Loslopen
-
Muiske
- Grote hondenneus

Loslopen
Met de opvoeding van Bob gaat het al goed vooruit. Voor het feit dat het onze eerste hond is vind ik dat hij het niet slecht doet. In huis is hij tegenwoordig heerlijk rustig. Bij het wandelen loopt hij netjes naast (met de sneeuw nu is het een grote uitdaging voor hem). Onbekende hondjes negeren aan de lijn gaat ook steeds beter.
Er is alleen 1 probleem. Het loslopen. Wij wandelen heel erg graag en er is niets leuker dan een heerlijke wandeling maken met je hond die netjes los loopt. Afgelopen woensdag zijn we ook weer naar het bos gegaan. Meneer was nog maar net los en hij nam een sprint naar de dichtsbijzijnde andere hond om te spelen. Hij luisterd dan echt nergens meer naar. Daarna heb ik hem vastgemaakt en zijn we verder gelopen. 5 minuten later toch weer geprobeerd om hem los te laten en hij ging er direct weer vandoor.
Wij laten hem nu niet meer loslopen, maar zo leert hij het natuurlijk ook niet. Hoe kunnen we dit nu het beste trainen? Als er een andere hond in de buurt loopt heeft hij geen oog meer voor ons. Speeltjes en eten werkt ook niet.
Er is alleen 1 probleem. Het loslopen. Wij wandelen heel erg graag en er is niets leuker dan een heerlijke wandeling maken met je hond die netjes los loopt. Afgelopen woensdag zijn we ook weer naar het bos gegaan. Meneer was nog maar net los en hij nam een sprint naar de dichtsbijzijnde andere hond om te spelen. Hij luisterd dan echt nergens meer naar. Daarna heb ik hem vastgemaakt en zijn we verder gelopen. 5 minuten later toch weer geprobeerd om hem los te laten en hij ging er direct weer vandoor.
Wij laten hem nu niet meer loslopen, maar zo leert hij het natuurlijk ook niet. Hoe kunnen we dit nu het beste trainen? Als er een andere hond in de buurt loopt heeft hij geen oog meer voor ons. Speeltjes en eten werkt ook niet.
-
Bowie
- Speurneus

Kun je niet samen met iemand wandelen die een goed luisterende hond heeft, die Bob ook leuk vindt?
Vaak zijn ze dan meer geneigd ook te komen als er geroepen/gefloten wordt.
Een lekkere doorloopwandeling ervan maken, niet te veel/vaak roepen, wel ook af en toe als er geen afleiding is (ik riep dan en liep gewoon door met 't andere baasje en de goed luisterende hond) en goed belonen als 'ie komt en weer vrijgeven.
Nu denk 'ie ook, als ik bij baasje ben betekent het dat ik weer aan de lijn moet, dus als je 'm los doet peert 'ie 'm om van de vrijheid te genieten.
Misschien dat je er wat aan hebt.
Vaak zijn ze dan meer geneigd ook te komen als er geroepen/gefloten wordt.
Een lekkere doorloopwandeling ervan maken, niet te veel/vaak roepen, wel ook af en toe als er geen afleiding is (ik riep dan en liep gewoon door met 't andere baasje en de goed luisterende hond) en goed belonen als 'ie komt en weer vrijgeven.
Nu denk 'ie ook, als ik bij baasje ben betekent het dat ik weer aan de lijn moet, dus als je 'm los doet peert 'ie 'm om van de vrijheid te genieten.
Misschien dat je er wat aan hebt.
-
Lars en Daniëlle
- Hele grote hondenneus

