Artrose

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Artrose

Ongelezen bericht door Pixie »

Ik zie bij Roxy de laatste maanden beginnende symptomen van artrose. Vooral tijdens het weekend, wanneer we telkens met haar een extra lange (1,5u - 2u) wandeling maken. Die lange wandelingen zijn ook altijd in een voor Roxy 'extra leuk' bos, wat maakt dat ze er veel meer rent dan op de doordeweekse wandelingen. Je ziet haar gewoon opfleuren! Ook balletjegooien hoort erbij.

Als ze daarna in de zetel crasht, kan ze er moeilijk uit en mankt ze bij het stappen aan haar rechtervoorpoot. Als we dan de avondwandeling gaan doen, is dat manken wel na +- 100m weer over. Vandaar dat ik me tot nu toe niet echt zorgen maakte (we dachten dat het eerder spierpijn was).

Nu ben ik me wat aan het inlezen over artrose bij de hond (we gaan uiteraard ook nog lang bij de dierenarts) en het klinkt heel herkenbaar, al lijkt me dat het echt nog het begin is. Ik lees dat je de hond moet beschermen tegen zichzelf en meer korte wandelingen maken ipv één lange.

Nu vroeg ik me vooral af: hoe kort is kort? En mag ze dan helemaal nooit meer rennen en balletjegooien? Ik geniet daar zo van... Die lange wandelingen in het weekend zijn het hoogtepunt van mijn week. Elke zaterdag en zondag beslissen we bij het middagmaal waar we naartoe rijden, daarna kruipen we met z'n drietjes in de auto en rijden we naar een mooi, uitgestrekt bos. Nadien zijn we allemaal, wel ja, gelukkig... Ik zou dat niet willen missen! Uiteraard gaat Roxy's gezondheid voor, maar ik zou toch willen weten waar we staan...
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

balletje gooien lijkt me voor een hond met artrose sowieso niet ideaal, dat remmen, sprinten en kort draaien geeft best wel klappen op de elleboog (ik ga ervanuit dat het die is die opspeelt?)
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Balletjes gooien zou ik op land zeker niet meer doen, net wat sbientje zegt, het is erg slecht voor ze. Op dat moment geniet ze maar daarna moet ze het bezuren :( Ik weet niet of ze zwemt, maar ik gooi vaak ballen in het water waar ze zo in/uit kunnen lopen, dus waar ze niet tegen de kant op hoeven te klimmen. Wat je ook zou kunnen doen is de bal onderweg verstoppen, het zoeken vinden ze doorgaans erg leuk en het is super vermoeiend voor ze.

Als zij mankt is het niet meer beginnend lijkt mij, maar dan heeft ze er ook daadwerkelijk veel last van. Mijn Dewi heeft ernstige artrose aan beide ellebogen, zij loopt regelmatig in de avond stijf de straat uit maar mankt zeker niet.
Je kunt inderdaad beter de wandelingen wat inkorten, maar ik zou eerst eens kijken wat er gebeurt als je geen ballen meer gooit, ik denk dat zij dan al een eind verbetert.
Wel zou ik dagelijks de tijd van het wandelen een beetje hetzelfde houden, dat werkt bij ons heel goed namelijk, dus niet doordeweeks alleen maar korte wandelingen en dan in het weekend twee dagen het dubbele of meer.

Sommige mensen zweren bij supplementen bij artrosevorming, ik niet zo, alleen van visolie zie ik het nut nog wel en dan het liefst in zijn natuurlijke vorm.
Succes met haar, ik hoop dat je iets aan de tips zult hebben.
Anita74
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Anita74 »

Zeker niet abrupt stoppen of draaien.
Gewoon rechtstandig hardlopen mag vaak wel, ligt aan de ernst van artrose.
Wij liepen met Shuka 3x per dag een half uur toen de artrose best heftig was en tussendoor nog kleine rondjes van zo'n 10 minuten. Je kunt beter vaker korte wandelingen maken dan een paar keer een lange zei mijn dierenarts altijd.
Op het laatst werden de wandelingen steeds korter maar toen was Shuka al wel heel wat ouder dan jouw Roxy.
Shuka ♂ 12 juli 2000 - 29 januari 2013
Taico ♂ 21 februari 2013
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Balletjes gooien in het water vindt ze extra leuk, dus da's een goeie tip! Daar moeten we wel wat verder voor rijden, maar da's niet echt een probleem voor ons. Balletjes verstoppen zal geen indruk maken vrees ik... dan zijn de konijnen- en reeëngeurtjes natuurlijk veel interessanter ;-).

Denk niet dat er door de week niet mee gewandeld wordt hoor. Ze gaat elke dag 3x een half uur wandelen. Ongeveer twee keer per werkweek is dat een uurtje. We gaan dan wel naar een bos waar we de auto niet voor hoeven te nemen, dus gewoon bij ons in de buurt. Het verschil is dat we in het weekend naar 'uitdagender' bossen rijden, waar ze veel uitbundiger is. Maar we zullen het balletje gooien op land even laten voor wat het is, en kijken hoe ze na een gewone, lange boswandeling herstelt.

Ik begin wel al te vrezen voor onze wandelvakanties die nog gepland zijn :(.

