graag bijten

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Ilse
Snuffelneus
Snuffelneus

graag bijten

Ongelezen bericht door Ilse »

Lara is bijna 8 maanden en al een flinke madam ondertussen . Toch vind ik dat ze nog te vaak en best wel doorbijt . We hebben al vanalles geprobeerd in de loop van tijd:au roepen , kajieten , negeren , bij haar nevel pakken , noem maar op. We gaan elke dag met haar wandelen, spelen met haar .

Lara zit overdag buiten en we willen haar toch wel graag avonds binnenlaten. Na de wandeling komt ze al aan de achterdeur zitten omdat ze weet dat ze dan binnenmag . Je zou dan denken net een goei wandeling achter de rug, die legt haar neer op de mat en slaapt een beetje, Niks is minder waar, als ze binnenkomt, krijgt ze precies nen extra energiestoot :mad: . Als je dan zegt Lara af, dan weet ze goed genoeg dat ze dat niet mocht. Je merkt ook aan de manier waarop ze nieuwe dingen aanleren dat ze wel slim is.

Hoe pakken we het binnen zitten best aan zodat ze rustiger wordt? Ook tips om haar bijtgedrag bij te schaven zijn welkom :oops:
RaymondC
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door RaymondC »

Laten we 1 ding duidelijk stellen: wandelen bouwt het uithoudingsvermogen op, ze worden wel moe maar na een 15 minuten zijn ze toch echt weer in staat om dezelfde afstand te doen.

Het werken met de neus vergt ongeveer 2/3 van de hersencapaciteit.
En daar worden ze echt BEKaf van.

Het "doorbijten":
als een hond doorbijt, dan kan je naar de spoedafdeling om hechtingen te laten zetten.

Een paar hele simpele truukjes om het bijten af te leren:

zodra de hond probeert te bijten, steek je jouw hand (vuist) zo diep mogelijk in zijn bek. hond krijgt braak neigingen, en vindt dat echt niet prettig

of je zodra de hond jou wilt bijten, bijt je hem terug in zijn oor.
Nee is niet zielig, want een lagere in rang bijt nooit de alfa leider

Of je duwt de zijkant van lip naar binnen als hij terug wilt bijten. hond bijt op zijn eigen lip, en vindt dat echt niet leuk (doet zich zelf pijn)

Maak ook een plek voor haar (mand - kleed - bench) zodat ze weet waar naar toe te gaan om rust te hebben en krijgen.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Begrijp ik het goed dat ze overdag (naast de wandelingen dan) in haar eentje buiten vertoeft? In dat geval vind ik het druk doen en happen/bijten geen vreemd verschijnsel: wat ze probeert is contact met de roedel leggen, wat jij wilt is dat ze binnen lekker neerploft en gaat maffen. Maar een hond die de hele dag alleen vertoeft (en zeker labradors) hebben de interactie met de baas keihard nodig! En zo gebeurt het dat zij negatieve aandacht vraagt dmv bijten. Na alleen zitten is die interactie zo nodig, aan jou om dat om te buigen naar een leuke activiteit :wink: Een labrador die na een dag alleen buiten zitten, binnen direct neerploft is of ziek, of oud 8)
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Ilse
Snuffelneus
Snuffelneus

Lupos schreef:Begrijp ik het goed dat ze overdag (naast de wandelingen dan) in haar eentje buiten vertoeft? In dat geval vind ik het druk doen en happen/bijten geen vreemd verschijnsel: wat ze probeert is contact met de roedel leggen, wat jij wilt is dat ze binnen lekker neerploft en gaat maffen. Maar een hond die de hele dag alleen vertoeft (en zeker labradors) hebben de interactie met de baas keihard nodig! En zo gebeurt het dat zij negatieve aandacht vraagt dmv bijten. Na alleen zitten is die interactie zo nodig, aan jou om dat om te buigen naar een leuke activiteit :wink: Een labrador die na een dag alleen buiten zitten, binnen direct neerploft is of ziek, of oud 8)
Dank je wel, Lara zit idd buiten overdag. Dus best nog meer spelen en zot doen met elkaar :D
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Het drukke gedrag na een wandeling herken ik. Bob laat dit sinds 6 weken zien (is lekker aan het puberen :wink: ) en ook Max als jonge hond had hier last van. Ik dacht altijd dat dit komt doordat ik beide honden lekker laten uitrazen in het bos en dat zij dan een knop moeten omzetten als zij binnenkomen. Max was als jonge hond erg moeilijk en bleef maar streken uithalen. Wat ik toen altijd gedaan heb, is Max even tot rust laten komen op zijn plaats terwijl ik mij omkleedde. Dit duurde altijd 10 minuten en als ik dan de deur openmaakte naar zijn kamer werd mijnheer wakker uit een minislaapje :D Hij ging dan mee naar beneden waar hij lekker op zijn kussen kroop voor een slaapje van een paar uur. Bob is veel stabieler van aard en is na 5 minuten dolle minuten klaar en gaat dan slapen, komt ook wel door Max die niet ingaat op het geklier van Bob :D

