TPLO operatie
-
sihnon
- Snuffelneus

TPLO operatie
Hey,
Ons Darco mankt al een tijdje en volgens de dierenarts was het een verrekte spier maar na 5 maanden bleef hij nog manken en heeft de dierenarts ons doorverwezen naar een chirurg.
Die heeft vastgesteld dat Darco artrose heeft aan de knie en dat zijn kniebanden versleten zijn ,hij stelde een TPLO operatie voor.
Ik wil gewoon eens weten of er mensen zijn hier die ervaring hebben met deze TPLO methode en hoe de nazorg verging achteraf, zal hij de eerste weken veel last hebben en moeilijk kunnen bewegen ?
Moeten wij op iets letten ?, alle tips zijn welkom
Mvg
Ons Darco mankt al een tijdje en volgens de dierenarts was het een verrekte spier maar na 5 maanden bleef hij nog manken en heeft de dierenarts ons doorverwezen naar een chirurg.
Die heeft vastgesteld dat Darco artrose heeft aan de knie en dat zijn kniebanden versleten zijn ,hij stelde een TPLO operatie voor.
Ik wil gewoon eens weten of er mensen zijn hier die ervaring hebben met deze TPLO methode en hoe de nazorg verging achteraf, zal hij de eerste weken veel last hebben en moeilijk kunnen bewegen ?
Moeten wij op iets letten ?, alle tips zijn welkom
Mvg
-
rimanime
- Speurneus

Geen ervaring met de TPLO methode, maar wel met kruisbandoperatie(s). Over het revalideren hoor je verschillende verhalen. De revalidatie van Lola haar linkerknie (de 1ste) ging moeizaam. Na een hersteloperatie voorspoedig. De 3e operatie (rechter knie) ging voorspoedig. Helaas voor haar vertoonde haar rechterknie/band afstotingsverschijnselen in 2008 en de band moest er uit. Dit werd haar 4e operatie. Echter was zij na 2 weken alweer helemaal op en top. Nu is zij alweer 9,5 jaar en loopt als een kievit. Vanochtend nog een wandeling van 1,5 uur. Moet ik wel vermelden dat zij nog geen spoortje van artrose heeft. Bij jouw hond is dit al aan de orde zo begrijp ik.
De 1ste weken zal het lopen moeilijk gaan. Wij ondersteunde Lola door een zachte sjaal onder haar buik door te halen tijdens het wandelen, zodat haar gewicht niet op de pijnlijke knie terecht kwam. Pijnstilling is een must. Zeker de 1ste weken. Daarna ligt het aan je hond hoe snel e.e.a. gaat. Zijn beide kniebanden versleten ? Meestal als de één slecht/kapot is, is de ander dat ook en zal een 2e operatie nodig zijn. Heeft de orthopeed daar iets over vermeld ?
In ieder geval sterkte gewenst.
De 1ste weken zal het lopen moeilijk gaan. Wij ondersteunde Lola door een zachte sjaal onder haar buik door te halen tijdens het wandelen, zodat haar gewicht niet op de pijnlijke knie terecht kwam. Pijnstilling is een must. Zeker de 1ste weken. Daarna ligt het aan je hond hoe snel e.e.a. gaat. Zijn beide kniebanden versleten ? Meestal als de één slecht/kapot is, is de ander dat ook en zal een 2e operatie nodig zijn. Heeft de orthopeed daar iets over vermeld ?

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Geen ervaring, maar hier kan je wel wat info lezen en een video bekijken: http://www.voct.eu/voorste-kruisband-scheur" onclick="window.open(this.href);return false;
-
sihnon
- Snuffelneus

