Zuivel en jeuk

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
Roos

Zuivel en jeuk

Ongelezen bericht door Roos »

Sam jeukte de laatste twee/drie maanden best erg, schurkschurk onder zijn buikje, knibbelen aan zijn pootjes. Ik dacht eerst aan vlooien (tijd van het jaar) dus een pipet er op, dat hielp niets dus ik maar verder denken wat er nu toch nieuw was aan zijn voeding. Daar kon ik niet opkomen dus ik ben maar gaan uitsluiten, eerst de minifrolic waar wij zoekspelletjes mee doen, het mininieme stukje brood wat ze in de ochtend krijgen, maar het jeuken bleef.

Stinkvacht gekortwiekt en twee maal met teatree shampoo gewassen, ook dat hielp maar heel even.
Nu krijgen ze hier bijna alle dagen een schoteltje yogurt/vla met zeewier en sinds ik daar anderhalve week geleden mee gestopt ben jeukt hij dus helemaal niet meer.
Apart zeg, dit krijgen ze al jaren en zo ineens is het mis.

Ik ben blij voor mijn ventje dat ik erachter ben en dacht het toch maar hier te plaatsen. Mochten de klachten voor iemand herkenbaar zijn is het altijd handig om te weten dat zuivel ook weleens de boosdoener kan zijn al krijgt de hond het al jaren.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Fijn voor Sam dat je nu weet waar zijn jeuk vandaan komt!
Nog even een toevoeging: veel mensen geven hun hond karnemelk, maar hier kunnen ze van aan de diarree raken.
Handig ook dat je dit topic hebt gemaakt, want nu ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me af of Balou iets soortgelijks heeft, maar dan met kaas. In plaats van een hondenkoekje geven wij Balou regelmatig een stukje kaas als beloning. De laatste tijd knibbelt ze zichzelf echter veel meer. Ook heeft ze korstjes op haar buik (waarvan wij eerst dachten dat die daar kwamen doordat ze regelmatig door de bosjes loopt) en sinds een paar dagen heeft ze ook een aantal kleine, harde verdikkingen in haar huid waarvan bij één plekje haar vacht zelfs weg is (de plekjes zijn hooguit 2 cm in doorsnee). Zou dit dan ook een reactie op zuivel (kaas) kunnen zijn?
corretje
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door corretje »

Ja allergien kun je opbouwen he!! Er zijn niet voor niets zoveel kinderen met koemelk allergie. Dat kan bij honden ook zo zijn!
:blondpootje: Kira 27-02-2002 0verleden op 24-12-2013
:zwartpootje: Diezel 24-10-2008
Roos

-Marianne schreef:Fijn voor Sam dat je nu weet waar zijn jeuk vandaan komt!
Nog even een toevoeging: veel mensen geven hun hond karnemelk, maar hier kunnen ze van aan de diarree raken.
Handig ook dat je dit topic hebt gemaakt, want nu ik jouw verhaal zo lees, vraag ik me af of Balou iets soortgelijks heeft, maar dan met kaas. In plaats van een hondenkoekje geven wij Balou regelmatig een stukje kaas als beloning. De laatste tijd knibbelt ze zichzelf echter veel meer. Ook heeft ze korstjes op haar buik (waarvan wij eerst dachten dat die daar kwamen doordat ze regelmatig door de bosjes loopt) en sinds een paar dagen heeft ze ook een aantal kleine, harde verdikkingen in haar huid waarvan bij één plekje haar vacht zelfs weg is (de plekjes zijn hooguit 2 cm in doorsnee). Zou dit dan ook een reactie op zuivel (kaas) kunnen zijn?

