Hond negeren

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Anne2211
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hond negeren

Ongelezen bericht door Anne2211 »

Onze hond is een lieverd, ook met wandelingen. Maarrr....

Als wij aan het wandelen zijn met Bowie en Jazz zijn honden heel interessant. Normaal gesproken draaien wij dan ook om en lopen een andere kant op. Als we dat doen is de andere hond dus achter ons. En dan volgt ons probleem. Bowie draait zich vervolgens om en blijft naar de hond kijken, zich zo positionerend dat hij recht staat zodat doorlopen het resultaat geeft dat we hem omhoog zouden moeten trekken. (ik hoop dat ik het duidelijk genoeg omschrijf :oops: ).

Hoe krijg ik het voor elkaar dat ik in deze situatie Bowie niet de hele tijd hoef mee te trekken?

Onze ander hond heeft het wel door en loopt na het omdraaien weer gewoon mee, maar wordt daarin gehinderd omdat Bowie niet mee loopt.
Groetjes Annemarie

Afbeelding
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Dat probleem hebben wij met Sam precies zo, er langs/heen lopen gaat super maar owee als er een hond achter hem loopt, dus ik lees even mee :)
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Je eerste vraag moet zijn: wat wil ik mijn hond leren?
De tweede vraag is dan: hoe kan ik mijn hond dit uitleggen?

Het gaat er dus niet om wat hij niet moet doen, maar juist om wat hij wel moet doen. Daarnaast is timing erg belangrijk, want een hond kan geen associatie leggen als de timing niet juist is. Voor het trainen van dit gedrag zou ik daarom de honden tijdelijk apart uitlaten, zodat je Bowie het juiste gedrag kan leren, zonder dat Jazz een verkeerde correctie of beloning krijgt.

De antwoord op de eerste vraag lijkt me: Ik wil dat Bowie naast mij mee loopt.

Dat betekent dat je enerzijds Bowie enorm gaat belonen voor juist gedrag (naast jou meelopen) en anderzijds gaat corrigeren voor ongewenst gedrag (focus op iets anders dan op jou). Er is altijd een moment waarop je hond begint met letten op iets anders dan op jou. Meestal merken wij dat pas op als het echt vervelend wordt (achterstevoren meelopende hond in jouw geval :wink: ) maar het gedrag begint vaak veel eerder, alleen omdat het nog niet uitermate irritant is doen we er niet zoveel mee.

Als we het nu hebben over timing en daarnaast over het antwoord op jouw vraag: ik wil dat hij met mij meeloopt.

Zodra Bowie gaat letten op zijn omgeving loopt hij niet meer met jou mee, maar loopt toevallig naast (omdat er een lijn aan zit bijvoorbeeld). Zijn focus ligt echter al ergens anders. Als je hem dan corrigeert, zal een simpele "foei" voldoende kunnen zijn, want als je reageert op intentie, is een hond bereikbaar voor rustige en zachte correctie. Hoe later je in het proces van handelen ingrijpt, hoe moeilijker het wordt om je hond nog te bereiken.

Dus: enerzijds belonen voor goed gedrag (of er dan een hond loopt of niet, het gaat om het naast meelopen!) en anderzijds corrigeren op de intentie van het ongewenste gedrag (focus op iets anders dan op de gezamenlijke wandeling).
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Guusje2010

Ongelezen bericht door Guusje2010 »

Hoi Anne,

Ik vind de uitleg van Lupos heel goed. Guus had hier ook een houtje van, vreselijk, wat liep dat onhandig. Inderdaad al heel vroeg gaan corrigeren. Waar een hond naar kijkt, daar is hij mee bezig. Zodra zijn snuit dus naar die andere hond wijst gelijk 'nee' zeggen. Of eigenlijk zodra zn eerste oorflapper die andere hond al opmerkt :) Ik liep soms wel eens om de paar seconden 'nee' te zeggen :? Maar het heeft wel geholpen.

Ik ken jouw hond niet, maar mijn hond is best wel volhardend. Als hij niet luisterde gebruikte ik dan ook een fysieke correctie, maar het ligt bij iedere hond anders wat er nodig is.
Niet dat ik mn hond sla of schop, maar ik kneep hem in zn oor of lies. Vaak het vastpakken ervan was al genoeg. Ik ben er zeker niet voor om je hond echt pijn te doen hoor! :)
Anne2211
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Anne2211 »

Bedankt voor de heldere uitleg Lupos. Inderdaad begon het corrigeren al te laat bij ons. Wij gaan hard aan de slag met Bowie, want over 4 weken gaan we onze pup ophalen. En aangezien Bowie de meest stabiele hond van de 2 is, is de kans groot dat onze nieuwe pup dit gedrag gaat overnemen en dat is niet de bedoeling :wink: .

Guusje2010 fijn dat ik weet dat het zal gaan lukken :klasse:
Groetjes Annemarie

Afbeelding
Plaats reactie