Help

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
ober
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door ober »

Op advies van onze Franse dierenarts krijgt Truffel elk jaar hier in Frankrijk een enting Pirodog Merial tegen de ziekte van lyme.
Hebben we met zijn voorvaderen ook altijd gedaan.
Eerste enting moet na een half jaar worden herhaald, daarna jaarlijks.
Daarnaast eens per maand een pipet Stronghold.
Je probeert je hondje zoveel als mogelijk te beschermen.
groetjes,
Thea Ober

Truffel (Firwood Never ending love 19-11-2010)
Binno
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Binno »

ober schreef:Eerste enting moet na een half jaar worden herhaald, daarna jaarlijks.
ja begrijp ik volkomen! zeker als je in 'risicogebied' woont of wandelt

langs de andere kant probeer ik toch ook een middenweg te vinden
want je hond maandelijks behandelen met al die chemische troep vind ik ook weer niet zo het van het :verbaasd:
Afbeelding

Afbeelding Wood Fen Moos °23-03-2013
Naomie
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Naomie »

roef schreef:maar weet je wat mijn probleem nu is met pipetten en banden, het werkt redelijk tegen vlooien maar teken doden die middelen pas nadat de teek gebeten heeft en dus al je hond besmet kan hebben.

Roef en Hidde heb ik nl 4 weken terug een pipet gegeven ivm een logeer partij.
maar gisteren liepen er dus tientallen teken op Hidde :kots: :kots:
eentje zat dus al vast boven zijn oog.
die teek kan dus Hidde al besmet hebben met lyme :(

nu snap ik dat een gele lab makkelijker te controleren is op gespuis als een zwarte,maar dan nog.
wie de oplossing heeft mag het zeggen,ook ik ben panisch voor lyme met een zieke oom en tante die beiden lyme hebben(stadium 3 en 2)

om je honden nu met DEET in te smeren lijkt me ook niet gezond(en ik heb er echt wel eens over na gedacht om het te doen :oops: )
voor als nog mijd ik nu de gebieden met te veel teken,helaas valt het wandelgebied van gisteren dus nu ook af(Roggebodbos in Dronten) :(
De besmetting is pas na 24-48 uur vastgezogen te zitten, dan is er idd dusdanig contact en " gegeten" dat ze de maag omkeren oid. Dan kan de besmetting plaatsvinden.

De gemiddelde tekenbestijding werkt maar 4-6 weken.

Pupjes kunnen pulvex krijgen en volwassenen ook iets van frontline oid. dat de frontline uitgewerkt is/ dat teken er resistent voor zijn merk ik bij onze honden niets van. En natuurlijk kun je nog steeds teken tegen komen als je toch druppels hebt gebruikt, want de druppels doden niet gelijk .. dat duurt eventjes voordat ze er dan afvallen.
De hoeveelheid teken per gebied heeft ook te maken met de hoeveelheid muizen ( die tekenlarven helpen te overwinteren door ze op hun vacht/lijfje mee te nemen in de holletjes) en de hoeveelheid reeen en ander wild die de larven in de zomer als teek laten ontspruiten op hun lijf. zit je in een gebied met weinig muizen en wild .. heb je ook minder kans op teken.
Afbeelding
Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lientje01 »

Schrijf ik een maand geleden nog dat Bijke nooit teken heeft, inmiddels heb ik er al zoveel verwijderd (ook in oor en op bil) dat we aan de advantix zijn gegaan. Gelukkig geen nare reactie op de huid maar ik hoop dat het wel wat doet. Ze is zwart, moeilijk te controleren op teken ook. Rotbeesten zijn het.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

