doe ik het goed ?

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
valentino

doe ik het goed ?

Ongelezen bericht door valentino »

we hebben een 11 weken bruine labrador in huis ,
eerste paar dagen was het wennen voor de hond en ons , 2 dagen 3 keer moeten opstaan om hem buiten te doen , maar plots een hele nacht kunnen doorslapen .dus met zinndelijk zijn we goed bezig ... denkek toch ie gaat van zelf als hij moet plassen naar buiten , soms nog eens een accidentje maar alst maar 1 of 2 keer is ...
Nu begint hij overal op te bijten en kheb hem een kauwbeen gegeven en is daar wel eindj mee bezig maar doe ik dan geen pijn omdat zijn tandjes nog moeten vernieuwen ? het is dus mijn eerste hond, en veranderd dan zijn gedrag niet als ik niet veel meer met hem speel , soms neem ik het weg om er mee te ravotten ofzo ... moet nu nog wachten tot 11 juli tot hij zijn laaste spuitje krijgt en dan kan ik er mee gaan wandelen ...
oja ie snuifeld of bijt soms veel in zijn poten wat kan dat overigs zijn ? jeuk ofzo ? En als ik zijn halsband aan doe zit hij te skarten aan zijn nekje ik hou het even vol en doe het dan weer af omdat ik denk dat gij zichzelf zou openkrabben ... gelieve mij te helpen aub want zit toch met twijfels of ik het goed doe ... dankje groeten Valentino en denzo en steffi
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ja hoor prima, dat krabben aan bandje is omdat ie dat niet gewend is, het bandje een tijdje omlaten (niet in de bench want dan kan ie zich miss ophangen) dan went ie er aan.

tegen bijten in je handen, voeten, dat is nu nog een fase dat alle pups hebben, geef hem dan wat anders om in te bijten of zeg eens heel hard auw, dat helpt vaak

je kan er best wel een stukje mee wandelen hoor, niet te ver tis nog een baby maar een stukje kan best, ga elleen nog niet naar de hondenveldjes omdat ie zijn entingen nog niet allemaal heeft gehad, maar wandelen mag ie wel

snuffelen en bijten in pootjes, kan zijn dat ie juist benieuwd is naar de geurtjes van buiten, die zitten aan zijn pootjes kijk even of dit minder wordt als jullie meer naar buiten gaan, en anders bij volgende bezoek aan da even naar laten kijken.

veel plezier met pupje
al me kinders uitgevlogen
valentino

speurneus carola schreef:ja hoor prima, dat krabben aan bandje is omdat ie dat niet gewend is, het bandje een tijdje omlaten (niet in de bench want dan kan ie zich miss ophangen) dan went ie er aan.

tegen bijten in je handen, voeten, dat is nu nog een fase dat alle pups hebben, geef hem dan wat anders om in te bijten of zeg eens heel hard auw, dat helpt vaak

je kan er best wel een stukje mee wandelen hoor, niet te ver tis nog een baby maar een stukje kan best, ga elleen nog niet naar de hondenveldjes omdat ie zijn entingen nog niet allemaal heeft gehad, maar wandelen mag ie wel

snuffelen en bijten in pootjes, kan zijn dat ie juist benieuwd is naar de geurtjes van buiten, die zitten aan zijn pootjes kijk even of dit minder wordt als jullie meer naar buiten gaan, en anders bij volgende bezoek aan da even naar laten kijken.

veel plezier met pupje
hallo dankje om te reageren , kben al blij dat ik nix verkeerd doe ja indd mss eens stukje mee gaan wandelen want hij is nog bang als er een auto of een hond zit te blaffen mss eens blokje om gaan wandelen , ja als we gaan voor zijn inentingen zal ik de da eens vragen inverband met zijn pootjes , ja voor da bijten heb ik een kauwbeen voor hem ...
valentino

oja en hij heeft soms keer de hik en geziet dat hij het wel ambetant van wordt maar wrm hij dat plots krijgt weet ik niet ...
Binno
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Binno »

valentino schreef:oja en hij heeft soms keer de hik en geziet dat hij het wel ambetant van wordt maar wrm hij dat plots krijgt weet ik niet ...
de hik... hier hebben ze ook allemaal als pup regelmatig de hik gehad, is volgens bij perfect normaal bij pups
wordt vanzelf minder als ze ouder worden
Afbeelding

Afbeelding Wood Fen Moos °23-03-2013
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Puppy hik, het heeft iets met groeien te maken. Flow heeft nog steeds de hik als ze net wakker word.

Verder zou ik als kauwmateriaal van die witte botten van FarmFood geven of een runderoor.

Edit:
Hikkende pup
De hik is het gevolg van iets: de groei! Het schijnt zo te zijn (ook met kinderen) althans het wordt zo aangenomen, dat door de snelle groei van het benige deel van het lichaam de andere structuren dit niet helemaal kunnen bijhouden, waardoor er onder andere rek en trek op bepaalde zenuwen komt. De zenuw van het middenrif bijvoorbeeld loopt een zeer lange weg helemaal door de borstkas (aan de rugzijde) naar het middenrif toe. Deze zenuw staat dus bij een snelgroeiende (hoogte en lengte) hond bloot aan rek: prikkeling is het gevolg en hierdoor ontstaat de hik. Verder kunnen jonge dieren erg schrokken: ook weer prikkeling van deze zenuw via de erlangs lopende slokdarm en prikkeling van de maag tegen het middenrif, althans de randen ervan.

