Pollenallergie...

Vragen over de gezondheid van je Labrador? Plaats ze hier.
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Pollenallergie...

Ongelezen bericht door -Marianne »

Tsja, Balou heeft waarschijnlijk een pollenallergie en daar baal ik flink van...

Het begon een tijdje terug, toen we opmerkten dat Balou pukkeltjes en korstjes op haar buik had en zich meer dan normaal krabde. In eerste instantie maakten we ons daar geen zorgen over: de pukkeltjes kwamen vast van het warme weer en het zwemmen, de korstjes konden komen doordat ze regelmatig door het struikgewas loopt, en krabben? Ja, wij mensen hebben ook wel eens jeuk. Vlooien waren het in ieder geval niet, aangezien we Balou altijd keurig met vlooienspul behandelen en we bij vachtcontroles nooit iets tegenkwamen wat op vlooien kon duiden.
De korstjes op haar buik en het krabben werden recentelijk echter steeds erger en ook begon Balou zich steeds vaker te wassen en in haar vacht te happen. Vorige week zagen we dat ze ook wat kale plekjes in haar vacht had en dat de huid daar verdikt was. Vermoedens van een allergie begonnen ons steeds meer te dagen en we gooiden het op de kaas die Balou altijd tijdens wandelingen als beloning kreeg. Goed, geen kaas meer dus en kijken hoe het zou gaan.
Zondagavond na een wandeling door de weilanden ging het echter helemaal mis. Ze was een sloot in gesprongen en toen we haar onder de douche afspoelden, kwam er een enorme baggerzooi van haar af. Daarna zagen we vuurrode plekken op haar buik en in haar liezen en oksels waar ze niet vanaf kon blijven. Balou zwemt vaker en banjert ook regelmatig door de modder (ze is en blijft een Labrador hè :oops:) waar ze normaal gesproken geen last van heeft, maar dit was dan ook wel een echte prutsloot gezien de hoeveelheid modder die onder de douche uit haar vacht kwam.
Gisteren werden haar rode plekken alleen nog maar erger, begon ze haar vacht op de rode plekken stuk te bijten en kon ze niet stoppen met krabben en happen.
Vandaag zijn we met haar naar de dierenarts geweest en waarschijnlijk heeft Balou een pollenallergie. Eigenlijk heel logisch ook dat het sinds zondagavond opeens zo erg is, aangezien het gras enorm hoog stond in die weilanden. Ze heeft een spuit gehad tegen de jeuk en de rode plekken en verder moeten we een week lang twee maal daags een zalfje smeren. Als het over een week nog niet over is krijgt ze weer een spuit en anders moet ze verder onderzocht worden. Voor nu is het echter het meest waarschijnlijk dat ze een pollenallergie heeft.

Ik ben natuurlijk blij dat we waarschijnlijk weten wat er met Balou aan de hand is, maar wat is het toch balen... Het is vreselijk om haar gek te zien worden van alle jeuk en bovendien kunnen we nu even niet meer naar een aantal van haar favoriete wandellocaties toe, aangezien het gras daar hoger staat. Ook is het afwachten hoe het de komende jaren tijdens het pollenseizoen gaat...

Pff, een heel verhaal, mijn excuses, maar ik moest het even van me af schrijven. :(
Tips over het omgaan met een pollenallergie zijn ook meer dan welkom.
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Akelig zeg voor jouw mooie meisje :(
Fijn dat ze een prik heeft gehad tegen de jeuk, niets is zo erg als dat je hond gek wordt van jeuk. Voor jou heel veel sterkte en beterschap voor jouw meisje!
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Ach sterkte met balou, hopelijk snel geen last meer! :( Hier wrs ook een allergische hond, wat zich weer anders uit. Binnenkort allergietest en hopelijk daarna meer duidelijkheid!
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
roef
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door roef »

Roef heeft ook een pollenallergie.
de eerste jaren kreeg hij alleen homeopatische ondersteuning in de vorm van puur pollen en puur jeuk en puur huid. af en toe kreeg hij dan ook drainage compositum.
sinds vorig jaar was het niet afdoende meer en krijgt hij ook prednison in de piekperiodes.
dit jaar startte het pollenseisoen laat door de kou,maar toen die eenmaal op gang kwam leek het ook dubbel zo erg met de verschijnselen.(ook bij mijzelf)

de homeopatische middelen start ik aan het begin van het pollenseisoen en dat is ong. eind maart begin april.

geef geen honing want daar zitten ook pollen in,ik dacht Roef een plezier te doen met een kwarkijsje met koudgeslagen honing.........binnen 20 minuten had ik een sharpei ipv een labje :(

is de jeuk heel erg dan heeft Roef baat bij een was beurt met teatree shampoo ,de laatste spoelbeurt giet ik zoutwater over hem heen.
in een gieter los ik keltisch zee zout op zo dat ik een soort zee water imiteer.
helaas wonen we niet dicht aan zee want zee water doet veel goed voor een jeukhuid.
als je dit wil doen moet je niet te veel zout oplossen want dan is het middel erger als de kwaal.
en verwacht ook geen wonderen,de jeuk is wel eens waar minder maar niet weg.

