Is buck in trek? Vraag: Rijgedrag

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Maaike »

Begrijp me goed, ik sta zeker niet toe dat Ron op andere honden rijdt (doet ie overigens nooit op straat, daar is hij eerder de pineut hahaha), maar ik geloof nog steeds dat als iemand een hond heeft waar álle andere honden op willen rijden, die hond een bepaald signaal afgeeft wat dat rijgedrag uitlokt.

Ik weet van mensen op het Golden forum waar ik ook ben dat een gedragstherapeut hier heel veel aan kan doen. Je kan als eigenaar niet altijd afwachten of de eigenaars van de hond die wil rijden begripvol zijn en hun hond tegenhouden, dus je kan beter zorgen dat jouw hond zekerder wordt, en dat kan vaak zelfs met de houding van het baasje te maken hebben. Op die manier zullen de anderen niet meer willen rijden.

ik verzeker je dat door een GT het rijgedrag niet altijd wordt gezien als een probleem van de hond die wil rijden, maar des te meer van de hond die het slachtoffer is. Rij gedrag is niet alleen pure dominantie, het kan zelfs een reactie zijn op de onzekere houding van de eerste hond, die een stressreactie bij de andere honden oplevert.

Bij normale gezonde honden is het moeilijk te praten over schuldige honden en slachtoffers. Hun manier van communicatie is nou eenmaal anders dan die van ons.

En nogmaals, ik laat mijn hond ook niet op vreemde honden springen of zo hoor, daar houd ik helemaal niet van. Maar als het een keer andersom gebeurt, en het binnen de perken blijft (dus ik heb het niet over vechtende, bijtende honden, maar over honden die op een natuurlijke manier elkaar wat duidelijk maken), maak ik er ook geen drama van. Over het algemeen is het probleem de wereld uit als ze elkaar de volgende keer weer tegen komen omdat ze ieder hun plaats weten.

Hoe dan ook, lijkt het me heel vervelend als alle honden steeds op mijn hond zouden willen rijden... een oplossing daarvoor is niet simpel geloof ik.
Groeten van Maaike, Trufa en Ron
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

Maaike schreef:Begrijp me goed, ik sta zeker niet toe dat Ron op andere honden rijdt (doet ie overigens nooit op straat, daar is hij eerder de pineut hahaha), maar ik geloof nog steeds dat als iemand een hond heeft waar álle andere honden op willen rijden, die hond een bepaald signaal afgeeft wat dat rijgedrag uitlokt.

Hoe dan ook, lijkt het me heel vervelend als alle honden steeds op mijn hond zouden willen rijden... een oplossing daarvoor is niet simpel geloof ik.
Ten eerste is het idee dat de oplossing kan liggen bij het aanpakken van de niet-rijdende hond nieuw voor mij hoor en daar ben ik het graag mee eens! Het is hier nog niet genoemd, maar het verklaart misschien wel het geval in dit topic en ook waarom die van mij op de ene wel rijdt en de andere niet :wink: Kismo is zelfverzekerd op een sociale en niet-complexe manier, ik zou niet zeggen dominant.

Ten tweede had ik begrepen dat je het rijden ook niet goed vindt en corrigeert, maar ik bedoelde meer dat ongeacht wie de schuld heeft van de honden, de rijdende hond toch altijd mikpunt van kritiek is bij de (meeste) mensen/baasjes.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus

dan zijn we het helemaal eens hahaha. 8)

Zeker weten is de rijdende hond in de ogen van de mensen de boosdoener, maar let jij maar eens op als Kismo het weer doet. En let dan vooral op de houding van het baasje. Geeft die zekerheid aan de hond, vertrouwen?

Als er een paar keer op je hond gereden is, ga je toch al onbewust anders met hem naar buiten... "het zal toch weer niet???" Onbewust geef je dat denk ik door aan je hond. Die onzekerheid. O jee, baasje is onzeker, er gebeurt wat...

Vreselijk moeilijk om dat te corrigeren hoor, maar echt niet onmogelijk. Ik ken meerdere gevallen. Goldens zijn doetjes hihihi, en die gebeurt het vaker :D

Ron gebeurt het vooral omdat hij met iedereen en alles wil spelen. Is dat voor een andere intacte reu leuk als er geen andere teefjes in de buurt zijn, maar zodra er teefjes rondlopen waar Ron een concurrent kan zijn is het afgelopen met de pret. Dan springen ze hem echt op de nek. Signaal wat Ron afgeeft is "alle teefjes zijn leuk", wat geinterpreteerd wordt als "die hond wil met alle teefjes waar ik ook wel mee wil". Tja, niet iets wat ik hem af kan leren, maar het is wel Ron die het (ongewild, want hij wil gewoon lekker spelen) uitlokt. Begrijp je wat ik bedoel?
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Maaike schreef:dan zijn we het helemaal eens hahaha. 8)

Zeker weten is de rijdende hond in de ogen van de mensen de boosdoener, maar let jij maar eens op als Kismo het weer doet. En let dan vooral op de houding van het baasje. Geeft die zekerheid aan de hond, vertrouwen?

Als er een paar keer op je hond gereden is, ga je toch al onbewust anders met hem naar buiten... "het zal toch weer niet???" Onbewust geef je dat denk ik door aan je hond. Die onzekerheid. O jee, baasje is onzeker, er gebeurt wat...