Mbt bijtgedrag kan ik je niet adviseren. Max was ook een happer, maar bij hem is het vanzelf overgegaan toen hij ongeveer een jaar was.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Lupos
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lupos »

Ilse schreef:
Lupos schreef:Begrijp ik het goed dat ze overdag (naast de wandelingen dan) in haar eentje buiten vertoeft? In dat geval vind ik het druk doen en happen/bijten geen vreemd verschijnsel: wat ze probeert is contact met de roedel leggen, wat jij wilt is dat ze binnen lekker neerploft en gaat maffen. Maar een hond die de hele dag alleen vertoeft (en zeker labradors) hebben de interactie met de baas keihard nodig! En zo gebeurt het dat zij negatieve aandacht vraagt dmv bijten. Na alleen zitten is die interactie zo nodig, aan jou om dat om te buigen naar een leuke activiteit :wink: Een labrador die na een dag alleen buiten zitten, binnen direct neerploft is of ziek, of oud 8)
Dank je wel, Lara zit idd buiten overdag. Dus best nog meer spelen en zot doen met elkaar :D
Nee, niet meer spelen, meer samen rustige dingen doen: masseren, aaien, lekker tegen elkaar aan liggen. Je ontvangt wat je uitstraalt. Doet een baasje heel druk, doet de hond ook druk... is het baasje rustig, wordt de hond ook vanzelf rustig. Als ik met mijn jongste heb gespeeld, dan is hij ook heel druk. Zou ik dan plots rust willen, heb ik een stuiterende jongen die overal mee aan komt zetten (hij bijt dan niet, maar hij versjouwt gewoon alles wat hij tegenkomt, tot aan de pantoffels die nog aan je voeten zitten 8) ) Dus, als we bijvoorbeeld een zoekspelletje in huis hebben gedaan, gaan we daarna even bij hem zitten en brengen hem tot rust door quality time maar dan met zachtjes aaien, rustige handbeweging en zacht praten.
Afbeelding

http://www.labradorforum.nl/hij-wil-dat.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Cial (Excalibur Cial V.t. Jagersgilde) 22-03-2012
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Pixie »

In plaats van het bijtgedrag te bestraffen, door verbale of zelfs fysieke correcties, zou ik aanraden om het bijtgedrag juist om te buigen. Zorg ervoor dat, wanneer de hond binnenkomt, je altijd iets in de buurt hebt waar hij in mag bijten. Begint hij te bijten, stop dan meteen een leuk bijtspeeltje in zijn muil ipv je hand. Op dat moment kan je met hem meespelen. Bijten in je hand wordt meteen genegeerd en omgebogen tot bijten in een speeltje (en spelen met de baas dmv een trekspelletje).

Natuurlijk was deze methode makkelijker toe te passen wanneer hij nog een pupje was. Toch zal je hond volgens mij erg snel inzien dat bijten in het bijtspeeltje veel meer oplevert dan bijten in je hand. In geen tijd zal hij zelf naar het speeltje gaan en het aanbieden om met hem te spelen.

Succes!
Ilse
Snuffelneus
Snuffelneus

Vandaag heb ik het helemaal anders aangepakt. Toen mijn man met Lara binnenkwam, had ik wat lekkers voor haar voorzien. Marc en Tibo gingen naar de winkel dus ik had haar voor mij alleen :) .Ik heb met haar rustig de bsasiscommandoos nog es geoefend. Was ze flink, een eetbare beloning en een dikke knuffel. Heel rustig. En het was reuze leuk :D Lara apprecieerde dat ze alle aandacht kreeg. We ging regelmatig eens rustig liggen :lol: :shock: . Ik probeer idd ook altijd iets binnen handbereik te houden voor als ze bijt bvb haar bot.

Bedankt voor jullie tips !
irma
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door irma »

ik ben het met Lupos eens, maar waarom moet de hond overdag buiten??? Ik kan begrijpen dat ze 's nachts buiten slaapt maar...
een labrador is een zeer sociale hond en wil niet alleen zijn. Áls ze dan binnen is en aandacht krijgt is ze overenthousiast en moet ze gewoon leren hoe te gedragen.
Een Labrador die alleen buiten in de tuin mag verveeld zich rot, heeft/krijgt geen leiding en gaat leren haar eigen zin te doen/ har eigen gang te gaan. Dit is niet goed! Je had beter voor een ander ras kunnen kiezen als je een buitenhond wilde bijvoorbeeld een bouvier of een bernersennerhond. Best de hond gewoon binnen te laten als jullie thuis zijn en hem de regels voor binnen te leren.
Izzy geel Pearlcourt Izzy 28 december 2009
Plaats reactie