Hoelang mag een pup nu wandelen

Vragen over de opvoeding van je Labrador? Plaats ze hier.
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hoelang mag een pup nu wandelen

Ongelezen bericht door michelle1301 »

Hallo,

ik was benieuwd welke 'regel' jullie hanteren. Van de fokker kreeg ik advies mee, elke maand 5 minuten er bij op.

Maar internet lees ik ook dat als een 8 weken is, dat je dan 8 minuten mag lopen. En zo elke weer een minuut er bij op.

Maar ik lees ook weer dat je het in principe gewoon op kan bouwen. Want dat is beter voor de spieren en kraakbeen.

Dus ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik loop nu 10 a 15 minuten met Blaz. Maar mannetje heeft erg veel energie. En ik denk dat je dan beter een stukje kan wandelen, dan dat hij een kwartier aan het spelen is.

Groetjes, Michelle
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tammie »

iedere week een minuut :wink:
En dat max 4 x per dag.

Het opbouwen doe je dus dan ook tegelijkertijd.
Liefs tammie
:blondkopje: Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
:blondkopje: Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013
Afbeelding
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Maar waar komen de andere adviezen dan vandaan? Aangezien iedereen wat anders roept.
Angelique
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Angelique »

Bij ons op de pup cursus kwam dit ook ter sprake. Er zijn er veel verschillende meningen, ook per hondenras is het wel anders, heb ik het idee.
Op de cursus werd aangegeven dat 1 minuut per week, of 5 minuten plus 1 mimuut per week een prima richtlijn is MAAR dat het best wel hond afhankelijk kan zijn (en ook baas afhankelijk). Ze gaven aan dat een energieke (jacht)hond wat meer looptijd nodig kan hebben dan een rustige / weinig energieke hond. Baas afhankelijk is of een baas zijn tempo aanpast aan een pup, rust in het lopen inbouwt en oplet op hoe de pup beweegt en gewoon, is.

Eigenlijk werd als allerbelangrijkste aangehouden, kijk naar je hond. Klinkt raar (in ieder geval erg lastig vond ik, zeker bij een eerste hond) maar zo merk je dat de ene pup max 10 minuten kan wandelen en de andere een half uurtje (ik zou geen half uur met een 10 weken oude pup gaan lopen trouwens... Maar dat terzijde).
Ook gaven ze aan dat pups zelf (en uberhaupt honden en zeker labjes) echt niet gaan aangeven als het te veel is :shock: en als ze het wel aangeven, dan zit je echt ruim over de grens waar je allang had moeten stoppen :oops: wij moeten de grenzen stellen.
Dat vond ik zelf wel een goede om in gedachten te houden. :wink:

Zelf loop ik 1 x per dag met kyra best een tijdje (meer dan 5 minuten plus 1 minuut per week) maar dat is dan zeker niet alleen lopen! We staan vaak stil, bijv 5 a 10 minuutjes kletsen met een ander baasje, terwijl de honden beetje snuffelen, ook gewoon tussendoor ff rusten/ergens zitten en ik loop ook erug langzaam. dus qua echte looptijd zit ik denk ik wel op de 'aanbevolen' tijd :wink: Kyra loopt op deze ronde trouwens los, zodat ik kan zien wat haar tempo is zonder haar te overvragen. Ik ging al met 12 weken met dr naar t bos (loopafstand van ons huis) en met de trein (15 minuten lopen) maar toen tilde ik haar dan halverwege een ruim stuk, zodat ze niet zo lang achter elkaar liep, max 10 minuten lopen en dan ff dragen en ook gewoon even rusten (bijv. samen op de stoep zitten voor 10 min hihi goede oefening om auto's te kijken trouwens ;) ). De andere loopjes op een dag zijn kort, puur blokje om, poep en plas ;) Nu ze iets groter wordt, wordt 1 van die loopjes soms wat langer, maar wel max 15 minuten, en alleen als de grote loop niet zo lang/intensief was.
Ik kijk ook goed hoe kyra op een dag is. Vandaag bijvoorbeeld was ze zo actief dat ik wat langer in het bos ben geweest, maar niet meer heb gelopen. Ze had nu meer 'snuffeltijd' daar.

