Aanvallen
-
- Middelgrote hondenneus
Aanvallen
Wij waren gisteren rustig met de honden aan het spelen, Noah slenterde wat rond en Bruce was druk om zijn wubba uit het water te halen.
Plotseling kwam er een man met een eveneens bruine Lab, Bruce bedacht zich niet en vloog er naar toe, ik dacht in eerste instantie om te spelen, iets wat hij altijd doet.
Maar een ogenblik later waren ze in een zwaar gevecht gewikkeld, waarbij Bruce zijn tanden om de nek van de Lab plaatste, ik schrok me wezenloos en heb hem letterlijk van die andere Lab afgeschopt.
Later bleek dat die Lab gecastreerd was, zou dat van invloed kunnen zijn??
Gelukkig is er niets gebeurd, alleen twee geschrokken honden eigenaren
Plotseling kwam er een man met een eveneens bruine Lab, Bruce bedacht zich niet en vloog er naar toe, ik dacht in eerste instantie om te spelen, iets wat hij altijd doet.
Maar een ogenblik later waren ze in een zwaar gevecht gewikkeld, waarbij Bruce zijn tanden om de nek van de Lab plaatste, ik schrok me wezenloos en heb hem letterlijk van die andere Lab afgeschopt.
Later bleek dat die Lab gecastreerd was, zou dat van invloed kunnen zijn??
Gelukkig is er niets gebeurd, alleen twee geschrokken honden eigenaren
TRAMPS LIKE US.......BABY WE WERE BORN TO RUN
-
- Hele grote hondenneus
Heeft Bruce nog nooit eerder gevochten?
Schrikken is dat he de eerste keer!
Ik weet niet of het uit maakt of die lab gecastreerd is of niet. Misschien straalde hij iets uit wat Bruce niet aanstond? Of was hij bezitterig op de wubba? Of was de wubba al niet meer in beeld?
Flits liet zich eerder altijd alles welgevallen, maar sinds hij 2 jaar is komt hij wel meer voor zichzelf op.
Laatst werd hij in z'n ooglid gebeten door een klein hondje toen Flits met een balletje uit het bos kwam. Normaal liet Flits dit gewoon gebeuren, maar dit keer gaf hij heeel duidelijk de grens aan, hij pikte dit niet. Dus met een hoop gegrauw en gesnauw lag dat kleine hondje op den duur op z'n rug en toen was Flits er klaar mee.
Dus Flits maakte echt even een punt. We kwamen dat hondje wel vaker tegen, nog voor het voorval. Toen liep dat kleine hondje altijd al van een afstand te grommen en te doen. En sinds het voorval heeft het kleine hondje niks meer te vertellen als we hem tegenkomen, dus Flits is zeer duidelijk geweest.
Maar dat vind ik ook niet erg, hij doet geen kwaad. Maar ik dacht wel, ohjee hij bijt dat hondje toch niet dood he haha.
En later werd ie door 2 honden besnuffeld en eentje wilde hem gaan berijden, toen voelde Flits zich volgens mij een beetje in het nauw gedreven en snauwde hij ook even flink.
Maar hij loopt nooit ergens op af en begint dan te vechten. Maarja, jij was er waarschijnlijk niet op verdacht en vaak gaan er wel wat signalen aan vooraf, voor het gevecht werkelijk begint. Dus dan is het lastig zeggen wat de trigger voor Bruce is geweest.
Schrikken is dat he de eerste keer!
Ik weet niet of het uit maakt of die lab gecastreerd is of niet. Misschien straalde hij iets uit wat Bruce niet aanstond? Of was hij bezitterig op de wubba? Of was de wubba al niet meer in beeld?
Flits liet zich eerder altijd alles welgevallen, maar sinds hij 2 jaar is komt hij wel meer voor zichzelf op.
Laatst werd hij in z'n ooglid gebeten door een klein hondje toen Flits met een balletje uit het bos kwam. Normaal liet Flits dit gewoon gebeuren, maar dit keer gaf hij heeel duidelijk de grens aan, hij pikte dit niet. Dus met een hoop gegrauw en gesnauw lag dat kleine hondje op den duur op z'n rug en toen was Flits er klaar mee.