Heb je al eens op ringworm gegoogled? Bij het lezen van jouw berichtje was dit het eerste wat in mij opkwam aangezien ik Sam daar eerder ook van verdacht. Maar kaas kan het ook net zo goed zijn, een poosje niet meer geven en je weet het :wink:
Roos

@ Corretje Ik las toevallig op mijn speurtocht naar oorzaken van de jeuk dat melk drinken/zuivel gebruiken eigenlijk een onnatuurlijk iets is. Wij als mens zijn de enigen van alle zoogdieren die na afgespeent te zijn nog zuivel doorgebruiken.
Voor mij klinkt het wel logisch eigenliik, zou daar iets in zitten?

Als ik dan denk aan indianenstammen die erg afgelegen wonen, die gebruiken volgens mij ook geen zuivel dus waarom wij eigenlijk wel :confused:
Els
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Els »

Van zuivel is al langer bekend dat het bij honden allergische reacties kan opleveren. Als je al per se zuivel wilt geven kun je het beste kiezen voor producten van de geit, dat komt qua samenstelling het dichtste in de buurt van moederhonden-melk. Of kefir, zit je ook goed mee.

Melk is voor kalfjes, maar de zuivelindustrie vind het veel te belangrijk om geld te verdienen over onze rug. Melk, de witte motor, ja ja. :?
http://missnatural.nl/vijf-redenen-waar ... gezond-is/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Els

Max, Voor altijd in ons hart.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Fijn dat je weet waar het vandaan komt Roos !
Els schreef:Van zuivel is al langer bekend dat het bij honden allergische reacties kan opleveren. Als je al per se zuivel wilt geven kun je het beste kiezen voor producten van de geit, dat komt qua samenstelling het dichtste in de buurt van moederhonden-melk. Of kefir, zit je ook goed mee.

Melk is voor kalfjes, maar de zuivelindustrie vind het veel te belangrijk om geld te verdienen over onze rug. Melk, de witte motor, ja ja. :?
http://missnatural.nl/vijf-redenen-waar ... gezond-is/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kevir is toch ook gemaakt van melk ? Tenminste mijn kefir wel
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Els
Speurneus
Speurneus

Mijn kefir ook. Ik had ooit een mooi wetenschappelijk stukje hierover, maar dat staat ergens in de chaos op de laptop. Ik zit al druk te zoeken. :D
Groetjes,
Els

Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Els schreef:Mijn kefir ook. Ik had ooit een mooi wetenschappelijk stukje hierover, maar dat staat ergens in de chaos op de laptop. Ik zit al druk te zoeken. :D
:D Rustig aan .... Hier geen allergie voor melk, maar ik las het en dacht "huh, ik maak de kefir toch van melk ?" vandaar :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Els
Speurneus
Speurneus

Ik kan het niet zo snel vinden, maar het heeft te maken met gisten die in kefir voorkomen. Kefir kun je aanmaken met koemelk, maar ook met geitenmelk. Ik drink zelf geen koemelk, dus hier gebruik ik of geit of amandelmelk, afhankelijk wat ik in huis heb.

Voor de geintereseerden, hier een stukje over wat kefir is.
http://alternatief.plazilla.com/kefir-o ... nde-darmen" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Els

rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

Kay schreef:
Els schreef:Mijn kefir ook. Ik had ooit een mooi wetenschappelijk stukje hierover, maar dat staat ergens in de chaos op de laptop. Ik zit al druk te zoeken. :D
:D Rustig aan .... Hier geen allergie voor melk, maar ik las het en dacht "huh, ik maak de kefir toch van melk ?" vandaar :wink:
Als je kefir zelfmaakt, kan je het ook op waterbasis maken...
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Roos schreef:
-Marianne schreef:Fijn voor Sam dat je nu weet waar zijn jeuk vandaan komt!