Hoe snel roep je hem als hij aan het spelen is? Hier is los ook "vrij" en mag hij spelen als de andere hond/eigenaar dat ook goed vind. Wij lopen dan rustig door en hij volgt vanzelf als hij merkt dat we doorlopen. Als hij dan komt natuurlijk de hemel inprijzen en belonen dan weet ie. Oh als ik kom is het leuk, krijg ik wat lekkers en een kriebel. Misschien moet je hem gewoon even laten spelen en niet gelijk roepen?
Je kan van zo'n jonge hond toch niet verwachten dat hij strak naast je blijft lopen als hij los is.
Je kan van zo'n jonge hond toch niet verwachten dat hij strak naast je blijft lopen als hij los is.
-
Terra5
- Speurneus

Werk je ook met een fluitje?
Danouk heeft ook een periode gehad dat het erg lastig was. Dat lag echt volledig aan mij. Was in een periode van verhuizen en klussen en dan toch te weinig getraind en consequent geweest. Als Danouk dan de "fout" maakte, dan lijnde ik haar aan en liet ik haar de rest van de wandeling ook niet meer los. Ik liet haar dan aan de lijn wel oefeningetjes doen, zodat we wel positief bezig waren met appèl
Ik ben toen meer met fluit gaan doen en echt iets wat ze heeeel erg lekker vinden.
Een fluitje werkte hier namelijk beter dan gewoon roepen. Daarnaast aanlijnen zodra je ook maar een andere hond ziet, dus heel goed opletten en echt zorgen dat je het voor bent. In het begin liet ik haar dan aangelijnd naast me zitten totdat de andere hond gepasseerd was. Continue haar belonen met stem en kaas
Als de hond weer voorbij was, mocht ze weer los (in het begin moet je dan wel wachten totdat de hond echt ver voorbij is). Als dat een tijd goed gaat, kan je het gaan uitbreiden. Ik deed dat door haar wel aan te lijnen, maar als de hond in de buurt is dan mocht ze soms op mijn "vrij" wel spelen.
En daarnaast tussendoor heel veel oefenen met het hier komen; fluit + heel erg lekker! Dat kan je dan dus het beste oefenen als er geen andere honden zijn, zonder andere verleidingen.
Deze tactiek heeft hier heel goed gewerkt, wel met veel geduld
Danouk heeft nu de gewoonte om eerst naar mij te komen als ze een andere hond ziet. Dan gaat ze al naast me zitten. Soms moet ze dan even blijven zitten en soms mag ze wel. Maar als ze wel even speelt, dan is 1 fluitje voldoende om haar weer mee te krijgen.
Danouk heeft ook een periode gehad dat het erg lastig was. Dat lag echt volledig aan mij. Was in een periode van verhuizen en klussen en dan toch te weinig getraind en consequent geweest. Als Danouk dan de "fout" maakte, dan lijnde ik haar aan en liet ik haar de rest van de wandeling ook niet meer los. Ik liet haar dan aan de lijn wel oefeningetjes doen, zodat we wel positief bezig waren met appèl
Ik ben toen meer met fluit gaan doen en echt iets wat ze heeeel erg lekker vinden.
Een fluitje werkte hier namelijk beter dan gewoon roepen. Daarnaast aanlijnen zodra je ook maar een andere hond ziet, dus heel goed opletten en echt zorgen dat je het voor bent. In het begin liet ik haar dan aangelijnd naast me zitten totdat de andere hond gepasseerd was. Continue haar belonen met stem en kaas
En daarnaast tussendoor heel veel oefenen met het hier komen; fluit + heel erg lekker! Dat kan je dan dus het beste oefenen als er geen andere honden zijn, zonder andere verleidingen.
Deze tactiek heeft hier heel goed gewerkt, wel met veel geduld
Tamara,
Danouk en
Sanna
In loving memory
Terra

Terra (Terra Broekzicht) - 8 februari 2001 (overleden 6 januari 2014)
Danouk (Idanouk of Lucifers Delight) - 28 maart 2009
Sanna (Drisana von der Haler Heide) - 10 februari 2014
In loving memory

