Zijn mixjes gezonder dan rashonden?
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Zijn mixjes gezonder dan rashonden?
Afgelopen week is er een groot Amerikaans onderzoek gepubliceerd naar de gezondheidsverschillen tussen rashonden en kruisingen:
http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... Code=javma" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ruim 27.000 dossiers van honden met een erfelijke ziekte bekeken. Het ging om 24 erfelijke ziekten.
Bij 13 erfelijke aandoeningen (o.a. HD) werd geen verschil gevonden tussen ras of mix, bij beide groepen kwamen deze aandoeningen evenveel voor.
10 ziekten werden vaker onder rashonden gevonden dan bij mixjes, o.a. ED en cataract.
Bij kruisingen werden vaker gescheurde kruisbanden gezien.
Dit is de conclusie:
Prevalence of genetic disorders in both populations was related to the specific disorder. Recently derived breeds or those from similar lineages appeared to be more susceptible to certain disorders that affect all closely related purebred dogs, whereas disorders with equal prevalence in the 2 populations suggested that those disorders represented more ancient mutations that are widely spread through the dog population. Results provided insight on how breeding practices may reduce prevalence of a disorder.
Hanneke
http://avmajournals.avma.org/doi/abs/10 ... Code=javma" onclick="window.open(this.href);return false;
Er zijn ruim 27.000 dossiers van honden met een erfelijke ziekte bekeken. Het ging om 24 erfelijke ziekten.
Bij 13 erfelijke aandoeningen (o.a. HD) werd geen verschil gevonden tussen ras of mix, bij beide groepen kwamen deze aandoeningen evenveel voor.
10 ziekten werden vaker onder rashonden gevonden dan bij mixjes, o.a. ED en cataract.
Bij kruisingen werden vaker gescheurde kruisbanden gezien.
Dit is de conclusie:
Prevalence of genetic disorders in both populations was related to the specific disorder. Recently derived breeds or those from similar lineages appeared to be more susceptible to certain disorders that affect all closely related purebred dogs, whereas disorders with equal prevalence in the 2 populations suggested that those disorders represented more ancient mutations that are widely spread through the dog population. Results provided insight on how breeding practices may reduce prevalence of a disorder.
Hanneke
-
-Marianne
- Middelgrote hondenneus

Interessant om te lezen! Het aantal erfelijke aandoeningen dat meer voorkomt bij rashonden dan bij mixjes valt me eerlijk gezegd nog mee; ik had er meer verwacht.
Overigens is het wel de vraag in hoeverre de resultaten van dit onderzoek van toepassing zijn op de gehele hondenpopulatie. De samenstelling van de onderzoekspopulatie kwam weliswaar overeen met de samenstelling van de hondenpopulatie bij dierenklinieken, maar alsnog kan het zo zijn dat dit afwijkt van de werkelijke samenstelling van de gehele hondenpopulatie.
Verder kwam ik dit nog tegen in het volledige artikel:
Labrador Retrievers and
mixed-breed dogs were more frequently evaluated at the
veterinary medical teaching hospital; therefore, those
dogs typically had a greater prevalence of every disorder.
However, the most frequent breeds affected by each dis-
order changed when adjusted for absolute numbers of
dogs of that breed evaluated at the clinic. Although some
breeds appeared multiple times in different disorders, no
breed dominated by the percentage of breed affected.
In de onderzoekspopulatie kwamen Labradors weliswaar vaker voor dan andere rashonden, maar wanneer hiervoor gecorrigeerd werd, bleek dat de onderzochte aandoeningen niet vaker voorkomen onder Labradors dan onder andere rashonden. Sterker nog, bij de aandoeningen die vaker voorkomen bij rashonden dan bij mixjes staat de Labrador Retriever geen één keer in de top vijf van rassen die het meeste zijn getroffen door de desbetreffende aandoening.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het volledige artikel: stuur me even een bericht. Ik denk namelijk niet dat je toegang tot het volledige artikel hebt zonder de proxy van een universiteit of onderzoeksinstituut.
Overigens is het wel de vraag in hoeverre de resultaten van dit onderzoek van toepassing zijn op de gehele hondenpopulatie. De samenstelling van de onderzoekspopulatie kwam weliswaar overeen met de samenstelling van de hondenpopulatie bij dierenklinieken, maar alsnog kan het zo zijn dat dit afwijkt van de werkelijke samenstelling van de gehele hondenpopulatie.
Verder kwam ik dit nog tegen in het volledige artikel:
Labrador Retrievers and
mixed-breed dogs were more frequently evaluated at the
veterinary medical teaching hospital; therefore, those
dogs typically had a greater prevalence of every disorder.
However, the most frequent breeds affected by each dis-
order changed when adjusted for absolute numbers of
dogs of that breed evaluated at the clinic. Although some
breeds appeared multiple times in different disorders, no
breed dominated by the percentage of breed affected.
In de onderzoekspopulatie kwamen Labradors weliswaar vaker voor dan andere rashonden, maar wanneer hiervoor gecorrigeerd werd, bleek dat de onderzochte aandoeningen niet vaker voorkomen onder Labradors dan onder andere rashonden. Sterker nog, bij de aandoeningen die vaker voorkomen bij rashonden dan bij mixjes staat de Labrador Retriever geen één keer in de top vijf van rassen die het meeste zijn getroffen door de desbetreffende aandoening.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn in het volledige artikel: stuur me even een bericht. Ik denk namelijk niet dat je toegang tot het volledige artikel hebt zonder de proxy van een universiteit of onderzoeksinstituut.
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Als ik het goed begrepen heb, verklaren de onderzoekers dit door te stellen dat de aandoeningen die bij beide groepen veel voorkomen, waarschijnlijk al lang bestaande aandoeningen zijn. De verantwoordelijke genmutaties hebben al lang geleden plaatsgevonden en zijn inmiddels wijd verbreid door de hele hondenpopulatie, ook bij kruisingen.-Marianne schreef: Het aantal erfelijke aandoeningen dat meer voorkomt bij rashonden dan bij mixjes valt me eerlijk gezegd nog mee; ik had er meer verwacht.
Doorredenerend zou je daaruit kunnen afleiden dat erfelijke aandoeningen ontstaan bij rashonden en vervolgens hun weg vinden naar de kruisingen. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Is het volledige artikel erg wetenschappelijk Engels, of is het voor een leek wel te doen? In dat laatste geval wil ik het wel graag helemaal lezen
Hanneke
-
-Marianne
- Middelgrote hondenneus

