Bijtgedrag pup

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
Laboriginals
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laboriginals »

Een pup bijt niet omdat hij overprikkeld is. Een pup bijt omdat alle pups bijten. Dat is hun manier om de wereld te onderzoeken en om sociale omgangsregels te leren met hun roedelgenoten. Pups spelen met elkaar en met voorwerpen door te bijten.

Elke pup moet vóór hij zijn definitieve gebit krijgt, leren dat bijten bij een ander pijn doet. Dat heet de bijtremming. Een pup heeft die niet vanzelf, die moet hij leren. De enige manier waarop hij een bijtremming kan leren, is door bijtspelletjes te doen, waarbij de ander hem corrigeert als hij te hard bijt.

Als een pup in de bench gezet wordt en hij heeft de bench leren associëren met ´gaan slapen´, gaat hij echt wel slapen. En hij legt ook echt wel de link: als ik wilde vechtspelletjes doe, moet ik in de bench. Dus laat hij die wilde vechtspelletjes wel achterwege. Maar dat wil nog niet zeggen, dat een pup bijt omdat hij eigenlijk slaap heeft.

Een pup bijt te hard omdat hij nog onvoldoende bijtremming heeft geleerd. En die leert hij door bijtspelletjes te doen waarbij hij gecorrigeerd wordt als hij te hard bijt. Pups onderling gillen het uit als de één de ander te hard bijt. Die ander zet dan een felle tegenaanval in met een hoop gegrom en gegrauw. Zo leert broertje of zusje dat hij niet zo hard moet bijten.

Googel maar eens op ´bijtremming´.

Hanneke
:blondpootje: Pippi (12-05-2008)
:zwartpootje: Dazzle (14-04-2010)
:zwartpootje: Rainbow (12-12-2014)
Daphne
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Daphne »

Het bijten wordt echt al een stuk minder! We zetten haar nu vaker in de bench als ze doorgaat nadat we haar hebben gecorrigeerd waar ze dan in slaap valt. Ook pak ik soms preventief haar kauwbot vast, dan komt ze lekker bij me zitten en knabbelt op haar bot terwijl ik hem vast hou. Geniet momentjes!
Afbeelding
Plaats reactie