door de prednison is de jeuk bij Roef gelukkig onder controle.
het zou de moeite kunnen zijn om te kijken of je hond nog voor meer allergies is als de jeuk jaar rond blijft,Roef is ook allergies voor graan.

succes!
:blondkopje: Roef (Matcho) 18-04-2008
:blondkopje: James(Sallyjo`s sunbeam jamie)overleden
:blondkopje: Hidde(Charly van Foreburg) 12-01-2012
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Bedankt voor de reacties. :)

@ esmoezie: Ik hoop dat de allergietest duidelijkheid geeft! Wat zijn dan de klachten waar Keo last van heeft?

@ roef: Bah, wat naar dat de "reguliere" middeltjes in de piekperiode niet meer afdoende zijn voor Roef. :( De dierenarts zei inderdaad ook dat dit een extreem jaar was wat betreft pollen.
Verder: handige tips! Die zal ik zeker onthouden. Normaal gesproken hebben wij het niet zo op homeopathische middeltjes, maar proberen kan geen kwaad. Zijn die Puur-middeltjes en Tea Tree shampoo gewoon bij de apotheek/drogist te koop?
Roos

Ongelezen bericht door Roos »

Voor teatree shampoo kun je het beste naar een natuurwinkel, hier in Friesland verkoopt niet een normale drogist het meer :?
Puur gaat dacht ik via het internet :wink:
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Marianne; Keo heeft al vanalles gehad. Een opgezwollen kop (wrs door wasmiddel wat ik voor zijn kussen gebruikt had). Terugkerende diarree (dit is over sinds hij hypoallergeen voer krijgt). Steeds weer oorontstekingen, al is dit door het voer ook heel veel minder en minder hardnekkig.
Laatste was een wondje onder zijn poot wat niet over wou gaan.
Hij heeft een maand prednison gehad, was heel duidelijk dat hij daar goed op reageerde. Voor het eerst waren zijn prutoogjes ook helemaal verdwenen.
Nu nog uitvinden waar hij precies allemaal niet tegenkan. En dan nemen de klachten hopelijk af als we er rekening mee kunnen houden :)
groetjes Juliette

-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Roos schreef:Voor teatree shampoo kun je het beste naar een natuurwinkel, hier in Friesland verkoopt niet een normale drogist het meer :?
Puur gaat dacht ik via het internet :wink:
Super, ik zal het onthouden. Misschien dat de Welkoop even verderop iets heeft. :)
esmoezie schreef:Marianne; Keo heeft al vanalles gehad. Een opgezwollen kop (wrs door wasmiddel wat ik voor zijn kussen gebruikt had). Terugkerende diarree (dit is over sinds hij hypoallergeen voer krijgt). Steeds weer oorontstekingen, al is dit door het voer ook heel veel minder en minder hardnekkig.
Laatste was een wondje onder zijn poot wat niet over wou gaan.
Hij heeft een maand prednison gehad, was heel duidelijk dat hij daar goed op reageerde. Voor het eerst waren zijn prutoogjes ook helemaal verdwenen.
Nu nog uitvinden waar hij precies allemaal niet tegenkan. En dan nemen de klachten hopelijk af als we er rekening mee kunnen houden :)
Bah, wat een narigheid allemaal zeg. :( Fijn dat hypo-allergeen voer al deels helpt, nu inderdaad uitzoeken waar hij nog meer last van heeft. Dat lijkt me trouwens lastig zeg, want honden komen met zo veel verschillende dingen in aanraking. Hoe werkt zo'n allergietest precies?
En prutoogjes, nu je het zo zegt... Balou heeft altijd al last gehad van prutoogjes. Niet extreem, maar ze had altijd wel een prutsliert hangen, misschien dat dat dan ook door haar allergie komt?

Volgens mij doen de spuit en het zalfje hun werk, want het gaat vandaag al een stuk beter met Balou. Ze heeft veel minder jeuk, straks zal ik haar huid eens goed bekijken. :)
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Fijn om te horen dat het beter gaat met Baloe.
De allergietest is dmv een bloedonderzoek en als ik het goed begrepen heb komt daar een hele lijst uit waar hij dan in mindere en in meerdere maten allergisch voor is.
Helaas zullen er ook zaken bijstaan waar je niet zoveel aan kunt doen, bv huismijt zal nooit helemaal verdwijnen. Bij pollen kunnen we hem nooit helemaal weghouden.
Maar ze zouden hem dan wel jaarlijks met de stoffen kunnen inspuiten waar hij op reageert begreep ik, maar dat schijnt een dure zaak te zijn. Eerst eens kijken of dat nodig is.
groetjes Juliette

rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

esmoezie schreef: Maar ze zouden hem dan wel jaarlijks met de stoffen kunnen inspuiten waar hij op reageert begreep ik, maar dat schijnt een dure zaak te zijn. Eerst eens kijken of dat nodig is.
Desensibilisatie heet dat :wink: maar dat is niet jaarlijks, maar zoals ik het doe ( i.o.l met dermatoloog) 1x per 3 weken. Helaas is dit voor Lola niet meer voldoende en heeft ze ondersteuning prednison nodig. Helaas veel labradors met allergie. Ik denk dat ED en HD allang niet meer het grote labrador probleem is.

