Ben ik de enige....

Vragen over de voeding van je Labrador? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door lucievd »

perelaar schreef:Voor de mensen die barf voeren, en werken met de hond: levert dat geen problemen op, als de hond een haas, konijn of ander wild moet apporteren?
Ik mag er niet aan denken dat Harpo een apport zelf al even voorproeft...
Ik geef Flits geen dieren te eten waar de vacht of veren nog aan zitten.
Dus altijd in karkasvorm.
Tot nu toe nog nooit problemen gehad met apporteren van konijn,eend etc. en verwacht ook totaal geen problemen.

Maar ik geef dus wel bewust geen dieren die nog helemaal compleet in het jasje zitten, want dan zou het misschien verwarrend kunnen worden.
De ene keer mag hij het dier opeten en de andere keer juist niet en moet ie 'm netjes brengen.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

lucievd schreef:
perelaar schreef:Voor de mensen die barf voeren, en werken met de hond: levert dat geen problemen op, als de hond een haas, konijn of ander wild moet apporteren?
Ik geef Flits geen dieren te eten waar de vacht of veren nog aan zitten.
Dus altijd in karkasvorm.
Tot nu toe nog nooit problemen gehad met apporteren van konijn,eend etc. en verwacht ook totaal geen problemen.

Maar ik geef dus wel bewust geen dieren die nog helemaal compleet in het jasje zitten, want dan zou het misschien verwarrend kunnen worden.
De ene keer mag hij het dier opeten en de andere keer juist niet en moet ie 'm netjes brengen.

Volgens mij is dat geen probleem, ze weten gerust het verschil wel tussen hun bak en een apport. Dit zou je wel even aan Lupos kunnen vragen, ik weet dat zij vaak wild voert en ook meedoet aan de echte jacht :wink: Mocht een van jullie dit aan haar vragen, laat je dan even weten wat haar antwoord was? Ik ben ook benieuwd :D
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Nienke & Foofer schreef:Schiet me toch nog een vraag te binnen, gewoon uit nieuwsgierigheid. Hoe doen jullie(de mensen die vers voeren) dat wanneer de hond naar een oppas heen gaat? Geven jullie dan kvv mee of hebben jullie een oppas die ook vers geeft?

Onze oppas geeft zelf ook BARF, dus als de honden daar een nachtje logeren krijgen ze gewoon hun normale eten :)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Ik vind barf een goed principe en ik geloof zeker dat het goed is voor de hond en dat de hond er van geniet, maar zelf zou ik het (nog) niet kunnen voeren.
Ik heb er geen moeite mee om lichaamsdelen of organen te zien of vast te houden. Ooit heb ik op school een heel big ontleed (welke overigens dood was geboren) en ik vond het allemaal enorm interessant. Tegenwoordig sta ik voor m'n studie regelmatig in de snijzaal waar dan hersens, opengemaakte schedels of hele lichamen van overleden mensen liggen. Ook daar heb ik geen totaal geen moeite mee, puur uit educatief oogpunt gezien vind ik het juist heel erg interessant.
Waar ik wel moeite mee heb, is het eten van iets wat nog herkenbaar een dier is geweest. Garnalen krijg ik bijvoorbeeld echt niet weg, puur omdat er gewoon nog een heel diertje voor je ligt. Vis waar de staart nog aan zit is voor mij echt the max.
En om m'n hond dan wel herkenbare lichaamsdelen of organen te voeren... Nee, dat lijkt mij persoonlijk geen fijn idee. Bovendien heb ik niet genoeg kennis van barf om dit aan m'n hond te voeren. (Overigens ben ik niet de enige thuis die over Balou beslist, m'n vader bepaalt namelijk ook veel dingen, al heb ik wel veel inspraak.)
Wij voeren Balou half om half KVV en brokken. Wij willen graag dat Balou toch vers vlees binnen krijgt, vandaar de KVV. En brokken... Balou is nu nog volop in de groei en dan is het extra belangrijk dat ze van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Ik zie de brokken dan als een soort back-up: mocht de KVV niet voldoende zijn, dan zijn er altijd nog de brokken. Nu weet ik dat dit eigenlijk niet juist is en dat honden met KVV waarschijnlijk alle voedingsstoffen gewoon netjes binnenkrijgen, maar het is toch zo'n gevoel wat ik heb. :oops: Overigens weet ik niet of we brokken blijven voeren, als Balou wat ouder is lijkt het mij namelijk fijn om geheel over te stappen op KVV.