Ivm voedingssupplementen etc ga ik even afwachten wat de dierenarts voorstelt. Waarom ik denk dat het beginnend is? Omdat het alleen opspeelt na een lange, intensieve wandeling en het manken na minder dan 100 m stappen volledig niet meer te zien is. Maar ik kan helemaal verkeerd zijn, is mijn eerste hond, dus het is moeilijk inschatten...

Ik vind het zo erg voor haar, dat ik haar ga moeten rustig houden...
laika
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door laika »

toen wij ook constateerde dat Zosja een beetje op eieren liep zijn we naar de da geweest er zijn foto's gemaakt en er kwam uit beginnende artrose we waren lekker op tijd er bij zei de da Zosja moest wat afvallen want alle teveel was niet goed en ze kreeg een pijnstiller die ze de eerste x om de 2 weken moest nemen en daarna 1x per mnd daar reageerde ze niet goed op en zijn we over gestapt op Novacam eerste een poos net zoveel als ze weegt en nu staat ze op onderhouds doses ze doet het goed en gaat ook graag weer mee naar de zee het bos of duinen en dan is niet te onderscheiden wie de moeder of de dochter is die gaar rent maar de dag er na weer een rustige wandeling en zo kan ze hopelijk nog lang mee en dat hoop ik voor jou ook want ze is jonger dan onze Zos
:zwartkopje: Zosja 31-03-2003...........02-02-2016
:zwartkopje: Quinty 7-06-2005
:blondkopje: Shanna 8-11-2008
Roos

Je hoeft haar niet rustig te houden hoor, alleen de bewegingen die zij maakt moet zij zelf willen maken en niet uit apporteerdrift of op een andere manier opgelegd door een bal oid. Mijn Dewi doet ook de meest malle dingen soms, maar zolang het uit haarzelf komt vind ik het best.
Zij was twee toen de artrose bij haar zichtbaar was op de foto's (icm lpc)en het gaat uitstekend met haar. De losloop wandelingen hou ik nu rond een uur, maar ik kijk daarbij wel goed naar haar. Heel soms is het wat langer maar dat gebeurt niet vaak en zie ik dat ze er niet veel zin in heeft gaan we een half uur :)
Aan de lijn loop ik met haar zelden langer dan een half uur, want daar vindt zij niets aan.
Dewi en Roxy zijn bijna even oud zie ik nu :wink:
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Roos schreef:Je hoeft haar niet rustig te houden hoor, alleen de bewegingen die zij maakt moet zij zelf willen maken en niet uit apporteerdrift of op een andere manier opgelegd door een bal oid.
Dat is een mooi uitgangspunt om in het achterhoofd te houden!
Roos

Pixie schreef:
Roos schreef:Je hoeft haar niet rustig te houden hoor, alleen de bewegingen die zij maakt moet zij zelf willen maken en niet uit apporteerdrift of op een andere manier opgelegd door een bal oid.
Dat is een mooi uitgangspunt om in het achterhoofd te houden!

:klasse:
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

We zijn deze week bij de dierenarts langs gegaan om Roxy's gewrichten eens te laten checken. Terwijl ik dacht dat het vooral aan haar rechterschouder zat, zag de DA ook duidelijk dat ze last heeft van haar heupen. Maar, ze had wel de indruk dat we er goed op tijd bij zijn en dat het nog niet gevorderd is, al kan je dat blijkbaar enkel met een foto zeker weten... (labjes kunnen de pijn nogal verbijten...)

We starten nu met een kuur van twee maanden Lyproflextra. Volgens de DA een middel met goeie prijs/kwaliteitsverhouding. Verder moet ze een kilo of drie afvallen :oops:. Roxy heeft altijd mooi 29 kg gewogen, maar vorige zomer zijn we overgeschakeld op een ander voeder. We geven de hoeveelheid die op de zak staat, maar nu weegt ze ineens 32 kg dus we moeten dat toch wat minderen. Shame on me, dat ik dat niet eerder gemerkt heb :oops:.

Verder inderdaad geen balletjes meer gooien, in beweging blijven (de DA was blij dat ze nog heel goed gespierd was :) en dat moeten we zo houden), als we ballen gooien in het water, moet ze ook in het water vertrekken (dus niet van op de kant). En voor de lengte van de wandelingen, moeten we zelf een beetje bekijken wat kan. Eventueel in het midden van de wandeling een koffiepauze inlassen :D dat helpt ook.

De DA dacht dat het met afvallen + supplement, wel eens spectaculair zou kunnen verbeteren en dat waarschijnlijk nog lange tijd meekan. Dus duimen maar!
dinodap
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door dinodap »

Ik vroeg me af of ze dan wel alle gangen mag doen (draf & galop zeg maar)?
Roos

Dat klinkt best positief toch? :)
Pixie
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ja hoor, ik was ook best blij met de moed die ze ons gaf! Nu maar afwachten hoe ze evolueert.

Over de verschillende gangen heeft ze niets gezegd, het belangrijkste is vermijden dat ze 'gek' doet: springen, snelle bochten, sliding stops... dat soort dingen zijn heel belastend voor haar.

Dus nu staat ze op dieet :twisted: het arme schaap... Over een maand gaan we bij de DA wegen hoeveel kg ze kwijt is.
Plaats reactie