Dus Flits maakte echt even een punt. We kwamen dat hondje wel vaker tegen, nog voor het voorval. Toen liep dat kleine hondje altijd al van een afstand te grommen en te doen. En sinds het voorval heeft het kleine hondje niks meer te vertellen als we hem tegenkomen, dus Flits is zeer duidelijk geweest.
Maar dat vind ik ook niet erg, hij doet geen kwaad. Maar ik dacht wel, ohjee hij bijt dat hondje toch niet dood he haha.
En later werd ie door 2 honden besnuffeld en eentje wilde hem gaan berijden, toen voelde Flits zich volgens mij een beetje in het nauw gedreven en snauwde hij ook even flink.
Maar hij loopt nooit ergens op af en begint dan te vechten. Maarja, jij was er waarschijnlijk niet op verdacht en vaak gaan er wel wat signalen aan vooraf, voor het gevecht werkelijk begint. Dus dan is het lastig zeggen wat de trigger voor Bruce is geweest.
-
- Middelgrote hondenneus
Het is altijd lastig na te gaan wat precies de trigger is geweest, zal voor iedere hond ook wel weer anders zijn.
We zijn op dit moment op vakantie en het gebeurde net buiten de camping, moet er bij zeggen dat de betreffende Lab nog wel aangelijnd was, zijn baas had geen tijd meer om hem los te laten.
Eerder in de week hebben we de zgn loslooproute gelopen, daar waren natuurlijk tig honden in soorten en maten en dat leverde geen enkel probleem op.
Maar goed de baasjes zijn niet kwaad op elkaar, (was ook lastig we staan twee caravans van elkaar)was alleen benieuwd naar een verklaring, dat kan mss de castratie zijn, maar natuurlijk net zo goed het aangelijnd zijn.
Voor Flits was het waarschijnlijk een logische reactie , daar hij in zijn ooglid gebeten was en en zijn balletje wou beschermen. Oh ja de wubba was niet meer in beeld die heeft ie gewoon laten vallen en naar zijn rivaal gespurt.
We zijn op dit moment op vakantie en het gebeurde net buiten de camping, moet er bij zeggen dat de betreffende Lab nog wel aangelijnd was, zijn baas had geen tijd meer om hem los te laten.
Eerder in de week hebben we de zgn loslooproute gelopen, daar waren natuurlijk tig honden in soorten en maten en dat leverde geen enkel probleem op.
Maar goed de baasjes zijn niet kwaad op elkaar, (was ook lastig we staan twee caravans van elkaar)was alleen benieuwd naar een verklaring, dat kan mss de castratie zijn, maar natuurlijk net zo goed het aangelijnd zijn.
Voor Flits was het waarschijnlijk een logische reactie , daar hij in zijn ooglid gebeten was en en zijn balletje wou beschermen. Oh ja de wubba was niet meer in beeld die heeft ie gewoon laten vallen en naar zijn rivaal gespurt.
-
- Speurneus
Basco heeft dat met 1 hond hier uit de buurt. Als hij die ziet wil hij die kapot scheuren
ik ben er wel achter de oorzaak gekomen en de schuld ligt bij die eigenaar. Ze staat steeds voor mijn huis te praten en ondertussen staat haar hond op mijn honden te fixeren ( die voor het raam zitten ). Ze laat hem ook altijd los lopen en dan loopt hij naar het raam en fixeerd weer op mijn homden en plast in mijn voortuin
Ik ben daar bij toeval achter gekomen omdat Basco ineens bijna door het raam wilde toen ik de wc aan het schoonmaken was. Ik vloog dus naar buiten en heb haar ook aangesproken. De enige reactie van haar is is dat haar hond wil spelen
Ik moet als ik haar tegen kom met hond mijn honden kort bij me houden en haar hond weg sturen omdat die voor geen meter luisterd maar wel grommend nar mijn reuen komt.
Aangezien jullie ook dicht bij elkaar staan kan het zijn dat er vooraf wat heeft afgespeeld waardoor dit gebeurd is.

