Elkaar niet kunnen luchten

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Elkaar niet kunnen luchten

Ongelezen bericht door Pixie »

Ik vind mijn hond een echte schat. Het enige wat ik aan haar zou willen veranderen, is dat ze iets toleranter is tegenover andere honden. Gelukkig trek ik mij op aan het feit, dat ze - mits goede introductie - perfect om kan gaan met andere honden. Ze heeft verschillende hondenvriendjes, van cocker over border collie tot Ierse wolfhond, waarmee ze graag speelt en die ze ook in de tuin of in huis tolereert. Ze mogen zelfs in haar mand en met haar speeltjes spelen. We moeten er alleen te allen tijde voor zorgen dat er geen eten in de buurt is, maar dat is maar een kleine moeite ;-).

Behalve dan... de hond van mijn beste vriendin. Roxy en haar jongste hond, dat lukt gewoonweg niet. Eerst had ze een cockerreu, nu 3 jaar, daarmee klikt het geweldig. Ze zijn ook nu nog beste maatjes. Toen adopteerde ze een tweede hond, in september 2011, een kruising jachthond, teefje: Leyka. Het is van bij het begin een moeilijke hond geweest (verlatingsangst, extreme jachtdrift, hyperhyperhyper en moeilijk moe te krijgen), maar ze heeft daar superhard mee gewerkt en die hond heeft geweldig veel vooruitgang geboekt.

Omdat wij altijd samen oudjaar vieren (we willen allebei onze dieren niet graag alleen laten met het vuurwerk), was onze eerste bekommernis toen ze haar hond adopteerde, om ervoor te zorgen dat alledrie de honden samen in huis konden. We beslisten dat de honden op neutraal terrein moesten kennismaken. Daar is het vrees ik al fout gegaan. Mijn vriendin kon haar hond alleen loslaten, met een balletje in de buurt. Omdat Leyka anders ging lopen. Gevolg was, dat het balletje gegooid werd, dat Leyka erachter rende en Roxy achter Leyka. Heel grappig allemaal: Leyka houdt ervan om achter balletjes te lopen, Roxy houdt van tikkertje te spelen. Dat werd een ritueel: we gingen wekelijks samen balletjes gooien, tot de honden stikkapot waren. Maar zo leerden de honden natuurlijk niet om samen braaf te zijn...

Het is erop uitgedraaid dat Roxy een soort van fixatie ontwikkeld heeft op Leyka... Van het moment dat Leyka's leiband losklikt, wil ze achter Leyka rennen. Leyka heeft op haar beurt een dégoût ontwikkeld van Roxy, want ze is er niet mee gediend dat er een hyper labrador achter haar aan wil lopen. Met alle andere honden komt Leyka overigens wel goed overeen.

Ondertussen kan Leyka wel loslopen, maar Roxy ziet haar nog steeds als surrogaat-konijn. Natuurlijk zijn we gestopt met ballen gooien, maar het kwaad was al geschied. Dus zijn we gaan oefenen met afzonderlijk loslopen. Dus: samen gaan wandelen en de honden apart los laten. Dat was heel moeilijk voor Roxy in het begin, maar begon later wonderwel te lukken. De honden konden apart loslopen.

Dan zijn we begonnen met trainen op samen loslopen. Door de honden beide los te laten in een omheinde omgeving, en met hen afzonderlijk traningsoefeningen te doen. Toen is het opnieuw misgegaan. Jammer genoeg is er een brokje op de grond blijven liggen, en heeft Roxy dat geclaimd zonder dat Leyka nog maar doorhad dat er een brokje lag... Dat kwam tot een gevecht (Roxy is nogal dominerend en is gewend dat andere dieren weglopen als ze eenmaal blaft), en sindsdien is Leyka doosdbang van Roxy...

Ook dat hebben we proberen eruit te trainen, door veel samen te gaan wandelen maar hen uiteraard niet meer samen los te laten. De eerste keren zagen we telkens verbetering.

Tot het opnieuw mis ging (ik schaam mij al een beetje, het lijkt hier alsof we heel onverantwoord bezig zijn, maar we doen echt ons uiterste best want we zouden zo graag bij elkaar over de vloer kunnen komen). Het is in mijn ogen gewoon een jammerlijke samenloop van omstandigheden + twee karakters die heel moeilijk te verenigen zijn. Roxy was los, Leyka was vast, en ze waren beide vredig aan een interessant plekje aan het snuffelen. Jammer genoeg was dat plekje vlakbij een elektriciteitsdraad van een paardenweide, en kwam Leyka's staart daartegen. Leyka heeft besloten dat Roxy die klap heeft uitgedeeld en heeft nu nog meer schrik van haar. Als Roxy in de buurt is, plakt ze aan het been van mijn vriendin. Leyka loslaten is nu zelfs geen optie meer, want ze waagt zich niet uit de buurt van haar baas. Dat gaat nu zo ongeveer 2 maanden zo. Als Roxy toch in de buurt komt, begint Leyka te grommen en zou ze de aanval durven inzetten.