Klopt ja. De desbetreffende mutaties zouden dan hebben plaatsgevonden vóórdat specifieke rashonden zijn ontstaan, waardoor de mutaties inderdaad gelijk verdeeld zijn over de gehele hondenpopulatie. Bij mixjes zijn dergelijke mutaties er echter makkelijker uit te fokken doordat dat een vrij grote groep honden omvat, in tegenstelling tot (de voorlopers van) rashonden, wat maar een kleine en selecte groep is. Bij rashonden is de kans dus groter dat erfelijke aandoeningen langer in de populatie blijven dan bij mixjes en daarom vind ik het opvallend dat zo'n groot aantal erfelijke aandoeningen gelijk is verdeeld over rashonden en mixjes.Laboriginals schreef:Als ik het goed begrepen heb, verklaren de onderzoekers dit door te stellen dat de aandoeningen die bij beide groepen veel voorkomen, waarschijnlijk al lang bestaande aandoeningen zijn. De verantwoordelijke genmutaties hebben al lang geleden plaatsgevonden en zijn inmiddels wijd verbreid door de hele hondenpopulatie, ook bij kruisingen.
Aan de andere kant... Ik lees nu net in het artikel dat de gemiddelde huishond afstamt van 3 tot 5 wolflijnen. Elke wolflijn stamt weer af van een klein aantal gemeenschappelijke voorouders, dus als een mutatie al zó vroeg in de geschiedenis heeft plaatsgevonden, is het altijd al wijdverspreid geweest over de gehele hondenpopulatie en is het erg lastig om het er uit te fokken. Dan zou het wel weer logisch zijn dat bepaalde aandoeningen even vaak voorkomen bij rashonden als bij mixjes. In hoeverre het voorkomen van een bepaalde mutatie verschilt tussen rashonden en mixjes is dus afhankelijk van het punt in de geschiedenis waarop een bepaalde mutatie heeft plaatsgevonden.
Nee, zie mijn stuk hierboven.Laboriginals schreef:Doorredenerend zou je daaruit kunnen afleiden dat erfelijke aandoeningen ontstaan bij rashonden en vervolgens hun weg vinden naar de kruisingen. Of zie ik dat helemaal verkeerd?
Mutaties die even vaak voorkomen bij mixjes als bij rashonden zijn lange tijd terug ontstaan, waarschijnlijk nog voordat er echt rashonden leefden zoals wij die tegenwoordig kennen.
Mutaties die vaker voorkomen bij rashonden dan bij mixjes zijn waarschijnlijk echter wél ontstaan bij (voorlopers van) rashonden. Deze mutaties kunnen bij mixjes terechtkomen wanneer een (voorloper van een) rashond met zo'n mutatie wordt gekruist met een mixje, maar deze mutatie komt dan lang niet zo vaak voor bij mixjes als bij rashonden.
Het is een wetenschappelijk Engels artikel, dus voor een doorsnee persoon is het vrij lastig te begrijpen, denk ik. Je kunt me alsnog een privébericht met je e-mailadres sturen, dan stuur ik het artikel op en kun je het zelf alsnog doorlezen. Als je iets dan niet snapt, kan ik het proberen uit te leggen.Laboriginals schreef:Is het volledige artikel erg wetenschappelijk Engels, of is het voor een leek wel te doen? In dat laatste geval wil ik het wel graag helemaal lezen![]()
Hanneke
-
Marga
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Haha.. nou niet alles hoor, dan wordt een mens knettergek, maar wel alles wat met labjes te maken heeftMarga schreef:Naast Hanneke ben ik ook erg geinteresseerd in het artikel. Zou je het mij ook willen sturen?
Zal wel een karaktereigenschap van juffen zijn dat ze graag alles willen weten...
En Marianne.. ik wil het artikel toch proberen te lezen, wil je het a.u.b. sturen naar info@laboriginals.nl. Dank je wel
Hanneke
-
Marga
- Middelgrote hondenneus