Ik ben daar bij toeval achter gekomen omdat Basco ineens bijna door het raam wilde toen ik de wc aan het schoonmaken was. Ik vloog dus naar buiten en heb haar ook aangesproken. De enige reactie van haar is is dat haar hond wil spelen

Aangezien jullie ook dicht bij elkaar staan kan het zijn dat er vooraf wat heeft afgespeeld waardoor dit gebeurd is.
-
- Middelgrote hondenneus
Misschien was mijn man in zijn vraagstelling niet helemaal volledig, want de kennismaking tussen de labjes verliep ietwat stroef.....De enige trigger die wij kunnen bedenken is dus de kennismaking: de betreffende eigenaar liep voor het uitlaten van zijn lab langs onze caravan. Op onze plek kunnen wij zijn caravan niet zien, dus de hond ook niet. Hij liet hem nogal nonchalant op onze honden afkomen, terwijl hij hem aan de riem had. Bruce en Noah zaten op dat moment aan de lange lijn. Dit hadden wij niet direct in de gaten, waardoor zij erop af liepen. Ze vonden het niet prettig dat deze hond zo dichtbij kwam. We hebben ze naar ons teruggeroepen en nog even met de eigenaar staan praten. Maar toch.....het gebeurt weleens dat honden aan de riem erg op elkaar reageren, maar als ze eenmaal los zijn is het spelen geblazen. Tot nu toe was dat altijd nog het geval...... waarom Bruce dan ineens agressief reageerde is voor ons een raadsel.
-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
-
- Hele grote hondenneus
Ik denk niet dat de castratie ermee te maken heeft. Een gecastreerde reu ruikt voor een intacte reu vaak lekker net als een loops teefje.
Ik denk dat er met de kennismaking al iets fout is gegaan. In een paar seconden is het vaak al beslist bij honden. 1 blik is al genoeg voor ze. En hoe dan op dat moment hun lichaamstaal is naar elkaar toe. Dat zien we vaak niet helaas. De stand van de oren, staart, het staren naar elkaar enz. En zeker als ze op elkaar aflopen dan is het al gauw bekeken. Ook het rennen naar een andere hond is niet sociaal in de hondenwereld. Ze horen elkaar rustig te benaderen. Diezel vliegt ook altijd naar een andere hond
Gaat dan ook fout als het een onbekende reu is.
Het enige wat je zou kunnen doen is samen wandelen, want dan vormen ze een roedel. Maar dat moeten ze wel rustig zijn.
Suc 6 en nog een fijne vakantie
Ik denk dat er met de kennismaking al iets fout is gegaan. In een paar seconden is het vaak al beslist bij honden. 1 blik is al genoeg voor ze. En hoe dan op dat moment hun lichaamstaal is naar elkaar toe. Dat zien we vaak niet helaas. De stand van de oren, staart, het staren naar elkaar enz. En zeker als ze op elkaar aflopen dan is het al gauw bekeken. Ook het rennen naar een andere hond is niet sociaal in de hondenwereld. Ze horen elkaar rustig te benaderen. Diezel vliegt ook altijd naar een andere hond

Suc 6 en nog een fijne vakantie

-
- Middelgrote hondenneus
- Contacteer:
Ik lees nog eens jouw stukje over en over...Noah/Bruce schreef:Misschien was mijn man in zijn vraagstelling niet helemaal volledig, want de kennismaking tussen de labjes verliep ietwat stroef.....De enige trigger die wij kunnen bedenken is dus de kennismaking: de betreffende eigenaar liep voor het uitlaten van zijn lab langs onze caravan. Op onze plek kunnen wij zijn caravan niet zien, dus de hond ook niet. Hij liet hem nogal nonchalant op onze honden afkomen, terwijl hij hem aan de riem had. Bruce en Noah zaten op dat moment aan de lange lijn. Dit hadden wij niet direct in de gaten, waardoor zij erop af liepen. Ze vonden het niet prettig dat deze hond zo dichtbij kwam. We hebben ze naar ons teruggeroepen en nog even met de eigenaar staan praten. Maar toch.....het gebeurt weleens dat honden aan de riem erg op elkaar reageren, maar als ze eenmaal los zijn is het spelen geblazen. Tot nu toe was dat altijd nog het geval...... waarom Bruce dan ineens agressief reageerde is voor ons een raadsel.
De hond is op hun territorium geweest (ook honden hebben op de camping hun eigen plekkie). Daarbij nog wat nonchalance er bij....Daarnaast waren ze toen alle 3 aan de riem waardoor dit gevoel alleen maar is versterkt.
Liefs tammie
Liberty Spirit's Red Pepper, Pepper, 11-01-2011
Liberty Spirit's Mary Poppins, Indra, 10-06-2013

-
- Speurneus
Moeilijk soms he om te lezen bij de hond waar het mis gaat. Van een andere hond had hij dit mogelijk wel geaccepteerd, zonder problemen.
Keo heeft ook wel moeite met enkele honden, 2 daarvan is me duidelijk. Die zijn hem ooit aangevlogen, nu gaan Keo's haren al overeind als hij ze ziet. Maar 1 tijdens een wandeling was volkomen onverwacht. Ik gok dat de strijd ging om een teefje, maar het gaat soms allemaal zo vlug...
Keo heeft ook wel moeite met enkele honden, 2 daarvan is me duidelijk. Die zijn hem ooit aangevlogen, nu gaan Keo's haren al overeind als hij ze ziet. Maar 1 tijdens een wandeling was volkomen onverwacht. Ik gok dat de strijd ging om een teefje, maar het gaat soms allemaal zo vlug...
groetjes Juliette
Keo 26-03-2009
Harvey 30-07-2015

-
- Middelgrote hondenneus
Inderdaad lastig om het probleem aan te geven.....vooral omdat Bruce dit gedrag nog nooit heeft vertoond. Om samen met ze te gaan wandelen is geen optie, we zijn nu namelijk al weer thuis
We houden Bruce goed in de gaten en letten op eventuele triggers, zodat we in de toekomst beter op de situatie kunnen reageren.
Sowieso bedankt voor het meedenken!

