castratie, definitief of chemisch?

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
sam
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

castratie, definitief of chemisch?

Ongelezen bericht door sam »

Ik wil Darwin laten castreren. Hij heeft een niet ingedaald balletje, een puspiemel ( al vanaf een maand of zes) en er is niets meer met hem te doen als er een loopse teef in de buurt is. Hij loopt ook weg en als hij aan de lijn is en een loops teefje ontdekt loopt hij te janken en te klappertanden.
Ik weet het hij is een puber, maar de middelteenperiode hebben we al achter de rug. Nu hebben we een aardig losloopgebiedje valkbij en veel niet gesteriliseerde teven, die allemaal na elkaar loops zijn. Probleem is dus dat Darwin bijna niet meer los kan lopen, omdat de teven wel los door dit gebied mogen van hun baasjes. Ik wilde vanwege het balletje en de puspiemel en dan ook nog zijn heel onrustige gedrag een definitieve castratie laten doen. Dit hebben wij ook bij twee eerdere reuen gedaan en nooit iets negatiefs gemerkt bij deze twee. Nu zijn er steeds mensen die aan dringen op een chemische castratie, want als er iets niet goed uitpakt, sloom of een niet zo mooie vacht meer is dan omkeerbaar. Boven dien worden ze toch rustiger na hun 4e á 5e jaar. Mijn eerste reu werd pas hitsig toen hij ruim 4 was.
Hoe denken jullie hierover?
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

Ik heb gelukkig Spirit eerst een chemische castratie laten doen dmv een implantaat. Gelukkig zeg ik want hij werd er incontinent door. Dat kwam doordat zijn prostaat krimpt en hij geen daardoor geen druk meer op zijn blaas had. Omdat hij zich niet leeg plaste en er oude urine in zijn blaas bleef zitten wat te zuur werd heeft hij ook nog 3x een blaasontsteking gehad. Je begrijpt dat het geen fijne periode was temeer omdat het implantaat normaal 8 tot 10 maanden werkt en bij Spirit ook nog eens 16 maanden!

Wij kunnen Spirit daarom niet echt castreren want de gevolgen zijn hetzelfde. Dit probleem komt voor bij 1 op de 3000 reuen volgens de DA.

Maar je schrijft dat je hond een niet ingedaalde teeltbal heeft. Volgens mij kunnen ze daar ook medische problemen mee krijgen. Misschien kun je daarover beter advies aan je dierenarts vragen.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Hoe is het gedrag van Darwin, gedraagt hij zich zeker to andere reuen of is hij wat onzeker. Daar zou ik het vanaf laten hangen, Sam zijn 'zaakje' blijft zo lang mogelijk hangen want die is nog steeds erg onzeker.
Gezien zijn leeftijd en dat het medisch gezien (nog) niet noodzakelijk is zou ik ook eerst voor een implantaat gaan als het dan toch moest. Wel zou ik even heel goed navragen wat er met het niet ingedaalde balletje gebeurt, of dat kwaad kan met een implantaat.
royenmarjolein
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door royenmarjolein »

Ik denk dat jullie dit vooral in overleg met jullie dierenarts moeten doen aangezien jullie al ervaring hebben met gecastreerde reuen en er ook sprake is van een medische issue. Laat je vooral dan niet aan de twijfel brengen, omdat men tegenwoordig een chemische castratie zo promoot.
Max is ook gecastreerd, eerst chemisch en vervolgens definitief. De definitieve castratie had een zwaardere uitwerking dan de chemische variant. Helaas ook in de vorm van lichte urine-incontinentie bij hoge opwinding. Wel heb je het voordeel bij een chemische castratie dat je kunt testen of de castratie invloed heeft op de klachten waarvoor je het doet.
Groetjes, Roy en Marjolein en een pootje van Max en Bob.
Nathalie01
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Nathalie01 »

Ik heb Dex 2x implantaat gegeven en dat was zo'n verademing dat hij toen het 2e implantaat was uitgewerkt gelijk normaal gecastreerd is.
Giovanni
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Giovanni »

Ik had een andere hond voor gio en was toen in overleg (medische redenen) castratie laten doen,,,na castratie begon langzaam de hond veranderen karakter en gedrag.
Voor castratie deed hij super,ook in roedel van 10 honden met mens en kind.
Gevolg,,,na maand van castratie was de hond zo om geslagen dat geen houden aan was,door castratie was hij z'n zelfvertrouwen kwijt,en voelde zich angstig en dat werd omgezet in agressie...om zich zomaar niet zwak te vinden.
Meerdere mensen aangevallen,ook mensen die hij kende.honden,katten en zelf naar kinderen begon hij te grommen en tanden laten zien.
Ik heb alle middelen ingezet met overleg van dierenarts,gedragsdeskundigen.
Ik heb hem toen naar een speciaal gedragsdeskundigen gebracht waar hij getest werd en beoordeeld.uitkomst was zo erg dat hij in geslapen moest worden.
De deskundigen zijn proffecioneels en niet zomaar 1van internet.