@ Marianne: ik zou heel voorzichtig zijn met entingen en het gebruik van allerlei vlooien- en teken middelen. Maar misschien doe je dit al....
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

@ esmoezie: Ah, okee. :) Dat is inderdaad het vervelende van allergieën; bepaalde allergenen kun je simpelweg niet vermijden aangezien ze overal zitten.

@ rimanime: Krijgen ze bij een desensibilisatie in het begin niet juist een heftigere reactie dan normaal? Het principe klinkt mooi, maar ja, voordat het immuunsysteem gedesensibiliseerd is, moet het toch wel voldoende blootgesteld zijn aan het desbetreffende allergeen en dat gaat vast niet zonder slag of stoot...
En hoe zit dat precies met entingen en vlooien- en tekenspul in combinatie met een pollenallergie? Kan dat een pollenallergie ook verergeren?
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
rimanime
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door rimanime »

-Marianne schreef:@ esmoezie: Ah, okee. :) Dat is inderdaad het vervelende van allergieën; bepaalde allergenen kun je simpelweg niet vermijden aangezien ze overal zitten.

@ rimanime: Krijgen ze bij een desensibilisatie in het begin niet juist een heftigere reactie dan normaal? Het principe klinkt mooi, maar ja, voordat het immuunsysteem gedesensibiliseerd is, moet het toch wel voldoende blootgesteld zijn aan het desbetreffende allergeen en dat gaat vast niet zonder slag of stoot...
En hoe zit dat precies met entingen en vlooien- en tekenspul in combinatie met een pollenallergie? Kan dat een pollenallergie ook verergeren?
Het klopt dat de symptomen bij de start ( kunnen) verergeren. Dat is dan ook gelijk het moeilijke, want je wil dat je hond van de jeuk afkomt.
Zaak is dan ook te starten met de behandeling in de periode dat de allergie op een laag pitje staat. De winter bijvoorbeeld. Je DA denkt aan pollenallergie maar dit kan je pas vaststellen na bijv een huid allergietest en/of bloedtest. Als ik de reactie van zijn huid lees na de zwempartij, dan kan ik me niet voorstellen dat (alleen) een pollen allergie is, maar ik ben geen deskundige, maar helaas wel veel ervaring met Lola. Ik zou dus een dermatoloog bezoeken of als daar vertrouwen in hebt, een holistisch dierenarts.
Afbeelding

Dank je wel Monika voor deze prachtige banner......

:zwartkopje: Lola; Call me Rainbow v/h Hakkershof 28-8-2003-------R.I.P 20-07-2017
:blondkopje: Action; Chelbo v/h Hakkershof 9-6-2002---- R.I.P 30-10-2012
:bruinkopje: Cooper; Rembrandt 18-6-2008

Een dag niet gezwommen is een dag niet geleefd
( al denkt Cooper daar anders over)
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Klopt, de dierenarts kon niet met zekerheid stellen of het ook daadwerkelijk een pollenallergie is, maar haar lijkt dat wel het meest waarschijnlijke. Wanneer Balou over een week nog niet opgeknapt is van de spuit en het zalfje, krijgt ze nog een spuit en als dat ook niet werkt, komen er vervolgonderzoeken. De huid op haar buik ziet er nu in ieder geval al rustiger uit en ze jeukt niet meer zo veel als eerst. Hopelijk verdwijnen de klachten deze winter helemaal zodat we vrijwel zeker weten dat het om een pollenallergie gaat. Voor nu willen we in ieder geval nog even zo min mogelijk (ingrijpende) dingen proberen en aankijken hoe het verdergaat.
En wij vermoeden ook dat die prutsloot inderdaad niet veel goeds heeft gedaan voor Balou's huid, maar of ze ook daadwerkelijk allergisch is voor iets uit die sloot... Haar huid was ervoor al geïrriteerd, tel daar dan nog eens de irritaties van hoog gras bij op en dan kan water (zelfs schoon water, laat staan slootwater) al voor een hevige reactie van de huid zorgen. (Zelf heb ik daar 's winters ook last van: ik heb winterhanden en zelfs van kraanwater gaan mijn handen al branden en krijg ik rode uitslag.) Het kan ook zo zijn dat ze wél allergisch is voor iets uit die sloot, maar dat weten we (op dit moment nog) niet.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Plaats reactie