Ja, er werd al atrose vastgesteld bij hem in zijn linkerknie ,de andere knie heeft de chirurg nog niet onderzocht. maar hij heeft het wel gezegd dat het een mogelijkheid is.rimanime schreef:Geen ervaring met de TPLO methode, maar wel met kruisbandoperatie(s). Over het revalideren hoor je verschillende verhalen. De revalidatie van Lola haar linkerknie (de 1ste) ging moeizaam. Na een hersteloperatie voorspoedig. De 3e operatie (rechter knie) ging voorspoedig. Helaas voor haar vertoonde haar rechterknie/band afstotingsverschijnselen in 2008 en de band moest er uit. Dit werd haar 4e operatie. Echter was zij na 2 weken alweer helemaal op en top. Nu is zij alweer 9,5 jaar en loopt als een kievit. Vanochtend nog een wandeling van 1,5 uur. Moet ik wel vermelden dat zij nog geen spoortje van artrose heeft. Bij jouw hond is dit al aan de orde zo begrijp ik.
Wat bedoel je met moeilijk lopen ?, hij heeft al efkes op 3 poten gelopen, of is dit te zwaar voor hem om constant te doen? en moet ik hem ondersteunen elke keer dat hij naar buiten gaat om zijn behoefte te doen?. .
Bedankt voor de info
-
Carla
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Bo heeft een TTO operatie gehad. Is ongeveer net zoiets als de tplo.. vond het erg zwaar.. Bij ons moest ze, omdat ze het behandelen als een breuk, 6 weken in de bench. De eerste 2 weken alleen eruit om te plassen en poepen. Daarna nog erg voorzichtig doen totdat uit de controle foto bleek dat het bot weer aangegroeid was. Onze orhopeed zei ook dat bij dit soort operaties de begeleiding door de baas bijna nog belangrijker is dan de operatie zelf. Nu zijn we denk een maand of 8 verder en zijn we nog steeds voorzichtig met haar.. maar in principe is ze goed hersteld. Alhoewel ze nu wel een ander loopje heeft. Dus al met al krijg je met dit soort operaties een hele zware revalidatietijd.. denk toch een andere dan met een reguliere kniebandvervanging. Sterkte ieder geval..
Gr. Carla
Gr. Carla
Jarco: 12-5-2007 (in huis sinds 21-1-17)
Bo: 5-3-2004 (overleden 6-2-17)
Harley: 5-3-2004 (overleden 13-12-13)
Bo: 5-3-2004 (overleden 6-2-17)
Harley: 5-3-2004 (overleden 13-12-13)
-
rimanime
- Speurneus

sihnon schreef:Ja, er werd al atrose vastgesteld bij hem in zijn linkerknie ,de andere knie heeft de chirurg nog niet onderzocht. maar hij heeft het wel gezegd dat het een mogelijkheid is.rimanime schreef:Geen ervaring met de TPLO methode, maar wel met kruisbandoperatie(s). Over het revalideren hoor je verschillende verhalen. De revalidatie van Lola haar linkerknie (de 1ste) ging moeizaam. Na een hersteloperatie voorspoedig. De 3e operatie (rechter knie) ging voorspoedig. Helaas voor haar vertoonde haar rechterknie/band afstotingsverschijnselen in 2008 en de band moest er uit. Dit werd haar 4e operatie. Echter was zij na 2 weken alweer helemaal op en top. Nu is zij alweer 9,5 jaar en loopt als een kievit. Vanochtend nog een wandeling van 1,5 uur. Moet ik wel vermelden dat zij nog geen spoortje van artrose heeft. Bij jouw hond is dit al aan de orde zo begrijp ik.
Wat bedoel je met moeilijk lopen ?,
Met moeilijk lopen bedoel ik de 1ste paar weken, maar zeker de 1ste week na de operatie. De 1ste week hebben wij Lola dan ook een sjaal onder gebonden. Deze ondersteuning gebruikte wij als ze moest plassen en dus door de knieën. Wij hadden het idee dat zij dat prettig vond (de orthopeed had dat ook aangegeven). Dus vrij los onder haar buik tijdens het wandelen en aangetrokken/ondersteundend tijdens het plassen/ontlasten. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
hij heeft al efkes op 3 poten gelopen, of is dit te zwaar voor hem om constant te doen? en moet ik hem ondersteunen elke keer dat hij naar buiten gaat om zijn behoefte te doen?. .
Bedankt voor de info

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......
Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-
Sascha
- Hele grote hondenneus

- Contacteer:
Ook wij zitten nu in dit traject
Onze Tara is vandaag geopereerd aan een kapotte kruisband en de meniscus van haar linkerpootje.
Bij de ringtraining werd opgemerkt dat Tara haar achterpootje naar binnen draaide tijdens het lopen, eerst even aan gezien maar ze bleef het doen daarom zijn we dinsdag naar de orthopeed geweest met het resultaat dat de meniscus dus kapot is en nu bij de operatie ook nog bleek dat de kruisband gescheurd was. Hij vond het nu te zwaar voor haar om ook de kruisband te vervangen daarom eerst hersteld in de hoop dat er kraakbeenweefsel om groeit zodat er meer stabiliteit komt in haar pootje de komende weken/maanden zodat ze geen verdere operaties meer nodig zijn.
Onze Tara is vandaag geopereerd aan een kapotte kruisband en de meniscus van haar linkerpootje.
Bij de ringtraining werd opgemerkt dat Tara haar achterpootje naar binnen draaide tijdens het lopen, eerst even aan gezien maar ze bleef het doen daarom zijn we dinsdag naar de orthopeed geweest met het resultaat dat de meniscus dus kapot is en nu bij de operatie ook nog bleek dat de kruisband gescheurd was. Hij vond het nu te zwaar voor haar om ook de kruisband te vervangen daarom eerst hersteld in de hoop dat er kraakbeenweefsel om groeit zodat er meer stabiliteit komt in haar pootje de komende weken/maanden zodat ze geen verdere operaties meer nodig zijn.