En azijn/lavendel- en tea tree olie dan? Ik heb al ruim een maand geen teek hoeven trekken sinds ik het gebruik, vlak daarvoor had ik wel een aantal teken bij beiden. Ik woon op de Veluwe en ik ga elke dag naar het bos (konijnen, hazen, vossen) en elke week naar Kootwijk oid (zwijnen en herten). Eentje is dan blond, maar de andere (geen lab) heeft een lange zwarte vacht. Tot zover geen chemische troep en met name Charlie's vacht is superzacht en glanzend, Kismo zwemt het er toch af. De geur is niet sterk en vervaagd. Bijkomend voordeel is dat ik ze in spray voordat ik naar een risicogebied ga en dan weet ik dat ze beschermd zijn (voor zover het experiment), teken bijten ook niet. De heren vinden de spray alleen niet leuk en het is 2 minuten gedoe van tevoren maar ja.. Het is niet duur want voor 25 - 30 euro heb ik 20 ml tea tree en 10 ml lavendelolie (goede kwaliteit!) waar ik dit jaar mee vooruit kan met twee honden. Misschien het proberen waard?
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Haasje schreef:En azijn/lavendel- en tea tree olie dan? Ik heb al ruim een maand geen teek hoeven trekken sinds ik het gebruik, vlak daarvoor had ik wel een aantal teken bij beiden. Ik woon op de Veluwe en ik ga elke dag naar het bos (konijnen, hazen, vossen) en elke week naar Kootwijk oid (zwijnen en herten). Eentje is dan blond, maar de andere (geen lab) heeft een lange zwarte vacht. Tot zover geen chemische troep en met name Charlie's vacht is superzacht en glanzend, Kismo zwemt het er toch af. De geur is niet sterk en vervaagd. Bijkomend voordeel is dat ik ze in spray voordat ik naar een risicogebied ga en dan weet ik dat ze beschermd zijn (voor zover het experiment), teken bijten ook niet. De heren vinden de spray alleen niet leuk en het is 2 minuten gedoe van tevoren maar ja.. Het is niet duur want voor 25 - 30 euro heb ik 20 ml tea tree en 10 ml lavendelolie (goede kwaliteit!) waar ik dit jaar mee vooruit kan met twee honden. Misschien het proberen waard?
En dat is te koop in dierenwinkels? Ik ben idd erg tegen de chemische troep en had al besloten het niet langer dan 4 maanden te gebruiken maar als een spray goed werkt heb ik dat liever. Laatst had ze drie teken die ik er ook niet zomaar uit kreeg, heb haar toen mee genomen naar zee, daarna waren ze weg. Maar ja... dat kan 3, misschien 4x per week maar ook niet elke dag..
Ben benieuwd waar ik het kan kopen.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Het is te koop, in drie delen dan en niet bij de dierenwinkel. Ik heb het van Lupos (waarvan ook het boekje 'Ik wil dat!' is) op dit forum trouwens.

Ik gebruik voor 300 ml azijn (appelazijn, kruidenazijn, natuurazijn etc.) 5 druppels tea tree olie en 5 druppels lavendelolie. De olie is van Chi (Eko) van de natuurwinkel. Het is eigenlijk een soort eigengemaakt huismiddeltje. Ik heb twee maanden terug een paar fijne verstuivers van de Ikea ingeslagen :).

Sommigen gebruiken appelazijn half om half met water: viewtopic.php?t=80965" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk maar even of je het wat vindt, de ervaringen zijn tot nu toe positief.
Groetjes, Linette
Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Haasje schreef:Het is te koop, in drie delen dan en niet bij de dierenwinkel. Ik heb het van Lupos (waarvan ook het boekje 'Ik wil dat!' is) op dit forum trouwens.

Ik gebruik voor 300 ml azijn (appelazijn, kruidenazijn, natuurazijn etc.) 5 druppels tea tree olie en 5 druppels lavendelolie. De olie is van Chi (Eko) van de natuurwinkel. Het is eigenlijk een soort eigengemaakt huismiddeltje. Ik heb twee maanden terug een paar fijne verstuivers van de Ikea ingeslagen :).

Sommigen gebruiken appelazijn half om half met water: viewtopic.php?t=80965" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk maar even of je het wat vindt, de ervaringen zijn tot nu toe positief.
Klinkt goed! Ik ga het laten weten! Al heeft het pas over 3 weken zin, ze heeft net die pipet gehad en die werkt 4 weken. Ik hou je op de hoogte, moet er ook even voor shoppen. Dank voor de info!
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Graag gedaan :) ! Misschien is het een idee om haar alvast te laten wennen door een klein beetje te sprayen zodat het wat makkelijker gaat als het pipetje uitgewerkt is (dit gaat sneller door zwemmen, staat in de bijsluiter als het goed is). En de kans dat teken bijten bij advantix e.d. is nog steeds aanwezig.
Groetjes, Linette
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

ober schreef:Op advies van onze Franse dierenarts krijgt Truffel elk jaar hier in Frankrijk een enting Pirodog Merial tegen de ziekte van lyme.
Hebben we met zijn voorvaderen ook altijd gedaan.
Eerste enting moet na een half jaar worden herhaald, daarna jaarlijks.
Ik lees op een dierenartssite (WHG) dat die vaccinatie alleen mag worden gegeven als de hond geen antistoffen in het bloed heeft.

Preventie
Er zijn vier mogelijkheden voor preventie: (1) tekenvrije / -arme omgeving creëren, (2) tijdig en op de juiste manier teken bij de hond verwijderen, (3) de hond met tekenbestrijdingsmiddelen behandelen en (4) de hond vaccineren tegen Borrelia burgdorferi.

Vaccinatie tegen Borrelia
Er komt binnenkort een vaccin tegen ziekte van Lyme in de handel. Vaccinatie is alleen geoorloofd bij seronegatieve honden; dus eerst bloedonderzoek doen. Voor de Nederlandse situatie lijkt vaccinatie (nog) niet zinvol. Vaccinatie zou wel zinvol kunnen zijn voor honden die voor langere tijd (maanden tot jaren) in een voor Borrelia endemisch gebied in het buitenland verblijven. In dat geval is het raadzaam om eerst bij de lokale dierenarts te informeren naar de noodzaak van deze en overige vaccinaties.

Hanneke
Plaats reactie