Heb hoop geld gekost maar bleef hopen dat goed kwam.tranen in ogen heb ik afscheid moeten nemen.
sam
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Wat vreselijk naar Giovanni. Maar ik ga er van uit dat dit toch wel een uitzondering is.
Giovanni
Snuffelneus
Snuffelneus

Ongelezen bericht door Giovanni »

Ja is het ook.
De hond had ik geadopteerd,en jaar gehad.
Hij kende geen commando's en dat soort dingen.heb hem alles bij geleerd en ging super voor castratie,de na was compleet andere hond
Met deskundige gepraat nog,hij is vroeger (denken ze)mishandeld,maar kan ook zijn door gefokt en de hond genen heeft gekregen van agressieve ouders.

Vertel dit dat je niet zomaar castratie moet doen,er zijn ook andere manieren en homeopathische middelen voor hond tegen voorhuid ontsteking van penis kunnen verhelpen.

Als de hond angst heeft in zich eerst z'n implantaat en kijk dan z'n gedrag en karakter goed.
Merie

Ongelezen bericht door Merie »

Bij onze Bob het zelfde verhaal....met name de puspiemel en de onrust!! Met 9 maanden daarom besloten om toch een chemische castratie te laten doen.....een verademing!!! Maar.....niet langer dan 3 maanden en toen was het implantaat alweer uitgewerkt :cry: Ook het probleem van de pus aan zn piemel was niet volledig opgelost. Met 12 maanden definitief laten castreren en dit gaat prima! Alle problemen ( ook het gepus ) zijn weg! Hij is nu 14 maanden, dus misschien wat kort dag maar het gaat echt super met Bob!
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Ik zou hem eerst een implantaat laten zetten. Als het niet ingedaalde balletje geen kwaad kan natuurlijk.Dan kun je al een beetje kijken hoe het bevalt en naderhand alsnog een definitieve castratie doen.
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
HennyH
Speurneus
Speurneus

Merie schreef:Bij onze Bob het zelfde verhaal....met name de puspiemel en de onrust!! Met 9 maanden daarom besloten om toch een chemische castratie te laten doen.....een verademing!!! Maar.....niet langer dan 3 maanden en toen was het implantaat alweer uitgewerkt :cry: Ook het probleem van de pus aan zn piemel was niet volledig opgelost. Met 12 maanden definitief laten castreren en dit gaat prima! Alle problemen ( ook het gepus ) zijn weg! Hij is nu 14 maanden, dus misschien wat kort dag maar het gaat echt super met Bob!
Kun je nagaan hoe verschillend de chemische castratie bij de reuen werkt. Bij de één werkt het 3 maanden en bij Spirit 16 maanden. Bovendien, Spirit werd incontinent van de implantaat (en zal dat ook worden van daadwerkelijke castratie) en na uitwerking ervan werd hij ineens agressief naar reuen van eigen leeftijd toe. Dat kwam omdat al die tijd zijn mannelijkheid was onderdrukt en zo opeens kreeg hij een stoot testosteron waar hij geestelijk van in de war raakte.

We zijn nu druk bezig hem weer in het gareel te krijgen en gelukkig begint dat al aardig te lukken. Dus wees voorzichtig met dat gerotzooi met de hormonen want ze kunnen er behoorlijk van uit hun doen raken.
Afbeelding
sam
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Darwin is inmiddels gecastreerd. Daarna zijn we op vakantie gegaan. Hij is nog steeds zijn vrolijke, ondeugende zelf. Nog geen negatieve dingen gemerkt bij hem. Hij luistert wel beter sinds we terug zijn. Toeval? :)
HennyH
Speurneus
Speurneus

Gelukkig maar dat het zo goed uitpakt!!
Afbeelding
Plaats reactie