Heeft jullie hond wel eens gevochten?

Vragen over gedrag? Plaats ze hier.
lucievd
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Heeft jullie hond wel eens gevochten?

Ongelezen bericht door lucievd »

Zoals de vraagt al zegt, ik ben benieuwd of jullie hond wel eens gevochten heeft en waarom?

Sinds kort heeft Flits ook z'n grenzen en komt het wel eens voor dat er een soort van gevechtje uitbreekt met veel lawaai.
Ik heb dit geanalyseerd en mij zijn wel dingen opgevallen waarom dit gebeurt en wanneer. Ik zie het nu ook al van te voren aankomen of het wel of niet goed gaat en kan nu ingrijpen. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Mijn antwoord op de vraag: Ja...Flits heeft wel eens gevochten. Die keren dat het gebeurde was het altijd met een reu. En dan altijd een reu die heel erg dominant overkwam en Flits wel even wilde overheersen.
Laatste keer dat het gebeurde was Flits op ongeveer 30 meter bij mij vandaan aan het snuffelen met andere honden. Er komt van de andere kant een bruine labrador reu aan met een staart die als een antenne de lucht in stond en die bruine reu ging gelijk al grommend met z'n kop boven Flits z'n rug staan en nog steeds een enorm stoere houding en hoge staart. Flits kromp ineen en nam een ontzettende lage houding aan met staart tussen de poten. Flits geeft duidelijk aan dat hij het niet leuk vindt en dat hij geen conflict wil. Hij probeert weg te lopen richting mij, maar de bruine reu blijft maar al grommend boven Flits hangen dus Flits durft ook niet verder weg te lopen. Ik stond een beetje verbouwereerd aan de kant en stapte van mijn fiets af en wilde net die kant op lopen toen Flits z'n grens bereikt was en toen begon dus een soort van gevecht met een hele hoop gegrauw en gesnauw en na 10-15 sec was dat klaar en was die bruine lab wel aardig tot bezinning gekomen. Zijn houding was weer redelijk normaal en gromde niet meer boven Flits. Dus Flits z'n actie had wel indruk gemaakt..maar eigenlijk vind ik het heel zielig dat Flits dit moet doen omdat hij geen andere uitweg ziet..althans, zo kijk ik er dus tegen aan. In mijn ogen doet Flits er alles aan om een conflict te vermijden door weg te lopen en een hele lage houding aan te nemen. Maar als die hond maar blijft stalken en grommen dan "moet" Flits zich wel verweren voor zijn gevoel. Dat is wat ik denk.
Ik ben benieuwd hoe jullie honden zich gedragen en of ze juist de aanstichter zijn of ook soms uit verdediging wat doen? En op welke momenten er bij jullie een gevecht uitbreekt (houdingen van de honden).
En is de houding die Flits aanneemt als hij zo gedomineerd wordt door een hond juist goed of wordt het dan juist een prooi omdat ie zich zo laag opstelt etc?

Benieuwd naar jullie ervaringen en meningen!
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

Nope, beide honden hebben hier nog nooit gevochten, waar ik enorm blij mee ben

Hier kunnen de honden altijd wel met elke hond door de bocht (reu of teef) mits een hele dominante honden zijn, maar dat zie ik al vanaf een afstand en dan hou ik mijn honden bezig want ik vind het niet prettig als andere honden mijn honden domineren :)
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
toscak
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door toscak »

Ja, zo vaak. Altijd met reuen. Eerst omdat zij hem uitdaagden en hij zwaar gedomineerd werd, maar later ook uit zichzelf. Van het type 'aanval is de beste verdediging'.

Ik laat hem dus nooit met andere reuen!
:bruinkopje: Bob (Damiën De Heicopper) 22-02-2009
:zwartkopje: James (Mollywood's Innuendo) 25-02-2011 - 24-02-2012
:zwartkopje: Mack (Jill's Summer Splash Of Sir Geof) 02-09-2013
Bommel Achter 't Dijkje
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door Bommel Achter 't Dijkje »

Sinds Bommel epilepsie heeft is hij minder tolerant naar andere honden, zeker als ze met Amy gaan spelen, dan duikt hij er boven op. Echt vechten komt er niet van, ik grijp in voordat het escaleert :wink: helaas merken we dat zijn hersenen hard achteruit gaan en hij steeds minder snapt, dus wandelen we vaak afgelegen met alle 2 en Amy mag vaker alleen mee het bos in :cry: verdrietig maar wel beter zo
Een dag zonder hond, is een gemis.
Bommel r.i.p. miss you :blondpootje:
02-06-2007 :blondpootje: 27-11-2014
Kelsey en Lenka
Grote hondenneus
Grote hondenneus

Ongelezen bericht door Kelsey en Lenka »

