bruinpootje: Jenthe ♀ (Lab' Major Flower Power) 10-05-14
:bruinpootje: Xanne ♀ 24-10-02/22-08-13
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

hier 2 honden die advocado en kippen en kalkoenbot(rauw) krijgen,still alive and kicking :D

voor de rest klopt het stukje wel hoor!! zeker chocola en maccedamia`s zijn erg gevaarlijk.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

roef schreef:hier 2 honden die advocado en kippen en kalkoenbot(rauw) krijgen,still alive and kicking :D

voor de rest klopt het stukje wel hoor!! zeker chocola en maccedamia`s zijn erg gevaarlijk.
Precies mijn tekst :D .
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Noah/Bruce
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Noah/Bruce »

Snap echt niet dat er mensen zijn die hun honden chocola of marsepein geven :confused:
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
Huub
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Huub »

Huub krijgt zelfs geen koekje omdat hij daar flink van aan de diaree gaat.
Zijn darmen zijn zo gevoelig.
Hij heeft zijn eigen vlees en gedroogde snackjes en meer mag hij gewoon niet.
Baloe zijn buik kon een hoop hebben dus als de kinderen hun brood met kaas niet op hadden kreeg hij het was op het laatst nog bijna het enige wat hij wilde.
Bij Huub doe ik dat dus niet.
Liefs Francis
Baloe en Sappa altijd in mijn hart
Lucky
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lucky »

Devil krijgt helemaal niks van wat wij ook eten. (vroeger toen ik nog thuis woonde gaven mijn zus, broertje en ik de hond altijd vlees/groente die wij niet lekker vonden. Dit mocht eigenlijk niet, maar het "viel" altijd langs de tafel. Met als gevolg een giga kwijlende hond als we aan tafel zaten.) Aangezien ik nu snap waarom mijn ouders dat niet wilden, gaat Devil als we gaan eten altijd in zijn bench. Deurtje gaat allang niet meer dicht en hij loopt er uit zichzelf al in. De kinderen hebben we duidelijk gemaakt waarom hij geen snoep etc mag en aangezien ze geen zieke/dode hond willen, geven ze hem dus ook niks. Als beloning geef ik Devil altijd een Frolic brokje (zo krijgt hij andere brokken) Daar doet hij alles voor. :D Volgens de man van de dierenwinkel zijn die hondenkoekjes/snoepjes/staafjes hetzelfde als snoep/koek voor de mens. Maw eentje kan geen kwaad, maar teveel is erg slecht. Ik weet neit of dat echt zo is, maar het klinkt wel erg logisch.
Groetjes Marion
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Pixie »

Wat zijn macademia's? Is dat hetzelfde als amandelen (omdat jullie het over marsepein hebben)?

Ik ben een onwetende Belg.. :oops:
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

Pixie schreef:Wat zijn macademia's? Is dat hetzelfde als amandelen (omdat jullie het over marsepein hebben)?

macadamia noten zijn grote ronde witte noten uit australie en vrij duur.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6OZxIcGyMw" onclick="window.open(this.href);return false;

ze zijn erg gevaarlijk voor honden omdat het de ademhaling en hartslag bij honden kan vertragen en zelfs stilleggen.

ik weet van een hond die een paar dagen aan de beademing heeft gelegen en ook nierdialise kreeg door het eten van een paar macedamianoten.
deze hond trof het dat de hond bij de familie zat die zagen dat de hond benauwd werd en binnen 5 minuten bij de da terecht konden.
deze da vroeg gelijk wat hij gegeten had en op zijn vleeshap na waren dat dus ook een aantal macedamianoten.
als de da dit niet gevraagt had was de hond er hoogst waarschijnlijk niet meer geweest.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
Johan84

Ongelezen bericht door Johan84 »

Lara heeft ooit eens een pak cacao poeder gegeten toen ik naar stage was en mijn huisgenootje aan het werk, toen ze thuis kwam trof ze het verscheurde pak en hebben we elkaar ontmoet bij de dierenarts.

Spuitje om haar te laten spugen, cacao poeder was nog niet verteerd en duidelijk zichtbaar in de maag inhoud (niet heel smakelijk)

Nu staat ze bij de DA bekend als het cacao hondje

Achteraf kunnen we er om lachen, op het moment dat het gebeurd was, was het even stress
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Pixie »

roef schreef:
Pixie schreef:Wat zijn macademia's? Is dat hetzelfde als amandelen (omdat jullie het over marsepein hebben)?

macadamia noten zijn grote ronde witte noten uit australie en vrij duur.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6OZxIcGyMw" onclick="window.open(this.href);return false;

ze zijn erg gevaarlijk voor honden omdat het de ademhaling en hartslag bij honden kan vertragen en zelfs stilleggen.
Dankje, weer iets bijgeleerd. Ik heb die noten nog nooit gezien in België...
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Ik snap echt niet dat mensen dit aan hun huisdieren geven.. :confused:
Bob krijgt gewoon zijn eigen eten en wat hondensnacks. heel af en toe krijgt hij eens restjes van ons avondeten, als er groente over is krijgt hij dat in zijn bak.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Lars en Daniëlle
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Lars en Daniëlle »

roef schreef:hier 2 honden die advocado en kippen en kalkoenbot(rauw) krijgen,still alive and kicking :D

hier ook hoor, ik denk dat ze de avocado pit bedoelen? (geen idee waarom je die zou geven maar goed)
Plaats reactie