- RaymondC
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
Om het los naast wandelen te trainen, start je het best in een afgesloten ruimte.
En zorg dat er weinig prikkeling/afleiding is.
Je doet de riem af, en de hond BLIJFT zitten.
Want is niet zo: riem af ==> weg sprinten
Dus dat moet je als eerste gaan trainen.
Als de hond dat goed doet, dan start je de oefening met:
volg- of naast (weet niet welk commando je gebruikt)
Neem een snoep in je hand, en hou de ter hoogte van je knie, zodat de neus van de hond de snoep goed ruikt
Stap nu een 5 meter, met constant herhaling van het commando.
Laat de hond terug gaan zitten
Einde oefening voor dag 1
Bouw dit langzaam op.
En ga dan nog steeds in de afgesloten ruimte, andere richtingen nemen, keertje links - rechts- draaien - enz enz enz
Als dat goed gaat, dan ga je naar een veld (voetbal terrein of zo), en doe je weer terug van het begin.
Dus ook de oefening met de riem af doen.
En terug starten met een korte afstand.
De afstand langzaam aan opbouwen.
Gaat dat ook weer goed, dan ga je afleiding invoeren.
En zorg dan dat er een hele stabiele hond bij is als afleiding (stabiel mentaal en fysiek)
Veel succes!
En zorg dat er weinig prikkeling/afleiding is.
Je doet de riem af, en de hond BLIJFT zitten.
Want is niet zo: riem af ==> weg sprinten
Dus dat moet je als eerste gaan trainen.
Als de hond dat goed doet, dan start je de oefening met:
volg- of naast (weet niet welk commando je gebruikt)
Neem een snoep in je hand, en hou de ter hoogte van je knie, zodat de neus van de hond de snoep goed ruikt
Stap nu een 5 meter, met constant herhaling van het commando.
Laat de hond terug gaan zitten
Einde oefening voor dag 1
Bouw dit langzaam op.
En ga dan nog steeds in de afgesloten ruimte, andere richtingen nemen, keertje links - rechts- draaien - enz enz enz
Als dat goed gaat, dan ga je naar een veld (voetbal terrein of zo), en doe je weer terug van het begin.
Dus ook de oefening met de riem af doen.
En terug starten met een korte afstand.
De afstand langzaam aan opbouwen.
Gaat dat ook weer goed, dan ga je afleiding invoeren.
En zorg dan dat er een hele stabiele hond bij is als afleiding (stabiel mentaal en fysiek)
Veel succes!
-
speurneus carola
- Speurneus

eerst moet het hierkomen heel goed gaan, even je zakken volproppen met lekkers, en bij de eerste ronde (geen eten geven want hij gaat heel veel lekkers krijgen op dit rondje, dat vervangt de maaltijd wel)
en bij de eerste keer dat je ziet dat ie niet op jou let maar ergens staat te snuffelen pak je zachtjes wat lekkers (dat moet ie niet doorhebben anders is effect weg) en dan roep je hem en geeft hem het lekkers, dit doe je elke x als ie een tijdje ergens zomaar staat te snuffelen of ergens naar staat te kijken.
de volgende dag doe je hetzelfde maar dan doe je hem aan een langere riem
dus kan ie verder weg
heb je een tuin? of een afgesloten veldje in de buurt, dan doe je hem daar los en doe je hetzelfde, zo krijg je een hondje dat als een speer komt als ie geroepen wordt, dit kan je ook oefenen door met een andere hond samen het afgesloten veldje op te gaan en allebei je eigen hond roepen en vooral dat lekkers geven
en bij de eerste keer dat je ziet dat ie niet op jou let maar ergens staat te snuffelen pak je zachtjes wat lekkers (dat moet ie niet doorhebben anders is effect weg) en dan roep je hem en geeft hem het lekkers, dit doe je elke x als ie een tijdje ergens zomaar staat te snuffelen of ergens naar staat te kijken.
de volgende dag doe je hetzelfde maar dan doe je hem aan een langere riem
dus kan ie verder weg
heb je een tuin? of een afgesloten veldje in de buurt, dan doe je hem daar los en doe je hetzelfde, zo krijg je een hondje dat als een speer komt als ie geroepen wordt, dit kan je ook oefenen door met een andere hond samen het afgesloten veldje op te gaan en allebei je eigen hond roepen en vooral dat lekkers geven
al me kinders uitgevlogen
-
Muiske
- Grote hondenneus