Ja 1 keer en het was eigenlijk best ontroerend. Ons Bo werd aangevallen door een boxer en Kelsey heeft haar beschermd door op de boxer te vliegen! zusterliefde :verliefd1:

o ja en dan vergeet ik nog het reutje die we in huis zouden halen... Bleek een slecht idee te zijn, want die beet ze bijna dood. Hebben we toen maar niet gedaan... 2 keer dus. Dat was niet zo funny!
:blondpootje: Kelsey (10-10-99 / 16-01-14 )
:bruinpootje: Lenka (Mika of purple heathmoor) 15/08/13
:zwartpootje: Bo (cavalier King Charles) 03/08/04
:zwartpootje: Luna 12/09/13
Miske
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Miske »

Neen, ik heb 2 honden die andere honden zo goed als helemaal negeren tijdens een wandeling. Het zijn echte Einzelgangers!
:zwartpootje: Kim en geleidehond op pensioen Olly, een zwarte labrador retriever van het Belgisch Centrum voor Geleidehonden te Tongeren.
FunnyNina
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door FunnyNina »

Senna heeft tot nu toe nog nooit gevochten ( ze is een onderdanig typje) Ze heeft wel 1keer een chiwawaatje op z'n plek gezet die was namelijk ontzettend te keer aan het gaan tegen haar en op gegeven moment was ze het zat dus haren ophoog , tanden bloot en flink gegromd .
Chiwawa koos eieren voor z'n geld en droop af, gelukkig maar want het was een 1 haps cracker voor haar.
Haasje
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door Haasje »

toscak schreef:Eerst omdat zij hem uitdaagden en hij zwaar gedomineerd werd, maar later ook uit zichzelf. Van het type 'aanval is de beste verdediging'.
Dit herken ik in zoverre dat het toch altijd een reactie is op het gedrag van de andere hond. Kismo heeft weleens gevochten als reactie op een aanval van een rottweiler (lang verhaal) en verder vliegt hij blaffend af op sommige duitse herders dus lijn ik hem aan voordat hij de kans krijgt. Hij doet dit weer niet bij de duitse herder geleidehond die ik tegenkom in het bos en op een andere geleidehond reageert hij ook niet. Het is lastig in te schatten bij nieuwe honden omdat je gewoon niet weet wat voor eigenaar er bij hoort. Ik kom boerboels, staffords, bull dogs, bordeaux dogs, ridgebacks, bouviers tegen en zelfs een keer een andere rottweiler: geen probleem. Maar die ene is een ander verhaal, die heeft meerdere honden gepakt, de baas heeft al eens operaties van honden betaald en heeft zelf afspraken met hondeneigenaren om op aparte dagen te gaan wandelen. Hij corrigeert zijn hond door een trap te geven. Ik geloof dat mensen die het type waakhond op een agressief-corrigerende manier proberen op te voeden de meest gevaarlijke honden creëren. Als je dan een hond hebt die op elke fixatie reageert en dus dominant te noemen is, heb je een probleem. Ik heb nu een goede hondenschool gevonden waarvan de trainster ook geleidehonden (labjes :D) opleidt dus daar wordt aan gewerkt :klasse:.
Groetjes, Linette
If I could be half the person my dog is, I'd be twice the human I am.
esmoezie
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door esmoezie »

Keo is een paar keer aangevlogen door andere reuen, geen verwondingen, maar wel erg schrikken.
Ik denk dat er iets met zijn houding of geurtje is, want er zijn een aantal honden in de buurt die een pesthekel aan hem hebben. Die moeten echt onder controle gehouden worden als ze Keo zien. En dat terwijl Keo dan ogenschijnlijk netjes met me meeloopt :confused:

Hij is 1x zelf een labreu aangevlogen bij een groepswandeling. Die hond leek zich klein te maken, maar Keo bleef pissig. Oorzaak? Ik denk een teefje, maar het ging erg plots... Ik ga nu niet meer met vreemde honden wandelen, durf niet meer zo goed
Hij heeft toen niet doorgebeten, maar herkende mijn eigen hond even niet. Daarna meteen een implantaat en eind dit jaar castratie.
groetjes Juliette

:zwartkopje: Keo 26-03-2009
:blondkopje: Harvey 30-07-2015
Tarzan
Kleine hondenneus
Kleine hondenneus

Ongelezen bericht door Tarzan »

Tarzan heeft gelukkig nog nooit gevochten. Het lijkt me doodeng.
Hij is gecastreerd. Maar sinds kort plast hij af en toe tegen een boom aan terwijl hij zijn poot optilt. Mannelijk gedrag dus. Gewoonlijk plast hij als een teefje.
Ik hoop niet dat hij ooit gaat vechten.
sbientje
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Pom niet, ze is tot nu toe alleen maar erg blij.

Maupie weleens, maar niet ernstig. Die had niet zoveel met andere honden en als er dan een balletje in het spel was, wilde ze nog weleens wat te fanatiek worden. een keer op een forumwandeling op het strand volgens mij, al zat die hond niet op het forum... Ze is ook weleens 'aangevallen' door een duitse herder teef en dan verdedigde ze zich ook wel. Nooit echt gaten overigens (nou ja, behalve bij Kay dan :lol: ). Meestal een beetje snauwen en wat lawaai, stelde niet zoveel voor.