Verder moet ieder voor zich bepalen wat zijn of haar hond te eten krijgt, zolang het maar een weloverwogen keuze is.
Roos

Mijn honden gaan niet naar de oppas, mocht dat ooit een keer echt noodzakelijk zijn gaan ze naar mijn vriend en die geeft ze hun eigen eten :wink:
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Nu doen wij alleen recreatief werken met de hond, en zijn geen enorme jachtgangers, maar mijn honden krijgen wel eens hele prooidieren (met huid en haar) maar als ze een eend/duif oid mogen apporteren denken ze er niet aan om het op te eten, en komen ze het keurig en alleen apporteren en doen er verder niets mee :)

Ik weet wel dat veel jagers trouwens geen hele prooidieren geven met huid en haar, omdat ze bang zijn dat hun hond het verschil niet ziet
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Marga
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marga »

-Marianne schreef:Ik vind barf een goed principe en ik geloof zeker dat het goed is voor de hond en dat de hond er van geniet, maar zelf zou ik het (nog) niet kunnen voeren.
Ik heb er geen moeite mee om lichaamsdelen of organen te zien of vast te houden. Ooit heb ik op school een heel big ontleed (welke overigens dood was geboren) en ik vond het allemaal enorm interessant. Tegenwoordig sta ik voor m'n studie regelmatig in de snijzaal waar dan hersens, opengemaakte schedels of hele lichamen van overleden mensen liggen. Ook daar heb ik geen totaal geen moeite mee, puur uit educatief oogpunt gezien vind ik het juist heel erg interessant.
Waar ik wel moeite mee heb, is het eten van iets wat nog herkenbaar een dier is geweest. Garnalen krijg ik bijvoorbeeld echt niet weg, puur omdat er gewoon nog een heel diertje voor je ligt. Vis waar de staart nog aan zit is voor mij echt the max.
En om m'n hond dan wel herkenbare lichaamsdelen of organen te voeren... Nee, dat lijkt mij persoonlijk geen fijn idee. Bovendien heb ik niet genoeg kennis van barf om dit aan m'n hond te voeren. (Overigens ben ik niet de enige thuis die over Balou beslist, m'n vader bepaalt namelijk ook veel dingen, al heb ik wel veel inspraak.)
Wij voeren Balou half om half KVV en brokken. Wij willen graag dat Balou toch vers vlees binnen krijgt, vandaar de KVV. En brokken... Balou is nu nog volop in de groei en dan is het extra belangrijk dat ze van alle voedingsstoffen voldoende binnenkrijgt. Ik zie de brokken dan als een soort back-up: mocht de KVV niet voldoende zijn, dan zijn er altijd nog de brokken. Nu weet ik dat dit eigenlijk niet juist is en dat honden met KVV waarschijnlijk alle voedingsstoffen gewoon netjes binnenkrijgen, maar het is toch zo'n gevoel wat ik heb. :oops: Overigens weet ik niet of we brokken blijven voeren, als Balou wat ouder is lijkt het mij namelijk fijn om geheel over te stappen op KVV.

Verder moet ieder voor zich bepalen wat zijn of haar hond te eten krijgt, zolang het maar een weloverwogen keuze is.
Nou ik ontleed geen mensen, maar snap je heel goed. Hier krijgen ze altijd kvv, ook de pupjes die worden afgespeend. Maar ik kan er, heel hypocriet, ook niet tegen om dieren te herkennen als ze worden opgegeten.
Maar ook bv een kippenvleugel voeren vind ik doodeng, misschien assiociaties met mijn vorig leven als paravetje waar ik meerdere geperforeerde darmen heb gezien. Lekker kvv, honden blij, baasje blij want ze doen het er fantastich op.
Lientje01
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Lientje01 »

Terra5 schreef:
Over het gemak, dat het alleen daardoor is ontstaan. Volgens mij is de brokken-industrie ontstaan in eerste instantie wel voor het welzijn (ok, en markteting-verwegingen).
Honden aten tot die tijd vooral met de pot mee en kregen de restjes, dat was makkelijker ;-) Maar ook niet altijd even gezond. Volgens mij waren er toen weinig mensen die speciaal voor hun hond een konijn of koe slachtten, dat vlees hadden ze zelf hard genoeg nodig.

Dan vraag ik me wel af, ook qua gemak, of die mensen dan voor zichzelf ook nooit een pak jus d'orange kopen? Nooit potjes gedroogde kruiden? Heel veel dingen zijn toch ontwikkeld voor het gemak? Ik denk dat nog weinig mensen een koe in de tuin hebben staan voor melk. Als iets voor het gemak is ontwikkeld, wil dat niet per definitie zeggen dat het dus slechter zou zijn ;-)

Maar daar waar er winst te behalen valt voor een producent, daar wordt helaas vaak wel ook de marges opgezocht in het productieproces. Maar dat zal dus ook zo zijn met KVV en ook de diertjes die als BARF worden gegeven zullen niet altijd hormoon-vrij zijn en een geweldig vrij leven hebben gehad.
Ja, zo denk ik er ook over. Ik heb bovendien net even op de zak gekeken en zie dat er in deze brokken niet eens vlees zit, het is voornamelijk granen en rijst. Overigens geef ik haar nog wel fruit (omdat ze het erg lekker vindt). Ik vind de brokken makkelijk, tijdbesparend en alles wat ze nodig heeft zit er in. Ieder zijn ding :-)
Roos