- Contacteer:
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Ik heb het gelezen, zo goed en zo kwaad als het ging met dat wetenschappelijke Engels.
De titel van mijn topic klopt alvast niet, want die vraag (of mixjes gezonder zijn dan rashonden) is niet onderzocht. Er is onderzocht of die 24 erfelijke aandoeningen vaker voorkomen bij rashonden dan bij mixjes. Dat blijkt dus per aandoening te verschillen.
Maar er is niet ondezocht of er meer rashonden dan mixjes een erfelijke aandoening hebben. Daarvoor hadden ze eerst een representatieve populatie rashonden en een representatieve populatie mixjes moeten definiëren en dan bepalen hoe groot het percentage van beide groepen is met een erfelijke aandoening. Dat hebben ze niet onderzocht. De onderzoeksgroep bestond uit dieren die de afgelopen 15 jaar in dat ziekenhuis waren behandeld.
Bovendien, zoals Marianne ook al aanhaalde, geven ze zelf aan dat die onderzoeksgroep misschien niet helemaal representatief is. Zo zou je je kunnen voorstellen dat eigenaren van rashonden vaker bereid zijn om met hun hond naar een dure kliniek te gaan dan eigenaren van mixjes. Dus dan zouden de mixjes ondervertegenwoordigd kunnen zijn in dit onderzoek.
Het is wel interessant om te zien, wat de onderzoekers als erfelijke aandoeningen beschouwen. Zo staat ´bloat´ er ook tussen (maagtorsie), evenals gescheurde kniebanden. Daar zit blijkbaar wel degelijk een erfelijke achtergrond bij.
Hanneke
De titel van mijn topic klopt alvast niet, want die vraag (of mixjes gezonder zijn dan rashonden) is niet onderzocht. Er is onderzocht of die 24 erfelijke aandoeningen vaker voorkomen bij rashonden dan bij mixjes. Dat blijkt dus per aandoening te verschillen.
Maar er is niet ondezocht of er meer rashonden dan mixjes een erfelijke aandoening hebben. Daarvoor hadden ze eerst een representatieve populatie rashonden en een representatieve populatie mixjes moeten definiëren en dan bepalen hoe groot het percentage van beide groepen is met een erfelijke aandoening. Dat hebben ze niet onderzocht. De onderzoeksgroep bestond uit dieren die de afgelopen 15 jaar in dat ziekenhuis waren behandeld.
Bovendien, zoals Marianne ook al aanhaalde, geven ze zelf aan dat die onderzoeksgroep misschien niet helemaal representatief is. Zo zou je je kunnen voorstellen dat eigenaren van rashonden vaker bereid zijn om met hun hond naar een dure kliniek te gaan dan eigenaren van mixjes. Dus dan zouden de mixjes ondervertegenwoordigd kunnen zijn in dit onderzoek.
Het is wel interessant om te zien, wat de onderzoekers als erfelijke aandoeningen beschouwen. Zo staat ´bloat´ er ook tussen (maagtorsie), evenals gescheurde kniebanden. Daar zit blijkbaar wel degelijk een erfelijke achtergrond bij.
Hanneke
-
-Marianne
- Middelgrote hondenneus