Bedankt voor de tips.
Als er geen afleiding is dan loopt hij altijd netjes in de buurt en let hij heel goed op. Het commando 'Hier' kent hij als de beste, zolang er maar geen andere hond in de buurt is.
Ik heb al een keer geprobeert om gewoon door te lopen toen hij met een andere hond aan het spelen was, maar dan ben ik hem ook kwijt. Daarbij komt dat hij erg opdringerig is en hij meestal van de andere hond niet in de buurt mag komen. Hij blijft dan rondjes springen rondom de andere hond en hij blijft hem uitdagen om te spelen. Hij is hierdoor al een keer flink op zn nummer gezet, maar hij leert het niet.
Op een afgesloten terrein en zelfs in het bos, als er niemand anders is dan luisterd hij erg goed. Dus hij kan het wel. Ik ga eens proberen om met het fluitje te trainen.
Als er geen afleiding is dan loopt hij altijd netjes in de buurt en let hij heel goed op. Het commando 'Hier' kent hij als de beste, zolang er maar geen andere hond in de buurt is.
Ik heb al een keer geprobeert om gewoon door te lopen toen hij met een andere hond aan het spelen was, maar dan ben ik hem ook kwijt. Daarbij komt dat hij erg opdringerig is en hij meestal van de andere hond niet in de buurt mag komen. Hij blijft dan rondjes springen rondom de andere hond en hij blijft hem uitdagen om te spelen. Hij is hierdoor al een keer flink op zn nummer gezet, maar hij leert het niet.
Op een afgesloten terrein en zelfs in het bos, als er niemand anders is dan luisterd hij erg goed. Dus hij kan het wel. Ik ga eens proberen om met het fluitje te trainen.
-
Lars en Daniëlle
- Hele grote hondenneus

Oh vandaar nu snap ik het bananenMuiske schreef:Bedankt voor de tips.
-
Gerdien
- Middelgrote hondenneus

-
roef
- Speurneus

op het moment voel ik me echt de snackbar
zakken vol met echt super lekkere dingen gaan er mee(brie,frikadel,gedroogde kip
)lijk soms de rattenvanger van hamelen wel.
want ook al luistert Roef goed en heeft geen belangstelling voor andere honden,Hidde heeft dat echt nog wel.
en Roef mee hebben is dus helaas geen garantie dat Hidde bij ons blijft als er een andere hond aan komt.
dus tijdens de wandelingen roep ik hem steeds bij me en komt hij gelijk dat is het jackpot!!
komt hij na nog een keer dan blijft het bij goedzo! en 1 klein stukje lekkers of een kroel.
daarna speel ik even met hem met een speeltje en hij moet dat dan weer los laten en zitten. pas dan krijgt hij weer vrij.
bij dikke bananen in de oren en niet luisteren gaat hij onherroepelijk aan de riem en komt niet meer los,of als het een lange wandeling is pas na 20 minuten ofzo.
voor ons werkt dit prima,meestal komt Hidde in 1 x naar ons toe als we roepen.ook als er andere honden lopen....maar...... soms zijn andere honden nog echt even leuker
zeker als er loopse teefjes in de buurt zijn
we werken er aan zeg maar
zakken vol met echt super lekkere dingen gaan er mee(brie,frikadel,gedroogde kip
want ook al luistert Roef goed en heeft geen belangstelling voor andere honden,Hidde heeft dat echt nog wel.
en Roef mee hebben is dus helaas geen garantie dat Hidde bij ons blijft als er een andere hond aan komt.
dus tijdens de wandelingen roep ik hem steeds bij me en komt hij gelijk dat is het jackpot!!
daarna speel ik even met hem met een speeltje en hij moet dat dan weer los laten en zitten. pas dan krijgt hij weer vrij.
bij dikke bananen in de oren en niet luisteren gaat hij onherroepelijk aan de riem en komt niet meer los,of als het een lange wandeling is pas na 20 minuten ofzo.
voor ons werkt dit prima,meestal komt Hidde in 1 x naar ons toe als we roepen.ook als er andere honden lopen....maar...... soms zijn andere honden nog echt even leuker
we werken er aan zeg maar
-
Ilse
- Snuffelneus