Ik vond het 7 weken geleden ook best heel erg lastig hoeveel ik kon lopen (zag ook van bomen het bos niet meer) maar opgegeven moment toen liet ik het -ik wil een perfect baasje zijn- een (klein beetje) los :oops: en ben gewoon heel goed op kyra gaan letten ipv de minuten tellen. Ik heb ook mijn vrend wel eens gebeld met, kom ons ophalen, want ik had zo het gevoel, die extra 7 minuten naar huis, zou nu net te veel zijn. Hij vond t een beetje gek maar kwam wel :verliefd1: (dat was trouwens op het moment dat ik echt even geen puf had om dr dat stuk nog te dragen haha, dan maar de 'taxi' :D )
Angelique
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Angelique »

Pff mijn antwoorden worden altijd wel erg lang zeg... Sorry! ;)
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Maakt niet uit. Maar ik snap goed wat je bedoeld.

Ik kwam deze site dus ook tegen:
http://www.hondencentrumwraf.nl/page=site.nieuws/id=52" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar Blaz is een energiek hondje. En tijdens het wandelen, heeft hij ook genoeg snuffel momenten. Maar als ik naast zeg, dan moet hij wel weer naast lopen. En loop ook op een zeer langzaam tempo.

Maar als ik voorlopig 10 a 15 minuten aanhoudt, inclusief snuffelmomenten. Dan is het prima? En dan langzaam uitbreiden. Want hij moet ook wel zijn spieren opbouwen. Omdat hij uit eindelijk de planning is dat hij tochten van 20 en langer mee gaat lopen.
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

michelle1301 schreef:Maakt niet uit. Maar ik snap goed wat je bedoeld.

Ik kwam deze site dus ook tegen:
http://www.hondencentrumwraf.nl/page=site.nieuws/id=52" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar Blaz is een energiek hondje. En tijdens het wandelen, heeft hij ook genoeg snuffel momenten. Maar als ik naast zeg, dan moet hij wel weer naast lopen. En loop ook op een zeer langzaam tempo.

Maar als ik voorlopig 10 a 15 minuten aanhoudt, inclusief snuffelmomenten. Dan is het prima? En dan langzaam uitbreiden. Want hij moet ook wel zijn spieren opbouwen. Omdat hij uit eindelijk de planning is dat hij tochten van 20 en langer mee gaat lopen.
Wat bedoel je? 20 minuten 8) of 20 km?

Je moet er sowieso rekening mee houden dat je hond voordat hij een jaar tot anderhalf jaar is geen 20 km. zal kunnen lopen achter elkaar. Je laat een peuter ook geen kilometers sjouwen, die zet je in een buggy.

Ook voor honden zijn er buggies te koop. Wij hebben voor de pups een oude kinderbuggy waar ze tot 15 kilo in kunnen zitten. Na die tijd ging er een doggyride mee voor de langere afstanden.

Je moet het lange afstand wandelen echt met ze trainen net zoals je bijvoorbeeld als mens voor een marathon de afstand opbouwt die je kan lopen.

Een vriend van ons ging al hardlopen met zijn hond van een half jaar ondanks onze waarschuwingen dat het te vroeg was. Helaas kregen wij gelijk en kreeg zijn hond ernstige problemen aan de ellebogen en moest geopereerd. Nu mag hij niet meer hardlopen met zijn hond....
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Als hij helemaal volgroeid is, dan gaat hij mee op tochten van 20 km. En word zeker op gebouwd. Aangezien we ook tochten organiseren van 5/7/10 km. En de grote tocht word ik delen uit gezet.

Aan een buggy beginnen we niet aan. Aangezien het bos op 5 minuten afstand is. Loop nu gewoon 10 a 15 minuten. En ga dit langzaam uit breiden. Want ik ga geen 20 km lang lopen met een buggy. Aangezien we niet altijd over paden lopen en soms ook door het water.

Hardlopen gaat hier ook pas vanaf een jaar gebeuren. En word ook langzaam opgebouwd. Net als fietsen.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

10 a 15 minuten vind ik best wel lang voor deze leeftijd als ik eerlijk ben.
Ik doe het dus niet en ik merk ook aan Indra dat het echt genoeg is.
Zeker met een volwassen hond erbij vind ik een doggy-ride of zoals genoemd een kinderbuggy echt wel een aanrader.

Wat ik mij ook afvraag is of dit niet bij jullie in het koopcontract heeft gestaan? Er zijn niet voor niets adviezen.
Liefs tammie
Afbeelding
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Elke maand 5 minuten er bij op. Dus dan mag hij sowieso al 10 minuten. Maar ik hou er geen stopwatch bij. Maar er zit ook veel snuffeltijd bij. Maar ik vind raar dat je opeens een maand later plots 5 minuten langer mag lopen.

