Het begon een tijdje terug, toen we opmerkten dat Balou pukkeltjes en korstjes op haar buik had en zich meer dan normaal krabde. In eerste instantie maakten we ons daar geen zorgen over: de pukkeltjes kwamen vast van het warme weer en het zwemmen, de korstjes konden komen doordat ze regelmatig door het struikgewas loopt, en krabben? Ja, wij mensen hebben ook wel eens jeuk. Vlooien waren het in ieder geval niet, aangezien we Balou altijd keurig met vlooienspul behandelen en we bij vachtcontroles nooit iets tegenkwamen wat op vlooien kon duiden.
De korstjes op haar buik en het krabben werden recentelijk echter steeds erger en ook begon Balou zich steeds vaker te wassen en in haar vacht te happen. Vorige week zagen we dat ze ook wat kale plekjes in haar vacht had en dat de huid daar verdikt was. Vermoedens van een allergie begonnen ons steeds meer te dagen en we gooiden het op de kaas die Balou altijd tijdens wandelingen als beloning kreeg. Goed, geen kaas meer dus en kijken hoe het zou gaan.
Zondagavond na een wandeling door de weilanden ging het echter helemaal mis. Ze was een sloot in gesprongen en toen we haar onder de douche afspoelden, kwam er een enorme baggerzooi van haar af. Daarna zagen we vuurrode plekken op haar buik en in haar liezen en oksels waar ze niet vanaf kon blijven. Balou zwemt vaker en banjert ook regelmatig door de modder (ze is en blijft een Labrador hè
Gisteren werden haar rode plekken alleen nog maar erger, begon ze haar vacht op de rode plekken stuk te bijten en kon ze niet stoppen met krabben en happen.
Vandaag zijn we met haar naar de dierenarts geweest en waarschijnlijk heeft Balou een pollenallergie. Eigenlijk heel logisch ook dat het sinds zondagavond opeens zo erg is, aangezien het gras enorm hoog stond in die weilanden. Ze heeft een spuit gehad tegen de jeuk en de rode plekken en verder moeten we een week lang twee maal daags een zalfje smeren. Als het over een week nog niet over is krijgt ze weer een spuit en anders moet ze verder onderzocht worden. Voor nu is het echter het meest waarschijnlijk dat ze een pollenallergie heeft.
Ik ben natuurlijk blij dat we waarschijnlijk weten wat er met Balou aan de hand is, maar wat is het toch balen... Het is vreselijk om haar gek te zien worden van alle jeuk en bovendien kunnen we nu even niet meer naar een aantal van haar favoriete wandellocaties toe, aangezien het gras daar hoger staat. Ook is het afwachten hoe het de komende jaren tijdens het pollenseizoen gaat...
Pff, een heel verhaal, mijn excuses, maar ik moest het even van me af schrijven.
Tips over het omgaan met een pollenallergie zijn ook meer dan welkom.