Hihi ik lees hier precies Lara haar beschrijving in het begin. Lara is drie maandjes jonger. Ik moet zeggen dat ze het nu wel heel flink doet, ze komt vrij snel als we roepen, ze blijft in feite zelfs redelijk kort in de buurt bij ons. Juist 1 keer had ze een zak met kip im geroken
, toen is mijn man haar kunnn gaan halen langs dewijnranken want madam geraakte niet meer naar boven

-
HennyH
- Speurneus

Heel herkenbaar. Spirit is ook stapelgek op alle andere honden en ook al zijn die op verre afstand dat sprint hij erop af. Wat heel vervelend is als die andere baas op een fiets zit en ondanks mijn getier en geschreeuw stoïcijns doorfietst met mijn opdringeringe Lab erbij. Misschien is het ook wel typisch een reuendingetje want mij teefjes deden het allemaal niet.
Ik heb ook altijd een lading lekkers in mijn jaszak en als ik in de verte een hond zie probeer ik hem zo lang mogelijk bij me te houden voordat ik vrij geef. Dan mag hij ook even lekker spelen en dan vraag ik aan de andere baas of ze willen wachten als Spirit niet met mij mee wil lopen. Dan lijn ik hem aan en als hij dan nog dwars ligt pak ik hem toch even corrigerend onder zijn kin en mopper op hem. Loopt hij mooi mee dan prijs ik hem en krijgt hij lekkers. Zo gaat het heel langzamerhand steeds beter.
Bob is nu net 1 jaar en Spirit inmiddels 3 jaar. Ik denk dat je nog een tijdje veel geduld moet hebben en heel duidelijk moet laten weten dat als jij doorloopt hij mee moet.
Ik heb ook altijd een lading lekkers in mijn jaszak en als ik in de verte een hond zie probeer ik hem zo lang mogelijk bij me te houden voordat ik vrij geef. Dan mag hij ook even lekker spelen en dan vraag ik aan de andere baas of ze willen wachten als Spirit niet met mij mee wil lopen. Dan lijn ik hem aan en als hij dan nog dwars ligt pak ik hem toch even corrigerend onder zijn kin en mopper op hem. Loopt hij mooi mee dan prijs ik hem en krijgt hij lekkers. Zo gaat het heel langzamerhand steeds beter.
Bob is nu net 1 jaar en Spirit inmiddels 3 jaar. Ik denk dat je nog een tijdje veel geduld moet hebben en heel duidelijk moet laten weten dat als jij doorloopt hij mee moet.
-
Muiske
- Grote hondenneus

Ik ben inmiddels in de polders gaan zoeken naar leuke uitlaat plekjes die niet druk bezocht wordt door hondjes en ik heb al 3 leuke plekken gevonden. Hier kan Bob toch loslopen en kan ik lekker met hem trainen zonder dat ik door andere honden wordt lastig gevallen. laten we hopen dat het kwartje dan toch nog een keer gaat vallen.
Morgen gaan we met een vriendje van Bob wandelen in het bos, ben erg benieuwd of het dan wel goed gaat.
Morgen gaan we met een vriendje van Bob wandelen in het bos, ben erg benieuwd of het dan wel goed gaat.
-
roelien