Waarom dat vegen met de voetjes

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
dosperros

Ongelezen bericht door dosperros »

Roos schreef:
dosperros schreef:
*Remy* schreef:
Om deze reden laat ik mijn reuen en teven nooit markeren (er wordt dus ook nooit geschraapt). Ze plassen in 1x uit op de plek die ik aangeef. Er vindt ook geen gesnuffel of gedraai plaats. Het is plassen en poepen (beide op commando) om vervolgens de rest van de wandeling samen te werken (speuren, apporteren) en gewoon samen te lopen.
Is dit een grap?

Ik kreeg een raar gevoel in mijn buik toen ik dit las, jammer hier wordt weer een stukje hondengedrag aan hondjes ontnomen.
Ja daarom vraag ik het. Ik zie het al voor me. Honden op een rijtje, baasje roept: Poep en plas! En honden gaan op commando poepen en plassen.
Ik heb veel meegemaakt, maar dit kan ik me echt niet voorstellen.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Volgens mij heeft het vegen na p&p inderdaad te maken met de verspreiding van hun geur, maar of het ook iets te maken heeft met zelfverzekerdheid? Geen idee. Balou veegt in ieder geval nooit als ze iets gedaan heeft. :)
Terra5 schreef:Toen Danouk dat vegen trouwens voor het eerst deed, keek ze verschrikt achterom. "Wat doe ik nou toch?" :lol:
:lol:
Bowie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bowie »

Geleide- en hulphonden kunnen/doen het ook op commando.
Mijn 2 leenspupperds heb ik het ook geleerd.
Op een daartoe geschikte plek krijgen ze 't commando, doen hun behoefte en 't van hun afhankelijke baasje hoeft zich geen zorgen te maken dat ze zich (moeten) ontlasten op plaatsen waar dat niet gewenst is.
*Remy*
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door *Remy* »

Tja, zo gebeurt het toch echt (zoals Bowie ook aangeeft), jammer dat je het je niet voor kan stellen. Wanneer je een pupje de signalen "plasje" en "poepen" aanleert, door het gewoon te zeggen wanneer ze de daad verrichten, heb je er binnen heel korte tijd een gewoonte van gemaakt dat ze op dit signaal plassen en poepen. Net zoals je hond gaat zitten wanneer je "zit"" zegt, plast hij wanneer je "plassen" zegt en poept hij (of probeert het in ieder geval; komt soms voor dat hij niet hoeft te poepen) wanneer je "poepen"" zegt.

Voor wie meer wil weten over markeren (doelbewust plassen en poepen van honden, wie plast wanneer, wat heeft het markeren te maken met de status in het roedel, welke betekenissen kan het hebben, er werden zelfs stresslevelmetingen gedaan van markerende honden en niet-markerende honden) zou het zinvol zijn om onder begeleiding van een etholoog het markeergedrag te observeren in bestaande hondenroedels. Dit kan je bv doen op de Eberhard Trumler Station (Westerwald, Duitsland).
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

*Remy* schreef:Tja, zo gebeurt het toch echt, jammer dat je het je niet voor kan stellen. Wanneer je een pupje de signalen "plasje" en "poepen" aanleert, door het gewoon te zeggen wanneer ze de daad verrichten, heb je er binnen heel korte tijd een gewoonte van gemaakt dat ze op dit signaal plassen en poepen. Net zoals je hond gaat zitten wanneer je "zit"" zegt, plast hij wanneer je "plassen" zegt en poept hij (of probeert het in ieder geval; komt soms voor dat hij niet hoeft te poepen) wanneer je "poepen"" zegt.

Voor wie meer wil weten over markeren (doelbewust plassen en poepen van honden, wie plast wanneer, wat heeft het markeren te maken met de status in het roedel, welke betekenissen kan het hebben, er werden zelfs stresslevelmetingen gedaan van markerende honden en niet-markerende honden) zou het zinvol zijn om onder begeleiding van een etholoog het markeergedrag te observeren in bestaande hondenroedels. Dit kan je bv doen op de Eberhard Trumler Station (Westerwald, Duitsland).
Jij hebt dit gedaan begrijp ik ?
Kun jij mij dan eens uitleggen waarom hier beide honden markeren maar er maar 1 zijn voeten veegt ?
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Bedankt voor de tip Remy, maar dat gaat mij net even te ver voor een simpele vraag als die van mij :D
Ik denk tenminste dat hij redelijk simpel te beantwoorden moet zijn, maar dat is het schijnbaar niet :confused:
dosperros