Bron: barfplaats
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Met je pup kun je inderdaad best al eventjes een klein stukje wandelen, alleen dan moet je goed opletten voor andere honden en hondenpoep.
Als richtlijn voor hoe lang een pup per dag mag wandelen wordt overigens het volgende gegeven: (aantal maanden dat de pup oud is) * 5 minuten.
Dit is erg weinig maar zo voorkom je dat de gewrichten van de pup overbelast raken. Zolang je thuis genoeg speeltjes voor je pup hebt en hem of haar niet te druk maakt, gaat het prima.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Els
Speurneus
Speurneus

Ik vind die 5 minuten regel achterhaald. Jonge honden hebben net als jonge kinderen beweging nodig om hun motoriek te ontwikkelen. Mens en dier bewegen in patronen. Deze bewegingspatronen worden van simpel naar steeds ingewikkelder opgebouwd. Dit is alleen te leren door het te doen, door letterlijk vallen en opstaan. Met wandelen in een bos, over takjes heenstappen, op verschillende ondergronden worden bewegingen met goede coördinatie opgebouwd en aangeleerd. De beweegpatronen worden eigen gemaakt en worden automatismen. Juist in de inprentingsperiode leren de honden voor hun hele leven. Het is erg jammer als je deze periode niet goed benut. Het beste is de honden balans en coördinatie aan te bieden. Dan worden de patronen direct goed opgebouwd en ontstaat een goede balans tussen houdingsspieren en bewegingsspieren, goede coördinatie tussen de verschillende delen van het lichaam.
Uiteindelijk valt en staat het met het lezen van je pup, wat nog best lastig is met een jonge hond. Rust en regelmaat zijn belangrijk.

Een goed boek hierover vind ik Hondse hoogstandjes en Over groeispurten en mijlpalen, beiden van Marcel Nijland.
Groetjes,
Els

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Het is ook "maar" een richtlijn, vaak lopen wij wel wat langer dan wat de richtlijn zegt maar we proberen er toch niet te ver vanaf te zitten omdat we de gewrichten absoluut niet willen overbelasten. Het is in ieder geval niet de bedoeling om met een 8 weken oude pup al meteen een half uur te gaan lopen. ;)
Overigens nemen we Balou (bijna 17 weken) wel met de auto mee naar verschillende plaatsen (bos, park met zwemwater, winkelcentrum) om aan verschillende omgevingen te wennen. We laten haar dan ongeveer 10 minuutjes lopen, een tijdje rusten en vervolgens weer 10 minuutjes terug. We zorgen dan dat ze het de rest van de dag rustig aan doet.
Het is gewoon een kwestie van de juiste balans zoeken; enerzijds moet je pup voldoende rust krijgen voor een goede ontwikkeling maar anderzijds moet ze zich ook goed kunnen ontwikkelen door nieuwe ervaringen op te doen. :)
speurneus carola
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door speurneus carola »

ik heb opgemerkt dat bij de meeste pups de hik komt als ze moeten plassen
al me kinders uitgevlogen
valentino

ja het gaat hier eel goed , slaapt eel de nacht door na zijn 3de nacht , savonds na 9u geen eten meer aleen drinken ... dan om 11 u slapen en van wnr we wakker worden rond 7 u hem buiten doen en hem eten geven , heeft al zijn spuitjes gekregen en we gaan er zowel smorgens als savonds mee gaan wandelen en doet dat vrij rustig ... hij weegt nu 7 kilo en is 13 weken dus goed op weg é :d eeft hier nog nooit ep iets gebeten , speeltjes genoeg :d
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Fijn dat het zo goed gaat. :)
Is 7 kilo voor 13 weken niet alleen wat weinig?
Els
Speurneus
Speurneus

Beetje wel, er word een kilo per week gerekend, dus dan zou ie nu toch echt wat extra voer moeten krijgen.
Groetjes,
Els

Saskialappie

Ongelezen bericht door Saskialappie »

Mijn pup, een teefje, was vorige week vrijdag 8,5 kilo en 15 weken oud. Ik heb haar gewogen bij de dierenarts en die heeft haar verder ook nagekeken. Ik heb hem gevraagd of dit gewicht niet te weinig was voor haar leeftijd. Hij vond Nola er goed en gezond uitzien, niets mis mee. De ene hond is groter/zwaarder dan de ander volgens hem (net als bij mensen, die zijn ook allemaal verschillend). Nola is gewoon een iets kleinere labrador blijkbaar. Mij maakt het niets uit als ze maar gezond is!
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Hmm, Balou is ook geen grote lab en heeft een vrij kleine moeder, maar zij woog met 15 weken 13-15 kg (ik weet 't niet meer precies)...
Plaats reactie