Sowieso bedankt voor het meedenken!

-
- Snuffelneus
Bruce is wel op de leeftijd gekomen dat bepaalde gedragspatronen veranderen.
Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt met onze vorige hond. Stukje bij beetje veranderde onze sociale Fausto naar een reutje waar we toch wel heel goed mee moesten opletten. Met zijn kennissenkring was er geen probleem maar met vreemde honden was een eerste kennismaking steeds bang afwachten.
Is er met Bruce in het verleden een incident geweest met andere honden?
Vraag dit omdat wij van mening zijn dat het gedrag van onze Fausto beïnvloed werd doordat hij op de leeftijd van 10 maand behoorlijk toegetakeld werd door een loslopende staffort die maar van geen ophouden wist.
Hopelijk was dit een eenmalig incident
Wij hebben ongeveer hetzelfde meegemaakt met onze vorige hond. Stukje bij beetje veranderde onze sociale Fausto naar een reutje waar we toch wel heel goed mee moesten opletten. Met zijn kennissenkring was er geen probleem maar met vreemde honden was een eerste kennismaking steeds bang afwachten.
Is er met Bruce in het verleden een incident geweest met andere honden?
Vraag dit omdat wij van mening zijn dat het gedrag van onze Fausto beïnvloed werd doordat hij op de leeftijd van 10 maand behoorlijk toegetakeld werd door een loslopende staffort die maar van geen ophouden wist.
Hopelijk was dit een eenmalig incident
Jazz is not dead it just smells funny.
FZ
FZ
-
- Middelgrote hondenneus
Heeft die hond niet gefixeerd bij de eerste ontmoeting? Kismo reageert altijd heel fel op sommige herders die hem fixeren, er is ook een Schotse collie die dat doet en een rottweiler (waardoor hij al eens is gebeten). Voor de rest nooit problemen met andere honden en er is een duidelijke oorzaak wanneer Kismo 'aanvalt'. Hij bijt niet dus ik laat hem maar begaan, want ik zie die honden niet altijd aankomen en Kismo begint niet met uitdagen. Als baas en hond gewoon doorlopen is er niks aan de hand. Meestal is de rottweiler aan de riem en moet gedwongen meelopen, maar 1 keer bleef de baas staan waardoor hij Kismo in het oog kreeg. Ik probeerde hem gauw bij me te roepen maar toen was het al te laat, ze stonden stokstijf naar elkaar te staren, vervolgens Kismo erop af en dan moet ik hem heel snel halen want die man corrigeert zijn hond gewoon niet door verder te lopen of 'pas op/nee' te zeggen. Vervelend dat Bruce heeft gebeten, dan wordt het een lastig verhaal..
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
-
- Middelgrote hondenneus
@Jazz, er is in het verleden niets bijzonders gebeurd tussen Bruce en een andere hond, dit kwam voor ons uit het niets.
@Haasje, als er al gefixeerd is moet dat gebeurd zijn bij het zgn kennismaken op het campingveldje, maar dat is ons dan ontgaan, Bruce heeft niet gebeten , Sjors(is de naam van de aangevallen Lab)ging naar de grond en begon te gillen, bij het spelen met onze Noah maakt hij ook wel happende bewegingen maar dan kun je zien dat het spelenderwijs gaat.
Doordat Sjors zo gilde en al op de grond pinde Bruce hem vast op de grond, met zijn bek, dus bijten deed ie niet .
@Haasje, als er al gefixeerd is moet dat gebeurd zijn bij het zgn kennismaken op het campingveldje, maar dat is ons dan ontgaan, Bruce heeft niet gebeten , Sjors(is de naam van de aangevallen Lab)ging naar de grond en begon te gillen, bij het spelen met onze Noah maakt hij ook wel happende bewegingen maar dan kun je zien dat het spelenderwijs gaat.
Doordat Sjors zo gilde en al op de grond pinde Bruce hem vast op de grond, met zijn bek, dus bijten deed ie niet .
-
- Middelgrote hondenneus
Re: Aanvallen
Dan heb ik dit verkeerd begrepen.Noah/Bruce schreef:waarbij Bruce zijn tanden om de nek van de Lab plaatste
Groetjes, Linette
-
- Middelgrote hondenneus
Re: Aanvallen
Kan ik me voorstellen hoor, want hij had daadwerkelijk de tanden om zijn nek, maar meer om hem vast te pinnen.Haasje schreef:Dan heb ik dit verkeerd begrepen.Noah/Bruce schreef:waarbij Bruce zijn tanden om de nek van de Lab plaatste