Hoe vaak fokken met een teefje?

Heb je vragen over het fokken? Wil je weten wanneer je wel en wanneer je zeker niet moet fokken met een Labrador?
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Hoe vaak fokken met een teefje?

Ongelezen bericht door corretje »

Ik was net op MP aan het kijken bij honden. Niet dat ik er 1 ga aanschaffen hoor heb er 2 en dat is genoeg :D . En ga dat ook niet via MP doen.

Maar ik zag dat er een golden een nestje had. Keek ik op de fokker site en zag dat ze bijna 7 was en al 4 nestjes had gehad. Is dat niet veel?? Wat is eigenlijk normaal voor een teefje. Ik dacht zo 2-3 keer?? Dit was overigens wel haar laatste nestje stond er op de site.

Was zomaar nieuwschierig hierna. Groetjes Corine
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Alle stamboomfokkers moeten zich minimaal houden aan het BRS, het basisreglement stambomen. Dit is het fokreglement van de Raad van Beheer. Daarin zijn welzijnsregels voor de moederhond opgenomen en daarin staat een maximum van 5 nesten. Zie: http://www.raadvanbeheer.nl/fokkerij-ge ... fokbeleid/" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarnaast bestaat er een VFR, het verenigingsfokreglement. Dat zijn de fokregels die iedere rasvereniging opstelt. Die mogen niet soepeler zijn dan het BRS, wel strenger. Een rasvereniging zou dus in principe een minder aantal nesten mogen vaststellen. De beide labradorverenigingen hanteren ook het maximum van 5 nesten.

Volgens het BRS mag een teefje niet meer gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden (= 8 jaar) is geworden. De minimumleeftijd voor een dekking is 16 maanden.
De beide labradorverenigingen hebben in hun VFR het maximum overgenomen uit het BRS, maar de minimumleeftijd strenger gemaakt. Die is bij de NLV en LKN 20 maanden.
Dus als een labradorfokker lid is van één van de rasverenigingen, mogen zijn teefjes tussen 20 maanden (dekking) en 96 maanden (dekking) maximaal 5 nesten krijgen.
Als hij geen lid is van een rasvereniging maar wel stambomen aanvraagt, geldt alleen het BRS voor hem en mag hij zijn teefjes al vanaf 16 maanden laten dekken.
Een fokker die zonder stambomen fokt, hoeft zich helemaal nergens aan te houden.

Hanneke
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Hoi Hanneke.

Bedankt voor je goede uitleg. Was zomaar eens nieuwschierig erna. Die Golden was 2 toen ze het eerste nestje kreeg en nu bijna 7. voor het 4de. Het leek mij zo vaak, maar het mag zo te lezen in je verhaal :)

Groetjes van Corine
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
retrieverliefhebster
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door retrieverliefhebster »

De golden retriever teven mogen maximaal 4 nesten per leven.
Bij de labradors is dat maximaal 5 nesten per leven.

En dan is het ook nog raadzaam om bij het laatste nest te kijken of de teef het wel "aankan' op die leeftijd.

Het is dus per ras verschillend. Het is maar net wat er bij de rasvereniging wordt afgesproken. Net zoals de gezondheidsonderzoeken HD/ED en oogonderzoek bij de Goldens en labjes.

En bij de flatcoated retriever HD, Patella (knieén) en ooogonderzoek.

Groetjes joyce
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

Ik ben bezig met het ontwerp van een nieuwe site voor mijn columns/blog. Omdat ik mijn kleine steentje wil bijdragen in de strijd tegen malafide fokkers, is er ook een pagina met info voorzien. Daarin vermeld ik onder andere de minimum leeftijd en het maximaal aantal nesten voor fokteefjes. Dit topic komt voor mij dus heel goed van pas.
Ik ga de info van Hanneke gebruiken, maar kan er mij ook iemand vertellen wat de regels zijn voor België? Heb al een hele tijd op het net gesurfd, maar kan het niet vinden.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
roelien

Ongelezen bericht door roelien »

@Floortje Faun, miss even in Belgie bij de rasvereniging het fok reglement vragen.

Ik denk dat je, naast wat zou mogen, heel goed naar je teef moet kijken.
Voor de een is 5 nesten helemaal prima, voor de ander kan het met 1 nest al klaar zijn.
Floortje Faun
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Floortje Faun »

@ Roelien: dank je wel voor je tip.
Een labrador heeft weinig om over te blaffen.
Zijn baasje des te meer om over te bloggen.
Anita74
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Anita74 »

Officieel is dit 5 nesten maar inderdaad moet je naar de hond zelf kijken of zij dit wel aankan. Een goede fokker zal dat ook altijd doen!
Shuka ♂ 12 juli 2000 - 29 januari 2013
Taico ♂ 21 februari 2013
Plaats reactie