We gaan het niet opgelost krijgen tegen oudjaar, dat besef ik maar al te goed. Misschien krijgen we het wel nooit opgelost. Er zijn heel wat dingen misgegaan in onze pogingen tot verzoening, maar eigenlijk denk ik dat het gewoon die balsessies in het begin zijn die ons de das hebben omgedaan. Nu, de tijd kan je niet terugkeren, dus we zullen ermee moeten leren leven. Deze twee dames zullen nooit samen door een deur kunnen.

Voor oudjaar gaan we elk apart een lange wandeling maken (als we samen gaan wandelen, kan Leyka haar oeverloze energie niet kwijt) en voor 's avonds staat er een bench klaar. Ideaal is het niet, maar één keer per jaar willen wij echt wel eens graag bij elkaar op bezoek komen. Dat twee honden elkaar niet kunnen luchten, zal wel vaker gebeuren, maar als het die van je beste vriendin is, is het extra pijnlijk.

Eigenlijk wou ik gewoon even mijn hart luchten, omdat oudjaar eraan komt en we nog verder van huis zijn dan een jaar geleden...
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Oei oei oei, dat is inderdaad flink mis gegaan! Ik vind je observatie vermogen trouwens bewonderenswaardig, er zijn namelijk maar weinig mensen die naar hun eigen handelen kijken en daar de fout zoeken; meestal ligt het aan de hond of aan een ander maar nooit aan jezelf :wink:
En dan ook nog eens dikke pech met stroomdraad, en bezitsproblemen.
Mocht je ze alsnog willen samenvoegen zou ik toch een gedegen trainer zoeken (Geert de Bolster is misschien wel wat voor jullie? ) en die laten begeleiden in een nieuw traject. Hoewel je de tijd niet kunt terugdraaien, kun je wel een nieuwe start maken, waarop ze elkaar allicht zullen gaan gedogen. En een bench is echt niet erg hoor voor een keertje :wink:
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ja, ik probeer toch altijd vanuit het oogpunt van de hond te kijken en de hond niet te vermenselijken. Vaak zijn er heel eenvoudige verklaringen voor hondengedrag dat je vanuit menselijk standpunt niet meteen kan thuisbrengen.

Ivm begeleiding zoeken: wij doen ons best! Leyka is enkele maanden in therapie geweest bij een pupil van Geert de Bolster. Dat is heel goed uitgedraaid, want zo is ze volledig van haar verlatingsangst en nog enkele eigenaardigheden afgeraakt.

Op dit moment volgen zowel mijn vriendin als ik les (gehoorzaamheid) bij een gedragstherapeut van Quiebus. Deze GT geeft ook zelf les aan toekomstige GT's. We bespreken regelmatig onze vooruitgang met hem (ook al hebben we niet op hetzelfde moment les), en op zijn advies hebben we dus al vele stappen ondernomen (zoals in mijn vorige post beschreven). Maar telkens als het een keertje mis gaat tussen onze dames, lijkt het alsof we niet één maar honderd stapjes teruggaan... En het dal waaruit we moeten opklimmen lijkt steeds dieper te worden.

Om het nog eens op een andere manier te proberen, hebben mijn vriendin en ik onlangs samen de cursus 'Control Unleashed' (CU) gevolgd bij TeamUp. Daar hebben beide honden vooruitgang geboekt op het vlak van baasgerichtheid en omgang met prikkels. De cursus is afgelopen, maar we hebben wel veel materiaal om de komende maanden mee verder te werken. Ik geloof in CU om Roxy van enkele andere problemen af te helpen (angst voor auto's, angstagressie tov honden) en ben volop aan het trainen, maar voor dit individuele probleem zie ik niet in hoe we CU kunnen inzetten om Leyka van haar schrik af te helpen.

Een avondje in de bench is inderdaad niet zo heel erg, maar een zomerse BBQ zou bijvoorbeeld veel leuker zijn als onze hondjes gewoon samen konden loslopen in de tuin. Ze hoeven daarom nog niet samen te spelen, een gedoogbeleid zou al geweldig zijn.