Wat grappig, ik had er nog geeneens bij stilgestaan dat een maagtorsie, gescheurde kniebanden e.d. in het onderzoek ook tot erfelijke aandoeningen worden gerekend. Gescheurde kniebanden kan ik nog enigszins begrijpen, maar hoe dat zit met die maagtorsie..?
Nog even over de representativiteit van de onderzoekspopulatie: het is erg lastig, tijdrovend en bovendien duur om een volledig representatieve onderzoekspopulatie samen te stellen. Dan zou je eerst de samenstelling van de gehele populatie moeten onderzoeken en vervolgens pups vanaf hun geboorte moeten volgen. Een eenvoudig alternatief is de onderzoeksvorm van het onderzoek dat hier besproken wordt. Het kan zo zijn dat de gehele populatie iets anders in elkaar steekt dan tijdens het onderzoek wordt aangenomen, waardoor de foutmarges van de resultaten groter worden. Ik denk echter niet dat deze verschillen al te groot zijn, zeker niet gezien het feit dat vrijwel elke hond wel eens langs de dierenarts komt, wat de representativiteit van het onderzoek ten goede komt. Al zouden de onderzoekspopulatie en de doelpopulatie van elkaar afwijken, waarvan de kans vrij groot is, dan zal dit verschil niet al te groot zijn en dan zit er zeker een kern van waarheid in de resultaten van het onderzoek.
Nog even over de representativiteit van de onderzoekspopulatie: het is erg lastig, tijdrovend en bovendien duur om een volledig representatieve onderzoekspopulatie samen te stellen. Dan zou je eerst de samenstelling van de gehele populatie moeten onderzoeken en vervolgens pups vanaf hun geboorte moeten volgen. Een eenvoudig alternatief is de onderzoeksvorm van het onderzoek dat hier besproken wordt. Het kan zo zijn dat de gehele populatie iets anders in elkaar steekt dan tijdens het onderzoek wordt aangenomen, waardoor de foutmarges van de resultaten groter worden. Ik denk echter niet dat deze verschillen al te groot zijn, zeker niet gezien het feit dat vrijwel elke hond wel eens langs de dierenarts komt, wat de representativiteit van het onderzoek ten goede komt. Al zouden de onderzoekspopulatie en de doelpopulatie van elkaar afwijken, waarvan de kans vrij groot is, dan zal dit verschil niet al te groot zijn en dan zit er zeker een kern van waarheid in de resultaten van het onderzoek.
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
In Amerika is de AKC/CHF fondsen aan het werven, om een groot onderzoek te starten naar de achtergronden van maagtorsie. Er wordt wel degelijk een erfelijke component vermoed:
http://www.akcchf.org/canine-health/you ... lth/bloat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ook nog doorklikken, naar deze informatie bijv.:
http://www.akcchf.org/assets/files/What ... at-RFP.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
http://www.akcchf.org/canine-health/you ... lth/bloat/" onclick="window.open(this.href);return false;
Je kunt ook nog doorklikken, naar deze informatie bijv.:
http://www.akcchf.org/assets/files/What ... at-RFP.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Hanneke
-
-Marianne
- Middelgrote hondenneus

Hmm, op die site staat helaas niet echt wat precies die erfelijke component achter maagtorsies is.
Trouwens zeker interessant dit, wetenschappelijke of populair-wetenschappelijke artikelen met elkaar delen en erover discussiëren! Ik zal dit topic zeker onthouden voor als ik nog een interessant (wetenschappelijk) artikel tegenkom.
Trouwens zeker interessant dit, wetenschappelijke of populair-wetenschappelijke artikelen met elkaar delen en erover discussiëren! Ik zal dit topic zeker onthouden voor als ik nog een interessant (wetenschappelijk) artikel tegenkom.
-
Laboriginals
- Speurneus

- Contacteer:
Nee, dat weten ze ook nog niet, daar proberen ze met dit onderzoek nou juist achter te komen. Ze geven zelf al aan, dat het niet om erfelijkheid alleen zal gaan: ´it is clear that it will not be possible to understand bloat comprehensively on the basis of genes alone.´-Marianne schreef:Hmm, op die site staat helaas niet echt wat precies die erfelijke component achter maagtorsies is.
Ze gaan ook kijken o.a. naar de passage van voedsel door de slokdarm en de relatie met stress.
Het wordt i.i.g. een grootschalig onderzoek om vanuit diverse invalshoeken erachter te komen, wat er nou precies gebeurt bij maagtorsies. We zullen de uitkomsten van het onderzoek over een paar jaar wel lezen.
Hanneke
-
-Marianne
- Middelgrote hondenneus

Klopt, maar dan moeten ze wel al een bepaald vermoeden hebben voordat ze precies uit gaan zoeken hoe het op genetisch niveau werkt.
Ik ben in ieder geval benieuwd wat de uitkomst is. Wat trouwens wel fijn was om te lezen: de Labrador staat niet in het lijstje van rassen die een verhoogd risico op een maagtorsie hebben.