Heb je al eens op ringworm gegoogled? Bij het lezen van jouw berichtje was dit het eerste wat in mij opkwam aangezien ik Sam daar eerder ook van verdacht. Maar kaas kan het ook net zo goed zijn, een poosje niet meer geven en je weet het :wink:
Daar had ik nog niet aan gedacht, ik heb 't even opgezocht. :)
Haar plekjes matchen inderdaad met dat wat er beschreven wordt. Alleen ik vind het vreemd dat het echt iets is van de afgelopen drie dagen, het is heel plotseling op komen zetten. Het is niet zo dat het eerst een klein plekje was dat groter is geworden, maar het zat er gewoon opeens. Alleen dat kale plekje zit er nu nog, de twee plekjes onder haar vacht heb ik niet meer kunnen vinden dus ik denk (hoop) dat die weg zijn.
En bij foto's van honden met ringworm zijn de plekken ook groter en zit er echt duidelijk een kring om heen. Balou heeft zo'n kring niet, of hoeft dat niet bij honden met ringworm? Zou je er misschien iets aan hebben als ik een foto van het plekje maak?
Ohja, die korstjes op haar buik (opengesprongen puistjes?) en het geknibbel heeft ze al een stuk langer.
Roos

Ik weet het ook niet Marianne, misschien iemand anders? Ik kwam het alleen tegen op mijn zoektocht, heb er geen eigen ervaring mee :wink: De kaas afschaffen is denk ik voor jou de kortste klap, mocht het na een poosje nog niet over zijn kun je verder op zoek gaan toch?

Interessante link Els over de koemelk, nooit geweten. Gelukkig heb ik melk nooit lekker gevonden, maar mijn kinderen daarintegen wel :( Wat ik wel heel vreemd vind is dat melk drinken zo gepromoot wordt, terwijl het bewezen niet goed lijkt te zijn :roll:
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

hier krijgen ze alleen geitenzuivel. en dan met name de zure producten omdat daar in de eiwit ketens al in kleinere stukjes zijn afgebroken.

het verschil met koe en geit zit hem in de eiwitstructuren. door de eeuwen heen en met name de laatste 40 jaar is door het fokken een koe ontstaan die melk geeft met een onnatuurlijk hoog eiwit,lactose en vet gehalte.
zelfs kalfjes kunnen de melk van hun moeder niet meer drinken zonder aan de slinger te gaan :roll: dus die staan op aangezuurde kunst melk poeder.

de eiwit ketens van een koe zijn dan ook nog een heel erg lang en erg lastig te verkleinen in de darmen,vandaar dat zoveel mensen(en dieren) moeite hebben met koe melk,wat een allergie genoemd wordt in de volksmond is eigenlijk een intollerantie dwz niet in staat tot goed verteren wat resulteerd in diaree en buikpijn en als het echt heftig is ook jeuk en eczeem.
neem dan ook nog het hoge lactose gehalte erbij en voila...... :roll:

in verzuurde producten(karnemelk,yoghurt en kaas..ook kwark :wink: ) zijn de eiwitketens door de bacterien al in kleinere stukjes "geknipt"
ook hebben de verzurende bacterien de lactose afgebroken in melkzuur.
ik zal het hier dan niet nog hebben over rechts en linksom draaiende bacterien :D
dus deze producten zijn al iets beter te verteren voor de meeste mensen.

geitenmelk heeft een eiwitketen die erg kort is en het dichtst staat bij de samenstelling van de meeste zoogdieren,maar ook hier geld dat het eigenlijk nog te lang is.
dus verzuren is het devies.

melk van paarden en kamelen heeft voor mens en dier een nog beter eiwit verhouding maar dat is gewoon veels te duur om voor zomaar lekker te drinken.
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

We gaan nu sowieso even stoppen met kaas, kijken of dat helpt. :)
Balou lijkt verder ook geen last te hebben van het plekje en het lijkt alsof er al weer wat meer vacht overheen komt, dus ik hoop dat het vanzelf over gaat.
Anders toch maar eens langs de DA, maar wat zou het balen zijn als het ringworm blijkt te zijn. Dan kun je haast al je stoffen meubilair in de fik steken (bij wijze van), zo hardnekkig als ringworm is.
Plaats reactie