Daarnaast vind ik het gewoon zo jammer dat we steeds minder goed onze hobby met elkaar kunnen delen. We zijn allebei gek van (onze) honden en spreken vaak af om samen te wandelen, naar een hondenevenement te gaan, cursussen te volgen of wedstrijdjes mee te doen. Maar op dit moment hebben we beide soms zoiets van 'we zullen wel alleen gaan wandelen, want dan kunnen de honden tenminste ongestoord loslopen, zwemmen en apporteren '. 't Zou zoveel leuker zijn om al die dingen samen te kunnen doen...

Ach ja, ik lijk wel een oude zaag, maar het doet wel eens deugd om het van mij af te schrijven :-).
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Jeutje, je doet genoeg! Wow, je energie is bewonderenswaardig, absoluut! Ik ben zelf niet zo fan van de Quibus technieken, maar Geert kan ik helemaal achter staan en vind ik persoonlijk ook een erg fijne man. Niet alleen in zijn uitleg, maar ook in de manier van handelen naar mens en dier. Vooral ook wel komisch dat hij zelf altijd enorme Duitse Herders heeft terwijl hij zelf zo klein van stuk is :lol: de verhouding is zo grappig!
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ik probeer verschillende dingen uit en probeer overal het beste uit te halen. Dat is niet voor iedereen hetzelfde, maar ik kies voor hetgene waar ik met goed bij voel en waarbij ik zie dat mijn hond vooruitgang boekt. Ik heb enorme bewondering voor de mensen van Quiebus en hun methode past bij ons. Als je ziet hoe ik daar twee jaar geleden aankwam met mijn hond, teneinde raad, buitengegooid op de reguliere hondenschool en amper zelf nog durven gaan wandelen... En dan nu, twee handen op een buik, een hond die alles voor me doet!

Maar evengoed heb ik daar al mensen zien toekomen waarbij de methode helemaal niet klikt. Die vriendin met Leyka bijvoorbeeld: voor haar cocker werkt Quiebus net zo goed als bij mij, met Leyka boekt ze er amper vooruitgang. Sinds enkele maanden mag ze wel de clicker gebruiken in de les, en lukt het ineens veel beter. Het is voor elke hond een beetje zoeken wat werkt!

Geert de Bolster heeft in mijn ogen veel progressie gemaakt de laatste jaren. Tien jaar geleden was ik er zo geen fan van, maar hij is niet te beroerd om zijn methodes aan te passen aan nieuwe inzichten. Wat me wel stoort aan hem, is zijn 'asses-a-pet-test'. Hij is heel voorzichtig met het 'vrijgeven voor adoptie' van asielhonden. Ik ben er ook zeker van dat onze Roxy, als ze in een van zijn tests terechtgekomen was, een spuitje gekregen zou hebben...
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Zo, het eindejaar is zonder incidenten gepasseerd. Oef!

Alle honden hadden overdag hun energie kunnen kwijtraken op een afzonderlijke wandeling. 's Avonds hebben we eerst nog een wandeling samen gemaakt, die vrij goed ging.

Thuisgekomen, is Leyka eerst binnengegaan, meteen de bench in. Daarna kwam Roxy binnen: ze negeerde de bench met Leyka. Tijdens het eten bleef alles heel rustig. 's Avonds wou mijn vriendin graag dat Leyka ook even erbij kon komen zitten, dus hebben we dat onder begeleiding geprobeerd. Hoewel Roxy niet echt iets tegen Leyka heeft, vindt ze haar wel nog altijd heel interessant waardoor ze steeds naar Leyka wil kijken... In het begin wendde Leyka telkens haar blik af, maar na een tijdje werd ze het beu en begon Leyka terug te staren. Al snel begon ze te grommen, dus moest ze terug de bench in. Grommen kunnen we echt niet tolereren, zeker niet in Roxy's territorium! Dat zou al te gauw tot een gevecht leiden.

Maar al bij al hebben de baasjes een aangename avond gehad, en hebben we geen incidenten gehad.

Op nieuwjaarsdag hebben we nog een wandeling gemaakt, en daar werd alweer duidelijk dat het helemaal niet goed gaat tussen de dames. Roxy en de cocker liepen los en wilden op een bepaald moment met elkaar spelen. Maar toen ze in de buurt van Leyka kwamen, begon die uiteraard te blaffen. Ik heb Roxy dan even mee verderop genomen, zodat Leyka even kon loslopen en spelen met de cocker. Blijkbaar was ze zo gefrustreerd omwille van Roxy, dat ze haar agressie afreageerde op de haar allerliefste cockervriend, door superwild en dominant met hem te spelen...

Ik zei het al: we hebben nog een lange weg te gaan!
Plaats reactie