Maar waarom zijn er dan 3 verschillende adviezen. Maar ik merk niks aan Blaz na het wandelen. Vaak gaat hij gewoon weer spelen.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

een labrador gaat maar door, "merk geef nooit op".
Ook Indra was gisteren moe, duidelijk merkbaar omdat ze dan echt fel wordt (was ook de eerste keer dat ik het zag bij haar), ik heb haar in de bench gezet nadat ik haar nog even had laten plassen en mevrouw sliep binnen de 5 seconden. Dit als voorbeeld dus dat een labrador echt zijn eigen grenzen niet kent.
Waarom er 3 verschillende adviezen zijn weet ik natuurlijk ook niet, ik vermoed zelf als je de ene DA hebt zal die weer een ander advies geven over onderwerp x dan de andere DA.
Ik zelf zou het veilige aanhouden, zeker omdat ze in de groei zijn, hun lichaam echt nog volop in de groei en er kan nu zoveel misgaan.
Ik kan mij dus voorstellen dat je dat vreemd vind, 10 minuten mag maar is echt de max, houd je de minuut per week aan zit je er zelfs overheen al. Stopwatch bijhouden hoeft ook niet, houd het aan als richtlijn :wink:
Ongeveer 8 minuten, de ene keer een minuutje langer van de 4 wandelingen, de andere keer een minuutje korter :wink:
Laatst gewijzigd door Tammie op 05 aug 2013, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ben hier trouwens over na gaan denken, nadat ik dit gister las:
http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... van+de+pup" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandaar dat ik door het bomen het bos niet meer zie. Wil natuurlijk het allerbeste voor Blaz. Maar volgens mij kunnen we beter een kwartiertje wandelen ( op zijn tempo ) dan dat hij als een gek door het huis loopt te spelen. En de meest rare sprongen maakt.

Edit: Deze link vond ik gister avond hier op het forum. Zal topic nog even opzoeken.
Laatst gewijzigd door michelle1301 op 05 aug 2013, 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Tammie
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus
Contacteer:

Hoi Michelle,

Zie mijn antwoord....
Eigenlijk kan je dus dan al wel nagaan dat een labrador niet zijn eigen grenzen kent.
Ondanks dat ik mij best wel strikt aan de richtlijnen probeer te houden, benchtraining en alles doe hier echt geen stuiterende Indra :wink:
Terwijl hetzelfde van de bench op deze wijze wordt gezegd, niets is minder waar als je het maar goed aanpakt.
Liefs tammie
Afbeelding
HennyH
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door HennyH »

michelle1301 schreef:Elke maand 5 minuten er bij op. Dus dan mag hij sowieso al 10 minuten. Maar ik hou er geen stopwatch bij. Maar er zit ook veel snuffeltijd bij. Maar ik vind raar dat je opeens een maand later plots 5 minuten langer mag lopen.

Maar waarom zijn er dan 3 verschillende adviezen. Maar ik merk niks aan Blaz na het wandelen. Vaak gaat hij gewoon weer spelen.
Nee, de gevolgen merk je niet direct na het wandelen. Die merk je maanden of jaren later wel.

De botten en kraakbeen in de gewrichten van je pup zijn erg zacht en kwetsbaar. De spieren nog niet ontwikkeld. Het hele geraamte van je hond is in opbouw en pups groeien erg snel. Door elke dag een beetje te veel overbelasting krijgt hij vergroeiingen in zijn botten. Dat uit zich in HD of LCD of artrose op jonge leeftijd.

Nu denk je na een wandeling, hij is nog niet moe en we hadden best wel nog een kwartier kunnen lopen. Na een wandeling kun je hem ook beter even een kongetje of iets anders te knabbelen geven zodat de gewrichten even rust krijgen.

Waarom denk je dat ik bijna een jaar lang een kar mee heb gesleept voor mijn pup terwijl ik ook de oudere honden moest uitlaten. Niet voor de lol maar om mijn pupje gezond te laten opgroeien zodat ik daar op latere leeftijd mijn voordeel mee kan doen.

Je werkt met survival tochten maar daar doen toch ook geen peuters of bejaarden aan mee maar goed getrainde fitte volwassenen? Geef dan ook je pup de kans om goed getraind te raken op een leeftijd waarbij dat hoort.
Afbeelding
Groetjes van Henny en een ferme poot van Yarra en Spirit
michelle1301
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Hier dus wel een stuiterende pup. Blaz heeft veel energie. Hij maakt de meeste gekke sprongen. En meestal speelt hij gewoon alleen. En houdt hij gerust een half uur vol. Maar je kunt een pup met veel energie moeilijk dingen gaan verbieden.

Maar zal proberen de 10 minuten wandelen aan te houden.
Plaats reactie