Lientje01 schreef:
Ja, zo denk ik er ook over. Ik heb bovendien net even op de zak gekeken en zie dat er in deze brokken niet eens vlees zit, het is voornamelijk granen en rijst. Overigens geef ik haar nog wel fruit (omdat ze het erg lekker vindt). Ik vind de brokken makkelijk, tijdbesparend en alles wat ze nodig heeft zit er in. Ieder zijn ding :-)
Er zit geen eens vlees in de brok zeg jij, en toch zit er alles in wat zij nodig heeft, kun je mij dat uitleggen? Ik ben heel benieuwd hoe een (hoofdzakelijke) carnivoor gezond op kan groeien op granen en rijst :confused:
AnjaS
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door AnjaS »

Dat is ook altijd bij ons de vraag...( zeker bij mijn man)
Een rauwe vis die gaat er prima in..
maar eend en haas durven wij ook niet.. wel kvv...
maar ip krijgt ( voorheen krijgen) ze gewoon brokken...gaat ook goed. :)
En foto's kan ik wel zien... dat maakt mij niet uit.
Afbeelding

Dank je wel Anca
:zwartpootje: Daisy (2-4-1997 - 29-4-2004)
:bruinpootje: Tess (2-6-2004 -25-02-2013)
:bruinpootje: Tjinta( 2-6-2004 - 14-9-2016)
:zwartpootje: Stars and Tails Black Lola 28-10-2013
Angelique
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Angelique »

Ik heb voor dat we kyra kregen nooit nagedacht over wat haar te geven, ik wist niet eens dat er kvv en barf etc was. Ik wist wel dat ik een goed merk brokken wilde zodat ze gezond zou opgroeien. Maar onze fokker gaf (en speende af) met kvv en daar hebben we veel over gepraat en ik heb het daar ook voor het eerst gezien. Dat viel me zoo mee! Na het nodige inleeswerk (mede dankzij het forum!) zijn we kyra 'gewoon' kvv gaan voeren :) barf wil ik niet vooral omdat ik bang ben dat ik niet voldoende afwissel etc. En ik met toegeven dat hele karkassen ook niet my cup of tea zijn, maar als lyra wat groter is wil ik af en toe wel wat 'lekkers' vers tussendoor doen waar ze op kan knauwen, de iets minder duidelijk gedefinieerde variant ;) ach, en ik denk ook dat het klopt, dat je er aan leert wennen, wat je ook geeft.
Ohja, en als kyra mee gaan ergens heen of bij oppas/familie is dat gaat de kvv gewoon ook mee. Makkelijk zat :)
Concieta
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Concieta »

Max kreeg vanuit het nest brokken, dat zijn we blijven doen. Maar zoals ook bij mijn vorige hond vond ik zijn ontlasting er niet goed uitzien. Toen zijn we overgestapt op kvv, tot een aantal weken geleden. We kwamen er achter dat Max hd heeft en te hard groeide door de kvv. Hij moest even op speciale brokken van RC. Nu is hij mooi op gewicht maar Max poept zich een slag in de rondte door de vezels in die brokken (het ziet er trouwens wel goed uit). Hij wordt vandaag geopereerd aan hd, dus had ik even een gesprekje met 1 van de assistentes bij de dierenarts. Vanaf morgen ga ik weer kvv geven afgewisseld met de brokken die hij nu krijgt.

Mijn ervaring is dat met kvv onze dieren beter in hun vel zitten, over barf kan ik niet zeggen. Ik ben ook niet zo'n held om dat te gaan doen.

Gr. Concieta
Afbeelding
Huub
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Huub »

Ik geef Huub ook KVV maar puur om het feit dat hij daarmee afgespeend is en niet goed op brokken reageerd (geen enkele brok).
Ik ben me toen gaan verdiepen in kvv en barf en kwam op lotgering voor Huub.
Qua prijs voor mij goed te doen (alleenstaande mama).
Een heel konijn zou ik ook niet kunnen/willen geven.
Ik ben zelf een grote vleeseter zou niet zonder mijn stukje vlees kunnen maar ik hoef niet te zien/weten hoe dat vanaf koe, varken, schaap of kip op mijn bord komt daar kan ik niet tegen.
Maar mijn stukje vlees laten liggen nooit ik denk er gewoon niet bij na hoe het van begin af op mijn bord terecht is gekomen.
Maar Huub herkenbare dieren geven kan ik ook niet.
Liefs Francis
Baloe en Sappa altijd in mijn hart
Plaats reactie