Vreselijk moeilijk om dat te corrigeren hoor, maar echt niet onmogelijk. Ik ken meerdere gevallen. Goldens zijn doetjes hihihi, en die gebeurt het vaker :D

Ron gebeurt het vooral omdat hij met iedereen en alles wil spelen. Is dat voor een andere intacte reu leuk als er geen andere teefjes in de buurt zijn, maar zodra er teefjes rondlopen waar Ron een concurrent kan zijn is het afgelopen met de pret. Dan springen ze hem echt op de nek. Signaal wat Ron afgeeft is "alle teefjes zijn leuk", wat geinterpreteerd wordt als "die hond wil met alle teefjes waar ik ook wel mee wil". Tja, niet iets wat ik hem af kan leren, maar het is wel Ron die het (ongewild, want hij wil gewoon lekker spelen) uitlokt. Begrijp je wat ik bedoel?
Tsja ik heb tot nu toe te maken gehad met een aantal mensen waarvan ik ook niet echt blij werd. Eentje had zijn hond gecorrigeerd met een schop en dat moest ik ook maar doen om dat rijden tegen te gaan (zijn lab woog op z'n minst 50 kg!), een ander stond in paniek te krijsen en de hond luisterde totaal niet naar haar dus ik moest wachten met Kismo tot hij niet meer met mij meeliep, een ander teefje die bij navraag niet loops bleek te zijn moest opgehaald worden want die kwam tegen me aan staan terwijl ik twee rijdende honden in toom probeerde te houden en de laatste vroeg of ik mijn hond niet zou laten castreren, hoe het kwam dat hij zo was etc. De laatste keek heel afkeurend en was geirriteerd over het feit dat haar labje vies werd, terwijl die vervolgens in het water sprong :confused: . Pfffffffffff!

Ja die Goldens zijn zulke lieverdjes, daar wordt Kismo ook altijd blij van en dan gelukkig niet op die vervelende manier :) . Ik las dat Ron Trufa gaat ophalen als ze achterblijft met wandelen, superlief! Als ik het goed begrijp uit jouw voorbeeld van Ron hangt rijgedrag nauw samen met verschillende typen honden, de situatie (combinaties van honden) en de betrokken baasjes. Ik ga de volgende keer goed opletten :D!
Groetjes, Linette
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Of het nu wel of niet aan de rijdende hond ligt of juist aan het slachtoffer.

Bij Bo wilde ik rijgedrag niet hebben, ik trok hem er vanaf, lukte dat niet dan kon hij desnoods een tik tegen zijn achterwerk aan krijgen van mij (hij was mij af en toe te vlug af) en ik liep door of lijnde hem aan, al naar gelang de situatie.
Echter gebeurde het hier net zo goed andersom. Toen Bo nog prima uit de voeten kon had ik zelf zoiets van "zelf laten oplossen", al was ik dan ook wel blij als de eigenaar zelf zijn hond er af haalde.
Op het moment dat Bo last kreeg van artrose ergerde ik mij er rot aan, zeker als Bo gewoon aan de riem zat (dit gebeurde dus net zo goed) en de betreffende hond liep dus los. Bo had er namelijk echt last van naderhand....

Bij "ons" teefje zal ik dus net zo er over denken. Zeker het eerste jaar wil ik het niet hebben, daarna ook liever niet dan wel.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Klopt, het mag nooit ongeacht de situatie, zeker niet omdat je niet kan inschatten wat de conditie van een andere hond is. Jammer dat heel veel daar anders over denken. Slaan zou ik nooit doen.
Groetjes, Linette
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus

mee eens hoor, baasjes zouden daar op moeten letten. Maar ja, het is voor veel baasjes zo lastig hè.... :evil:

Schoppen en slaan naar een rijdende hond vind ik trouwens ook uit de boze hoor...
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

Wat is slaan?
Je hebt een tik als waarschuwing, net zo goed als dat je iemand op zijn schouder tikt van "hee!", je hebt slaan en doet je hond ook echt pijn daarbij.
Dat slaan vind ik niet nodig. net als dat schoppen niet nodig is.
Maar zet hierbij ook gelijk de kanttekening dat op het laatste bij Bo ik er af en toe wel eens de neiging toe had (als de baas zelf niet ingreep), dit was dus alleen toen Bo er fysiek last van kreeg. Heb mij altijd ingehouden richting hond, niet richting dat soort baasjes (zeker niet in gebieden bij aanlijnplicht).
Haasje schreef:Klopt, het mag nooit ongeacht de situatie, zeker niet omdat je niet kan inschatten wat de conditie van een andere hond is. Jammer dat heel veel daar anders over denken. Slaan zou ik nooit doen.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
Maaike
Snuffelneus
Snuffelneus

okee, slaan en een tik zijn heel andere dingen. Ik geloof dat we allemaal wel weten wat "slaan" is. Ik heb het echt over slaan... ook al jeuken je handen wel eens... :wink:
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

En toch denk ik dat de andere hond er wel iets van 'leert' als hij eens een lel krijgt als hij wil gaan rijden. Zal pedagogisch vast niet verantwoord zijn, maar ik denk dat de 2e keer niet zo snel zal gebeuren als hij een nare ervaring heeft. Zeker als het baasje van de andere stom gaat staan lachen als je er iets van zegt, leert het baasje ook gelijk iets :)
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Eigenlijk moet je dan toch het baasje slaan ipv de hond :D Ja oké een tik of duw is anders, mee eens, alleen ontstaat er weer een glijdende schaal van wanneer is het geen tik meer. Ik zou zeggen aanraken, duwen (op een niet-agressieve manier) of gewoon de halsband natuurlijk. Een opdonder is de makkelijkste manier om de hond iets te leren/af te leren. Niet mijn manier.
Groetjes, Linette
Plaats reactie