Te enthousiast naar andere honden

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Te enthousiast naar andere honden

Ongelezen bericht door Franca »

Onze pup is nu bijna 7 maanden oud en helemaal gek op andere honden. Tijdens de wandelingen als hij aangelijnd is, gaat hij altijd liggen of stokstijf stilstaan als er een andere hond in het zicht is en dat gaat goed tot de hond echt voorbij loopt. Onze hond springt dan op en probeert bij de hond te komen. Ik neem hem dan mee en loop door, maar de andere hond gromt dan vaak of laat zijn tanden zien omdat hij geschrokken is van die onstuimige pup.

Ook in losloopgebieden gaat hij als een malle op andere honden af en dat levert vaak dezelfde reactie op. Hij lijkt zich er alleen niks van aan te trekken en past zijn gedrag niet aan. Tot nu toe is het bij waarschuwingen gebleven, maar ik ben bang dat hij eens de verkeerde treft die hem te pakken neemt.

Hebben jullie ervaringen/tips hoe hiermee om te gaan of hem te trainen? We gaan volgende maand verder met de gehoorzaamheidscursus deel 2 dus daar ga ik het zeker ook aankaarten, maar misschien hebben jullie in de tussentijd alvast handige tips. Bedankt alvast!
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Je hond is a-sociaal naar andere honden toe.
Goh dat klinkt hard he.

Maar in feite is het zo, hij verstoort het gedrag en omgeving van de andere hond.

Ten eerste je geeft je hond er alle kans toe om dit gedrag te vertonen. (liggen of stokstijf stil staan).
Jij bent de baas, dus jij bepaalt wanneer de hond gaat liggen of stil moet blijven staan.

Advies: door lopen, en geen gepruttel accepteren.

Tip 2: altijd zo gaan staan dat je hond geen succes kan hebben om naar de andere hond toe te springen. En ja je mag hem corrigeren als hij het toch doet, niet dat zachte gedoe van: foei hondje dat mag niet, nee je zet hem op zijn plaats en goed ook.
Hij vertoont gedrag wat jij niet wilt, en jij bent de baas , en bepaalt dus alles voor hem.
Franca
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Franca »

Bedankt Raymond, hier kan ik zeker wat mee. Ik ging er van uit dat rustig gedrag (zitten, stil blijven staan) een goed begin was, maar zoals jij het stelt had ik het nog niet bekeken. Straks meteen mee aan de slag!
Plaats reactie