Dit gaat wel heel ver allemaal. Ik ga die etholoog niet bellen in ieder geval.
Mijn blonde lab deed nooit "zijn voeten vegen", de bruine wel.
Hij heeft het gedrag gewoon gekopieerd, nu doen ze het allebei.
Ik weet zeker dat mijn blonde lab totaal niet snapt waarom die dat doet. Hij doet gewoon maar wat. Hij vergeet het ook vaker.
Roos

Bellen?? Veels te makkelijk :pfffff:
Observeren John, in Duitsland :lol:
dosperros

Uhm....klinkt interessant, maar ik pas toch even.
Poepende honden kijken is niet zo mijn ding :D
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Dat is inderdaad het verspreiden van zijn/haar markeer (plaske en soms ook poep)
Als de hondjes vrij zijn, en gewoon lol met elkaar hebben, dan mogen ze doen wat ze leuk vinden, daarom zijn ze vrij he :)
Als mijn hondjes onder appel zijn, of als er gevaarlijke situaties onststaan, dan toch maar eens liever niet:)
Plassen en poepen op commando, dat kunnen ze hier ook, het hoeft eigenlijk nooit, maar het is wel handig dat ze het kunnen, dus dat hebben ze wel geleerd :)
S
Afbeelding
brigitte064
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door brigitte064 »

Oh ja, en idd, veelal is het een "dominante" handeling, veruit het allvaakst gebeurd het om een andere (oudere.) geur te maskeren, maar het wordt in een groep ook heel vaak gekopieerd door met name de jongere honden, die dan vaak (nog) niet weten waarom, maar het dan ook maar doen :)

Heb ik nog wel een leuk voorbeeld van :)
Onze dalziel "lacht"als hij prettig opgewonden raakt, onze jongste aanwinst, de witte heeft dit gedrag gekopieer, omdat hij gesien heeft dat dat wel heel positieve reacties oplevert vsn de mensheid... hij "lacht"dus ook, maar niet omdat hij prettig opgewonde is, maar omdat hij zo positieve aandacht kan scoren hahahaha
Afbeelding
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Keo veegt ook vaak in het rond, zowel na poepen als plassen. Of hij zo zelfverzekerd is, daar heb ik mijn twijfels over...
Plassen doet hij ook op commando (maar ook zonder commando). Ik gebruik dit vaak als teveel bezig is met snuffelen of vreten. Zeg dan "plassen" en dan doet ie dat maar omdat het moet :D Is ie weer even afgeleid.
Maar als hij zijn geur zou willen verspreiden, waarom trapt hij dan zand over zijn drol heen?
Poepen doet hij niet op commando, daar gaat vaak veel gedraai aan vooraf.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Roos

Leuk Brigitte dat hij dat heeft overgenomen :D mooi ook dat ze dat oppikken van elkaar.

Nu is het mij nog niet helemaal duidelijk waar dat vanmorgen ineens vandaan kwam. Dat hij Dewi nadoet die dat al een jaar of 5 doet lijkt mij sterk, maar het kan wel natuurlijk. We wachten het af, als er daadwerkelijk iets in zijn gedrag aan het veranderen is kom ik daar vanzelf achter.

Bedankt voor het meedenken allemaal :)
fieke
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door fieke »

Bruce veegt ook altijd na het plassen en poepen. Of dit gebeurd omdat hij zelfverzekerd is, weet ik niet helemaal. Er vliegt altijd van alles door de lucht. Leuk als het erg droog is, een hele stofwolk :D
:bruinpootje: Bruce (Messi van Budiliumhof) 23-01-2012
Muiske
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Muiske »

Bob deed dit ook altijd. Van mij mag het niet meer omdat hij de pollen uit het gras schraapte. Nu doet hij het eigenlijk nooit meer.
:bruinkopje: Bob, Take a chance of the Music forest. 02-03-2011
:blondkopje: Bram, Beautiful Balou, van het Florijntje 07-08-2015
Plaats reactie