Sterilisatie beïnvloedt de levensverwachting

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Sterilisatie beïnvloedt de levensverwachting

Ongelezen bericht door Laboriginals »

http://www.akcchf.org/news-events/libra ... te0410.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze link heb ik ook in een ander topic geplaatst, maar ik zet hem ook even hier bij Gezondheid. Er staan namelijk een aantal voor mij onbekende zaken in. O.a. dat niet-gesteriliseerde teefjes langer leven dan gesteriliseerde. Althans bij Rottweilers is dat zo. Op blz. 2 van het artikel onder het kopje: Sterilization Affects Life Span staat dit:

“We found that how long females keep their ovaries determines in part how long they live,” says lead investigator David J. Waters, D.V.M., Ph.D., DACVS, director of The Center for Exceptional Longevity Studies at the Gerald P. Murphy Cancer Foundation in West Lafayette, Ind. “Importantly, our study showed that bitches that kept their ovaries until they were at least 6 years of age were 4.6 times more likely to reach exceptional longevity than those with the shortest ovary exposure.”
The researchers also studied 237 Rottweiler females that died before 13 years of age and found that removing the ovaries before 4 years of age reduced longevity by an average of 1.4 years and reduced threefold the likelihood of reaching exceptional longevity. The results suggest that ovaries may have a protective effect on the body and that removing the sexual glands puts bitches at higher risk for developing diseases.
“Our recent observation that dogs with intact ovaries live longer is counter to four decades of standard clinical practice, which advocated early elective ovary removal,” Waters says. “We hope to identify exactly what the ovary-related processes are that influence aging and to learn the optimum length of time the ovaries should be retained to maximize health benefits. The ovary story is the first of many research results to follow in the field of aging and longevity that dog owners and their veterinarians will have to sift through.”

Weer een argument om niet te vroeg te laten steriliseren.

Hanneke
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

Heb de link op facebook gezet bedankt
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Sorry hoor maar ik vind het echt onzin, mijn 1e Rottweiler is 8 geworden was NIET gesteriliseerd, haar zus is 13 geworden die was wel gesteriliseerd (7 mnd). Mijn 2e Rottweiler is 8,5 geworden is met 6 mnd gesteriliseerd kreeg een hersentumor. Er spelen zoveel factoren mee, kijk alleen al eens naar voeding :wink: nee ik geloof er niet in, zelfs dierenartsen spreken elkaar tegen
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Het grootste percentage zal ouder worden als ze niet gesterriliseerd zijn maar hoe zou dat geweest zijn als deze honden wel gesteriliseerd waren? Zouden ze dan ook die leeftijd hebben gehaald of niet? De ene hond is de andere hond niet.

Dat het slecht is om een jonge hond te laten "helpen" dat weet ik maar bovenstaande vroeg ik me af.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Wij vrouwen hebben na de overgang ook een verhoogd risico op allerlei aandoeningen. Dat komt doordat de eierstokken dan geen oestrogeen meer produceren. Het oestrogeen beschermt je lichaam tegen allerlei aandoeningen en als dat wegvalt, loop je dus meer risico op die aandoeningen.

Waarom zou die beschermende invloed van oestrogeen bij honden anders zijn? Ik kan me heel goed voorstellen dat, als de eierstokken bij een teefje heel jong worden weggehaald, dat ze dan al vanaf jonge leeftijd een groter risico loopt op ziektes. Net als vrouwen na de overgang. En met dat grotere risico op ziektes heeft een jong gesteriliseerde teef dus ook een groter risico om aan zo´n ziekte te overlijden.

Ik vind dat eigenlijk heel logisch. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ook iedere jong gesteriliseerde teef voortijdig iets krijgt en daaraan overlijdt. Ook lang niet iedere vrouw na de overgang krijgt osteoporose of hart- en vaatziekte of diabetes. Het gaat om het verhoogde risico.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

Dank je voor je uitleg, dat wist ik niet!
Dat maakt het meteen een stuk duidelijker :)
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Je hebt helemaal gelijk wat mij betreft Hanneke met jouw laatste post, maar dit onderzoek is mij te kleinschalig om er echt een conclusie aan te verbinden, zeker gezien de grote Rottweiler populatie. Net als dat Bommel dat niet kan doen aan haar honden, het zijn er gewoon te weinig om er ook maar enige conclusie/suggestie aan te kunnen verbinden. Maar ik ben blij dat ze eindelijk het licht zien en dit gaan onderzoeken, dat is weer het positieve :)
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

onze Laika was ook vroeg gestereliseerd en is ruim 12 geworden
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Daar kan ik dan mijn ongesteriliseerde Mellow en Tinkle tegenover zetten. Mellow is 14,6 geworden en Tinkle is al 14,9 en leeft nog :wink:

Nee, flauwekul, het gaat natuurlijk nooit om individuele gevallen maar om de grote aantallen.

Hanneke
Plaats reactie