Ik vind het overigens geen probleem als een hond laat weten dat ie iets niet prettig vindt, zoals Flits in de openingspost. Daar zou ik niet wakker van liggen. Als het zonder aanleiding met iedere reu is, ja dan wel..
:bruinkopje: Pom (5-12-2012)
:zwartkopje: Karel (17-1-2015)
renate
Speurneus
Speurneus

Ongelezen bericht door renate »

toscak schreef:Ja, zo vaak. Altijd met reuen. Eerst omdat zij hem uitdaagden en hij zwaar gedomineerd werd, maar later ook uit zichzelf. Van het type 'aanval is de beste verdediging'.

Ik laat hem dus nooit met andere reuen!
Herkenbaar helaas :( dit heb ik met Kaine ook met als gevolg dat hij niet los kan lopen met andere honden in de buurt.

Basco heeft een paar keer gevochten. 1x toen Kaine nog een pup was. Steeds kwam er een golden retriever reu al grommend en blaffend aangestormd naar Kaine en die was pas 10weken. Steeds blokkeerde ik die reu en Basco en Kaine zette ik achter me. Tot mijn schoonmoeder ze uitliet, weer kwam die reu aangestormd en Basco geeft een ruk waardoor hij los schoot en die viel meteen die reu aan. Sinds dien houd die vrouw haar hond wel aan de lijn ( werd wel tijd en had haar al gewaarschuwd dat dit een deze dagen kon gebeuren ). En hij heeft met een leonberger gevochten. Steeds werd Basco bereden door die hond en dan snauwde Basco. ik riep hem dan steeds bij me om hem te beschermen maar die eigenaar vond dat ze het samen uit moesten zoeken :? Tot die leonberger het snauwen niet meer accepteerde en ze in gevecht raakte. Als we elkaar nu tegenkomen moeten we de honden echt aanlijnen want de spanning tussen hun is echt te snijden.

Verder is Basco met zijn lichaamshouding heel duidelijk, hij snauwt alleen als hij bereden word en vechten alleen als er echt geen andere uitweg is. Gelukkig niet vaak voorgekomen.
Kay
Speurneus
Speurneus
Contacteer:

Ongelezen bericht door Kay »

sbientje schreef:Pom niet, ze is tot nu toe alleen maar erg blij.

Maupie weleens, maar niet ernstig. Die had niet zoveel met andere honden en als er dan een balletje in het spel was, wilde ze nog weleens wat te fanatiek worden. een keer op een forumwandeling op het strand volgens mij, al zat die hond niet op het forum... Ze is ook weleens 'aangevallen' door een duitse herder teef en dan verdedigde ze zich ook wel. Nooit echt gaten overigens (nou ja, behalve bij Kay dan :lol: ). Meestal een beetje snauwen en wat lawaai, stelde niet zoveel voor.

Ik vind het overigens geen probleem als een hond laat weten dat ie iets niet prettig vindt, zoals Flits in de openingspost. Daar zou ik niet wakker van liggen. Als het zonder aanleiding met iedere reu is, ja dan wel..
:lol: Ja, die arme Kay .... Heeft er nog een deuk van in zijn ego :wink:
De reden waarom honden zoveel vrienden hebben, is omdat ze hun staart bewegen in plaats van hun tong!

:blondkopje: Kay 22-10-2006
:blondkopje: Daan 16-1-2010
:blondkopje: Sjors 10-2-2015
Wil enCo
Hele grote hondenneus
Hele grote hondenneus

Ongelezen bericht door Wil enCo »

Tja, hier wel , Co vocht altijd ,met alle reuen in alle soorten en maten .Zomaar,omdat ze lelijk waren of omdat ze juist niet lelijk waren. of gewoon omdat Co het wel een gevecht waard vond :( Niks aan hoor.

Op de camping waar wij al 10 jaar komen waren wij"die mensen met die k*t hond " tja.

totdat ik het vorig jaar helemaal zat was na het zoveelste incident,en Co heb laten castreren.En:
Had ik dat maar 6 jaar eerder gedaan! Ik heb nu een hele sociale en vriendelijke hond. Op een enkele schermutseling na eigenlijk geen echte gevechten meer.

toch is hij geen doetje of mietje geworden hoor, geen reu die het aandurfd om op Co te gaan rijden ofzo.
Carpe Diem! (Pluk de Dag!)

:blondkopje:Cody(Very Easy To Handle) 23-11-2005
:bruinkopje: Kyra (Of Faskally's Fauve) 31-12-2008
-Marianne
Middelgrote hondenneus
Middelgrote hondenneus

Ongelezen bericht door -Marianne »

Balou heeft gelukkig nog nooit gevochten. Ze kan prima overweg met de meeste honden en wanneer er een hond is die haar enthousiasme niet kan waarderen, merkt ze dat snel genoeg.
:zwartpootje: Balou (04-03-2013)
Plaats reactie